Gå til innhold

Foto

En vanlig dag i Thailand.

* * * * - 11 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
1536 svar til dette emnet

natsuda

natsuda

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 12 Innlegg:

Da var serien nedlastet. Men er det riktig, at lyden på cd 3 er varierende i styrke i starten? Bare lurer. Bremte over på dvd på max hastighet, men vurderer å brenne på lavere hastighet. Men er styrken varierende hos deg så er det ikke brenningen som er problemet.

Har ikke fått lastetned serien ennå, da linja her jeg oppholder meg er veldig treg. Jeg brenner heller ikke på dvd, jeg lagrer alle filmer og serier på en extern hard disk, plugger inn i en hd media player og direkte paa¨tv. Funker veldig bra.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

fotoet med contrau gir meg litt nostalgi, jeg var på en linje båt for lenge siden
og vi hadde alltid linje akvitt i det ene rommet,
en tur hadde vi den likøren i fat,
skal si det ble mye rimlig fyll.
vi boret hull i fatene med et 5 mm bor og tappet noen liter fra vært fat,

joda har jaggu drukket nokk i min ungdom.:blink:

Pain is temporary, honor lasts forever.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:
En vanlig dag i Thailand, behøver ikke å ligne på en vanlig dag i Norge. Noen ganger er det strømbrudd i Norge, men veldig ofte er det strømbrudd i Thailand. Overlessa kjøretøyer uten bremsemuligheter, går rett frem i mange svinger. Er det en strømstolpe der, ja da er det strømbrudd i flere landsbyer. Når de brenner sukkerroer, så går det svært ofte noen strømledninger. Brenner de søppel midt inne i ett boligfelt. he he gjett hva som skjer. Strømbrudd også inne i en by. Men dette er vanlige hendelser som var nesten hver dag, når det var mørkt og vi bodde på landet. Sukkerfabrikken lå ganske nærrme, og det dundret overlessa trailere med hengere og traktorer med hengere rundt oss. Noen lass kan være så høye. at de også river ned ledningene. Når forhjula ikke kommer ned på bakken. ja da blir det dårlig med svingegenskaper. Så ordet strømbrudd som er Fhai Dapp, det var noe av det første jeg kunne på thai.

Men livet går med ett smil, selv om vi er sinte av og til. Da er det den berømte og helt vanlige korrupsjonen, som ødelegger mye av livets hverdag og gleder. Men pytt det går det også, bare koster litt ekstra penger. Siden det er baht og ikke kroner, ja da er det jo knappe 1/5 del. Livet har sine pussige sider, men ALLTID med ett smil. Her går solen opp, og farger himmelen rød og vakker. Når solen går ned, ja da er den også like vakker. Ikke rart at det finnes ivrige rødskjorter i Thailand.

Slanger det har og blitt helt vanlig, og er greit å spe på kosten med. Den største jeg tok livet av, var en som tok naboens hund. En hyggelig lite ugiftig kvelerslange, som ikke var 10 meter en gang. Men hunder og kalver liker den. Folk smiler og er glade, enten vi har fått en bra rishøst eller vant på ulovelig lottospill. Det er skatt på lottogevinster i Thailand, så da "taper" landet mye penger. Dette ulovelige lottospillet i alle Thailand sine landsbyer, det ser regjeringen på som stjeling av landets skattepenger. Strenge straffer for denslags styggdom. Det kom en ny borger i vår lille landsby. Han kjøpte bra dyrkbar jord, som sønnen til landsbysjefen ville ha. Broren er en vanlig politimann, og hadde ikke klart å samle nok bøter på veiene, slik at hans bror fikk kjøpt landet. Så landet gikk til en innfytter, som betalte kontant. De bygget seg ett passe greit hus, og plantet sukkerroer på 37 rai. En dag måtte de i en begravelse der de kom fra. Når de kom hjem igjen hadde huset brent ned. De bygget ett lite blikkskur, så de hadde å bo i. Men av en eller annen grunn, så døde avlingene. Det var sprøytet gift på avlingen, som var kommet nesten 50% opp. Allt på feltet deres råtnet og døde. De fikk greie på det var ildpåsettelse, og meldte det til politeiet. Men slike uheldige branner, det var ikke politiets sak. De bor ikke der lenger nå, og den som egentlig ville ha landet fikk det til 70% av prisen. Og egentlig med politiets hjelp. Man skal ikke komme her og komme her, politiet sørger for at rett kjøper får landet. Det heter rettferdighet det.

Det var en nabo litt lenger borte, som stadig hadde sex med konas yngre og penere kusine. En dag kom han glad hjem, og kona hadde laget deilig mat og kjøt øl og sprit. Han ble full og glad, og sovna som en stein. Da kom "kastreringskniven" frem, og vips hadde kona en kone og ikke mann. Hun kjørte han selv til sykehuset. Mannen prøvde å klage til politiet, men det var familiesaker som politiet ikke hadde noe med. Men prøv å spill poker uten at politiet har fått "smørepenger", det er i alle fall politiets oppgave å rydde opp i. Den slags djevelske og farlige pengespill, det ødelegger folks gode moral. Politiet vil bare hjelpe til, så Thailand beholder sin blyge og rette buddhistiske levestil. Det er godt at det finnes politi. Det morsomme i det hele, er at de er gift enda. Kona slapp sexpress, og mannen var ikke lenger utro. Begge jobber sammen, og barna får sin utdannelse. Er viktig at familiene holder sammen.

Nå bor vi i Lam narai en liten by, for at barna skal få en god utdannelse. Skolen hjemme var grei den, og det var ofte fest og morro. Skolebarna opptrer og er så fine i sin silkestas. Men lærdommen er det værre med. Men den er ikke så pen å se på da. Vi hadde enklere skoletransport også, når vi bodde hjemme i landsbyen. To hjul foran i "trekkvogna", og to hjul bak i tilhengeren som det var plass til to i. Ikke noen spesielle utgifter med skoletransporten, og "skolebussen" den har vi den dag i dag. Det var og små motordrevene og dyttbare "restauranter". Livet på andet surret rolig avgårde, og selv flua satt på billasset. Gadd ikke å surre avgårde på egne vinger. Ett rolig liv som er behagelig, men uten muligheter for gode skoler og lærdom. Men sola gikk opp og ned hver eneste dag. Vakkert var det også.

Alle ungene går på en ny stor betalende skole nå. Her er det store moderne lokaler, og alle har stoler og skrivepulter. Det er en tett trafikk med busser, biler og motorsykler, både fra klokka 07:00 om morgenen, og frem til 17:30 om kvelden. Skolen begyner klokka 08:00, og slutter 15:00. Med en times spisepause midt på dagen. Hele skolen virke bra, og det er en bra undervisningsplan. Det er førskole, grunnskole, ungdomsskole og yrkesskole. Det finnes ikke søppel eller rot og se noe sted. Det er ansatte vedlikeholdsfolk, som tar seg av slike ting. Skolenn er og flinke med, at det er vakter som dirigerer og passer på skolebarna og trafikken. Det er både morgen og kveld, samt at politiet passer på krysset ved hovedveien. De med penger blir tatt godt vare på. Ungene trives godt på skolen, og liker godt sine lærere. Heldigvis så går dette to veier. Begge de to minste guttene, de går to timer ekstra på skolen hver dag. Det betaler vi selvfølgelig ekstra for. Lærerene hjemme i landsbyen, sa fra til oss at vår minste gutt lærte ekstremt raskt. Det han lærte og husket på en dag, det ble repitert ut hele uka. Owen som er minstemann sitt klengenavn, han kjedet seg fikk lov å sitte i klasserommet for to terminer høyere. Han s førskolelærere var hyggelige, og ville bare hans beste. Den mellomste som heter Am, han hadde lært skremmende lite. Læreren ga blaffen i sine elever, og de ble kraftig akterutseilt hele klassen. Læreren ble tatt i sex, med tre yngre skolejenter. Men ingen tok affære, da foreldrene ikke klaget til skolestyret. Noen gode lærere sa fra til politiet og utdannelseskontoret, men fikk beskjed dette var en intern sak for skolens styre. Men foreldrene klaget ikke på læreren, da det var frivillig fra jentenes side. Både jentene og foreldrene fikk penger, og holdt "klokelig" munn. Slike ting gjør meg trist og skuffet. Men alle tre guttene går nå på en ny og bra skole. ALT skal betales for i Thailand, og alt har sin pris også det å slippe straff. Vel ungene gikk 1 måned av skoleferien, på den nye skolens sommerskole. Dette for å forbrede dem, på en annen type undervisningstype. Konas bror har en datter, og hun var også med og vi tok vare på henne. Nå vil hun også begyne på denne skolen, så vi får nok en skoleungdom i huset. Trang og liten er leiligheten i ett Town House. Så vi måtte investere i enny toetasjes køyeseng. Den ble plassert nede i sua/dagligrommet, for der står thaifamilienes livsnerve TV´n. Så efter ferien i oktober/november, begyner unge kusins Hjou på skolen her. Liten plass men stort humør og glede, så dette går nok bra. Kona og jeg har snakket om det lenge, og ville hjelpe broren og hans kone. De har bare den ene jenta, og de jobber begge som møbel og innredningssnekkere. Da får de begge jobbet hele dagen, og inntekten blir mye høyere. Skolepenger, skolebuss og avkuttet arbeidstid, det hadde de ikke økonomi til. Men for en ung pike, så er skolegangen så viktig. Vi snakket mye sammen, og sa vi skulle hjelpe og ta oss av henne. Skolen betaler de selv, men resten tar vi oss av. I helgene reiser vi alle hjem, så da er hun sammen med mor og far. Hun gleder seg enormt, og hun vet at fremtiden ser lysere ut. Hun vet også om missbrukt av veninner på skolen, og er nok litt redd. Hun er en meget pen ung "kvinne", så enkelte lærere har nok sett dette. En eldre kusine ble "sexleketøyet" til en lærer på skolen, men hun sa fra og læreren fjernet. Så hverdagen blir anderledes, men fyllt av latter og glede av fire unge skolebarn. En god latter forlenger livet, og jeg ser for meg ett liv til jeg blir 117 år gammel.

I går den 17 august, da var det møte på skkolen for Owen sin klasse. Overlæreren en kvinne, hadde innledning og avsluttning. En utrolig behagelig og intelligent kvinne. En kinathai som ofte de beste her er, men bahagelig og hennes livsoppgave er å lære opp barn. Hun hadde ett langt foredrag i starten av møtet, og forklarte om viktigheten av samhold og løfte landet opp sammen. Viste bilder fra Sunamien i Japan, og snakket lenge om hvor fantastiske japaneserene var under krisa. Mye kom frem som og ble dokumentert skikkelig, som jeg ikke viste noe om. Alle japaneserene dro lasset sammen, og dette også vi thaier lære oss. Så tok hun for seg hvilken bøker, som var for hver periode og klassetrinn. Hva det kostet og viktigheten av, at vi foreldre fulgte med i barnas lekser. Sørge for at de ble gjort, og undertegne hver dag. Ønsket vi møte med barnas lærere, så var det bare å spørre. Hun for´klarte hvorfor barna på skolen, ikke fikk lov til å bruke kalkulator. Derimot er det i opplæringsplanen, at de skal lære å regne med den gamle kjente kinesiske "kuleramma". Fortalte hvordan de best skulle holde den, o forhold til blyanten som skrev ned tallene. Med denne "kuleramma" så er det brukeren som gir svaret, efter å ha forstått tallenes viktighet. "kuleramma" gir ikke svaret, det gjør brukeren Kalkulator forbudt, da det svekket hjernen. Barna må utvikle sin hjerne, det er like viktig som gode lærere sa hun. Det var noen småbarn, som ble satt på en regneårøve. De var IMPONERENDE, hvor raskt disse små barna regnet. Var sikkert klassens beste elever, men du verden som de imponerte meg.

Det ble levert en plansje over skolen, med viktige telefonummer og kontaktpersoner. Navnene og bilder av de høyeste lederen på skolen Skolen er eid av en rik kinesisk (kinathai) familie. Er den mest dominerende og viktige familie i Lam Narai. Jeg har møtt de noen ganger, og de er meget behagelige og velutdannede. Jeg har fått litt kontakt med dem, for de har skjønt jeg har god og solid utdannelse. Bare det at jeg snakker mange språk, det synes de er ett godt tegn. Dette respekterer og liker de, selv om jeg er fattig i forhold til dem. De stemte forøvrig på det partiet, som i dag har landets første kvinnelige statsminister. Det hadde jeg faktisk ikke trod, men overlæreren fortalte meg det. Hun tilhører samme familien, og hun er kjent politiker i samme parti. Vi fikk og alle ett ark, som vi skulle skrive hva vi synes om skolen. Eller hva vi kunne tenke av forandringer. Samt hvilken fag vi synes var viktige i fremtiden. Kona ba meg skrive det på engelsk. Det gjorde jeg og skrev følgende fag: Engelsk, kinesisk og ikke minst samfunnslære og forståelse av skatt for arbeidsfolk. Samt andre fag som matematikk, fysikk, romlære og verdenshistorie.

Overlæreren kom bort til oss, når møtet var slutt. Hun hadde lest mine ønsker, og smilte som en sol. Endelig sa hun, en som tok opp kinesisk, samfunnsfag og verdenshistorie. Dette har ingen tatt alvorlig, samt ikke forstått viktigheten av det. Hun spurte om jeg var fra Sverige, men jeg sa at jeg kom fra Norge. Hun smilte litt rart, tok meg i hånden og kondolerte. Jeg har fulgt med det som skjedde i Notge sa hun. Jeg kunne ikke fatte att dette kunne skje i ditt land. Men samholdet, regjeringen og måten Norge tok det på, det minnet meg mye om Japan og sunamien. Jeg vet alle i Norge betaler skatt, den eneste måten å bygge opp et land på. Ingen kan få bra sykehus og skoler, uten at det er penger til det sa hun. Ikke minst den pensjonen vanlige arbeidere har i Norge. Dere har sådd i Norge, og derfor kan dere høste. Vel har dere olje, men og kunnskapen om å finne og utnytte den. Vi ble stående å prate veldig lenge. Hennes engelsk var perfekt, også uttalelsen og bruken av ordene. Hun håpet jeg ville hilse på henne igjen, når jeg hentet barna våre. En kjempefin og utrolig positiv dag. Noe som får meg til å se lyst på fremtiden.

Hverdagene er mere fargerike og smilende her. Men det har sine små iritasjoner, slik som vi hadde i dag. En drittsekk som ingen av naboene liker, driver å koser seg med en av nabodamene. Hun har en stor sønn på 16 år, som heller ikke kan fordra "stefaren". Han sover ute på en madrass, og snakker ikke sammen med han. De forsøppler mer enn alle de andre naboene, og er i det hele ufordragelige. I går kveld parkerte han rett utenfor vår port, og komme ut med bil var umulig. Han kunne parkert en meter næremere gjerdet, men det ga han blanke faen i. Gamlemor ved siden av beklaget seg, for hun snakket til han i går kveld. Men han har nesten ny bil, og hennes barn har kun motorsykler. Fattiglemmer har ikke rett til, å snakke til "rike" folk som han. Men han har kun bil og ikke hus eller leilighet. Inntekten er ikke så høy, men høyere enn hennes datter og svigersønn. En del av den thailandske væremåte, som er pengenes makt og null menneskelig respekt. Noe jeg desverre ikke klarer å like. Men han fjernet bilen på eftermiddagen. Men typen har jeg "glemt", for "rike" mennesker uten IQ har ingen verdi. Men jeg var sur på morgenen. Vi sto og pratet sammen tre gode naboer, og jeg ga kona 1000,- baht. Hva skal jeg med den sa kona, gi den til en av våre gode naboer. HÆ! Ja for kommer slasken ighen, kan de gi han den så han kan ta kjøretimer. Den ene naboen lo så han rista. Den likte jeg sa han, men ikke gjør det. Han kan legge deg for hat. Men jeg skal ta meg av han. Det har han gjort, og idioten ble ganske spak. Så iritasjonen gikk over i latter. Så hverdagen i Thailand, den skal helst avsluttes med ett smil. Da sover vi bedre. Spessielt efter vi har sett på Emil i Lønneberga.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 18 august 2011 - 13:09

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Det er ikke tillatt å oppfordre til ulovlig nedlasting på forumet. Bruk PM om dere vil utveksle info privat.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:
En Vanlig dag i Thailand, er også litt småturer, innkjøp og selvfølgelig sykehusbesøk. I går måtte kona og jeg, ta turen inn til Bangkok og Phyathai 1 Hospital i Pratunam. Det er ett bra sykehus, som jeg tok en større operasjon på, i mai 2009. Første besøket der, var når kona var gravid. Fantastisk bra leger, og veldig bra service. Så kona fødte vår lille Owen, eller Thanadon Holtet som han heter der. Senere har vi brukt dette sykehuset, nor det trengs gode leger.
http://www.phyathai..../home/index.php
http://thailand-medi...i-hospital.html

Siden PoMoat presiserte at det er ulovelig med nedlastning og ulovelige kopiereinger, tar jeg med noen bilder fra Pantip Plaza. Kopiene og det forbudte kopiers og sexfilmers Mekka. I Thailand gir de fleste FULLSTENDIG blaffen. En fin bemerkning fra en selger som ble tatt med hundretusner av kopier. Dette er forbudt ble det sagt i retten, da Thailand taper ansikt og store inntekter. For noe tul sa mannen, jeg tjener bra på dette og det gjør Thailand også. Man er sg selv nærmest, og betale skatt gjør de jo ikke.

Vel over til gårsdagens, som og var en vanlig men stressende dag i Thailand.

Klokka 07:05 kjøret vi ungene til skolen som vanlig. Dagen før hadde vi hentet Thanoy og sønnen Ai. De skulle hente ungene på skolen, for vi regnet med at hele dagen gikk med i Bangkok. Vanligvis når jeg reiser alene, så tar jeg bussen fra Lam Narai til Mochit bussterminal. Enten taxi eller Skytrain derfra, og inn til sentrum av heksegryta Bangkok. Men i går skulle kona være med, og vi skulle også handle litt. Så da tok vi bilen de ca 170 kilometerene ned til Future Park, som ligger i Rangsit nord for gamle Don Muang Airport. En flyplass vi begge likte mye bedre, enn den kalde og upersonlige nye flyplassen. Vel vi parkerte bilen ved Home Pro på Rangsit, og tok en rask wcrunde. Er ikke noe å ta bilder av en offentlig wc, men denne tok jeg bilder av. Så rent har jeg ALDRI sett andre steder. Nesten men ikke like rent. Det er pyntet med blomster og pen belysning. Her har Oslo noe å lære, og toaletter er det OVERALT i Thailand. Oslo Norge sin hovedstad, er de våte underbukser sitt hjemsted. Vel vel vel. Vi fikk tømt tanken, og fyllt på med en kopp kaffe.

Så bar det vidre til Pyathai Hospital, der jeg skulle undersøkes (((ikke hodet og hjernen finner ikke den))). Men nye vaksiner blant annet influensavaksine, som er viktig for gamle asthmatikere. Vedr. gammel, så ingen spydige komentarer takk. Vi fosset forbi gamle Don Muang Airport, og vidre inn til Pratunam i sentrum av Bangko. Kjøre i Bangkok sentum gjør jeg helst ikke. Lett å komme borti en villmann som kjører motorsykkel, og ganske håpeløse parkeringer. Så det var taxi ned til sykehuset, mens jeg slappet av med en kopp kaffe i baksetet. Sabai sabai.

Vi kom frem i god behold, selv om Sterling Moss ikke hadde klart det på samme tiden. Ut og inn av filer i bytrafikk, i rundt 100 kmt. der det gikk ann. Tuting og litt kjefting, på sinnsvake dristige motorsykler. De kommer i alle himmelrettninger, og glemmer at de har storskjerm Tv eller kjøleskap på baksetet. Biler og motorsykler har stor lasteevne. En Thailandsk pick up, fylles opp ofte til det blir akselbrudd. Men ingen fare 4 til 10 motorsykler klarer å få avgårde varene. Det bygges veier, U-turnbroer og annet over alt. Bangkok er en sydene masse, av lyder, trafikk enorm eksos og elendig luft. Vel fremme så var det å gå bort til Smiledamene, som sjekket meg raskt inn. Men der stoppet alt som var hurtig og raskt. Sjelden ventet så lenge, før jeg kom inn til lege. Hun som sendte pasientene inn til legen, kunne ikke lese engelsk. Så da måtte hun vente, til det kom en kollega som kunne det. Vel jeg var eneste farang der, og satt 3 meter rett foran henne. Men heldigvis kom det en ny smiledame, som viste at Mr. det sto for Mister og en farang. Kom trippende på høye heler, og lekker det var hun. Rettet på håret ba pent om unskylødning, og viste meg mitt IDkort. Joda jeg kunne bekrefte at det var mitt. Vel rett inn til min faste lege, og der gikk det raskt og effektivt. Han sjekket meg grundig, mens vi småpratet hyggelig sammen. Alt var bra kunne han si, og lurte på om jeg ville ha vaksine i år også. Det ville jeg i år også, og efter noen få minutter var jeg ferdig. Men så begynte jammen ventinga igjen. Vi skulle bare betale, og hente medisinene. Det gikk ett kvarter, og vi spurte om det var ferdig. Men nei kunne smiledamen si, som var meget opptatt av å lakkere sine negler. Det gikk 30 minutter, og en ny spørrerunde, men da var det håret som måtte rettes på. Samt litt mobilprat med kjæresten. Neida ikke ferdig enda. Vel vi satt oss ned igjen og ventet. Efter ca. 55 minutter, ble jeg efterlyst fra medisinutdelingen. Der var det en som kunne litt mer enn thai, og mine medisiner trodde jeg hun jeg hadde glemt. For de var ferdig for 50 minutter side. Da trodde jeg kona skulle gå i lufta. Hun var sulten og sliten, og humøret lå nede i skotuppene. Vel denne smiledamen ble sint, og beklaget så meget. Damen med beautybaggen og mobiltelefonen, hun fikk seg en skrape og måtte stå i giv akt. Men konas humør var langt under 0punktet. Jeg spurte om vi ikke skulle spise der eller der, he he men fikk bare guturale sinte grynt som svar. Dama var SUR! Vel jeg kjenner henne så godt, men slike ting går utover den nærmeste. Meg. Vel vi skulle innom Pantip Plaza, for jeg skulle ha tak i en brukt iMac G5. Men den hadde de ikke, selv om de sa de hadde den på morgenen. De hadde iMac men ikke iMac G5, som har en HELT annen prosessor som heter powerprosessor. Så det ble bomtur efter 20 minutters gange fra sykehuset. Kona lot jeg vente nede, så temperaturen kunne synke litt. He he jeg forsvant raskt i menneskemassen, og hun ble stående ved utgangen.

Vel jeg hadde noen telefonnummere, og fikk napp efter en stund. De hadde ikke iMac G5, men den delen som var brutt sammen. Den ble sluttet å produseres i 2010. Glad i hu så sjekket jeg, om det var riktig del. Ringte min venn i Norge, som sendte firma ett bilde med mail. Var to typer, men fikk den riktige. KJEMPESERVICE både av firmaet og min venn i Norge. De trengrte bare llitt tid, så de fant den innerst inne på lageret. Da hadde kona blitt blid igjen, for betjeningen der var balsam på nervene og kjempehyggelige. De sa at det var ett koselig lite spisested, som var rett ver gata. Kjempekoselig lite sted, og maten var super. DA var kona blid igjen, og hele verden smilte i en liten bortgjemt soi i Bangkok. Vi spiste ferdig, og hentet delen. Kostet 3200,- baht, mot 4500 kroner i Norge. He he DA smilte jeg og, som en liten gutt på julaften. Var artig i den lille soien, med koselige små spisesteder. Store nærmest palass av noen bygg, lå side om side med villaer alá Rønna bølgeblikkusvulgaris. Merkelig slike motsettnibger, kun 30 meter fra hverandre. Vel vi kjøpte litt frukt, som vi skulle kose oss med i taxien opp til Rangsit. Kona liker falangfrukt og fikk det. Damen som kuttet opp og la det i poser, lo så hun ristet. Niks sa jeg jeg er ingen menneskeeter, la meg få litt annanas. Jeg siser da ikke på slekta heller. Vel vi fikk vår frukt, men det ble mer småprating og latter.

Praiet en taxi, og det bar opp til Rangsit, Future Park og Home Pro der bilen sto. Taxisjåføren var av den blide typen, som de så ofte er. Kjørte og pent, men ristet på hodet av gale bussjåfører, som skvatt ut og inn av filene som gokarter. Var rat å sitte å slappe av, spise frukt i tett fresk trafikk. Kikket på de ENORME bropillarene, som skulle bli flere etasjers vei og togbane. Dt har stått slik siden 1990 åra, og det skriker mot en med sprikende rustent armeringsjern. Vel vi komtrygt frem, og taxisjåføren hadde fått oss frem på en myk og hyggelig måte. Så 145 baht ble rundet av til 200,. baht, med komentaren kjøp noe å spise. Smilende forsvant han ut av synet, i regnet og en kaotisk trafikk.

Vi kjøpte med en DVD Toy 3 til ungene, men måtte ha en kopp kaffe og blåbærpai. En av de nydeligste kakene i verden. Kona og jeg elsker den, men dyr som bare fy. Vi kom litt til oss selv, og gikk ut i bilen med våre ting. Så bar det hjemover, men først mot Saraburi. Det var en del trafikk, og det begynte å regne kraftig. Tre stygge dødsulykker, gjorde ikke hjemturen noe raskere. Men vi kom oss opp til Saraburi, men der var jammen hivedveien stengt. Nedover en liten bit (7,5 km.), og FULLT KAOS med bråstopp og gale trailersjåfører. Der var rasende noe som var forståelig, da hovedveien var sperret uten noen varselsskilting. Det gikk utover oss med privatbiler, da de ga fullstendig faen og presset oss ut av veien. De skulle frem, selv om det var privatbiler i en annen fil. MEN SÅ, ble det fullstendig stopp av all trafikk. En trailer med betongbrospenn, den hadde fått motorstopp. Laten var uten varsellys eller markering, og stakk ut 2,5 meter på hver side. Men da vi kom opp bak den, så startet motoren i en svart sky. Han hadde satt fra seg varseltrekant, som var ett bilhjul med betong i, pluss ett lite tre han hadde hugget. Dette var lagdt på korrekt thailandsk måte, 2 meter bak bilen. Ingen varsellys eller førvarsling. Når han fikk stertet bilen, så reiste han på den måten jeg ser alle thaier gjør. Hjulet med betongklumpen i og treet, de gadd han selvfølgelig ikke å fjerne. Det var bak hans bil og historie. Men nutid for meg som lå bak. Vel trailerene ga som vanlig faen i privatbilene, og vrengte ut så vi andre ikke kom frem. Jeg kastet dritten efter thaien, så var vår fil ryddet. Men da skulle trailerene inn i den filen. Vel da la jeg meg på hornet, og fulltlys og varsellys i over ett minutt. En trailersjåfør med universitetsutdannelse, sslapp meg smilende og hoderystende frem.

Vel vi kom til U-turn, og kom i rett rettning. Entrailerhenger dro med seg en motorsykelist, men det problemet lå bak meg. Jeg hadde vært på sykehuset, så nå var det en thai sin tur. Det ble bråstopp og kaos igjen, men heldigvis 20 meter bak oss. Vi kjøret vidre i ett fossregn, og stoppet på TPP for fylling av disel, og tømming av kroppstankene. Men påfyll av varm kaffe og Snickers var godt. Fikk både nerver og stress ned på nullpunktet, og kjørte de siste 110 kilometerene rolig hjem.

Ungene hylte av fryd over noen billige leker, og hundene danset cha cha cha av glede. Utmattet satt vi bilen inn bak gjerdet. og så var det do-tur med hundene. De oppførte seg som hunder flest, så det virket som vi hadde vært borte i ett helt år.

Litt kaffe og ett kakestykke,så var det senga og Emil i Lønneberga.

Takk for følge, med på en vanlig tur i thailandsk liv og trafikk.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:
En vanlig dag i Thailand? Hva er nå egentlig det? Vel det kan være ganske forskjellig. De fleste nordmenn drømmer kanskje om, lange strender og deilig varmt vann i sjøen. Men efterhvert er det mange som lever ett "normalt" familieliv, og ikke møter en eneste nordmann eller farang i måneden. Lever ett liv slik som thaiene, og blant thaiene. Likt er det nok ikke, da vårt kosthold er anderledes. Bare at vi alle spiser ett bitte lite glass yoghurt, både morgen og kveld gjør det anderledes. Samt at vi drikker 3liter melk og spiser brød. Bare dette lille ekstra, koster ca. 445 baht hver dag, for oss fem i familien. Det er 2,79 minste garanterte daglønn, for mange rundt oss. Samt at vi bruker aircondition, nesten hele døgnet. Når vi sover om natta, og om dagen for å få datamaskinen kjølig. Siste månedens strømregning, den var på 3893,- baht. Det blir 129,76 baht pr. dag. Så er det internett som koster 1605,- baht i måneden, inkl. 7% moms. Det blir nok 53,50 baht pr. dag, som thaiene ikke bruker penger til. På grunn av min asthma, så btruker jeg ett godt sykehus. Det koster med lege og medisiner, omtrent 4600,- baht i måneden pluss 1800,- baht i reise. Til sammen 6400,- baht eller 213,33 baht pr. dag. Husleie og vannavgift er på ca. 2900,- baht i måneden. Men vi har leilighet med aircondition, og det har ikke thaiene penger til. En dagsutgift på 96,66 baht pr. dag. Oppå dette kommer bilhold og betalende skole for barna. Skolen koster oss ca. 102.400,- baht i året, noe som blir 281,31 baht pr dag. Så vi har en dagsutgift på forannevnte, som kommer opp i 1219,57 baht pr dag. Hele 7,67 dagslønner, på en thai sin garanterte minstelønn. På toppen av dette kommer vanlig mat og medisiner til de andre i familien. Livs og bilforsikringer som er 75.000,- baht i året. Klær og vanliglige ting i huset, såpe og andre dagligdagse ting. På oss to voksne og tre skolebarn, går det med i alle fall 60.000,- baht i måneden. Da er det ikke annet tatt med, en helt nøkterne utgifter til livsopphold. Når da det blir flere på høyere skoler, vel da er nok summen nærmere 100.000,- baht i måneden. Jeg er nøye med regnskapene for å leve, så dette er helt nøkterne og tørre tall. Lurer på hva i helvete (undskyld) Brochmannutvalget tenker på. Vel slik er nå den økonomiske hverdagen, for en nordmann med kone og tre skolebarn.

Kjedelig "tallknusing" men til opplysning for andre. Men hverdagen den er både hyggelig og interressant. Vi står tidlig opp om morgenen, og spiser frokost sammen. Så skal ungene til skolen. Kona og jeg reiser da bort på morgenmarkedet, og handler inn fersk mat for dagen. Postkontoret og andre butikker, de har enda ikke åpnet. Hjem til leiligheten, og ut å lufte hundene litt. Før vi gjør noe mer hjemme, så slapper vi av med kaffe, enten ute ved gjerdet eller inne. Det hender andre naboer sitter foran huset i vår lille soi, og da blir det litt småprating med dem. Så er det rengjøring inne, og tøyvask ute. Henting av barn om eftermiddagen, og se til at de gjør sine hjemmelekser. Efter det er det nok en tur med hundene. Men det blir tid til sosialt samvær også, med naboene rundt oss og ungene som leker sammen. Vel hundene har sine venner, som de leker med på lufteturene. Det er andre MEGET viktige ting også. Kona har en eske med pappbiter med tall på. Det er vår minste hund Maggi, som trekker ut lottotallene. Kona har stor tro på dette.

Noen ganger så vasker vi bilen hjemme, men andre ganger borte på en bilvaskeplass. De selger bruktbiler, setter film på bilruter, driver med bil og traktordekker, monterer stereoanlegg, selger plastbeskyttere til lasteplan til pick up og masse annet rekvisita til biler. Kjempehyggelige mennesker, der HELE familien med barn er med å arbeider. Vi snakker ofte med den yngste av foreldrenes barn, som er en ung kvinne med skolebarn. Hennes bestefar er fremdeles med og arbeider, sammen mad faren tar de seg av innkjøp og regnskap. Men det er dårligere inntekter nå, da det er bare 20% av vaskekub´ndene som vasker hos dem. Det er likt på det andre stedet i Lam Narai også. Folk har ikke råd til det lenger. Deres samledebruttoinntekter, gikk ganske mye ned det siste året. Utgiftene er større, og inntektene er mindre. Folk har rett og slett mindre penger å rutte med nå. Vi gir litt ekstra driks nå, som går til hennes skolegutt. Runder av til nærmeste hundre baht, og han har 40 baht ekstra lommepenger. Det har blitt mange hyggelige pratestunder der. Hele familien er koselig å prate med, og visse småting kjøper vi til bilen der. Vi synes begge det er viktig, at slike små familiebedrifter overlever.

Dagene går og vi har det godt sammen. Harmonisk hverdager, og takk for det. Hverdagene er det jo mest av.

I dag er jeg alene i leiligheten, da jeg skal sette opp en gammel iMac som guttene kan bruke. Samt lage noen hyller ute, som skal være over vaskemaskinen. Thaiene slenger alt på gulvene, men jeg liker å ha gulvene frie. Lettere å holde rent, og vi finner og alle ting når det er orden.

Mange rutiner er nok anderledes enn i Norge. Men tilpasser man seg på en fornuftig måte, så kan livet være godt i en slik anderledes kultur. Vær ærbødig og vis respekt, for den kulturen du ikke kjenner. Vil nok aldri 100% forstå den, men respektere den må vi. Det er tross alt thaienes land. Gjør man det så godt man kan, kan man få ett MEGET godt familieliv i dette rare landet Thailand. Gjør man det ikke...................Vel da blir man skilt, når kona føler hun har fått alt hun trenger. Dette har jeg sett så mange eksempler på, at det ikke er noe å neve i tall. Men mange er det. Jeg har mine bekjente og venner blant thaiene her. Kjøpmenn på markedene, og butikker som selger medisiner og annet viktig. Ikke å forglemme hyggelige naboer. Ayt de forsøppler riktig ille rundt seg, det er deres problem og ikke mitt. Vi former alle vår egen hverdag. Mindre man bryr seg om andre, jo hyggeligere får man det. Til og med sammen med rotekoppene, for hyggelige og glade det er de og lette å være sammen med.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Lurer på hva i helvete (undskyld) Brochmannutvalget tenker på. Vel slik er nå den økonomiske hverdagen, for en nordmann med kone og tre skolebarn.

Dine tall er nok mer realistiske enn Brochmann sin synsing. De stemmer godt overens med mine egne utgifter.

Forøvrig er det min mening at noen professorer i Norge er både overvurdert og overbetalt. Dette bør det snarest gjøres noe med! :D

Mr. SuSat

Mr. SuSat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 697 Innlegg:
Hmmm.....undres litt over di tall du bruker for en familie på 5 - vi er 5 vi og, men kommer ikke opp i slike tall som dere har hver mnd.
Våre tall ligger langt under.....samme med mine 2 Svenske venner.....vi ligger alle under 40.000 THB per mnd. totalt.
Mine venner sier de bruker ca. 30.000 per mnd. (2 voksne + 1 liten sønn) og det andre venneparet bruker også ca. 30.000 per mnd. (2 voksne + bil).

Vi er også 5 og alle våre utgifter ligger totalt på 35 - 40.000 THB per mnd. og vi har bare 1 tre-hjuling og 1 motorsykkel.

Men det er jo veldig forskjellig hvordan man velger å leve....mat vi spiser er jo så forskjellig fra person til person av oss Farlanger.....

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Hmmm.....undres litt over di tall du bruker for en familie på 5 - vi er 5 vi og, men kommer ikke opp i slike tall som dere har hver mnd.
Våre tall ligger langt under.....samme med mine 2 Svenske venner.....vi ligger alle under 40.000 THB per mnd. totalt.
Mine venner sier de bruker ca. 30.000 per mnd. (2 voksne + 1 liten sønn) og det andre venneparet bruker også ca. 30.000 per mnd. (2 voksne + bil).

Vi er også 5 og alle våre utgifter ligger totalt på 35 - 40.000 THB per mnd. og vi har bare 1 tre-hjuling og 1 motorsykkel.

Men det er jo veldig forskjellig hvordan man velger å leve....mat vi spiser er jo så forskjellig fra person til person av oss Farlanger.....

Dette er tall som er satt inn i mitt månedelige regnskap, fra juli 2010 til juli 2011. Helt nøkterne tall uten noe form for hokus pokus. Jeg er asthmatiker og bruker jevnlige medisiner, og er på legekontroll hver måned. Dette betaler jeg selv. Er bare å gå igjennom sum for sum, så får du summen jeg kom til pr. måned. Vi drikker og røyker ikke. Men i steden for en trehjuling har vi en 3liters Toyota Fortuner, med turboladet motor og Intercooler. Når det gjelder tall, så synesr jeg ALDRI. Regnskap like nøye, som når jeg drev ett firma i Norge. Regner med du ikke har klasse 1 forsikring på bil, som begyner første året på 29.800,- baht første året. Pluss to typer avgifter. Av de 5 nordmenn jeg har kontakt med, så bruker vår familie minst penger. Alle har biler over 1.3 mill baht, og alle har motorsykler i familiene. Livsforsikring for kona og meg, er selvfølgelig tatt med. Mine bekjente bruker fra 75.000,- til 120.000,- baht i måneden. Den som bruker mest, har ett "barn" på høyskole og ett på Universitet i Thailand. Utdannelse koster og er viktig.

Grunnen til at jeg ikke forstår, hvordan folk synes at thaiene ikke skal ha 300,- baht pr. dag er enkel. Vi tar ett bittelite glass yoghurt hver, det tarr vi morgen og kveld. Det kommer på for oss fem 150 baht. Vi drikker i snitt 4 liter melk pr. dag, og det kommer på på 240 baht pr. dag. Dette er for oss 390 baht pr. dag alene, og da er ikke noe mat tatt med. Jeg vet at øl, er mye billigere enn melk og meieriprodukter. Men man skal ikke senke utgiftene, og la både voksne og barn kun leve av øl. Er ikke bestandig billigste "mat" er sunnest.Postet bilde

Nå har du selv skrevet, at dere har solide bankbøker. Kona tjener bra på sin frisørsalong, og dere tjener bra på inntekter av eksport. Som jeg forstår har du adopter de tre jentene, og da har du kr. 2640 pr. person. Dette er kr. 7920, i forsørgertillegg PLUSS din egen pensjon. Regner med at dere hadde klart dere bra bare på pensjonen med forsørgertillegg, som da muligens ligger på netto kr.18.207,- efter kildeskatt er trukket. Med en kurs på 5,50 baht pr. krone, er dette 100.138,50 baht i måneden. Pluss konas fortjeneste på frisørsalongen, og pluss en bra inntekt på eksporten dere driver med. Efter hva mine grå raskt regner ut, så bør dere ha 200.000,- baht i måneden. Så da skjønner jeg at bankontoen er stor. Med slike tall, så sparer dere 170.000,- baht hver eneste måned. Det er den nette summen av 2.040.000,- i året. Slett ikke verst å spare over 2 mill baht i året. De fleste har ikke det i pensjon en gang.Postet bilde

Jeg forsørger en 16 åring, en 10 åring og vår felles sønn på 6 år. Jeg har ikke adoptert min kones to første barn, da jeg ser på dette som ren svindel av den norske stat. Jeg forsøger konas to første barn, av eget ønske og legger ikke den byrden over på NAV. Dette er ett valg jeg gjorde selv, i året 2001 og har samme mening om det enda.Postet bilde

Husk at de som har drevet firmaer i ett land som Norge, de har lært seg regnskap og det følger oss inn i pensjonsalderen.Postet bilde Så regnskap og økonomi, det er bare en liten del av hverdagen. Her er det ikke plass til synsing.Postet bilde

A.H.

Mr. SuSat

Mr. SuSat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 697 Innlegg:
Jeg har ikke ei krone i støtte fra Norge utover den uførestrygda mi, og der sitter jeg igjen med kun 168 av 264.000 og ei heller er det noe forsørgertillegg for kona i detta.

Konemor tjener litt per mnd. på salongen, og hu tjener også litt på det hu/vi sender til Norge, men noen slike inntekter og sparesummer som du nevner her har ikke vi....

At vi lever godt for 30 - 40.000 THB per mnd. er da ikke så unormalt....mange av naboene våre har ikke halvparten å leve for engang, men biler i millionklassen kjøper de likavæl......
Konemor og jeg prioriterer visst litt annerledes enn andre sjønner jeg......ikke mangler noen av jentene noe heller...de har alt og alt på skolen er blitt betalt også, så jeg vet ikke hva vi gjør galt eller riktig jeg i forhold til hva andre har av utgifter per mnd.

Inn på konto kommer det hver mnd. ca. 70.000 THB og det er alt av det vi sparer penger av...ikke noe anna.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Jeg har ikke ei krone i støtte fra Norge utover den uførestrygda mi, og der sitter jeg igjen med kun 168 av 264.000 og ei heller er det noe forsørgertillegg for kona i detta.

Konemor tjener litt per mnd. på salongen, og hu tjener også litt på det hu/vi sender til Norge, men noen slike inntekter og sparesummer som du nevner her har ikke vi....

At vi lever godt for 30 - 40.000 THB per mnd. er da ikke så unormalt....mange av naboene våre har ikke halvparten å leve for engang, men biler i millionklassen kjøper de likavæl......
Konemor og jeg prioriterer visst litt annerledes enn andre sjønner jeg......ikke mangler noen av jentene noe heller...de har alt og alt på skolen er blitt betalt også, så jeg vet ikke hva vi gjør galt eller riktig jeg i forhold til hva andre har av utgifter per mnd.

Inn på konto kommer det hver mnd. ca. 70.000 THB og det er alt av det vi sparer penger av...ikke noe anna.

Hvordan folk klarer å kjøpe bil i så høy prisklasse, det har alltid forundret meg. Men så går det også mange til inkasso. Men noen klarer å få "2 baht ut av 1 baht", og er utrolig flinke. Vi hverken røyker eller drikker, men skolebarna koster så det holder. Det er på det punktet med skoler, vi bruker mest penger daglig. Det er og av viktighet, for at barna skal få en trygg fremtid. Barnas fremtid, den ligger i foreldrenes hender i Thailand. Når vi lever med ett sundt kosthold i Thailand, så koster det en god del. En fisk koster 160 baht. To om dagen er 360 baht, da er ikke alle fem 100% mette. Med da melk og youghurt også, så har vi bare der er vi oppe i 560,- baht pr. dag. Enkelt og greit regnestykke, og 16.800,- baht i måneden. Da har vi ikke kjøpt ris, egg, høns, storfekjøtt, svinekjøtt, grønnsaker og frukt. Klær medisiner, diesel, forsikringer, skoelavgifter og skolemat, ikke noe er tatt med. Heller ikke husleie, Internett, støm og vannavgift. Det er nok større sum enn melk og yoghurt. Er glad ingen røyker eller drikker øl og sprit. Mitt husholdnings og fremtidige regnskaper, de er ganske nøye og uten noe luksus.Postet bilde Men vi sparer jevnt og trutt, og har gjort det siden 2001. Det kan komme en dag, da kanskje flere av barna skal på Universitetet. Jeg har barn fra før når jeg bodde i Norge, og de tok universitetsutdannelse.Postet bilde Så hvorfor kan ikke det skje her også. Men det koster masse penger, og det fondet bygger vi opp nå. Fremtiden den kommer, og plutselig er det nutid. Som far og den eneste med inntekt, så er det en selvfølge at jeg tenker slik.Postet bilde

På grunn av disse overforstående tall, så har vi ikke problemer med å hjelpe andre i familien. Jeg er hverken kristen eller troende på noen måte. Vel kanskje troende til litt av hvert. Men medmenneskelig og sosiale hensyn, de ligger dypt ankret i mitt sinn. Det er noe mor og far lærte meg.

A.H.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Nå har du selv skrevet, at dere har solide bankbøker. Kona tjener bra på sin frisørsalong, og dere tjener bra på inntekter av eksport. Som jeg forstår har du adopter de tre jentene, og da har du kr. 2640 pr. person. Dette er kr. 7920, i forsørgertillegg PLUSS din egen pensjon. Regner med at dere hadde klart dere bra bare på pensjonen med forsørgertillegg, som da muligens ligger på netto kr.18.207,- efter kildeskatt er trukket. Med en kurs på 5,50 baht pr. krone, er dette 100.138,50 baht i måneden. Pluss konas fortjeneste på frisørsalongen, og pluss en bra inntekt på eksporten dere driver med. Efter hva mine grå raskt regner ut, så bør dere ha 200.000,- baht i måneden. Så da skjønner jeg at bankontoen er stor. Med slike tall, så sparer dere 170.000,- baht hver eneste måned. Det er den nette summen av 2.040.000,- i året. Slett ikke verst å spare over 2 mill baht i året. De fleste har ikke det i pensjon en gang.Postet bilde

Jeg forsørger en 16 åring, en 10 åring og vår felles sønn på 6 år. Jeg har ikke adoptert min kones to første barn, da jeg ser på dette som ren svindel av den norske stat. Jeg forsøger konas to første barn, av eget ønske og legger ikke den byrden over på NAV. Dette er ett valg jeg gjorde selv, i året 2001 og har samme mening om det enda.Postet bilde

Husk at de som har drevet firmaer i ett land som Norge, de har lært seg regnskap og det følger oss inn i pensjonsalderen.Postet bilde Så regnskap og økonomi, det er bare en liten del av hverdagen. Her er det ikke plass til synsing.Postet bilde

A.H.

Dette kaller jeg for å være "voksen".....synd at ikke alle tenker sånnt!!

:hoho:

Mr. SuSat

Mr. SuSat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 697 Innlegg:

Hvordan folk klarer å kjøpe bil i så høy prisklasse, det har alltid forundret meg. Men så går det også mange til inkasso. Men noen klarer å få "2 baht ut av 1 baht", og er utrolig flinke. Vi hverken røyker eller drikker, men skolebarna koster så det holder. Det er på det punktet med skoler, vi bruker mest penger daglig. Det er og av viktighet, for at barna skal få en trygg fremtid. Barnas fremtid, den ligger i foreldrenes hender i Thailand. Når vi lever med ett sundt kosthold i Thailand, så koster det en god del. En fisk koster 160 baht. To om dagen er 360 baht, da er ikke alle fem 100% mette. Med da melk og youghurt også, så har vi bare der er vi oppe i 560,- baht pr. dag. Enkelt og greit regnestykke, og 16.800,- baht i måneden. Da har vi ikke kjøpt ris, egg, høns, storfekjøtt, svinekjøtt, grønnsaker og frukt. Klær medisiner, diesel, forsikringer, skoelavgifter og skolemat, ikke noe er tatt med. Heller ikke husleie, Internett, støm og vannavgift. Det er nok større sum enn melk og yoghurt. Er glad ingen røyker eller drikker øl og sprit. Mitt husholdnings og fremtidige regnskaper, de er ganske nøye og uten noe luksus.Postet bilde Men vi sparer jevnt og trutt, og har gjort det siden 2001. Det kan komme en dag, da kanskje flere av barna skal på Universitetet. Jeg har barn fra før når jeg bodde i Norge, og de tok universitetsutdannelse.Postet bilde Så hvorfor kan ikke det skje her også. Men det koster masse penger, og det fondet bygger vi opp nå. Fremtiden den kommer, og plutselig er det nutid. Som far og den eneste med inntekt, så er det en selvfølge at jeg tenker slik.Postet bilde

På grunn av disse overforstående tall, så har vi ikke problemer med å hjelpe andre i familien. Jeg er hverken kristen eller troende på noen måte. Vel kanskje troende til litt av hvert. Men medmenneskelig og sosiale hensyn, de ligger dypt ankret i mitt sinn. Det er noe mor og far lærte meg.

A.H.

Et nøkternt, men godt regnskap har vi også, men som jeg sa.....vi har ikke ei krone fra Norge når det gjelder hverken forsørgertillegg eller noe barnetrygd for jentene.
Noen adopsjon er ikke registrert i Norge....kun i Thailand, og slik kommer det til å bli......i allefall så lenge vi skal bo i Thailand alle samma.....så jeg krever kun det jeg har rett på når det gjelder meg....da er ikke barnetrygd eller forsørgertillegg for kona med i mitt krav nå.....mens jeg er i Norge.

Det er mulig at det er slike priser på alt i Nord, men her i Sør får vi da 3 stk. fisk for 160 Thb. melk 4 liter = 260 Thb. youghurt 4 pk. = 30-40 Thb. 1 kg. reker (urensa) 3 prisklasser = 120 - 140 og 160 Thb. og det er bare noe av det vi kjøper også + kylling, storfe, svin, ris og alt anna og likavæl holder vi oss mette hver dag, vi spiser sunt (mye grønnsaker og frukt) og mye protein og vitaminholdig mat....
Jeg sier ikke noe om dine tall og analyser.....bare at mine tall er mye mindre, og at vi også er 5 i familien....
Tallene er riktige både for deg og for meg......kan ikke bli like fordi vi handler og har forskjellige ting.....skoleutgiftene er heller ikke like, men slik er det da bare og det må vi akseptere at slik er det bare....

Det jeg sier er ikke ment som noen kritikk på noen måte, men det er mine tall i forhold til dine tall....

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:

Dette er tall som er satt inn i mitt månedelige regnskap, fra juli 2010 til juli 2011. Helt nøkterne tall uten noe form for hokus pokus. Jeg er asthmatiker og bruker jevnlige medisiner, og er på legekontroll hver måned. Dette betaler jeg selv. Er bare å gå igjennom sum for sum, så får du summen jeg kom til pr. måned. Vi drikker og røyker ikke. Men i steden for en trehjuling har vi en 3liters Toyota Fortuner, med turboladet motor og Intercooler. Når det gjelder tall, så synesr jeg ALDRI. Regnskap like nøye, som når jeg drev ett firma i Norge. Regner med du ikke har klasse 1 forsikring på bil, som begyner første året på 29.800,- baht første året. Pluss to typer avgifter. Av de 5 nordmenn jeg har kontakt med, så bruker vår familie minst penger. Alle har biler over 1.3 mill baht, og alle har motorsykler i familiene. Livsforsikring for kona og meg, er selvfølgelig tatt med. Mine bekjente bruker fra 75.000,- til 120.000,- baht i måneden. Den som bruker mest, har ett "barn" på høyskole og ett på Universitet i Thailand. Utdannelse koster og er viktig.

Grunnen til at jeg ikke forstår, hvordan folk synes at thaiene ikke skal ha 300,- baht pr. dag er enkel. Vi tar ett bittelite glass yoghurt hver, det tarr vi morgen og kveld. Det kommer på for oss fem 150 baht. Vi drikker i snitt 4 liter melk pr. dag, og det kommer på på 240 baht pr. dag. Dette er for oss 390 baht pr. dag alene, og da er ikke noe mat tatt med. Jeg vet at øl, er mye billigere enn melk og meieriprodukter. Men man skal ikke senke utgiftene, og la både voksne og barn kun leve av øl. Er ikke bestandig billigste "mat" er sunnest.Postet bilde

A.H.

Dette virker som voldsomme tall å spare. Det ligger jo lang over hva veldig mange tjener i Norge. Kan ikke være fakta Arild???

Mr. SuSat

Mr. SuSat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 697 Innlegg:

Dette virker som voldsomme tall å spare. Det ligger jo lang over hva veldig mange tjener i Norge. Kan ikke være fakta Arild???

Her har ikke A noe anelse om vår inntekt.....men mener at jeg har skrivi om alt samma.....og DET har jeg...skrivi om det, men vi har bare min trygd....uten ektefelletillegg og uten barnetrygd.

Litt inntekt fra salongen og det som blir sendt til Norge og min trygd.....kommer aldri opp i slike summer som A. nevner her....

Dette innlegget har blitt redigert av Mr. SuSat: 27 august 2011 - 21:09

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:

Her har ikke A noe anelse om vår inntekt.....men mener at jeg har skrivi om alt samma.....og DET har jeg...skrivi om det, men vi har bare min trygd....uten ektefelletillegg og uten barnetrygd.

Litt inntekt fra salongen og det som blir sendt til Norge og min trygd.....kommer aldri opp i slike summer som A. nevner her....

Synes det var en voldsom sum Arild kom med, det ligger jo langt over det mange i Norge Tjener.

Mr. SuSat

Mr. SuSat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 697 Innlegg:

Synes det var en voldsom sum Arild kom med, det ligger jo langt over det mange i Norge Tjener.

Helt klart og jeg har netto 168.000 per år som jeg bruker til å dekke alle utgifter i Thailand.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Dette er IKKE fakta det er 100% synsing, for å få ett svar som står i samsvar med før skrevene ting. Jeg liker å ha tingene i kronoligisk rekkefølge, og ikke tatt rett ut av lufte. HVORFOR? Veldig enkelt. Jeg skriver denne tråden, slik at folk som bor i Norge skal få ett innblikk. Hva koster det forskjellige, hva er det mulig å klare seg på etc. etc.

Det kom opp i SuSat sin egen tråd, at han hadde adoptert konas tre barn. At de hadde en bra inntekt på frisørsalongen. At de hadde en bra inntekt på eksport og salg til Norge. Tallene på frisørsalong og eksportinntekter, de har ingen sett og er vel ikke viktig på noen måte. Minstepensjonen i dag er på 2G som er samlet i året kr. 158.432,00 eller pr. mnd. kr. 13.202,00. Har man som det ble sagdt adoptert 3 barn, er forsørgertillegget på kr. 7920,00. Da er minstepensjon og forsørgertilleg pr mmd. på brutto før skatt kr. 21.122,00. Netto med kun 15% kildeskatt fratrukket, det er da pr. måned (avrundet til hele kroner) kr. 17.953,00. Efter dagens kurs så er dette pr. måned kr. 98.741,50 baht. Jeg regnet med en pensjon som jeg synsing, på hårfint over 2G. Da kom samlet sum opp i 100.000,00 baht i måneden. Med bra inntekt på både eksport og salg til Norge pluss frisørsalong, så regnet jeg samme inntekt på det. Da ble en synset sum pr. måned på 200.000,00. baht. Nå klarer de seg fint på ca. 30.000,- baht i måneden. Vel fra 30,000 til 40.000,- baht. Fra 30.000,- er det 33,33% forskjell opp til 40.000,-, så det er da ikke basert på nøye regnskaper. Men ta minste som på 30.000,-baht og trekk fra synset inntekt på 200.000,- baht. Da havner vi på en månedlig sparing på 170.000,- baht. Dette gir den "lille" sparesummen på 2.040.000,- baht i året. Altså over 2 mill baht i året. Synsing fra A til Å, ganske enkelt for å få ting satt på plass.

Vel nå har jeg fått tallene som da skal være riktige. Så og si ingen inntekt på frisørsalngen, og heller ingen inntekt på eksport og salg. Firma og arbeidsvisa finnes vel da heller ikke. De klarer seg kun på kr. 168.000,- som er pensjonen. Da har han i alle fall ikke en minstepensjon, som er kr. 156.048,00 brutto og kr. 132.640,- efter 15% kildeskatt er trukket. Netto kr. 35.360,- pr. år mer enn minstepensjonisten. Dette er rene tall og ingen synsing. Det kan være mange enslige minstepensjonister i Norge, som leser denne tråden for de ønsker å flytte til Thailand. Da finner de raskt ut (Brochmannutvalget også). Når 5 mennesker med to leiligheter klare seg på 30.000,- til 40.000,- baht, da klarer en enslig minstepensjonist seg suverent. De har 3 jenter som går på skole og må kjøres til og fra. Skoleuniformer og skolematriell det koster penger, og alle barn i Thailand får noen baht å bruke på skolen. SuSat selv tar privatundervisning i thai, regner med at læreren ikke arbeider gratis. Med snittprisen mellom 30.000,- og 40,000,- baht, havner jo som alle vet på 35.000,- baht. Når 5 mennesker med to leiligheter, klarer seg veldig bra på det ser det lyst ut. Summen er bare 7000,- baht i måneden, og SuSat røyker noe en annen kanskje ikke gjør. Sigaretter koster penger. Da tenker minstepensjonisten i Norge. AHA jeg kan leve som en greve, for jeg er alene og har 61.719,00 baht netto efter dagens kurs. Ikke røyker eller drikker jeg, åh dette blir herlig. Tror denne kvinne eller mann får seg ett sjokk, når tallenes tale blir anderledes.

I denne tråden om ett hverdagsliv i Thailand, så håper jeg at det kommer frem ting som kan være en hjelp. En minstepensjonist som vil flytte hit, må regne med utgifter som "ikke synes". Betale for 1års visa, og reise å stemple hver 90ende dag. Få bekreftet av Norges Ambassade, hva innetekt/trygd er og betale for det. Reiseutgifter og annet vedr. dette. Oversetting av alle papirer til engelsk, hvis noe må sendes til NAV. Hva dekker den frivillige folketrygdavgiften? Er den sikker nok, eller må en pensjonist sikre seg selv? Efter dagens norm dekker vel NAV kr. 3100,- pr. dag. Her får dere ha meg undskyldt, for dette har jeg ikke selv og kjenner ikke summen helt Har bare hørt det "over bordet". Men er det slik så er det efter dagens kurs, omtrent 17.050,- baht pr. dag. Her kan mange få seg en ubehagelig overraskelse. På møtet som Norges Ambassade holdt i Cha Am i år, så snakket jeg lenge med en nordmann som hadde opplevet dette. Vel han var pengesterk, så han klarte seg bra. Tok en hjerteopperasjon til 850.000,- baht, og ble skrevet ut efter 10 dager. Mener det var hjerte, det var i alle fall den prisen. Med dagens tall og kurs, så dekker det 170.500,- baht. Når NAV har betalt sin del, så skylder man sykehuset den nette sum av 679.500,-. Han jeg snakket med var mye mer uheldig, for han ble operert i agust i fjor og krona sto i ca. 4,94 baht. Da var og det NAV dekket for han, på kun 148.200,- baht. Han måtte og ha medisiner lenge efterpå, og det nektet NAV å betale. Medisinene sto ikke på NAV sin liste som livsviktige. Så totalt ble hans egenbetalte sykeregning, på noe over 740.000,- baht. Så han måtte betale av egen lomme, hele kr. 149.797,00. Dette er ting som folk må tenke nøye over. Det er ikke bare å flytte, å tro man havner i en slags total lykke. Verden er nå bare ikke slik.

Vi bruker ca. 60.000,- baht i dag, uten at vi lever i noen form for luksus. Vi er 2 voksne, en gutt på nesten 6 år, en gutt på 10 år og den siste på nesten 16 år. Vi vet at om noen få år, så blir utgiftene mye høyere. Alle tre guttene liker seg på skolen, de er og flittige og ganske flinke. Jeg har forsørgertillegg for min sønn i dag, for han er både norsk og thailandsk statsborger. Men det slutter når han fyller 18 år, og DA kommer og de store og høye skole og utdannelsesutgiftene. Da kan det utmerket hende, at min pensjon ikke strekker til. Vi har spart i flere år, og fortsetter med det. Dette for å bygge opp, ett "utdanningsfond". Her er i Thailand det kun egen hjelp man får, og vi ønsker at alle barna skal få en bra utdannelse. Kutte sukkerroer for 150,- til 200,- baht, det håper vi barna slipper. Da er de utbrent når de er ca. 40 til 50 år. Blir de syke så vil de dø, for medisiner har de ikke penger til.

Vi valgte å flytte til ett annet sted, for å få barna på en bedre skole. Nå leier vi en liten treroms leilighet, men ønsker å bygge ett hus. Svigermor er ingen ungdom lenger, og vi vil ha henne hos oss og ta vare på henne. Samt vi skal hjelpe en liten kusine, som vil bo hos oss. Så en liten leilighet, det blir ganske så trangt. Vi må nok låne litt penger, men regner med å betale det på 5 år. Uten at lånet tar livet av oss økonomisk. Dette er heller ikke synsing eller drømmer, men nøkterne tall basert på bankens uttalelser. Rente er en ting, men hva er totalsummen en må betale. Vel så kalkuleringer ogvregnskap, det er for meg og min familie en nødvendighet.

Slike diskusjoner og mange ganger påstander, kan ofte ødelegge en tråd. Men siden jeg laget den for folk i Norge, så kan det komme frem nyttige ting de kan få nytte av. Blir det for hissige og usakelige diskusjoner, så legger jeg bare tråden ned. Så enkelt er det med den saken. Jeg trenger ikke tråden, og forumet trenger heller ikke meg. Vi er ikke så viktige noen av oss. Men jeg håper de som bor i Norge, har fått noe som de synes er nyttig. Det er trådens bakgrunn og mening.Postet bilde

A.H.

tyra

tyra

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:
For ikke å ta motet fra minstepensjonister som kansje har lyst til å flytte til Thailand synes det er på plass med en del fakta.

1.Det er vel få som har den samme forsoergelsebyrde som du har A.H.

2. Du har vel ikke råd til å ha bil på en liten pensjon, kansje minste, i Norge, dersom du ikke velger bort andre ting og stetter bil som foerstprioritet.

3. Forsikring for en over 67 år er rådyr, og jeg har "gamblet" i 5 år, og nå har spart opp en del som vil dekke store sykehusomkostninger. Ellers har jeg frivillig trygdeordning, som jo dekker mindre ting.

Jeg er jo kvinne, og vil dermed ikke bli lurt til å betale sin sod, gull etc. Jeg har et liv som jeg bare kunne droemme om i Norge. Vel har jeg ikke bil, men toer ikke begi meg ut i traffiken her heller. I tillegg bor jeg sentralt, og trenger jeg noen ganger transport i året er det jo mulig å leie taxi.

Jeg har faste utgifter på ca. 6500,00 baht imnd. Det innkluderer fellesutgifter på condoen, platina UBC, hoeyhastighet nettleie (ca.1000 baht imnd) stroem og vann, Stroem ca. 800 baht i mnd, da jeg aldri bruker ac.

Ellers klarer jeg meg fint med 15.000 baht i mnd. til mat, klær etc, og det uten å spare. Jeg er vegetarianer, men spiser fisk, reker etc, så det går my i laks, både fersk og roekt.

Så 21.500 bath pr mnd, og da har jeg et bra liv.

Dette er ikke for å undervurdere deg A.H., du har et fantastisk liv med din familie. Dette skriver jeg for å si til andre gamlinger, da spesielt kvinner, hjemme i Norge. Du kan ha et bra liv på en minstepensjon, men da sette tæring etter næring.

Selv om jeg har en millioinntekt i baht, bhoever jeg ikke leve over evne, eller anderledes enn jeg gjorde i Norge. Jeg skal reise hjem neste år, og da tenker jeg mine oppsparte penger får ben å gå på.

tyra

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Jeg er jo kvinne, og vil dermed ikke bli lurt til å betale sin sod, gull etc. Jeg har et liv som jeg bare kunne droemme om i Norge. Vel har jeg ikke bil, men toer ikke begi meg ut i traffiken her heller. I tillegg bor jeg sentralt, og trenger jeg noen ganger transport i året er det jo mulig å leie taxi.

tyra

Interessant at du som en kvinnelig observatør mener at menn blir lurt til sin sod. Har du erfart mange tilfeller, og hva er ditt inntrykk om sin sod i sin helhet? Hva sier en Thai mann om falangene som betaler sin sod?

Er det greit om vi tar det i tråden din AH, om det går utover tråden så flytter vi diskusjonen over i egnet tråd.
Redigert signatur

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere