Gå til innhold

Foto

Allergi

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
6 svar til dette emnet

Åge

Åge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 8 752 Innlegg:

Jeg er for tiden sterkt plaget av rennende nese, røde/kløende øyne og nysing. Typiske allerigiutslag på et eller annet. Jeg er ikke nevnverdig plaget med slikt i Norge så det må være et eller annet her på Filippinene som plager. En ting er sikkert, holder jeg meg unna air-con-rommet blir jeg merkbart bedre, men hva skulle det være med aircon som trigger histaminet? En forløpig teori er at rommet er fullt av husstøvmidd og disse virvles så opp i luften av aircon. En annen teori er at aicon drar inn "noe" fra utsiden som kan gi allergier, men hva skulle så det være. Er det noen som har eller har hatt alleriske reaksjoner på Filippinene? Vel, dette er ikke noe jeg har fått nå, jeg merker dette hver eneste gang jeg er her nede så det er ikke sesongavhengig heller.....Derfor heller jeg til husstøvmidd som synderen.

Nå er jeg på vei til appoteket for å få øyedråper og nesespray. Det er så himla mye å velge mellom og jeg er ikke sikker på hva de har på appoteket her.

Tilgjengelige øyedråper mot allergi er: Lecrolyn, Lomudal, Livostin, Tilavist, Alomide, Emadine, Lastin, Zaditen, Opatanol.
Som nesespray anbefaler lommelegen Glukokortikoid-nesespray eller -nesepulver.

Er det noen som kjenner til noen av disse preparatene og som vet om de er å få tak i på Filippinene?

Dette innlegget har blitt redigert av Berth: 26 juni 2011 - 06:57

Xin Chao

Xin Chao

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 5 372 Innlegg:

Jeg er for tiden sterkt plaget av rennende nese, røde/kløende øyne og nysing. Typiske allerigiutslag på et eller annet. Jeg er ikke nevnverdig plaget med slikt i Norge så det må være et eller annet her på Filippinene som plager. En ting er sikkert, holder jeg meg unna air-con-rommet blir jeg merkbart bedre, men hva skulle det være med aircon som trigger histaminet? En forløpig teori er at rommet er fullt av husstøvmidd og disse virvles så opp i luften av aircon. En annen teori er at aicon drar inn "noe" fra utsiden som kan gi allergier, men hva skulle så det være. Er det noen som har eller har hatt alleriske reaksjoner på Filippinene? Vel, dette er ikke noe jeg har fått nå, jeg merker dette hver eneste gang jeg er her nede så det er ikke sesongavhengig heller.....Derfor heller jeg til husstøvmidd som synderen.

Nå er jeg på vei til appoteket for å få øyedråper og nesespray. Det er så himla mye å velge mellom og jeg er ikke sikker på hva de har på appoteket her.

Tilgjengelige øyedråper mot allergi er: Lecrolyn, Lomudal, Livostin, Tilavist, Alomide, Emadine, Lastin, Zaditen, Opatanol.
Som nesespray anbefaler lommelegen Glukokortikoid-nesespray eller -nesepulver.

Er det noen som kjenner til noen av disse preparatene og som vet om de er å få tak i på Filippinene?

Aircon tørker ut luften, som gjø at slimhinnene i systemet ikke virker slik som de skal og man er mer utsatt for forkjølelse etc. Men hvis du ikke merket noe på eller etter flyturen nedover er det kanskje ikke dette.

Hvis du heller til midd, ville jeg fått en lokal fyr med en pumpe på ryggen til å desinfisere rommet der du sover, og gjerne kokt sengetøyet etterpå. Vi gjør det med hele huset her minst en gang i året og det holder insekter og andre uhumskheter på avstand.

Som en som har litt kjennskap til HMS, var det fornøyelig for meg å se fyren som sprøytet med hjelm på hodet, men uten åndedretts-beskyttelse.......

Åge

Åge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 8 752 Innlegg:

Aircon tørker ut luften, som gjø at slimhinnene i systemet ikke virker slik som de skal og man er mer utsatt for forkjølelse etc. Men hvis du ikke merket noe på eller etter flyturen nedover er det kanskje ikke dette.

Hvis du heller til midd, ville jeg fått en lokal fyr med en pumpe på ryggen til å desinfisere rommet der du sover, og gjerne kokt sengetøyet etterpå. Vi gjør det med hele huset her minst en gang i året og det holder insekter og andre uhumskheter på avstand.

Som en som har litt kjennskap til HMS, var det fornøyelig for meg å se fyren som sprøytet med hjelm på hodet, men uten åndedretts-beskyttelse.......

Takker for denne. Min teori er nå at slimhinnene tørker så mye ut at jeg er mye mer mottakelig for all verdens virus/bakerier/forurensning/. Derfor kan det tenkes at det er som en allergi når jeg har sovet med aircon på. Jeg har fått tak i både nesespray og øyedroper og er merkbart bedre. Faktisk nesten helt bra. I kveld/natt sover vi med aircon av, så får vi se hva som skjer i morgen.....

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Opplevde det samme som deg når jeg bodde på enkelte aircon rom, og fant ut at det beste var å ha på aircon noen timer før vi gikk og la oss, for så å slå det av når vi skulle sove. Trives best med vifte, og nå om sommeren her hjemme sover jeg steik godt når den blir slått på :D
Redigert signatur

Gensan

Gensan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 209 Innlegg:

Takker for denne. Min teori er nå at slimhinnene tørker så mye ut at jeg er mye mer mottakelig for all verdens virus/bakerier/forurensning/. Derfor kan det tenkes at det er som en allergi når jeg har sovet med aircon på. Jeg har fått tak i både nesespray og øyedroper og er merkbart bedre. Faktisk nesten helt bra. I kveld/natt sover vi med aircon av, så får vi se hva som skjer i morgen.....

Ett tips er å styre luftstrømmen på A/C - anlegget slik at dere unngår trekk over sovestedet. Trekken er den verste synderen for å pådra seg forkjølelse og irriterte slimhinner.
Senk ikke temperaturen mer enn maks 8 grader lavere enn temperaturen i omgivelsene, dette vil i mange tilfeller være nok til å unngå A/C - forkjølelsen.

Om dette ikke går. Så la A/C - anlegget kjøle ned rommet i 2 - 4 timer før Dere går å legger dere. Slå da av A/C - anlegget om natta og se om det er løsningen.

Sett gjerne ett bøtte med vann med noen dråper eucalypthus inn på rommet når A/C - anlegget går. Hjelper med å åpne tette bihuler, gir en frisk aroma og vannet gjør at lufta ikke tørker ut fullt så mye.

Xin Chao

Xin Chao

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 5 372 Innlegg:
En ting til jeg glemte, det er noen store filtere på aircon'ens inne-enhet som inne-luften passerer gjennom. Løft opp det store dekslet på fronten/oversiden og ta dem ut og vask dem rene. De blir fulle av møkk etter en tids bruk.

Dette innlegget har blitt redigert av Xin Chao: 26 juni 2011 - 11:04

Siargao

Siargao

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 672 Innlegg:
Jeg bruker Iterax som er det samme som Zyrtec hjemme i Norge når det er behov for antihistaminer.
Når jeg går med slippers i jungelen så har jeg fått reaksjon et par ganger.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere