Gå til innhold

Foto

Thaienes dårlige skoler.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
519 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Skolene for vanlige thaier, er "bånn i bøtta". Gang på gang har dette kommet opp, i thailandske media og blitt diskutert. Men noen forandring ser det ikke ut til at det blir. Det kakkles som i en hønsegård, og resultatet blir omtrent likt. Blir i alle fall ikke noe "Columbus Egg". Nå har jeg hørt klagesangen siden 2001. Den rike elite sitter å regjerer, og for dem er det ikke noe problem. De har alle sammen studert i utlandet, da rikdom gir utdannelse for de utvalgte.

Det ble testet lærere i midten av 2010, og resultatet var selvfølgelig nedslående. Fra 71% og opp til 88% av lærerene, strøk i sine elevers oppgaver. Var ingen overraskelse, og det skapte litt uro og røre en kort stund. Så var alt glemt som vanlig er.

http://www.thaivisa....achers-Fail-In/

Til og med Thailand sin statsminister som nå er gått av, fant i sin klokhet ut dette i år. Velkommen efter, for en som har studert på dyre universiteter i utlandet.

http://www.thaivisa....k-of-knowledge/

Vel de får leie inn ingeniører og topp utdannede folk som før, for skolegang for å få bedre lærere og skoler bør det ikke satses på. Vel hvis Thailand ikke får en arbeidervennlig regjering, og ett demokratisk styresett? Hm, men er det noe som kommer over natta tro?

A.H.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 893 Innlegg:
Har et litt ambivalent forhold til dette tema.
På den ene siden så er det jo riktig at det er mye feil og mangler ved utdanningssystemet i Thailand - og det bør det gjøres noe med. På den annen side så har en i Thailand lykkes med å skape en nasjonal forståelse - på tvers av politiske farger, skjorter og grupperinger - som gir høyere utdanning status, belønning og betydning.

Dette er kanskje det viktigste å ta vare på og videreforedle. For et par tiår siden var det ikke vanlig å fullføre grunnskoleløpet på landsbygda - nå er det vanlig. At stadig flere tar høyere utdanning er også et faktum - og viktigst - thailandsk industri klarer å nyttiggjøre seg dette høyere utdanningsnivået og får langt bedre betalt for arbeidskraften i dag enn tidligere. Spesielt på fagarbeider og engineering-nivå er Thailand kommet ufattelig langt på et par tiår. Det som nå blir utfordringen, av formidabel karakter, ligger på forskning og utvikling.

For å ta det mest nærliggende - bilindustrien i Thailand, som er helt i verdenstoppen hva gjelder produktivitet, avkastning og kvalitet. Her har Thailand utviklet et miljør som ikke står tilbake for noe - men løsningene, nyutviklingen og kreativiteten er fortsatt importert fra Japan, Sør-Korea, USA og Europa. Thailand er ikke lenger utelukkende en rimelig "assemblyline" - men det oppleves i Thailand på den måten. Politisk har dette vært et tema det siste året - alt overskudd forsvinner ut av landet og den velvillige fasiliteringen for utenlandske bilprodusenter er det etterhvert flere som stiller spørsmålstegn ved. Det er en veldig bra ting!

Thailand bør kunne dra veksler på det rike industrimiljøet de har bygget opp i forhold til bilproduksjon, men det vil kreve en helhetlig politisk tankegang som vil måtte omfatte satsning på egenfinansiert forskning og utvikling. Og - den bør være statlig finansiert og knyttet opp mot både universitets sfæren og fagmiljøene ved de store produsentene. Noe av Thailands problem i så måte er den dårlige anseelsen alt som lukter av fagorganisering har. Det finnes ikke noen solidaritetskultur innenfor fagmiljøene i Thailand - ikke slik vi forstår det i skandinavia ihvertfall. Men skal et land høste av sine ressurser - slik "bil-industri-fagmiljøet" i Thailand kan forståes å være - så må det gjødsles. Og gjødslingen må komme fra overordnet hold og med et helhetlig perspektiv.

Dette er kun ett felt som det kan være naturlig å ta utgangspunkt i - men det er kanskje langt mer påtagelige misforhold mellom innsatsmidler og forskning og utvikling innenfor aksen jordbruk / matvareforedlingsindusti. Dette er en sektor med langt større motsetningsforhold og interessekonflikter, så det kan kanskje være feil å begynne der.

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 903 Innlegg:

Har et litt ambivalent forhold til dette tema.
På den ene siden så er det jo riktig at det er mye feil og mangler ved utdanningssystemet i Thailand - og det bør det gjøres noe med. På den annen side så har en i Thailand lykkes med å skape en nasjonal forståelse - på tvers av politiske farger, skjorter og grupperinger - som gir høyere utdanning status, belønning og betydning.

Dette er kanskje det viktigste å ta vare på og videreforedle. For et par tiår siden var det ikke vanlig å fullføre grunnskoleløpet på landsbygda - nå er det vanlig. At stadig flere tar høyere utdanning er også et faktum - og viktigst - thailandsk industri klarer å nyttiggjøre seg dette høyere utdanningsnivået og får langt bedre betalt for arbeidskraften i dag enn tidligere. Spesielt på fagarbeider og engineering-nivå er Thailand kommet ufattelig langt på et par tiår. Det som nå blir utfordringen, av formidabel karakter, ligger på forskning og utvikling.

Dette er også det som er min erfaring med det jeg har sett og hørt i Thailand.
Det jeg kan se i fra det distriktet i Ubon som min kone kommer fra er at mange vanlige bondefamilier har klart å få noen eller alle barna gjennom en universitets utdanning.
Det som skjer i min kones distrikt kan på mange måter sammenlignes med det som skjedde i Finnmark i 70 årene dvs at i disse årene begynte det å bli vanlig at barna av fiskere og jodbrukere begynte å ta høyere utdanning.

At kvaliteten på skolene varierer sterkt, spesielt mellom "by og land" registrer jeg der nede men at lærerne "går på fylla og har liten eller ingen utdanning" er ikke min erfaring. Min erfaring er imidlertid begrenset til et område i Ubon Ratchathani.
Rein

Schlanbusch

Schlanbusch

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 1 737 Innlegg:
Hvis jeg har forstått det riktig, så kan man gå på skole i 12 år gratis, men MÅ gå minst 9 år?

Deretter koster det vel, etter lønnsnivået, flesk for en bondefamilie å sende ungene på videregående skole.
-

“Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap)

.

- If you could reason with religious people, there would be no religious people...
.

Homer

Homer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 590 Innlegg:
Jeg syns forskjellene på de forskjellige skolene er store,spesielt forskjellen mellom private skoler og offentlige er himmelhøy,denne forskjellen fører til klasseskille, men men Thailand trenger godt utdannede i fremtiden.

Ett av mine private prosjekt er å sponse en av familiens gutter som virkelig ønsket utdannelse.Han går idag på det som jeg vil sammenligne med teknisk fagskole med elektro som spesialfelt. Å se denne viljen til å lære og innsatsen gjør att det er lett å satse noen kroner på denne karen.
Forskjellen på det han kan tjene senere i livet vil utgjere mye i årenes løp med en bra utdannelse.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 893 Innlegg:
Har noen slike prosjekt gående sjøl, Homer - og det er svært givende. Det er også retningsgivende for andre nevøer og nieser og virker på den måten motiverende for mange flere enn bare den det gjelder. Tenk også hva det kan komme til å bety for de fremtidige barna til denne ungdommen du sponser. De vil sikkert få en far som pusher dem i skolearbeidet. Gode sirkler, Homer.
Gode sirkler.
:)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Hvis jeg har forstått det riktig, så kan man gå på skole i 12 år gratis, men MÅ gå minst 9 år?

Deretter koster det vel, etter lønnsnivået, flesk for en bondefamilie å sende ungene på videregående skole.

Det er forsåvidt riktig. Men MÅ gå i minst 9 år, det burde vel byttes ut med BURDE. Dessverre så slutter mange før det har gått 9 år. En av våre beste venner her vi bor, han er bekymret over dette. Han er og sur som ei padde, da han ble forbigått ved søking om ny lærerstilling. En annen fikk jobben, som hadde "bedre" utdannelse. Vedkommende lærer var av familie med penger, og hadde kjøpt sin "utdannelse" noe som skjer ganske ofte i Thailand. Hadde ikke gått på høyskolen og lært mer, for hun hadde jobbet som lærer på heltid i alle år. Det er desverre mange som kjøper en eksamen, da de får 10.000,- baht mer i måneden. Prisen på en "kjøpe-eksamen" ligger på rundt 100.000,- baht. Så det tjener man inn på 10 måneder.

Dette er også en del av korrupsjon og juks, som regjeringen vil til livs. Det er thailandske politikere, lærere ved universiteter, leger og andre med bra utdannelse som er mest bekymret for skolene. De har for det ofte, sin utdannelse fra Europa og U.S.A. Så de ser det store gapet, mellom skoler i Thailand og den vestlige verden. Japan har og mye mye bedre skoler, og mange har nok jobbet og tatt utdannelsen sin der. Så vi får vel bare se hva som blir gjort. Jeg har selv tre gutter i huset, som går på skolene her. Følger selvfølgelig nøye med, så jeg er 100% ening i det som kommer frem i media. Skolene har ikke noe høyt nivå. Bedre utdanning for lærerene, det bør vel være første steget. Er jo trist når 70% til 90% av lærerene, ikke vil bestå sine elevers eksamensoppgaver. Men regjeringen er klar over det, og har sagt de vil prioritere dette. Da er det håp.

A.H.

fleksnes

fleksnes

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 345 Innlegg:
Hovedarsaken til at vi flytta ifra Samui var skolen(e). Fikk ofte beskjed om ifra mine jenter at nar karakterene kom sa fikk de ungene med foreldre med penger/makt hoyere karakterer enn alle andre. Flere ganger fikk jeg hore nar jeg spurte om dette at han/hun som kom pa "forste/andre/tredjeplass" i karakterer ikke var spesiellt smart. Jeg spurte flere ganger om jeg kunne fa vere med pa foreldremoter, men det var blankt nei fra kone og unger. Arsaken var at jeg da ville sporre lererne i engelsk og matte (disse fagene kunne/kan jeg folge med pa) om hvordan de "rettet" provene. Dette ville da ga utover ungene etterpa.
Nar det var snakk om penger/donasjon til skolen(e) da var det falangene som skulle bla opp og ikke de andre.

Har ikke opplevd det samme her i Hua Hin nar det gjelder karakterene, men det kan skorte litt pa kompetansen her ogsa.
Jeg haper inderlig at det blir bedre, men tviler pa det. Eliten er ikke interessert - kunnskap er makt

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:
Det er ganske riktig det du har følt. Det samme for oss her i familien. Vi måtte gå til det skrittet, å ha bolig to steder. Skolen som alle ungene går på nå, koster det samme som en bra årslønn for en bonde og kona. Skolen er selvfølgelig eid av kinesere, eller mer riktig thaikinesere. Vi HAR fått ett godt inntrykk av skolestyre og lærere, og alt er i en pinelig orden. Men det er jo almenskolen som skulle bli bedre. Men som du så riktig skriver, eliten vil ha makt og kunnskap alene. Det må vel kanskje skje noe på det politiske planet, før almenskoler blir bedre.

A.H.

Songkhla

Songkhla

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 109 Innlegg:

Litt om hva det koster å ha barn på en thai-skole.

Friday, May 13, 2011

Schools re-open: Phuket parents feel the pinch

Postet bildeThe counter at the Phuket City Pawnshop, where business has been brisk in recent weeks as parents sell off gold and other valuables to raise money for school-related fees.

PHUKET: The new school term will generate more than 40 billion baht, including B5bn in “tea money”, a poll conducted in Phuket and 11 other provinces has revealed.

The survey, by Assumption University's Abac Poll Center, canvassed the opinion of 2,453 respondents aged 15-60 from 12 sample provinces from all regions of the country.

It found that 37.9 per cent reported feeling burdened by schooling expenses.

Perhaps not surprisingly, of these the vast majority (91.2%) identified themselves as parents.

The expenses they are reeling under include tuition fees (76.5%), materials and uniforms (68.2%), tutoring fees (23.8%) and tea money (13.8%).

From the collected data, the pollsters estimate that schooling expenses nationwide in the upcoming school term would be 41.9bn baht.

Of this, approximately Bt5 billion would be given to schools as tea money, typically as bribes to administrators or “gifts” to prestigious government schools in order to gain entry for their children.

For a report on how the Phuket Municipality Pawnshop has been drumming up money as the school year at government schools looms, pick up a copy of the latest Phuket Gazette, on sale at news stands around the island now.

Pante-shop'ene i Phuket har nå en "record breaking Back to School season".

.

TGfan

TGfan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 235 Innlegg:
5 dyreste internasjonal skoler i Thailand:

1. International School Bangkok (ISB)
Semesteravgift: 488,000 baht per semester

2. Shewsbury International School
Semesteravgift: 360,000 baht per semester (Bangkok)

3. Harrow International School
Semesteravgift: 350,000 bath per semester (Bangkok)

4.Ruamrudee International School
Semesteravgift: 330,000 baht per semester (Bangkok)

5.Bangkok Patana International School
Semesteravgift: 295,000 bath per semester (Bangkok)

TGfan
Smooth as Silk

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

5 dyreste internasjonal skoler i Thailand:

1. International School Bangkok (ISB)
Semesteravgift: 488,000 baht per semester

2. Shewsbury International School
Semesteravgift: 360,000 baht per semester (Bangkok)

3. Harrow International School
Semesteravgift: 350,000 bath per semester (Bangkok)

4.Ruamrudee International School
Semesteravgift: 330,000 baht per semester (Bangkok)

5.Bangkok Patana International School
Semesteravgift: 295,000 bath per semester (Bangkok)

Godt jobba TGfan. Sikkert gode skoler, og prisene er også "gode". Slipper å ha "vanlige"thaier på disse skolene. Holder ikke å selge sitt gull i "stampen" da. En vanlig grei lærerlønn på grunnskolen, er fra 18.000,- til 25.000,- baht. Ikke en gang en lærer med bra utdannelse, har råd til å ha sine barn på slike skoler. Hele årslønna går med, til 6 måneders undervisning. Jeg håper at våre tre gutter, har utbytte av den skolen vi valgte. Det er en ganske stor prosent av min pensjon, som går kun til barnas utdannelse. Jeg har slett ingen dårlig pensjon, men gode skoler koster i Thailand. Så barnas utdannelse har første prioritet.

A.H.

srt10

srt10

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 653 Innlegg:
Dattra til Kona begynte i første klass no 9 Mai, på denne skolen i Pattaya (Vi flytta fra Pak Chong til Pattaya):

http://www.phoenixki...m/About_us.html

Virke meget bra, sommerskolen ho gikk der fikk ho no bra utbytte av. Ho har 70 % undervisning på engelsk og 30 % på Thai.
Kosta totalt 88 000 baht for første termin, men der va bla 20 000 i registrering, klær, ol inkludert. Det er 2 terminer der.
De har og utenlandske lærere (England og Australia b.l.a), så det sikrer no at lærerne har brukbar utdannelse (trur eg :) ).

I tillegg betale vi 4500 baht i mnd for transport.

Naboen vår, som er en kollega av meg, har og en unge som begynte i 2 klasse der.
Han gikk andre halve av 1 klasse der, og han har lært mye og trivdes meget godt der.
Kom ned fra bushen, der han stort sett ikke hadde lært en dritt det første halve året av 1 klasse.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:
En artikkel fra The Nation i dag. Hva betyr det at thaiene ikke er flinke i engelsk. Vil dette svekke landets økonomiske ekspansjon? En ung thailandsk student, tok opp dette spørsmålet. Han påpekte at selv på lavere skolenivå, så ble kinesiske elever oppfordret til å lære engelsk. De er og på vei opp, til å bli den globale leder på grunn av dette. Alle har jo hørt, hvor flittige kinesiske elever er. Thailand har fått det stikk motsatte ryktet. Men Thailand har uttalt før, at de er ikke klare og modne nok til å være tospråkelige. Dette mener studenten, kan være en stor barriere for Thailand.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/489001-is-thailands-low-english-proficiency-a-barrier-to-economic-expansion/

A.H.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Jeg syns forskjellene på de forskjellige skolene er store,spesielt forskjellen mellom private skoler og offentlige er himmelhøy,denne forskjellen fører til klasseskille, men men Thailand trenger godt utdannede i fremtiden.

Det kan nok være slik - men ikke alltid.

Min stedatter - 13 år nå - gikk for kort tid siden på en privat skole.
Dette var en bra skole - men en dag kom hun og fortalte at hun ville bytte skole, til en som var mere ansett, og hadde mye høyere prestisje.
Dette var en bra kommunal skole, med mer enn 3000 elever, der en måtte gjennom inntaksprøver for å sikre seg en plass.
'Inngangspengene' er som i private skoler - 20-25 000 bhat - men etter det er termin-avgiften langt lavere.
Inntrykket mitt er at dette er virkelig en bra skole.
Jeg har alltid fått høre hvor dårlige kommunale skoler i Thailad skulle være - men ikke denne i allefall.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Det kan nok være slik - men ikke alltid.

Min stedatter - 13 år nå - gikk for kort tid siden på en privat skole.
Dette var en bra skole - men en dag kom hun og fortalte at hun ville bytte skole, til en som var mere ansett, og hadde mye høyere prestisje.
Dette var en bra kommunal skole, med mer enn 3000 elever, der en måtte gjennom inntaksprøver for å sikre seg en plass.
'Inngangspengene' er som i private skoler - 20-25 000 bhat - men etter det er termin-avgiften langt lavere.
Inntrykket mitt er at dette er virkelig en bra skole.
Jeg har alltid fått høre hvor dårlige kommunale skoler i Thailad skulle være - men ikke denne i allefall.

Vi har også flyttet alle våre tre gutter, over på en betalende skole. Det de lærte på grunnskolen, kunne min norske sønn på daghjem/førskole i Norge. Vel ikke helt sant, men ganske nærme sannheten. Den nye skolen virker foreløpig ganske bra. Men thaiene selv og thailandske media, de er meget missfornøyd med det de lærer og lærerenes dyktighet. Ett ganske hett emne i Thailand. Det værste er selvfølgelig grunnskolen, som egentlig skal være gratis. Betalende skoler er mye bedre, men den er for de som har penger. Det er nok mest der skoen trykker. Alle vil ha tilgang, til en bra skole og utdannelse. Fattige kommer ikke frem i livet, og den rike elite får den utdannelse de vil ha.

A.H.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Vi har også flyttet alle våre tre gutter, over på en betalende skole. Det de lærte på grunnskolen, kunne min norske sønn på daghjem/førskole i Norge. Vel ikke helt sant, men ganske nærme sannheten. Den nye skolen virker foreløpig ganske bra. Men thaiene selv og thailandske media, de er meget missfornøyd med det de lærer og lærerenes dyktighet. Ett ganske hett emne i Thailand. Det værste er selvfølgelig grunnskolen, som egentlig skal være gratis. Betalende skoler er mye bedre, men den er for de som har penger. Det er nok mest der skoen trykker. Alle vil ha tilgang, til en bra skole og utdannelse. Fattige kommer ikke frem i livet, og den rike elite får den utdannelse de vil ha.

A.H.

Grunnskolen i kommunale skoler skal være gratis - og om skolene krever penger skal man klage til de rette myndigheter,sies det.
Allikevel velger mange de private, fordi de kommunale skolene ikke holder mål - noe som sikkert stemmer i mange tilfeller.

Den skolen min stedatter går på, slik jeg har blitt fortalt, er en kommunal skole - allikevel må en betale skolepenger, selv om det er langt mindre, men det arrangeres skoleturer som koster minst 5000 bath - alt etter hvor mye lommepenger foreldrene har råd til å sende med.
Dette er en prestisjefylt skole å gå på, som regnes kanskje som en av de beste, i allefall i denne delen av landet.
Alt dette gjør meg litt forvirret, i den forstand at jeg lurer på om de strengt tatt, etter loven, har lov til å kreve disse pengene (skolepengene/term) - og det er overraskende at så mange tydeligvis har råd til å sende barna sine på slike utflukter - nå sist helt til Chiang Mai - eller kanskje de låner penger til ågerrente for å kunne gi barna dette.
Dette gjør nok at mange barn som ikke har særlig rike foreldre også får en bra skolegang og utdannelse - så de store forskjellene her er kanskje i ferd med å viskes ut, selv om forskjellene nok gjelder ennå når det er snakk om høyere utdannelse.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Grunnskolen i kommunale skoler skal være gratis - og om skolene krever penger skal man klage til de rette myndigheter,sies det.
Allikevel velger mange de private, fordi de kommunale skolene ikke holder mål - noe som sikkert stemmer i mange tilfeller.

Den skolen min stedatter går på, slik jeg har blitt fortalt, er en kommunal skole - allikevel må en betale skolepenger, selv om det er langt mindre, men det arrangeres skoleturer som koster minst 5000 bath - alt etter hvor mye lommepenger foreldrene har råd til å sende med.
Dette er en prestisjefylt skole å gå på, som regnes kanskje som en av de beste, i allefall i denne delen av landet.
Alt dette gjør meg litt forvirret, i den forstand at jeg lurer på om de strengt tatt, etter loven, har lov til å kreve disse pengene (skolepengene/term) - og det er overraskende at så mange tydeligvis har råd til å sende barna sine på slike utflukter - nå sist helt til Chiang Mai - eller kanskje de låner penger til ågerrente for å kunne gi barna dette.
Dette gjør nok at mange barn som ikke har særlig rike foreldre også får en bra skolegang og utdannelse - så de store forskjellene her er kanskje i ferd med å viskes ut, selv om forskjellene nok gjelder ennå når det er snakk om høyere utdannelse.

Har akkurat samme opplevelser som du nevner. For rundt 5 år siden var ALT gratis, på grunnskolen hjemme i landsbyen. Nå betales det for ALT som brukes. Den som prøver å klage, får ikke avgangsbevis fra skolen. Dette gjør at ingen tør å klage. Men vi håper jo alle, at Thailand går fremover.

Har hørt at Malaysia, har gått forbi Thailand. Gratis skoler på alle måter, noe jeg ikke vet med sikkerhet stemmer. Men Malaysia har gratis sykehus, for alle statsborgere i landet. Det vet jeg i alle fall er riktig.

A.H.

Homer

Homer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 590 Innlegg:
Se disse undervisnings metodene.....

Dette innlegget har blitt redigert av Homer: 09 august 2011 - 03:46

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 903 Innlegg:
Mange med dårlige erfaringer med skoleverket i Thailand i denne tråden. Som ellers når man snakker om Thailand så snakker man stort sett om egne opplevelser og mener at det er allmengyldig for hele landet.
Jeg tviler ikke på at det er mange dårlige skoler i Thailand men hvordan noen kan mene at et forholdsvis godt utviklet land som Thailand bare består jevnt over av dårlige skoler er for meg noe vanskelig å skjønne.

Jeg kan fortelle noe om hva jeg har erfart fra skoleverket i Ubon Ratchathani.
Mine svigerforeldre er begge lærere på en grunnskole i en landsby oppe ved Mekong river. Denne skolen ligger 200 meter fra deres hjem og er en felles barneskole for 4 landsbyer i området. Etter norsk standard så ser klasserommene ut som de gjorde i Nord -Norge på 50 tallet men det er ingen lærere som går på fylla i skole tiden som jeg har sett nevnt skal være vanlig i isan.
Fra denne barneskolen er det for tiden 2 tidligere elever som tar doktor utdanning i Usa. Den ene eleven er sønn av en vanlig risfarmer og har gjennomgørt bachelor og master på Ubon Ratchathani University. Han har fått stipend for å studere både bachelor, master og nå doktor utdanning i USA.

Til tross for at denne barneskolen er brukbar slik jeg ser det så valgte mine svigerforeldre å sende alle sine 3 barn til provinshovedstaden etter hvert som de ble 10 - 11 år pga av at det var bedre skoler der.
I provinshovedstaden i Ubon er det mange gode skoler, både private og offentlige, spesielt er det er en upper secondary school (high school) som er kjent over store deler av isan som en meget god skole.

Jeg vet også at det er en kvinne som er gift i Norge som jobber som kjemi ingeniør på et meget kjent olje og gass anlegg. Hun har kun en bachelor utdanning fra Ubon Ratchathani universitetet. Det er vel ingen som tror at et stort norsk oljeselskap ansetter en thailandsk kjemiingeniør bare bare for å være snille? Hun har selvsagt de nødvendige kunnskapene, disse er kunnskaper som er lært på et offentlig universitet i isan og forteller at man skal være svært forsiktig med bare å kritisere, spesielt hvis egen erfaring kommer kun ute fra "jungelen" i isan.

Jeg ser at mange snakker om nivået på engelsk undervisningen, denne er selvsagt ikke god nokk men jeg har snakket med mange unge akademikere i Ubon og de er fullsendig klar over dette. Problemet er å få utdannet nokk lærere som behersker engelsk på et godt nivå. Det jobbes med dette og Ubon Ratchathani Rajabhat University (tidligere teacher college) startet for noen år siden med en egen master utdanning for å kunne videre utdanne lærere i Engelsk.
Jeg ser Arild Holtet nevner at lærer lønningene ligger fra 10 000 til 25 000 bht, dette er ikke korrekt. Lærerlønningene starter riktig nokk på knapt 10 000 bht men min svigermor som er 59, dvs har 1 år igjen til hun blir pensjonist har en lønn på ca 48 000 bht.

Jeg kunne også ha kommet med historier om hvor dårlig det kan være men slike historier er jo tråden full av allerede så jeg lar det være.

Dette innlegget har blitt redigert av rein: 09 august 2011 - 06:13

Rein

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere