Gå til innhold

Foto

En vanlig dag i Thailand.

* * * * - 11 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
1605 svar til dette emnet

tyra

tyra

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

Interessant at du som en kvinnelig observatør mener at menn blir lurt til sin sod. Har du erfart mange tilfeller, og hva er ditt inntrykk om sin sod i sin helhet? Hva sier en Thai mann om falangene som betaler sin sod?

Er det greit om vi tar det i tråden din AH, om det går utover tråden så flytter vi diskusjonen over i egnet tråd.

Stryk lurt, det var dumt sagt, men jeg tror at de fleste forsto hva jeg mener. Jeg er kvinne, så jeg får ikke utgifter som eldre manlige pensjonister KANSJE får. Og skal vi diskutere sin sod, boer det ikke skje i denne tråden

tyra

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 114 Innlegg:

Husk at de som har drevet firmaer i ett land som Norge, de har lært seg regnskap og det følger oss inn i pensjonsalderen.Postet bilde Så regnskap og økonomi, det er bare en liten del av hverdagen. Her er det ikke plass til synsing.Postet bilde
A.H.

Har stor glede av å lese stubbene dine, Arild. Noen ganger er du vel bastant, men jeg lar det passere. Som gammel lærer som har undervist håndverkere i økonomi klarte jeg ikke å la denne passere
Postet bilde.
Jeg har ingen problem med å tro at DU kan økonomi og regnskap, men det blir vel bastant å inkludere alle som har drevet firma i Norge Postet bilde. Dessverre er det min erfaring at en stor del av mine "håndverker-elever" var heller skral når det kom til kalkyle, regnskap og tallenes verden i sin alminnelighet. Heldigvis har de fleste såpass selvinnsikt at de derfor kjøper profesjonell bistand til regnskap. Ja, Arild, du kan nok regnskap, men det gjelder ikke alle som har drevet firma i Norge Postet bilde. Ha ellers en fin dag og fortsett å skrive!

orangeappled

orangeappled

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 724 Innlegg:
Interessant tema angående hvor mye man må regne med å bruke hver måned. Arild bruker 60 000 B hver måned idag, og forventer at dette stiger til ca 100 000 B etterhvert som flere skal begynne på studier. Derfor sparer han hver måned penger til dette.

Mr Susat bruker ca 40 000 B hver måned, og kan derfor spare store deler av sin "inntekt" hver måned. Dette er med en familie på hele 5 personer. Imidlertid mangler Mr Susat endel ting som mange nok vil ha behov for, og som vil koste mye penger; Bil, air conditon (?), forsikring (?) og utdannelse på annet enn offentlige skoler. Videre har jeg det inntrykk at Mr Susat lever fint med å spise hovedsaklig Thai- mat. Imponerende, men jeg tror mange utlendinger trenger noe "norsk" mat som brød etc. Dette vil eventuelt øke matbudsjettet en god del. For egen del tror jeg ikke jeg kunne leve på det budsjettet Mr Susat gjør. Men det er beundringsverdig at han og familien klarer det.

Tyra bruker enda mindre (!!). Kun 21 500 B per måned. Dette er nærmest utrolig. Men det er meget imponerende. Det beste i livet er jo gratis (stranda, spaserturer, friluftsliv, people- watching etc), og man kan være like lykkelig med et enkelt liv som med mange eiendeler og utgifter. Imidlertid er dette neppe et budsjett mange kan leve på, spesielt hvis man har en familie med barn som skal ta utdannelse.

Selv tror jeg at Arild sine tall er mest realistiske for de fleste. Og til og med Arlid mangler vesentlige ting som eget hus med stor nok plass (ifølge ham selv). Forrige gang jeg var i Thailand over en lengre periode holdt jeg nøyaktig regnskap. Og etter å ha trukket fra typiske engangskostnader (noe møbler etc) så endte jeg opp med et forbruk på 120 000 B per måned. Da levde vi godt, men ikke ekstremt godt. Jeg kunne neppe klare mer enn å halvere dette. Og ville nok ende opp et sted mellom 60 og 100 000 B, avhengig av hvor mange studenter jeg hadde i familien.
Dig that hole forget the sun

Mr. SuSat

Mr. SuSat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 697 Innlegg:
Vi har også 3 studenter i huset og ingen av dem kommer til å bli uteksaminert di neste 5 åra, så at våre utgifter kan øke.....ja DET ser jeg ikke bort fra....og bare det at eldstejenta skal starte på ny utdannelse som tar 14 mnd. når jeg kommer hjem.....bare det vil koste oss 30.000 THB ekstra per mnd., men det har jeg lova henne om hu gjør som jeg har bedt hu om, visst ikke.....så faller det hele bort, og DET VET hu....

Hu vet at hu må gi for å få noe tilbake av det hu ønsker seg......mine krav er ikke urimelige overfor henne....hu har sjøl vært med å utarbeide den avtalen mellom henne, konemor og meg, og så langt har hu nesten fulgt opp alt det vi har blitt enige om....

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. SuSat: 28 august 2011 - 11:04

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 200 Innlegg:

Vi har også 3 studenter i huset og ingen av dem kommer til å bli uteksaminert di neste 5 åra, så at våre utgifter kan øke.....ja DET ser jeg ikke bort fra....og bare det at eldstejenta skal starte på ny utdannelse som tar 14 mnd. når jeg kommer hjem.....bare det vil koste oss 30.000 THB ekstra per mnd., men det har jeg lova henne om hu gjør som jeg har bedt hu om, visst ikke.....så faller det hele bort, og DET VET hu....

Altså om hun ikke går på skole koster du ikke ut disse 30.000 pr mnd for utdannelsen?

Mr. SuSat

Mr. SuSat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 697 Innlegg:

Altså om hun ikke går på skole koster du ikke ut disse 30.000 pr mnd for utdannelsen?

Detta er ikke skole, men et yrke hu vil lære......og hu må lære å gi noe, før hu kan få noe igjen.....hu må også lære at hu må holde avtaler og ta konsekvensene om avtaler ikke overholdes.

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 767 Innlegg:

Selv om jeg har en millioinntekt i baht, bhoever jeg ikke leve over evne, eller anderledes enn jeg gjorde i Norge. Jeg skal reise hjem neste år, og da tenker jeg mine oppsparte penger får ben å gå på.

tyra

Skal du til Norge på ferietur? For du skal vel ikke flytte tilbake til steinrøysa :D

tyra

tyra

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:

Skal du til Norge på ferietur? For du skal vel ikke flytte tilbake til steinrøysa :D

Nei....bare en tur for å hilse på venner og fam. Jeg får vel et kultursjokk, men overlever vel det. Har ikke vært der siden juli 2007.

tyra

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
jeg hadde mine barn på denne skolen jobbet for et norskt selskap

men det er rå dyrt på international school

no ligger prisene på pdf her

jeg tror man skal ha problemer som pensjonist og ha etpar barn på en skle som Bangkok Pattana som regnes som en meget bra engels institusjon
i tillegg kommer transport til og fra skolen i skolens minibusser.

http://www.patana.ac...ons_tuition.asp

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 29 august 2011 - 03:08

Pain is temporary, honor lasts forever.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 235 Innlegg:

Har stor glede av å lese stubbene dine, Arild. Noen ganger er du vel bastant, men jeg lar det passere. Som gammel lærer som har undervist håndverkere i økonomi klarte jeg ikke å la denne passere
Postet bilde.
Jeg har ingen problem med å tro at DU kan økonomi og regnskap, men det blir vel bastant å inkludere alle som har drevet firma i Norge Postet bilde. Dessverre er det min erfaring at en stor del av mine "håndverker-elever" var heller skral når det kom til kalkyle, regnskap og tallenes verden i sin alminnelighet. Heldigvis har de fleste såpass selvinnsikt at de derfor kjøper profesjonell bistand til regnskap. Ja, Arild, du kan nok regnskap, men det gjelder ikke alle som har drevet firma i Norge Postet bilde. Ha ellers en fin dag og fortsett å skrive!

Vel bastant eller bestemt kan du vel godt bruke. Men det opplevelser og økonomi som jeg ser og opplever, de skriver jeg ned slik det er i virkeligheten rundt meg. Men det er slett ikke alle, som opplever og ser det samme. Så det er bestemt eller bastan og rett frem, slik jeg opplever det her jeg bor.Postet bilde

Derfor er det bra at andre også skriver, slik de opplever det i Thailand. For det kan være helt anderledes.Postet bilde

Vel alle håndtverksmestere og bedriftseiere, de er ikke alle like flinke økonomisk. Eller har uheldige salg der kundene ikke betaler. Men vi lærte alle om skatter, avgifter og lovverket men ikke alle fulgte det de lærte. Så alle bedriftseiere kan økonomi og kalkulasjon i Norge, hvis ikke kunne de ikke starte opp som mestre. Men om de fulgte det de lærte, vel det er vel en helt annen sak.

Når vi alle skriver om hverdagen og livet i Thailand, så bør vi skrive rett ut slik vi opplever det. Intern familiekrangel kan vi la være innen familien. Men forskjellen av våre og våre koners syn og bakgrunn, det er helt greit men ikke trekke frem seg selv eller kona på en uheldig måte. Husk at det somm er riktig for en thai, det kan være helt galt efter vårt syn. Dette også den motsatte vei. Men de vanlige rutiner og levesett, hvordan vi opplever thaiene og de opplever oss. Det er ganske store forskjeller, i de forskjellige distriktene. Veldig bra hvis flere fastboende skriver om dette, da det gir ett mye mer variert og flerfoldig syn.Postet bilde Så det hadde vært veldig hyggelig og nyttig, med hvordan andre i andre distrikt lever her i Thailand. Samt hvordan de opplever kulturforskjellene, og hvordan de har tilpasset seg og lever. Vi nordmenn er veldig forskjellige, og det er selvfølgelig våre koner og familie også. Men ikke skriv og komenter, slik er det IKKE i Thailand. For slik er det sansyneligvis der den som skriver bor, selv om det ikke er slik du eller andre bor.Postet bilde

A.H.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Postet bilde.

Jeg tror du har veldig rett her PanGei.
vi som var hyperaktive ble håndtverkre sjøfolk og inn i det militære der begyne de og behandle oss som voksene menesker

det som har slått meg mange mange ganger er såkalte self (made mans) folk uten store skoleferdigheter i mange tilfeller
har kommet lenger en de skoleflinke som fortsatte på universitet.
det var tre klasser på folkeskolen jeg gikk og for og komme inn på det som da het middelskolen mådde man ha 3 g i norsk engelsk og regning

jeg tok selv oppigjen eksamen ,men ingen større forbedring, jeg hadde så dårlige karakterer at jeg har brent karakter boken ,

men jeg fikk en meget det var i sløyd med en påtegnelse at jeg skulle hatt en S men da var megetgodt høyeste karakter,

jeg vet om en kar som gikk framhaldskolen ett år før han kom innpå middelskolen og gymnasiet på ringerike det var enskole for adventister internat skole,men de tok inn også dag elever fra distriktet.
og det var en 1/2 buss tur ut til Tyrifjord høgre skole han er i dag fly eier og heter Bjørn Kjos, han kom legger oppe fra bygda
og hadde en time skoleveg hver veg med buss, minsøster gikk på den skolen og husker bjørn godt.

men selfølglig var det de som dro tilsjøs og havnet påskråplanet,

jeg selv ble instrument maker hadde da gått på yrkesskolen både jern og metall og elektro.

de jeg huskerderifra er i dag (utende som erdøde eller har drukket seg i hjel) har i dag egne bedrifter og har kommet lengre ennde med universitets utannelse, uniformen ble min redning, melte meg inn i ungdoms heimevernet som 16 åring, så ble det etter utannelse hele vegen og en bra kariere innen offshore.
men noe bokførings geni har jeg aldri vert, men jeg må si at jeg forstår praktisk regnskap. og det har holt.

joda ble skips elektrikker også før jeg som en avde første begynte for ett operatørselsap der jeg fikk enorm opplæring både i stavanger england og usa..
mm

så dagli livet mitt er praktisk, har alltid noe og "spikke på" og har vel ikke hatt en kjedlig dag siden folkeskolen som formeg var som reineste fengslet

Pain is temporary, honor lasts forever.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 235 Innlegg:
Det ble en trist dag i dag. Fikk telefon hjemmefra der vi har huset vårt. Vår hund Ding Dong er død. Det var elsklingsvalpen til vår minste gutt Owen. Den ble bitt av en slange i huset til bestemor. Ding Dong var ikke redd noen verdens ting. Dette ble desværre hans bane. Fikk slangen opp i ett hjørne inne, og da var livet over. Slangene prøver alltid å komme unna, men flukten ble stoppet av en hund. Vår lille og uredde hund Ding Dong. Det er ofte slanger inne i husene i Thailand. Når vi bodde hjemme, så sov hundene på terrassen. De likte seg også der, for da hadde de utsyn. Vi har hatt slanger inne i huset, men kun i første etasje. Opp en trapp går de ikke, har aldri hørt om det heller. Alle enetasjes husene på bildene hjemmefra, har hatt slanger inne i huset. Vi hadde en inne i skapet nede en gang, men hørte den romsterte. Var mus der for der var det mat. Hadde vel slanger inne i første etasje, i alle fall tre ganger i året. Vel nå bor vi i en liten leilighet, på grunn av barnas skolegang. Er kun hjemme i helgene. Bestemor ville ha Ding Dong hos seg, for hun bor alene. De er og gode venner, så vi sa ja til det. Minnes den lille glade kortbente fyren, som var sammen med oss i hverdag og fest på terrassen. Hadde vi bodd hjemme nå, så hadde fremdeles lille gode Ding Dong levd. En ting er i alle fall sikkert, en etasjes hus uten trapper og høy terrasse skal vi ikke ha. Det har på de 11 årene hjemme, død to småbarn og en gammel dame hjemme. Alle ble bitt av slanger inne i huset. Slangene kommer seg ofte ikke unna, og da blir de agressive. Så vår kjære Ding Dong, skal aldri mer se soloppgan og solnedgang fra terrassen mer. Det er deilig å sitte høyt og mye luftigere, å se livet rundt seg. Stenge nedeerst i trappa, så sultne og skittne nabohunder holder seg borte. Ser natt blir til dag, og sola skinner rød gjennom palmebladene. Ser dagen gryr og mennesker våkner opp. Om kvelden ser vi mørket senke seg, og i de kalde månedene fyrer folk opp bål. Føler seg tryggere litt i høyden, og har mer luftig sitteplass. Vårt forhåpentligvis neste hus, skal også tilpasses klimaet og livet i Thailand.

Solen har gått opp og ned for siste gang, for vår kjære lille Ding Dong.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 29 august 2011 - 08:51

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:
Uffda. Alltid trist når kjæledyr dør. De blir som en god venn. Jeg har lyst på hund selv, men tar ikke sjangsen pga trafikken i gata. Har sett 2 hunder påkjørt siden vi flyttet inn i februar.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 114 Innlegg:

Jeg tror du har veldig rett her PanGei.
vi som var hyperaktive ble håndtverkre sjøfolk og inn i det militære der begyne de og behandle oss som voksene menesker

det som har slått meg mange mange ganger er såkalte self (made mans) folk uten store skoleferdigheter i mange tilfeller
har kommet lenger en de skoleflinke som fortsatte på universitet.
det var tre klasser på folkeskolen jeg gikk og for og komme inn på det som da het middelskolen mådde man ha 3 g i norsk engelsk og regning

jeg tok selv oppigjen eksamen ,men ingen større forbedring, jeg hadde så dårlige karakterer at jeg har brent karakter boken ,

men jeg fikk en meget det var i sløyd med en påtegnelse at jeg skulle hatt en S men da var megetgodt høyeste karakter,

jeg vet om en kar som gikk framhaldskolen ett år før han kom innpå middelskolen og gymnasiet på ringerike det var enskole for adventister internat skole,men de tok inn også dag elever fra distriktet.
og det var en 1/2 buss tur ut til Tyrifjord høgre skole han er i dag fly eier og heter Bjørn Kjos, han kom legger oppe fra bygda
og hadde en time skoleveg hver veg med buss, minsøster gikk på den skolen og husker bjørn godt.

men selfølglig var det de som dro tilsjøs og havnet påskråplanet,

jeg selv ble instrument maker hadde da gått på yrkesskolen både jern og metall og elektro.

de jeg huskerderifra er i dag (utende som erdøde eller har drukket seg i hjel) har i dag egne bedrifter og har kommet lengre ennde med universitets utannelse, uniformen ble min redning, melte meg inn i ungdoms heimevernet som 16 åring, så ble det etter utannelse hele vegen og en bra kariere innen offshore.
men noe bokførings geni har jeg aldri vert, men jeg må si at jeg forstår praktisk regnskap. og det har holt.

joda ble skips elektrikker også før jeg som en avde første begynte for ett operatørselsap der jeg fikk enorm opplæring både i stavanger england og usa..
mm

så dagli livet mitt er praktisk, har alltid noe og "spikke på" og har vel ikke hatt en kjedlig dag siden folkeskolen som formeg var som reineste fengslet

Hovedpoenget, Tyvhans, er at vi alle besitter ulik kompetanse og at vi utnytter hverandres kompetanse og respekterer hverandre for det. Skulle ønske jeg hadde dine praktiske ferdigheter, men det har jeg ikke. Derfor oppsøker jeg de som kan når jeg vil ha noe praktisk utført på en fagmessig måte. Jeg er litt handy-man, dvs jeg klarer ofte å løse problemet, men produktet er ikke alltid en fagmann verdig :-). På den annen side er det kanskje andre ting jeg kan hjelpe til med. De færreste av oss behersker alle fagfelt like godt og det er ikke noe nederlag å erkjenne det. Menneskeverdet er det samme enten man er skolert eller self made.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 114 Innlegg:
Huff, du må ikke skremme oss, Arlid! Postet bilde
Vi er fortsatt innstilt på en etasje. Kona mener det må være flere slanger i ditt distrikt enn andre steder. Hørtes jo voldsomt ut med slanger i alle hus.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Huff, du må ikke skremme oss, Arlid! Postet bilde
Vi er fortsatt innstilt på en etasje. Kona mener det må være flere slanger i ditt distrikt enn andre steder. Hørtes jo voldsomt ut med slanger i alle hus.

En kompis av meg fant en liten luring under madrassen da han skulle skifte på senga :blink:

Det var en bambus bungalow på stolper.
Redigert signatur

Mr. SuSat

Mr. SuSat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 697 Innlegg:
Vi skal også satse på hus på 1 plan......men vår plan går ut på at vi skal bygge en vollgrav rundt huset med en port som stenger for gangbrua over vollgrava.

Vi har tanke på å ha litt forskjellige store "gullfisk" der....:)

På den måten håper vi å slippe alt av slanger og slikt inn i huset.....:)

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Er det tilgjengelig mat i huset, så er det mus og rotter der. Er det mus og rotter der, så er det høyest sannsynelig at det vil komme slanger. Ønsker en ikke å få slanger i hus, så må en begynne med matrester og matavfallet.
Redigert signatur

Mr. SuSat

Mr. SuSat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 697 Innlegg:

Er det tilgjengelig mat i huset, så er det mus og rotter der. Er det mus og rotter der, så er det høyest sannsynelig at det vil komme slanger. Ønsker en ikke å få slanger i hus, så må en begynne med matrester og matavfallet.

Helt riktig.....hjemme hos oss skal du leite lenge og grundig før du finner mat og søppel som slenger rundt omkring....

Jeg roser konemor og jentene for deres reinslighet i huset, noe som inspirerer dem til holde det ordentlig reint rundt seg til enhver tid, og dere har sjøl sett bilder fra vårt hjem......det var også andre her som berømma konemor for at hu har den mest reinslige salongen den personen hadde sett....lurer på om ikke det var janinge som sa det, men jeg kan huske feil....:)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 235 Innlegg:

Det stemmer på en prikk. Dette er en av grunnene, til at man får slanger i huset. Thaier er ikke renslige med sine hus, samt at de lagrer rissekker inne. Dette tiltrekker seg både spurv og mus, som storkoser seg blant rissekkene. God mat for slangene, og kroker å krølle seg sammen i. Men småfrosker hopper og inn, som er en lekkerbisk for slanger. Men det er mange andre grunner, til det kommer slanger inn i huset. De slangene vi har hatt i skapene nede, de lette efter en mørk, tørr og av skjermet krok, som de kunne felle sitt skinn i. Den værste tiden er selvfølgelig regntiden, da slangene ikke kan bo på vanlige steder. Finner seg da en tørr plass, som gjerne kan være ett hus. I garasjen vår har jeg tatt en del, da de små slangene kommer inn under porten. Men de kommer og ned fra takene, hvis det er trær tett inn mot huset. Kan høres litt rart ut, men de to slangene vi tok sist kom fra taket. De tar egg som er i redene under takstein. Men når man ser på bildene bak huset, så er ikke det så rart. Er ikke noen grenselov de fleste steder, hvor langt fra huset naboens trær skal stå. Så da blir det som her i byen, greiner som henger inn over tak og terrasser. Bildene taker for seg, og sier også litt om thaienes pass og stell av hus. Men det er ikke spessielt mye slanger rundt oss. Det er slanger over allt i Thailand, også i hager og parker midt i Bangkok. Av alle de faranger jeg har kjent siden 1999, så har alle hatt slanger innom i huset. Så slanger er det over alt, så ha bare øynene åpne og tråkk tungt i bakken. Slanger kjenner rystelsen i bakken, det er deres suverene "syn". Mulig det er derfor thaiene subber når de går, dette har jeg ikke tenkt over. Er det "bråk" og folk i huset, så liker ikke slangene å komme inn. De er redde for mennesker, og de rystelsene de registrerer.Postet bilde

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere