Gå til innhold

Foto

En vanlig dag i Thailand.

* * * * - 11 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
1607 svar til dette emnet

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:

Vi skal også satse på hus på 1 plan......men vår plan går ut på at vi skal bygge en vollgrav rundt huset med en port som stenger for gangbrua over vollgrava.

Vi har tanke på å ha litt forskjellige store "gullfisk" der....:)

På den måten håper vi å slippe alt av slanger og slikt inn i huset.....:)

Ikke sikker på om det hjelper så mye med vollgrav. De fleste slanger gode svømmere vet du.

Jeg tråkket nesten på en slange sist søndag. Tråkket og tråkket fru Blom. Den stakk av gårde når jeg nærmet meg. Skulle gå med noe søppel. Denne lignet veldig på den som Arild refererer til og var godt over en meter lang. Har sett flere slanger rundt søpplespannende tidligere også, så jeg trammper/bråker litt ekstra hver gang jeg nærmer meg :)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 357 Innlegg:

Ikke sikker på om det hjelper så mye med vollgrav. De fleste slanger gode svømmere vet du.

Jeg tråkket nesten på en slange sist søndag. Tråkket og tråkket fru Blom. Den stakk av gårde når jeg nærmet meg. Skulle gå med noe søppel. Denne lignet veldig på den som Arild refererer til og var godt over en meter lang. Har sett flere slanger rundt søpplespannende tidligere også, så jeg trammper/bråker litt ekstra hver gang jeg nærmer meg :)

Det å trampe slik, det er enkleste slangeskremmer. Menneske er tross alt, på næringstoppen over alle skapninger. Har slangene fri ferdsel, så ungår de mennesker. Man trenger ikke være hysterisk, for slanger vil helst ikke møte mennesket front til front. Dog tar store kvelerslanger, gamle syke og barn som ikke kommer unna. Men det er ikke helt vanlig, selv om det skjer. Det ER slanger over hele Thailand, og det er mye slanger her. Men det er farligere å kjøre motorsykkel.Postet bilde

A.H.

Xin Chao

Xin Chao

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 5 372 Innlegg:

Det er riktig som du skriver, de svømmer meget godt. Vi hadde besøk for noen måneder siden av en som slo seg ned 2,5 meter opp i et mangotre vi har i hagen bak huset. Jeg vet ikke hva slags slange det var, ca 1 meter lang og tykk som ca 2 fingre. Den var der en uke, helt i ro, den så på oss når vi var i nærheten, det var alt. Vi tenkte at det var da rart, hvorfor forsvinner den ikke når vi er der med støy og aktivitet? Etter noen dager, lå det skinn fra slangen på bakken under treet, det var vel derfor den var der.
Nåvel, vi tenkte at da er det på tide å be gjesten finne et annet sted, og jeg forsøkte å få den ned fra treet med en teleskop-kost vi bruker i svømmebassenget. Men det endte med at den datt uti vannet. Den svømte meget godt, ja, og med stor fart nede ved bunnen. Fikk tak i den etter en stund med en bunnhov og skysset den ut i det fri.

Noen spør sikkert om hvorfor vi ikke tok livet av den, men jeg syns alle skapninger skal ha sin plass, og de holder og rotter og mus på avstand.

En annen ting, ville ikke en "vollgrav" rundt huset være en yngleplass for mygg, eller vil evt fisk ta vare på det?

Dette innlegget har blitt redigert av Xin Chao: 30 august 2011 - 03:17

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Vi skal også satse på hus på 1 plan......men vår plan går ut på at vi skal bygge en vollgrav rundt huset med en port som stenger for gangbrua over vollgrava.

Vi har tanke på å ha litt forskjellige store "gullfisk" der....:)

På den måten håper vi å slippe alt av slanger og slikt inn i huset.....:)

Unnskyld meg ,men det virker som du har lest for mye tegneserier,
eller leker barna dine med tinnsoldater?
volgrav herre min hatt det er 20 11 ikke middelaldren vi er i nå
med all respekt og melde,men her følger jeg deg ikke praktisk.

har reist mye men dette er toppen av kransekaka av et bygg!:huh:

jeg har ikke hør noe så gæli jeg Mr SuSat!

Dette innlegget har blitt redigert av Phayam: 30 august 2011 - 06:39

Pain is temporary, honor lasts forever.

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:

Det er riktig som du skriver, de svømmer meget godt. Vi hadde besøk for noen måneder siden av en som slo seg ned 2,5 meter oppp i et mangotre vi har i hagen bak huset. Jeg vet ikke hva slags slange det var, ca 1 meter lang og tykk som ca 2 fingre. Den var der en uke, helt i ro, den så på oss når vi var i nærheten, det var alt. Vi tenkte at det var da rart, hvorfor forsvinner den ikke når vi er der? Etter noen dager, lå det skinn fra slangen på bakken under treet, det var vel derfor den var der.
Nåvel, vi tenkte at da er det på tide å be gjesten finne et annet sted, og jeg forsøkte å få den ned fra treet med en teleskop-kost vi bruker i svømmebassenget. Men det endte med at den datt uti vannet. Den svømte meget godt, ja, og med stor fart nede ved bunnen. Fikk tak i den etter en stund med en bunnhov og skysset den ut i det fri.

Noen spør sikkert om hvorfor vi ikke tok livet av den, men jeg syns alle skapninger skal ha sin plass, og de holder og rotter og mus på avstand.

En annen ting, ville ikke en "vollgrav" rundt huset være en yngleplass for mygg, eller vil evt fisk ta vare på det?

Fisk tar nok mesteparten av mygglarvene, men jeg har sett her i Thailand at de bruker en form for sirkulasjonspumper for å holde vannet i bevegelse. Da er det dårlig odds for myggen og dens larver.
Jeg har en gang måtte ta livet av en slange her i Thailand. Det var en grønn liten hissigpropp som hadde kommet seg inn på kjøkkenet. Det var ikke mulig å få den ut levende.
Som mange vet så er Thailand preget av stor overtro. Her vi bor nå så har vi en del problemer med duer. Når vi flyttet inn her var det et reir med 2 egg på balkongen. Jeg tok reiret og eggene. Dagen etter sparket jeg i noen murstein og forstuet 2 tær. Da kom det fra samboeren. Der kan du se. 2 egg mot to tær. Hun hadde jo forsåvidt rett da.. Hehe

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 357 Innlegg:

Fisk tar nok mesteparten av mygglarvene, men jeg har sett her i Thailand at de bruker en form for sirkulasjonspumper for å holde vannet i bevegelse. Da er det dårlig odds for myggen og dens larver.
Jeg har en gang måtte ta livet av en slange her i Thailand. Det var en grønn liten hissigpropp som hadde kommet seg inn på kjøkkenet. Det var ikke mulig å få den ut levende.
Som mange vet så er Thailand preget av stor overtro. Her vi bor nå så har vi en del problemer med duer. Når vi flyttet inn her var det et reir med 2 egg på balkongen. Jeg tok reiret og eggene. Dagen etter sparket jeg i noen murstein og forstuet 2 tær. Da kom det fra samboeren. Der kan du se. 2 egg mot to tær. Hun hadde jo forsåvidt rett da.. Hehe

Vel vel val. Da har med andre ord, vi noe å lære av thaiene og thaiene noe å lære av oss. Ingen "bombe"det.Postet bilde

A.H.

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 265 Innlegg:

Det er riktig som du skriver, de svømmer meget godt. Vi hadde besøk for noen måneder siden av en som slo seg ned 2,5 meter opp i et mangotre vi har i hagen bak huset. Jeg vet ikke hva slags slange det var,

Her er en god informasjons side om "Slanger" i Thailand :
http://www.siam-info...us_animals.html

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:

Når man leser denne så skremmer den litt. Er det ikke mungoen som er raskere enn slangene og dreper den?
Har lyst å ha noen mungoer i hagen i fremtiden når vi skal bygge hus.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Har erfart det er vanskelig å finne riktig art ved å se på bilder og tro at en kan identifisere alle når en kommer ut. Det enkleste er å opptre som om alle slanger som giftige.

En bra side http://www.thailandsnakes.com/

Hvordan holde slanger borte
http://pet-snakes.com/how-keep-snakes-away-home
Redigert signatur

Samed

Samed

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 241 Innlegg:
Har planer om å bygge en gang i fremtiden, finnes det noen effektive løsninger for å unngå slanger og kryp inne i huset? Blir husene (de nye) der nede konstruert slik at det blir vanskelig å komme inn for disse krypene?
Har planer om å bosette oss i det sentrale Thailand, men har ennå ikke bestemt oss for hvor. Er det mindre slanger ute ved kysten, eller er det det samme overalt?
Er ikke noe glad i disse krypa, men er inneforstått med at de kanskje kan bli vanskelig å unngå.

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:

Har planer om å bygge en gang i fremtiden, finnes det noen effektive løsninger for å unngå slanger og kryp inne i huset? Blir husene (de nye) der nede konstruert slik at det blir vanskelig å komme inn for disse krypene?
Har planer om å bosette oss i det sentrale Thailand, men har ennå ikke bestemt oss for hvor. Er det mindre slanger ute ved kysten, eller er det det samme overalt?
Er ikke noe glad i disse krypa, men er inneforstått med at de kanskje kan bli vanskelig å unngå.

For meg er slager ikke noe problem i det hele tatt. En må ta sine forholdsregler. Som det er nevt tidligere her så lar en ikke matrester ligge rundt ikke bare pga slanger, men i 35-40 grader skjer forråtnelse rimlig fort. Det har hendt jeg har glemt riskokeren et par dager med ris. Hver gang har den vært full av mark.

Min største fobi her er kakerlakker på størelse med en fyrstikkeske. Da får jeg hetta :)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 357 Innlegg:

Ta en tur til India og kjøp en Mungo. Finnes ikke en slange, som tar dette kjæledyret. Sett netting i utgangsdøre, og sørg for at nettingdøra alltid er lukket. Da får dere frisk luft, og slipper slanger inne i huset.Postet bilde
http://no.wikipedia....ki/Indisk_mungo

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 30 august 2011 - 08:44

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Har planer om å bygge en gang i fremtiden, finnes det noen effektive løsninger for å unngå slanger og kryp inne i huset?

Det finnes mange gode tips om du søker på "how to avoid snakes" med og uten house på google. Muligheten for en stor og ryddig plass rundt huset er en god start når en skal ut og se på tomter til å bygge hus.
Redigert signatur

Samed

Samed

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 241 Innlegg:

Ta en tur til India og kjøp en Mungo. Finnes ikke en slange, som tar dette kjæledyret. Sett netting i utgangsdøre, og sørg for at nettingdøra alltid er lukket. Da får dere frisk luft, og slipper slanger inne i huset.Postet bilde

A.H.

Går da ut i fra at det ikke er like strenge regler i Thailand som i Norge med tanke på import av fremmede dyrearter. ;) Og er det mulig å holde dem innenfor gjerdet? Mener å ha sett på tv at de er fæle til å grave tunneler.
Netting foran dører og vinduer er absolutt noe vi skal ha, både med tanke på kryp og mygg. :)

Samed

Samed

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 241 Innlegg:

Det finnes mange gode tips om du søker på "how to avoid snakes" med og uten house på google. Muligheten for en stor og ryddig plass rundt huset er en god start når en skal ut og se på tomter til å bygge hus.

Helt klart viktig, rusk og rask er gode gjemmesteder for slanger.
Har planer om en frodig hage da vi begge liker å stelle med det, kanskje ikke så gunstig med tanke på busker og trær de kan gjemme seg i, men vi får ta våre forhåndsregler etter beste evne.
Kommer helt klart til å lese meg opp på dette emnet, kan noe gjøres for å slippe krypene så skal det gjøres. :)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 357 Innlegg:
En vanlig dag for meg, er noe likt med livet jeg hadde i Norge. Men alikevel så anderledes. Barna og barnas utdannelse, blir mye mere viktig i Thailand. Ganske enkelt fordi, her er det ikke noe sosialt støtteaparat. Lær noe på gode skoler, eller slit på fabrikker eller under en steikende sol. Lønna er så liten at det ikke er noe forskjell, enten man hugger sukkerroer eller sliter på en fabrikk. Jeg har ikke noe med, hvordan regjeringen styrer sitt land her. Men det er smertelig å se, hva de vanlige thaiene har. De som får en god utdannelse, de vil tjene godt og få en god pensjon. Mange gode grunner til, vi er så nøye med utdannelsen til barna. Vanlige thaier har ikke dette valget. I alle fall ikke jordbruksarbeidere, fabrikkarbeidere, de som selger mat på markedene og mange andre yrkesgrupper. Klasseskillet er ganske enormt.

Vi lever ett sundt og godt liv, og er økonomisk trygge. Jeg må jo stusse litt over enkelte ting. Vi legger stor vekt på sunn og næringsrik kost. God men dyr fisk og dyre grønnsaker. Barn og voksne spiser og vitamintilskudd. En vanlig thai har ikke råd til slike "luksusting". Bare dagens yoghurt og melk som vi bruker, koster 390 baht.´hver eneste dag. De rike HYLER at får vanlige folk 300,- baht i garantert minstelønn, da kan de bare legge ned bedrifter og hoteller. De er ikke verdt en families kjøp, av dagens meieriprodukter. Det er en stor urettferdighet i Thailand, og det gjør vondt å oppdage sannhetene.

Før jeg viste bedre, så synes jeg thaienes høfflighet var så fin. Måten de waiet på og respekterte kongehuset. Vel hva er respekt og hva er undertrykkelse? Ikke noe mer om dette emnet, men våkne mennesker vet. En vanlig thai lærer litt historie på skolen, den som viser glorie og opphøyde personer. Men den virkelige historien om landet, den kan jeg mer om en min thailandske familie. Det værste er at landets ledere, sier rett ut at dette er ikke bra for dem. Senest i dag så kan vi lese. Thaier er ikke rede til, å lese den hele sannheten om landets historie. Vel slik var det ikke formet, men slik er det i virkeligheten. Men en dag lærer de, og da blekner alle "glansbildene". Litt kan man lese ut av dette.

http://www.thaivisa....historian-says/

Vel egentlig ingen ting en vestlig person kan gjøre, dette er noe Thailand selv må rydde opp i. Vi bringer og henter våre barn hver dag. Gleden når bar kommer løpende mot deg i glede, det er "premien" vi foreldre får. Jeg er bare glad for at våre barn, kan gå på en god skole. I Thailand er det ikke samhold, foreninger, likestilling eller demokrati. Her må enhver sloss for sin egen rett og fremtid. Derfor tenker jeg ikke så mye på det mer, slik jeg gjorde i begynelsen når jeg bodde her. Våre egne barn og to til i familien, kan vi hjelpe og gi en god utdannelse. Det er stor forskjell påbåde skolene, lærerene, skolebygg og skoletransport, her i Lam Narai og slik det var hjemme i Nong Bolung. Her sitter barna på stoler og har bord, hjemme i landsbyen satt de på gulvet.Retsen av thaiene får Thailand selv ta seg av.

Dette er også grunnen til, at jeg er så i mot adopsjon av thailandske barn. Vel våre koners første og 100% ekte thaier. Vi har giftet oss med dem, og påtatt oss dette ansvaret av egen fri vilje. Å få støtte fra Norge med forsørgertillegg, det mener jeg er helt galt. Vi får det for de barna som er våre egne, men kun i den tiden de også er norske statsborgere. Barna i thai-norsk ekteskap her i Thailand, de er det ikke Norge sin plikt å gi utdannelse. Norge kan ikke hjelpe hele verdens barneflokk. Egoistisk? Nei. Se hvilken rettiheter vi nordmenn har i Thailand. Ingen. Thailand får ta seg av tailandske statsborgere, for Thailand er ett meget meget rikt land. De får sloss for likestilling og demokrati selv, slik som så mange land har gjort før dem. Vi kan ikke sloss for dem. Hvert klasserom har WC/dusj med inngang fra klasserommet, i denne betalende skolen barna nå går på. Hjemme var det egne skittne små hus for det, selv om det før besøk fra hovedskolestyre ble malt dette året. Det er barna/skoleelevene som rydder og vasker klasserommene. De må også rydde ute, noe de gjør morgen og kveld. Dette går selvfølgelig i undervisningstiden. Vel vi tar oss av familiens barn hver dag, hjelper dem med lekser og ser til at de gjør dem. Hovedmengden av daglige sysler, handler da mest om barnas fremtid. I morgen skal vi snakke med, skolestyret i en stor privatskole rett på utsiden av byen. Kona vil gjerne vite, hva som er det beste tilbudet og hva det koster. Så i morgen kan det bli nye spennende impulser.

Det er som bildene viser, stor forskjell på gratis grunnskole, og en betalende skole i Thailand. Litt forskjell på skoletransporten også. Vel vi får ta vare på våre barn, for det gjør ikke samfunnet. Vel er heller ikke å vente, da det i alle verdens land er foreldrenes oppgave. Men det er forskjell på hvordan forskjellige land, legger skoletillbud, sykehus og sosial støtte til rette for sine borgere. Så vi har tilpasset oss og funnet vår plass i dagliglivet.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 30 august 2011 - 09:41

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Mye enig i det du skriver om her, A.H.
Det eneste postive tillegget jeg kunne komme med, er at det i mange landsbyer er et godt samarbeid omkring utviklingen av fellesgoder - være seg veistubber, karaokeanlegg, stoler og bord til fest og moro og alt som har med tempelet å gjøre. Det finnes et felleskap og en solidaritet som er med å definere isan-thailandsk kultur. Som så mye annet er den i ferd med å viskes bort av vestlig kulturpåvirkning, men den er der fortsatt. En ser det beste eksempelt på det når isanere vender tilbake til landsbyene sine under Songkran. Mye fyll, svir, kortspill og utroskap, men også gjenforente storfamilier som gledes over å få være sammen igjen for en stund.

Ellers så synes jeg det er riktig at Norge ikke kan ta på seg ansvaret for all verdens fattige, men jeg synes det er flott at barn av norske fedre i Thailand har mulighet til å innvilges statsborgerskap. Bare nå alle fedre innså viktigheten av det. Det er jo dessverre ikke tilfellet.

Og - siden du skriver mye om de fattigste i Thailand - så minner jeg leserne på asiaforum.no sin egen nødhjelp til de aller fattigste barna - Vaffelkongens Venner. For kr. 70,- i måneden kan alle delta og hjelpe et av Isans svært få velfungerende barnehjem. Barnehjemmet driftes kun på innsamlede midler og alt som kommer inn av bidrag via Vaffelkongens Venner går uavkortet til barnehjemmet.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 357 Innlegg:

Mye enig i det du skriver om her, A.H.
Det eneste postive tillegget jeg kunne komme med, er at det i mange landsbyer er et godt samarbeid omkring utviklingen av fellesgoder - være seg veistubber, karaokeanlegg, stoler og bord til fest og moro og alt som har med tempelet å gjøre. Det finnes et felleskap og en solidaritet som er med å definere isan-thailandsk kultur. Som så mye annet er den i ferd med å viskes bort av vestlig kulturpåvirkning, men den er der fortsatt. En ser det beste eksempelt på det når isanere vender tilbake til landsbyene sine under Songkran. Mye fyll, svir, kortspill og utroskap, men også gjenforente storfamilier som gledes over å få være sammen igjen for en stund.

Slik var det også hjemme, i den lille landsbyen Nong Bolung. Alle som hadde midler hjalp til, det skal de virkelig ha ros for. Men du vet de har ikke så mye penger, så det ble litt krone eller bahtrulling to ganger i året. Dugnad og hjelp det var de fleste med på. Jeg synes folk var flinke, til å støtte opp om sin nærskole. Samfunnet gir desværre så alt for lite. Men når det ikke betales skatt, så er det og vanskelig. Å høste uten og så, det gir liten "avling". Men gleden var stor under fester og innsamling, det kan jeg virkelig underskrive på. Men det er så uendelig trist å se, mange som slutter skolen så tidlig. De lærer å lese og skrive, og så er det ut på åkrene å jobbe. Jeg vil ALDRI kalle det barnearbeidere, selv om alderen tilsier det. Det er en del av kulturen i Asia, at barna hjelper mor og far. Skal hilse og si de barna er stolte og glade, når de kan hjelpe til i familien. Sammensveiset blir da også familien. De sulter ikke på noen måte, men prioriterer anderledes enn oss. Men det er ikke garantert, at alle har tre par sko. Mange er og utbrent og utslitt, i en alder av under 50 år. Så unge nye krefter det trengs, da staten kun gir 500 baht i pensjon, til de som ikke har jobb som gir pensjon. Men de som har gode jobber i Thailand, vil jeg påstå har bedre pensjoner og får den tidligere. Vi kan ikke se på baht kontra krone, men hva de får for sin pensjon her. Men som vi har sagt før. Thailand har en stor og tung jobb foran seg, for ett slags demokrati og likestilling. Det kommer det er nok sikkert, men det vil ta tid. I mellomtiden får vi være med, og gi en økonomisk støtte og hjelp to ganger i året. Det både gleder og hjelper, i alle småsteder rundt om i Thailand.Postet bilde

A.H.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Thailand har helt andre prioriteringer enn Norge. Bruttonasjonalproduket er omtrent dobbelt så stort som Norges, mens statsbudsjettet er en tredel av Norges.
Stønader til alle gode og dårlige formål er ikke statens ansvar. For oppholdstillatelse kreves det at man kan snakke og forstå thai, selvsagt ingen støtte fra staten. I Norge får man gratis språkundervisning, men ingen krav om at man må kunne snakke og forstå norsk! Skjønn det den som vil.
Valgflesk har man i begge land.
Thailand har også krav om at de som vil slå seg ned her, må vise evne til å forsørge seg sjøl.
Ordene demokrati og royal har en helt annen betydning her enn det vi er vant til.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

1 - plamt ikke planter intil husveggen ha en halvmeter betong der
2- unngå alt som en slange kan søke tillflukt i som hull under huset
3- ungå og ha trær som grener ligger over taket
4- unngå så mye planter som mulig nær huset
5- biuk gjerne stablestein i ett belte på 5 meter rundt huset.
6. har hatt hus tilgang i siden 1988 har ennu ike sett en slange ,men har utført tiltakene
7. endel husdyr varsler raskt om det er slanger i området

8, slanger som beveger seg sakte er farligst(som regel)

slanger liker hulrom og rør, vær varsom der

vær nå såpass at om du har hund eller katt de klarer som oftest og varsle mende kanogså bli drept!

Pain is temporary, honor lasts forever.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere