Gå til innhold

Foto

Garantert kort levetid

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Anbefaler på det varmeste alle som har mulighet til å se denne dokumentaren nå som den er tilgjengelig for en kort periode igjen.

Garantert kort levetid
Dokumentar. En interessant dokumentar om hvordan produsenter gjennom tidene har redusert levetiden på produkter for å øke kjøpehastighet.

Tilgjengelig til 13.03.2011, kun i Norge.
http://www.nrk.no/ne...v/klipp/715809/

Asiarelatert? Så absolutt!

Dette innlegget har blitt redigert av Phayam: 28 februar 2011 - 18:07

Redigert signatur

westendman

westendman

Medlemmer

• Medlemmer
  • 7 802 Innlegg:

Anbefaler på det varmeste alle som har mulighet til å se denne dokumentaren å som den er tilgjengelig for en kort periode igjen.

Garantert kort levetid
Dokumentar. En interessant dokumentar om hvordan produsenter gjennom tidene har redusert levetiden på produkter for å øke kjøpehastighet.

Tilgjengelig til 13.03.2011, kun i Norge.
http://www.nrk.no/ne...v/klipp/715809/

Asiarelatert? Så absolutt!

Bifalles!!
Så programmet i går.

Anbefales!

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:
Ja har sett den før, det er skremmende. Tenker litt på hvilken arbeidsledighet det hadde vært hvis det ikke forkorta levetiden på ting, men den er kanskje drøy å si? Eller er den ikke det?

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Ja har sett den før, det er skremmende. Tenker litt på hvilken arbeidsledighet det hadde vært hvis det ikke forkorta levetiden på ting, men den er kanskje drøy å si? Eller er den ikke det?

Vi gir oss selv en bjørnetjeneste og det har ikke noe med arbeidsledighet å gjøre, for mennesker er faktisk ganske så kreative om de må! Vi ødelegger for oss selv å drive fabrikkskipfiske så vi ikke har fersk fisk lokalt lenger. Vi avler dyr og sender de up på en lang oppsamlingsrunde istedenfor å ha lokale slaktere, og vi bruker varer og tjenester som om det skulle være en folkerett. Nå kan det faktisk være at det ikke er mange ti årene igjen vi kan sole oss i glansen av å være de rikeste på denne jord, og vi må ta noen skippertak for å redde fremtiden med matnyttig arbeide igjen. Noe som vil si å høste egen frukt i hagen istdedenfor å kjøpe epler fra utlandet fordi det er så lettvint.

Om noen år så kommer vi til å drømme om at vi lærte det våre besteforeldre holdt på med i hele sitt liv, og en forstår hvorfor det var 250 norgesglass i kjelleren til ho bestemor, og sirlig sortert syltestrikker som lå godt og tørt oppbevart på en mørk plass. Vi får håpe at overgangen blir smertefri, men når jeg ser dagens generasjon, så er jeg litt usikker.

Men, menneskets største egeneskap er å tilpasse seg, og det er jo nettopp det vi gjør i dagens samfunn.
Redigert signatur

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Anbefaler på det varmeste alle som har mulighet til å se denne dokumentaren nå som den er tilgjengelig for en kort periode igjen.

Garantert kort levetid

Enig i det. Tankevekkende og for en motbydelig avfallshåndtering, da gitt ! Men det ER et poeng med sysselsettingsproblematikken som Brikkus nevner,

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Enig i det. Tankevekkende og for en motbydelig avfallshåndtering, da gitt ! Men det ER et poeng med sysselsettingsproblematikken som Brikkus nevner,

Det er et problem som har kommet med vårt forbruk. Før vi hadde forbruksgenerasjonen, så var det 10 - 20 -30 mann på storgårdene bortover og kanskje flere i sesongene. Flere husmannsplasser var tilknyttet gårdene og alle var på fiske på vestlandet og nordover. Vi betalte arbeidet flere timer for å få maten på bordet riktignok. Utviklingen har ikke bare vært sunt for oss.
Redigert signatur

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 162 Innlegg:
Trist men sant. Vises kun i Norge. Postet bilde

A.H.

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:

Vi gir oss selv en bjørnetjeneste og det har ikke noe med arbeidsledighet å gjøre, for mennesker er faktisk ganske så kreative om de må! Vi ødelegger for oss selv å drive fabrikkskipfiske så vi ikke har fersk fisk lokalt lenger. Vi avler dyr og sender de up på en lang oppsamlingsrunde istedenfor å ha lokale slaktere, og vi bruker varer og tjenester som om det skulle være en folkerett. Nå kan det faktisk være at det ikke er mange ti årene igjen vi kan sole oss i glansen av å være de rikeste på denne jord, og vi må ta noen skippertak for å redde fremtiden med matnyttig arbeide igjen. Noe som vil si å høste egen frukt i hagen istdedenfor å kjøpe epler fra utlandet fordi det er så lettvint.

Om noen år så kommer vi til å drømme om at vi lærte det våre besteforeldre holdt på med i hele sitt liv, og en forstår hvorfor det var 250 norgesglass i kjelleren til ho bestemor, og sirlig sortert syltestrikker som lå godt og tørt oppbevart på en mørk plass. Vi får håpe at overgangen blir smertefri, men når jeg ser dagens generasjon, så er jeg litt usikker.

Men, menneskets største egeneskap er å tilpasse seg, og det er jo nettopp det vi gjør i dagens samfunn.

Arrester meg hvis jeg tar feil, men tror ikke du på mayakalenderen og da er vi jo snart ferdige?

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Arrester meg hvis jeg tar feil, men tror ikke du på mayakalenderen og da er vi jo snart ferdige?

Hvor har du det ifra at jeg tror på Mayakalenderen?

Jeg har sagt at jorden vil gå under en dag, og det er alt jeg har påstått, mens du har utifra noen innlegg har konludert feilaktig at jeg er en dommedagsprofet og tror på spådommer?

Når mange nok mennesker tror på samme spådom, så vil spådommen ofte bli selvoppfyllende, og det er ganske så interessant å følge med på hva som skjer i Thailand, der majoriteten (min oppfatning) tror at når Kongen dør, så har siste Rama sittet på tronen!

Er det noen du lurer på så spør gjerne, men akkurat fremtiden kan jeg ikke påstå noe som helst, for det ligger langt utenfor mine menneskelige evner!

Jeg anbefaler deg å se denne dokumentaren i sin helhet, men episoden som gikk i går gir deg også et lite innblikk i hvor små og ubetydelige vår jordklode er i det store og intet! http://www.nrk.no/ne...v/klipp/716011/

Selv om forskere mener at solen vil holde liv i oss i mange 100 tusener av år til, så er det mange andre uteforliggende faktorer som spiller inn som vi ikke enda vet noe om!

Dette innlegget har blitt redigert av Phayam: 01 mars 2011 - 08:15

Redigert signatur

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere