Gå til innhold

Foto

En vanlig dag i Thailand.

* * * * - 11 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
1430 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 810 Innlegg:

Vi har våre faste rutiner og gjøremål, vi som er fastboende i Thailand. I dag var det 90 dagersrapporten, som skulle sendes til Immigration Office. For oss som sender den med post, er det viktig å sende den rekomandert. Da får vi kvittering av posten, når det ble sendt og til hvem. Er og nøye å sette avsenders navn og adresse øverst til venstre på konvolutten. Vi må og legge ved en konvolutt, som det er satt på frimerker. Den bruker Immigration, når de sender når neste 90 dagers raport skal sendes. De vil ikke ha noen utgifter, på oss som har 1års visa. Selve skjemaet sender de heller ikke, vi må selv sørge for å skaffe dette. Likeledes att samtlige papirer er med, og alle er undertegnet. Er de ikke det kan det bli overstay, og det kan fort bli dyrt. Det som skal sendes er:

Skjema om nytt 90 dagers visa, korrekt utfyllt og undertegnet.

Kopi av passets forside.

Kopi av den siden i passet, som 1års visa er stemplet.

Kopi av siste innreise lapp som vi får på flyet.

Kopi av stempelet i passet, når vi kom inn i Thailand siste gang.

Lappen med den datoen 90 dagers raporten går ut, som Immigration Office sendte meg.

Veldig viktig att alle kopier og papirer undertegnes.

Loven gir oss 7 dager før datoen på 90 dagers rapporten går ut, og 7 dager efter 90 dagers rapporten gikk ut. Så i dag er jeg ferdig for denne gangen. Nå er det en gang til, før jeg må fornye 1års visa.

A.H.

Mr. SuSat

Mr. SuSat

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 697 Innlegg:

Vi har våre faste rutiner og gjøremål, vi som er fastboende i Thailand. I dag var det 90 dagersrapporten, som skulle sendes til Immigration Office. For oss som sender den med post, er det viktig å sende den rekomandert. Da får vi kvittering av posten, når det ble sendt og til hvem. Er og nøye å sette avsenders navn og adresse øverst til venstre på konvolutten. Vi må og legge ved en konvolutt, som det er satt på frimerker. Den bruker Immigration, når de sender når neste 90 dagers raport skal sendes. De vil ikke ha noen utgifter, på oss som har 1års visa. Selve skjemaet sender de heller ikke, vi må selv sørge for å skaffe dette. Likeledes att samtlige papirer er med, og alle er undertegnet. Er de ikke det kan det bli overstay, og det kan fort bli dyrt. Det som skal sendes er:

Skjema om nytt 90 dagers visa, korrekt utfyllt og undertegnet. X

Kopi av passets forside. X

Kopi av den siden i passet, som 1års visa er stemplet. V

Kopi av siste innreise lapp som vi får på flyet. V

Kopi av stempelet i passet, når vi kom inn i Thailand siste gang. X

Lappen med den datoen 90 dagers raporten går ut, som Immigration Office sendte meg. X

Veldig viktig att alle kopier og papirer undertegnes. X

Loven gir oss 7 dager før datoen på 90 dagers rapporten går ut, og 7 dager efter 90 dagers rapporten gikk ut. Så i dag er jeg ferdig for denne gangen. Nå er det en gang til, før jeg må fornye 1års visa.

A.H.

Hvorfor så mye styr på Immigrasjonen hvert kvartal hos deg ?
I Krabi er ikke alle dissa punktene du nevner nødvendig....bare noen av di.....

Nå reiser riktignok jeg inn til Immigrasjonen sjøl, i stedet for å sende noen papirer....
Offiseren gjør så hele jobben med utfylling av sjema (har ikke behov for kopier av noe), stempling med 2 underskrifter, og jeg bare skriver under.
Jeg får så en liten lapp med stempel og underskrifter stifta fast i passet og der står det dato for neste oppmøte.

Omtrent det samme må jeg når jeg skal fornye for ett helt år, med unntak av at jeg må til Konsulatet i Phuket og få bekrefta inntekten min som da skal være med søknaden + 1 passbilde.

I Phuket betaler jeg 1200 THB. og på Immigrasjonen betaler jeg 1800 THB.
Alt arbeide med utfylling av skjemaene gjør de på Konsulatet og på Immigrasjonen......jeg bare skriver under på alle nødvendige papirer.

Jeg har jo hørt at noen har langt flere "utfordringer" hver gang de skal fornye enten hvert kvartal (90 dager) eller sitt 1 års visum.
Forstår ikke hvorfor det skal værra så store forskjeller på detta rundt om i Thailand.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 810 Innlegg:

Hvorfor så mye styr på Immigrasjonen hvert kvartal hos deg ?
I Krabi er ikke alle dissa punktene du nevner nødvendig....bare noen av di.....

Nå reiser riktignok jeg inn til Immigrasjonen sjøl, i stedet for å sende noen papirer....
Offiseren gjør så hele jobben med utfylling av sjema (har ikke behov for kopier av noe), stempling med 2 underskrifter, og jeg bare skriver under.
Jeg får så en liten lapp med stempel og underskrifter stifta fast i passet og der står det dato for neste oppmøte.

Omtrent det samme må jeg når jeg skal fornye for ett helt år, med unntak av at jeg må til Konsulatet i Phuket og få bekrefta inntekten min som da skal være med søknaden + 1 passbilde.

I Phuket betaler jeg 1200 THB. og på Immigrasjonen betaler jeg 1800 THB.
Alt arbeide med utfylling av skjemaene gjør de på Konsulatet og på Immigrasjonen......jeg bare skriver under på alle nødvendige papirer.

Jeg har jo hørt at noen har langt flere "utfordringer" hver gang de skal fornye enten hvert kvartal (90 dager) eller sitt 1 års visum.
Forstår ikke hvorfor det skal værra så store forskjeller på detta rundt om i Thailand.

Det er ikke noe mer styr med min 90 dagers rapport enn din. Når du reiser til Immigration personlig, så tar immigigrationsoffiseren disse kopiene. Så loven er lik over HELE Thailand, disse kopiene legges ved i dine papirer. Men jeg slipper det styret, med å reise 640 kilometer tur retur, til det Immigrationns Office, som jeg sokner til. Fire fem kopier og sending av ett brev, det ser jeg som mindre styr.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 810 Innlegg:
Nok en vanlig dag, og ting som skjer ikke så veldig sjelden. Nok en gang var vi på jakt, efter en ganske stor slange. Den kom sigende ned fra taket over bilplassen vår, og ned i blomsterbedet vårt. En av hundene satte i ett sabla sirkus, og en flokk med fugler hoppet rund der den lå. Fuglene kan være bra varslere, for de passer på sine unger i reirene. Vi har ikke fått tatt den enda, de den forsvant ned i der overvannskummen er. Vi får håpe vi får tatt den, for nå var naboene og kona bekymret. En giftig jækel, som slett ikke er ufarlig for mennesker og hunder.Postet bilde

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 810 Innlegg:
En vanlig dag har og en del småting å gjøre. Slangen forsøkte å rømme opp på taket igjen, men der sto jeg klar og ventet på den. Kona og naboen satt spent nede, for å se hvordan det gikk. Slangeskasken klarte å slippe seg ned i vannkummen igjen, og jeg måtte hendte eldste gutten på skolen. Vel tilbake så hadde slangen rast ut fra vår garasje, og inn til naboen. Der klarte den å gjemme seg, inne i dekslet som er rundt kabler og annet i styret. Vi prøvde alt vi kunne, men var vanslelig å få ut. Ah! Jeg fikk en ide. Hentet maur og innsektssprayflaska, og spylte inn i rattstammen. Det likte den svært lite, mens jeg samtidig småstakk den med en ståltråd. DA måtte slangeslasken ut, men naboen fikk ikke snaren rundt den. Men faren til våre sønners lekekamerat, han fikk tak i halen på den. Da var slangens dager som spurveeggeter over. Prøvde å komme seg svimeslått ned i kummen, men den gang ei. Var for lite mat på den, så den havnet på dynga. En artig dag, med forskjellige gjøremål.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

janinge

janinge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 965 Innlegg:
Hehe, artig historie, men ikke akkurat dagligdags i mere urbane strøk som jeg ferdes i.
Har vært i asia, med varierende lengde de siste 8 år, men slanger, bare opplevd å se dem 4,5 ganger.
KJÆRLIGHETENS MAKSIMUM ER KONSTANT.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Hva slags slange var det?
Redigert signatur

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 810 Innlegg:

Hva slags slange var det?

Vel en helt vanlig giftslange, men den har ikke dødlig gift. I alle fall ikke for friske mennesker. Thaiene kaller den Ngo Singh.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 810 Innlegg:
Det er dronningens gebursdag i dag, og da er det også morsdag. Min egen mor døde for mange år siden, men har en "reservemor" i svigermor. Skolen hadde morsdagsfeiring i går, for i dag var alle skolene her stengt, Gatene var fulle av kjempestore partytelt, og det ble delt ut mat og drikke til alle som kom. Vi kjøpte ett pent lite kjede til svigermor i går, som kona ga sin mor i dag. Så i denne week end, er kona og alle tre guttene hjemme. Jeg var hjemme selv hele dagen, for terrassen og trappene så skikkelig ille ut. Vi har store palmer foran huset, som kaster skygge og skjermer mot innsyn. Men der liker spurvene seg. Så nå var hele terrassen og trappa ned full av fuglemøkk. Da var det bare å ta høytrykksspyleren, og gå på med full forakt og krum rygg. Skal hilse og si det gikk, så møkka sprutet over alt. Heldigvis har vi en firkantrenne under terrassen, som alt vann og søl fra terrassen kommer ned i. Så veggene ble ikke så veldig ille. Litt ble det dog, da jeg spylte ren vannrenna efterpå. Vel var fornøyd med resultatet, og kikket ned på betongdekke som går rundt huset. Å gru og skrekk som den så ut. Fuglemøkk, og syre fra alle bladene på trærne, hadde gjort betongen svart som køl. Vel vel vel, da hadde jeg en jobb til å gjøre.

På høytrykksspyleren har jeg flere dyser. En vanlig dyse som har vann i vifteform, men den holdt ikke til betongen i dag. Vel av med standarddysa, og på med en som roterer vannspruten. Den kjøpte jeg for å fjerne løs maling, og den er effektiv som bare det. Den tar faktisk till av pussen på veggene, hvis jeg er litt uforsiktig. Så den var deilig å ha i dag. Det ble en lang dag, fra morgenen til jeg hadde tatt forsiden av huset. Men som bildene viser, så er jammen den roterende vannspruten effektiv. Rent ble det i alle fall, og airkondition gjør det også veldig stygt der vannet kommer ut. Vel det ble en skikkelig rengjøring, men får vel ta runden rundt huset i morgen.

Palmene foran huset har fått nye skudd. Om det er blomster eller frukter, det vet jeg faktisk ikke. Det er første gangen, de har hatt det på 5 år. Kikket litt rundt meg hjemme. Naboen med bambushuset med blikktak, hadde bygget på terrassen litt og fått nytt stråtak. En annen nabo har fåt en "søkkrikt" tysk svigersønn, og da skal det bygges hus som seg hør og bør. Lenger borte var det og kommet opp nytt hus, men var kun tak og gulv som var ferdig. Dette er hyggelige nabore vi kjenner godt, så de bygger litt av gangen når de har penger. Vel jeg gjorde meg ferdig hjemme for i dag, og vi tok en velfortjent kaffepause på terrassen.

Vel stablet ting inn i bilen, som jeg skulle ha med meg til leiligheten i Lam Narai. Men jammen hadde ikke traktor og lastebilverkstedet, begynt med takkonstruksjonen. Underetasjen blir bare lager, og annen etasje bolig. Så ut som underetasjen var ca. 2 meter høy, og boligetasjen ca. 3,5 meter høy. Vel de har gifteferdige døtre, og en som er gift og har barn. Så ett nytt hus var vel nødvendig nå. Kjørte innover mot Lam Narai, og på grensa Petchabun og Lopburi var det ett hus ferdig nå. De har holdt på en stund, men har gjort allt ferdig på 2 måneder. Har til og med Sala (hagehus) og åndeboligen ferdig. Riktig pent og velbygget hus var det. Stoppet å pratet lit med dem, for jeg kjenner folkene litt. Så bar det vidre innover mot Lam Narai. Sukkerroene har kommet litt opp nå, og det var så frodig og grønt over alt. Stoppet for å se på fabrikken, som nå er bygget omtrent ferdig. Så bar det videre hjem til leiligheten i Lam Narai.

Vel hjemme og uten kona, ungene og begge hundene. Er jammen stille gitt. Lille Owen maste ikke om å se på Emil i Lønneberga, som han hardnakket sier heter Imil. Vel får vel ta en liten kopp, nei tar en STOOOOR kopp kaffe. Har gruff når jeg er alene, og kaffe kurerer gruff. Tar ett par små glass Cointreau til kaffen, kun for å hedre dronningen på hennes fødselsdag. Ellers hadde det (hm) bare blitt kaffe. Rakettene hyler og smeller. Gratulerer med dagen, som er Dronningen sin fødselsdag og Thailand sin morsdag.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Seigmann

Seigmann

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 49 Innlegg:
Flotte bilder og hverdagsfortelling,ArildPostet bilde

Northai

Northai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 233 Innlegg:
Takk for et interessant innblikk i din hverdag, samt slangejakt - kanskje ikke fullt så hverdagslig. :-)

Det hendte at det kom slanger på besøk hjemme, spesielt kobraer visstnok, der hvor kona kommer fra også - selv om det er mer "ytterkant av sentrum" av Bangkok - eller hva jeg skal kalle det.
Men kona er mest redd for tusenben, og disse artige "WA-AO" typene dvs. en slags type øgle ca halv meter lange som trives oppunder takene i bebygde strøk.
Jeg synes de er OK å ha disse rundt seg, litt morsomt og spennende, men de kan jo plutselig skrike ut og lage et jekla bråk :-)

Northai

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 810 Innlegg:

Takk for et interessant innblikk i din hverdag, samt slangejakt - kanskje ikke fullt så hverdagslig. :-)

Det hendte at det kom slanger på besøk hjemme, spesielt kobraer visstnok, der hvor kona kommer fra også - selv om det er mer "ytterkant av sentrum" av Bangkok - eller hva jeg skal kalle det.
Men kona er mest redd for tusenben, og disse artige "WA-AO" typene dvs. en slags type øgle ca halv meter lange som trives oppunder takene i bebygde strøk.
Jeg synes de er OK å ha disse rundt seg, litt morsomt og spennende, men de kan jo plutselig skrike ut og lage et jekla bråk :-)

Northai

Slanger er det over alt i Thailand. Har sett ganske store slanger i Bangkok. Øglen du tenker på, er det Tuk Kae som skriker eller gråter som thaiene sier. Den skriker eller roper, omtrent som navnet sier. En prikkete artig sak som ser slik ut. Skriker den mer enn syv ganger, da blir det regn. Slik er det med den saken.

Slanger er egentlig redde for mennesker, men noen er hissige når de blir forstyrret. Kona ble bitt i fjor, og da var det rett på sykehuset. Fikk riktig motgift, men ble liggende to døgn. Hadde vondt i to uker, men så ga hevelsen og smertene seg.

Ps. En grei link om slanger i Thailand.

http://www.siam-info.de/english/snakes_common.html
A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 12 august 2011 - 16:30

kaare

kaare

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 648 Innlegg:

Har sett ganske store slanger i Bangkok.

Too much information.... :blink: Kunne ikke jeg fått tro i fred at det ikke fantes slanger inne i storbyen? Jeg som ikke engang har hageslange.... :P

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 810 Innlegg:
Vel ser at det er lørdag den 13 i dag. Trodde nesten det var fredag den 13 jeg. Ikke noe bra start på dagen, slik jeg hadde tenkt meg. Gledet meg til, å gjøre rent resten av betongplata rundt huset. Men klokka eh var det 05:00 tro????, så vekket ett kraftig asthmaanfall meg. Siden jeg har "hygget" meg med sykdommen siden 1945, så viste jeg hvilke styrkegrad dagens anfall hadde. Vel nå 10 timer senere, så puster jeg tilnærmelsesvis normalt. Men tar nok ikke sjangsen, på noe bilkjøring hjem. Vel tar sjansen var vel drøyt, da kona ga meg beskhjed om å glemme det. Hun har slipt og malt noen vinduer på huset hjemme, og jeg fikk streng beskjed å være i ro. Vel det kommer en dag i morgen også, og nå klarer jeg å puste ganske bra. Synet blir litt svekket under slike kraftige anfall, men nå forsvinner "tåkehinna" litt. Ett typisk tegn, på at jeg er på bedringens vei.

Får vel slappe av på balkongen, eller ett lite selvlaget bor nede. Vanne blomster å gjøre det pent her. Tenke litt på hva vi skal lage, av det treet som blåste overende på rislandet. Det er en del store skyggefulle trær, som står på slike opphøyde jorhauger. Mange av trærne er store, og har ett vakkert mønster. Vi fikk en til å kutte det i plankestørrelser, så det blir nok litt småmøbler av det.

Kanskje skulle jeg se på Albert og Herbert i dag? Hm. Dagen er min, og synet vender tilbake. I morgen er det den 14, og det på solens dag som søndag jo er. Dagen heter så på de fleste språk. Vel en ny dag med kjente vanlige opplevelser, som gjør at jeg trenger en god lang dusj.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dilbert

Dilbert

Medlem

• Medlemmer
  • 434 Innlegg:
Fine historier Arild, artige å høre om hverdagslivet :-)
Sit down pliiiiis

Janthai

Janthai

Medlem

• Medlemmer
  • 158 Innlegg:
Er innom å smugleser litt jeg også og synes du skriver godt og har fine fortellinger og bilder. Gleder meg til jeg selv kanskje ender opp i Thailand for godt.

Ha en fin weekend!

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 810 Innlegg:

Er innom å smugleser litt jeg også og synes du skriver godt og har fine fortellinger og bilder. Gleder meg til jeg selv kanskje ender opp i Thailand for godt.

Ha en fin weekend!

Takk for det Jan.

Da kan jo du skrive om en halvdød bydel. Jeg synes det var ett artig sted, og leiligheten var jo stor. Ikke noen enorm uteplass, men leiligheten har store muligheter. Pluss ett stort hus i Lopburi området. Tror ikke det er så lenge til, at jeg kan ringe å prate med dere på lokaltakst i Thailand. Vi sees neste gang dere er her. Hils gjengen din.

Arild.

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1 474 Innlegg:
@Arild: Nevnte du Albert og Herbert? Hmm, du skulle ikke tilfeldigvis ha den på DVD vel? Har lett både lenge og vel etter den serien. Hadde to samledvd'er, men den ene er blitt borte. (Hulk)

Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. ;-)

โชคดี

natsuda

natsuda

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 12 Innlegg:

@Arild: Nevnte du Albert og Herbert? Hmm, du skulle ikke tilfeldigvis ha den på DVD vel? Har lett både lenge og vel etter den serien. Hadde to samledvd'er, men den ene er blitt borte. (Hulk)

Du finner hele serien på ulike (ulovlige) fildelingsnettverk.

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1 474 Innlegg:
Da var serien nedlastet. Men er det riktig, at lyden på cd 3 er varierende i styrke i starten? Bare lurer. Bremte over på dvd på max hastighet, men vurderer å brenne på lavere hastighet. Men er styrken varierende hos deg så er det ikke brenningen som er problemet.

Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. ;-)

โชคดี

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere