Gå til innhold

Foto

Pensjonsrettigheter for Thailandsk kone

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
156 svar til dette emnet

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 156 Innlegg:

Vel vel vel.  "Følge reglene" og dele på to for å slippe å betale skatt, tror jeg neppe var meningen med skatteavtalen mellom Norge og Thailand.  Ved deling får ingen av landene inn skattepenger. Men denne skatteavtalen er nok også under vurdering.

A.H.

Med denne teksten viser Arild at han har svært begrenset innsikt i det han uttaler seg om. Skulle gjerne sett
oppsettet hans som fører til at ingen av landene får inn skatteinntektene.
Selv betaler jeg skatt til både Norge og Thailand. Det er ikke noe spekulativt rundt det. De pengene jeg overfører
til Thailand beskattes i Thailand.

Jeg har satt meg rimelig godt inn i reglene vedrørende beskatning i både Norge og Thailand og laget programmer
som gjør at jeg alltid vet hva jeg får i skatt straks stortinget har vedtatt nye satser.
Likevel er det åpenbart at mine kunnskaper ikke strekker til mot Arlid som mener seg å vite at man kommer unna
uten å betale skatt. :)
Ser selvsagt bort fra de som har så lav pensjon at de uansett omfattes av skattefrihet både i Norge og Thailand.
Jeg kjenner ingen med så liten pensjon. Tror de ville fått problemer med oppholdstillatelsen.

Tullebukken

Tullebukken

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 764 Innlegg:

Ja må vel regne med at de fleste sparer enn god del i Norge, hvis dem bare tar inn det dem skatter av til Thailand.

Så har dem vært gift en del år, bør det jo ikke være noe stort problem for kjæringene økonomisk når dem tar kvelden.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 555 Innlegg:

Med denne teksten viser Arild at han har svært begrenset innsikt i det han uttaler seg om. Skulle gjerne sett
oppsettet hans som fører til at ingen av landene får inn skatteinntektene.
Selv betaler jeg skatt til både Norge og Thailand. Det er ikke noe spekulativt rundt det. De pengene jeg overfører
til Thailand beskattes i Thailand.

Jeg har satt meg rimelig godt inn i reglene vedrørende beskatning i både Norge og Thailand og laget programmer
som gjør at jeg alltid vet hva jeg får i skatt straks stortinget har vedtatt nye satser.
Likevel er det åpenbart at mine kunnskaper ikke strekker til mot Arlid som mener seg å vite at man kommer unna
uten å betale skatt. :)
Ser selvsagt bort fra de som har så lav pensjon at de uansett omfattes av skattefrihet både i Norge og Thailand.
Jeg kjenner ingen med så liten pensjon. Tror de ville fått problemer med oppholdstillatelsen.

Vel nesten ingen skatteinntekt.  Ett enkelt eksempel og regnestykke:

Norske pensjonister som har 4G i pensjon lar 2G stå inne i en norsk bank, og tar de pengene ut med sine norske visakort.  På de 2G så er det 0 skatt på pensjonen i Norge, og det er dette landet som gir våre thailandske koner enkepensjon.  

Skatt vil de ikke betale til Norge, men enkepensjon for sine koner vil de ha.  Mange synes tydeligvis at dette er HELT riktig, kan ikke si jeg deler den oppfattningen.

Det blir litt skatt til Thailand, men det er ikke veldig mye penger.  Som en på møte i Khon Norway sa:  Jeg betaler skatt til det landet jeg bor i, men samme person vil at kona skal ha enkepensjon fra det landet han ikke betaler skatt til.  Har man da en pensjon på 4G, så betaler de 0 skatt i Norge på de 2G som de tar ut med visakort for det er ikke overføring.  De betaler skatt av neste 2G som er etter en kurs på 4,00 baht 740.640 baht i året.

Skatten i Thailand er 0 baht for de første 150.000,- baht.

Fra 150.000,- og opp til 300.000,- baht så er det 5% av den summen.  Da blir det 7500- baht.

Fra 300.000,- og opp til 500.000,- baht er det 10% skatt.  Da blir det 20.000,- baht av den summen.

Fra 500.000,- og opp til 750.000,- baht er det 15% skatt.  Da blir det 36.096,- baht av den summen.

Samlet skatt blir da til Thailand 63.596,- baht eller 15.899,- norske kroner etter en kurs på 4,00,- baht.

Hadde samme pensjonist betalt vanlig skatt til Norge av hele sum, så hadde det blitt 72.896,- norske kroner eller 291.584,- baht.  Alt er etter en kurs på 4,00 baht for krona.  På den delingen av skatten, så tjener pensjonisten 227.988,- baht i året eller 56.997,- norske kroner i året.  

Med kildeskatt og 4G i pensjon, så hadde skatten blitt 55.548,- kroner eller 222.192,- baht i året.

Men det er enn god del fradrag i Thailand også, og en flink advokat rydder opp i dette.  Så for mange har skatten til Thailand da blitt redusert en god del.

I mine øyne er det riktig å betale skatt til det landet som gir, selv om mange synes at en 3-årig overgangstid ikke er penger.  Hva gir Thailand våre koner.  De gir 600,- baht i måneden fra de er 60 år, og vistnok 700,- baht når de fyller 70 år.  Det øker 100 baht pr. 10 år høyere alder.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 09 april 2017 - 11:14

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 156 Innlegg:

Vel nesten ingen skatteinntekt.  Ett enkelt eksempel og regnestykke:

Norske pensjonister som har 4G i pensjon lar 2G stå inne i en norsk bank, og tar de pengene ut med sine norske visakort.  På de 2G så er det 0 skatt på pensjonen i Norge, og det er dette landet som gir våre thailandske koner enkepensjon.  

Skatt vil de ikke betale til Norge, men enkepensjon for sine koner vil de ha.  Mange synes tydeligvis at dette er HELT riktig, kan ikke si jeg deler den oppfattningen.

Det blir litt skatt til Thailand, men det er ikke veldig mye penger.  Som en på møte i Khon Norway sa:  Jeg betaler skatt til det landet jeg bor i, men samme person vil at kona skal ha enkepensjon fra det landet han ikke betaler skatt til.  Har man da en pensjon på 4G, så betaler de 0 skatt i Norge på de 2G som de tar ut med visakort for det er ikke overføring.  De betaler skatt av neste 2G som er etter en kurs på 4,00 baht 740.640 baht i året.

Skatten i Thailand er 0 baht for de første 150.000,- baht.

Fra 150.000,- og opp til 300.000,- baht så er det 5% av den summen.  Da blir det 7500- baht.

Fra 300.000,- og opp til 500.000,- baht er det 10% skatt.  Da blir det 20.000,- baht av den summen.

Fra 500.000,- og opp til 750.000,- baht er det 15% skatt.  Da blir det 36.096,- baht av den summen.

Samlet skatt blir da til Thailand 63.596,- baht eller 15.899,- norske kroner etter en kurs på 4,00,- baht.

Hadde samme pensjonist betalt vanlig skatt til Norge av hele sum, så hadde det blitt 72.896,- norske kroner eller 291.584,- baht.  Alt er etter en kurs på 4,00 baht for krona.  På den delingen av skatten, så tjener pensjonisten 227.988,- baht i året eller 56.997,- norske kroner i året.  

Med kildeskatt og 4G i pensjon, så hadde skatten blitt 55.548,- kroner eller 222.192,- baht i året.

Men det er enn god del fradrag i Thailand også, og en flink advokat rydder opp i dette.  Så for mange har skatten til Thailand da blitt redusert en god del.

I mine øyne er det riktig å betale skatt til det landet som gir, selv om mange synes at en 3-årig overgangstid ikke er penger.  Hva gir Thailand våre koner.  De gir 600,- baht i måneden fra de er 60 år, og vistnok 700,- baht når de fyller 70 år.  Det øker 100 baht pr. 10 år høyere alder.

A.H.

Det du skriver her, Arlid, bare bekrefter at du har mangelfulle kunnskaper om hva du skriver.

2G er for tiden 185.152 kroner. Ved å oppgi 2G til beskatning i Norge og 2G til beskatning i Thailand, så påløper det ca 13.000 kroner i skatt i Norge forutsatt at du ikke er medlem av NAV Internasjonal. Er du det så øker skatten til Norge.

Bare for å forklare hvorfor han ikke slipper unna skatt i Norge, så skyldes det at skattefradraget i pensjon reduseres med økende pensjon. Her er det hele pensjonen og ikke bare den delen som beskattes i Norge som regnes inn.

Hadde vedkommende bare hatt 2G i inntekt og ikke noe annet - altså ingen ting til beskatning andre steder, ja, så ville skattefradraget blitt så stort at det ikke  utløses skatt i Norge. 

Dine kunnskaper om beskatning i Thailand er også mangelfulle. Det er korrekt at de første 150.000 er skattefrie, men vi snakker da om alminnelig inntekt og ikke brutto inntekt. Før du kommer til alminnelig inntekt så har du et klassefradrag på 60.000 pluss et personlig fradrag på 30.000 for deg og 30.000 for kona om dere leverer felles ligning. Er du over 65 år får du ytterligere et fradrag på 190.00. Betaler du livsforsikring, så får du fradrag for premien. Likeså gis fradrag for foreldre/svigerforeldre som du forsørger (forhåpentligvis ikke noe der). Det samme for barn som går i skole - er vi gamle nok så har vi forhåpentligvis ikke noe slikt heller.

Så, som sagt det er mye fradrag før det blir skatt i Thailand, men 2G er tross alt en god del penger nærmere ca 750.000 baht, så helt skattefritt blir ikke dette heller.

Ellers så må du få lov til å mene hva du vil om hva som er rett og galt vedrørende beskatning, men ikke bruk mange ord og store bokstaver på ting du faktisk ikke vet.

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 10 april 2017 - 19:13

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 555 Innlegg:

Det du skriver her, Arlid, bare bekrefter at du har mangelfulle kunnskaper om hva du skriver.

2G er for tiden 185.152 kroner. Ved å oppgi 2G til beskatning i Norge og 2G til beskatning i Thailand, så påløper det ca 13.000 kroner i skatt i Norge forutsatt at du ikke er medlem av NAV Internasjonal. Er du det så øker skatten til Norge.

Bare for å forklare hvorfor han ikke slipper unna skatt i Norge, så skyldes det at skattefradraget i pensjon reduseres med økende pensjon. Her er det hele pensjonen og ikke bare den delen som beskattes i Norge som regnes inn.

Hadde vedkommende bare hatt 2G i inntekt og ikke noe annet - altså ingen ting til beskatning andre steder, ja, så ville skattefradraget blitt så stort at det ikke  utløses skatt i Norge. 

Dine kunnskaper om beskatning i Thailand er også mangelfulle. Det er korrekt at de første 150.000 er skattefrie, men vi snakker da om alminnelig inntekt og ikke brutto inntekt. Før du kommer til alminnelig inntekt så har du et klassefradrag på 60.000 pluss et personlig fradrag på 30.000 for deg og 30.000 for kona om dere leverer felles ligning. Er du over 65 år får du ytterligere et fradrag på 190.00. Betaler du livsforsikring, så får du fradrag for premien. Likeså gis fradrag for foreldre/svigerforeldre som du forsørger (forhåpentligvis ikke noe der). Det samme for barn som går i skole - er vi gamle nok så har vi forhåpentligvis ikke noe slikt heller.

Så, som sagt det er mye fradrag før det blir skatt i Thailand, men 2G er tross alt en god del penger nærmere ca 750.000 baht, så helt skattefritt blir ikke dette heller.

Ellers så må du få lov til å mene hva du vil om hva som er rett og galt vedrørende beskatning, men ikke bruk mange ord og store bokstaver på ting du faktisk ikke vet.

Du er rask til å si andre har mangenfulle evner, og sier du selv vet alt.  Har vel mest med din oppdragelse å gjøre, å rakke ned på andre og heve seg selv.

For pensjonister så er en pensjon som tilsvarer summen på 2G noe som gjør dem til 0 skatteytere i det skatteåret som er over.  Det er 0 skatt for pensjonister som hadde 185.160,- norske kroner i pensjon i skatteåret 2016.  Nå har alderspensjonister også jeg selv litt mindre i kroner og øre det som 1G i dag er, og grunnpensjonen for meg i min aldersklasse er Kr. 7293,- pluss tilleggstrygden men vi har også Alder-Skjermtilegg som for meg er Kr. 133,- pr. måned.  Enten de bor i Norge eller i Thailand så er det 0 skatt i Norge av en årspensjon på Kr. 185.160,-.  Frivillig folketrygd avtale er en separat sak og er trygdetrekk ikke skattetrekk, har man den så betaler man vel under Kr. 500,- pr. måned.  Noe jeg ikke har sjekket da jeg ikke har Frivillig Folketrygdavtale, men tar vare på helsa med egen økonomi.  

Du bør som allvitende vite at skatt og trygdeavgift for utflyttende nordmenn er to separate saker.  Vi snakker da om skatten for pensjonister året 2016.  1G vil oppjusteres etter lønns og trygdeforhandlibnger, og de er ikke helt ferdige for i år.

Vel her kommer det inn det du burde vite.  Pr. i dag er 1G nå 7715 kroner, og 2G er da selvfølgelig det dobbelte og 14.430 i måneden.  På 12 måneder er dette 185.160 kroner i året.  Med en inntekt i fjoråret på som tilsvarer summen 2G og 185.160,- norske kroner så er en pensjonist 0 skatteyter.

Nå er det den første tiden i hvert år litt lavere 1G, men når forhandlingene og prosenthevingen får vi etterbetalt.

Det er vel best at du får det in med "pipette" slik at du klarer å få det med deg.  Du som sier du kan alt.

Se på screen shot og se helt nederst der det sår skatten som skulle trekkets året 2016.  Hvis du fremdeles ikke tror det, så bruk linken under å sett inn årsinntekten for pensjonister på 185.160 selv.  jeg tror du får samme svaret selv om du ikke tror det er sant.

Husk jeg snakker om summen av 2G siste skatteår, ikke hva den enkelte pensjonist har i pensjon.  Vi som har alderspensjon har som før skrevet en grunnpensjon som er litt mindre i kroner og øre enn 1G.  Men igjen summen av 2G og 185.160 er utenn skatt for pensjonister.

http://www.smartepen...-pensjoner-2016

Mange er de nordmenn i Thailand som er klar over dette, og lar Kr. 185.160,- stå i banken i Norge, og tar dette ut med norsk bankkort eller på annen måte.  Resten av pensjonen overfører de til Thailand, og da slipper de å betale skatt av Kr 185.160, kroner noe de "tjener" grovt på.

Det kunne vært artig at enkepensjon som mange nå klager over kanskje reduseres, blir justert etter hvordan skatten de betaler i Norge kontra Thailand.  Da folk deler pensjonen på to land, slik at de selv betaler ett minimum av skatt.  Noe som mange ser på som personlig grådighet.  De betaler 0 skatt til Norge, og enkepensjonen blir justert etter 0 skattebetaling.  De betaler KUN skatt til Thailand, og da bør enkene få sin enkepensjon fra landet skatten blir betalt til.

For de som skatter KUN til Norge og skatten er liten på grunn av lav pensjon, så skal selvfølgelig deres enker få den enkepensjonen de har krav på.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 11 april 2017 - 06:05

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 156 Innlegg:

ref Arild # 145

(Posten er så lang at det bare roter det til å kopiere alt, dessuten står teksten rett over.

1. 

Du synes jeg er rask til å tillegge andre mangelfulle evner. Kanskje det skyldes min oppdragelse?

Vel, nå har jeg aldri beskyldt verken deg eller andre om manglende evner, men jeg har påvist at du har manglende kunnskaper om det du uttaler deg om. Bruk av store bokstaver og fet skrift gjør ikke det du skriver mere sant.

Ellers så er det først og fremst overfor deg at det er en fryd å påvise mangelfulle kunnskaper, for du er av de få som ofte legger ut om ting du har begrenset peiling på og samtidig aldri viser evne til å ta selvkritikk. Hadde du vært en smule mer ydmyk i omgang med fakta, så ville nok også jeg vært "snillere". Ja, dette, særlig det siste, har med oppdragelsen å gjøre. :)

Så tilbake til saken.

Du gir deg ikke og påstår fremdeles at dersom en pensjonist har en pensjon på 4G og beskatter 2G i Norge og 2G i Thailand, så vil han ikke få noen skatt på de 2G i Norge.

Du prøver nå å begrunne dette ved å vise til skatteberegningsmodeller (som forresten ofte er i enkleste laget og lite tilpasset oss som bor i utlandet) som tilsynelatende skal bekrefte din påstand.

I ditt hovmod mener du jeg trenger å få dette inn med pipette. Vel, jeg skal gjøre det for deg. Hold deg fast, for her kommer det noen tall. :)

Som jeg nevnte i forrige post, så ligger hele forklaringen i den posten som heter "Skattefradrag i pensjon. Vi bruker tall for 2016. Følg med:

Utgangspunktet er en pensjon på 370.304 (4G), hvor 185.152 (2G) skattes i Norge, og 185.152 (2G) skattes i Thailand. Beskatningen i Thailand holder vi utenfor i den videre utlegningen.

I eksemplet forutsetter vi at vedkommende ikke har formue og heller ingen kapitalinntekter. Skatten kan derfor ikke overstige 50% av pensjonen fratrukket et fribeløp. Fribeløpet er 139.400 for klasse 1 og 128.150 for klasse 2. Max skatt blir da:

Klasse 1: (185.152 - 139.400) x 50% = 22.876

Klasse 2: (185.152 - 128.150) x 50% = 28.501

Klasse 1        Klasse 2

Pensjon                   185.152        185.152

Minstefradrag          -53.694         -53.694 (29% av brutto pensjon)

Alminnelig inntekt   131.458         131.458

Klassefradrag          -51.750         -76.250

Skattegrunnlag         79.708           55.208

Skatter:

Fellesskatt 25%        19.927           13.802

Trinnskatt                       112                112  (0,44% av brto inntekt over 159.800)

Trygdeavgift 5,1%      9.442              9.442

Sum skatter              29.481            23.356

Korr skattebegr.        -6.605                     0    (I klasse 1 er beregnet skatt høyere enn max tillat skatt og blir korrigert)

Korringert skatt        22.876             23.356

Skattefradrag pens.-22.876            -23.356

Utlignet skatt                    0                        0

For pensjonsinntekter er det i tillegg gitt et skattefradrag i pensjon. Dette er på maksimalt 29.880, men reduseres når pensjonen øker.

Nedre grense er 184.800 og øvre grense er 278.950.

Skattefradraget reduseres med 15,3% av pensjon over nedre grense, og med 6% av pensjon over øvre grense. Skattefradraget kan uansett ikke overstige beregnet skatt før skattefradraget.

Vi ser at i vårt eksempel, så ville skattefradraget vært så stort at det utlignet hele skatten og følgelig ville vedkommende ikke bli ilignet skatt verken i klasse 1 eller i klasse 2.

Hvorfor er da det Arild skriver feil? Jo, det er fordi han har ikke forstått at skattefradraget tar utgangspunkt i hele pensjonen, ikke bare den del av pensjon som skattelegges i Norge.

I vårt eksempel er hele pensjonen 370.304 (4G). Max skattefradrag i pensjon blir da:

29880 - (278.950 - 184.800) x 15,3% - (370.304 - 278.950) x 6%

): 29.880 - 14.405 - 5.481 = 9.994.

Skatten i Norge for den utflyttede pensjonisten blir følgelig:

Korrigert skatt                 22.876      23.356

Skattefradrag i pensjon   -9.994      -9.994

Betalbar skatt                  12.882     13.262

Om Arlid fortsatt etter dette mener at pensjonisten i vårt eksempel ikke betaler skatt til Norge, ja da snakker vi ikke lenger om manglende kunnskaper, men manglende evner, slik Arlid feilaktig beskyldte meg for å ha påstått.

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 11 april 2017 - 16:16

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Det er nesten så man kan få et inntrykk av at det er viktigere å føye seg etter det AH måtte mene om hvor man bør skatte, enn å følge de lover og regler thailand og Norge har fastsatt i en gjensidig skatteavtale mellom de to respektive land.

Kanskje dette ikke er så helt urimelig heller at de med høy pensjon gis denne fordelen heller, for de har jo som regel bidratt med langt mer i felleskassa, i årevis, mens de var ykresaktive, og i hvert fall sett i forhold til hva de får tilbake som pensjonister.

Toppen av egoisme er gjerne å ikke unne andre å spare noen kroner i skatt, som bare følger det som er pålagt og fastsatt i skatteavtalen, bare fordi man selv er i en situasjon at det ikke er mulig å oppnå særlig besparelse mer hvordan man fordeler.

Ellers takk til Pangei som underbygger sine påstander med regnestykker som syner at han, som vanlig, har en viss peiling og innsikt i hva han uttaler seg om.

Dette innlegget har blitt redigert av lord: 11 april 2017 - 20:14

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

ref Arild # 145

(Posten er så lang at det bare roter det til å kopiere alt, dessuten står teksten rett over.

1. 

Du synes jeg er rask til å tillegge andre mangelfulle evner. Kanskje det skyldes min oppdragelse?

Vel, nå har jeg aldri beskyldt verken deg eller andre om manglende evner, men jeg har påvist at du har manglende kunnskaper om det du uttaler deg om. Bruk av store bokstaver og fet skrift gjør ikke det du skriver mere sant.

Ellers så er det først og fremst overfor deg at det er en fryd å påvise mangelfulle kunnskaper, for du er av de få som ofte legger ut om ting du har begrenset peiling på og samtidig aldri viser evne til å ta selvkritikk. Hadde du vært en smule mer ydmyk i omgang med fakta, så ville nok også jeg vært "snillere". Ja, dette, særlig det siste, har med oppdragelsen å gjøre. :)

Så tilbake til saken.

Du gir deg ikke og påstår fremdeles at dersom en pensjonist har en pensjon på 4G og beskatter 2G i Norge og 2G i Thailand, så vil han ikke få noen skatt på de 2G i Norge.

Du prøver nå å begrunne dette ved å vise til skatteberegningsmodeller (som forresten ofte er i enkleste laget og lite tilpasset oss som bor i utlandet) som tilsynelatende skal bekrefte din påstand.

I ditt hovmod mener du jeg trenger å få dette inn med pipette. Vel, jeg skal gjøre det for deg. Hold deg fast, for her kommer det noen tall. :)

Som jeg nevnte i forrige post, så ligger hele forklaringen i den posten som heter "Skattefradrag i pensjon. Vi bruker tall for 2016. Følg med:

Utgangspunktet er en pensjon på 370.304 (4G), hvor 185.152 (2G) skattes i Norge, og 185.152 (2G) skattes i Thailand. Beskatningen i Thailand holder vi utenfor i den videre utlegningen.

I eksemplet forutsetter vi at vedkommende ikke har formue og heller ingen kapitalinntekter. Skatten kan derfor ikke overstige 50% av pensjonen fratrukket et fribeløp. Fribeløpet er 139.400 for klasse 1 og 128.150 for klasse 2. Max skatt blir da:

Klasse 1: (185.152 - 139.400) x 50% = 22.876

Klasse 2: (185.152 - 128.150) x 50% = 28.501

Klasse 1        Klasse 2

Pensjon                   185.152        185.152

Minstefradrag          -53.694         -53.694 (29% av brutto pensjon)

Alminnelig inntekt   131.458         131.458

Klassefradrag          -51.750         -76.250

Skattegrunnlag         79.708           55.208

Skatter:

Fellesskatt 25%        19.927           13.802

Trinnskatt                       112                112  (0,44% av brto inntekt over 159.800)

Trygdeavgift 5,1%      9.442              9.442

Sum skatter              29.481            23.356

Korr skattebegr.        -6.605                     0    (I klasse 1 er beregnet skatt høyere enn max tillat skatt og blir korrigert)

Korringert skatt        22.876             23.356

Skattefradrag pens.-22.876            -23.356

Utlignet skatt                    0                        0

For pensjonsinntekter er det i tillegg gitt et skattefradrag i pensjon. Dette er på maksimalt 29.880, men reduseres når pensjonen øker.

Nedre grense er 184.800 og øvre grense er 278.950.

Skattefradraget reduseres med 15,3% av pensjon over nedre grense, og med 6% av pensjon over øvre grense. Skattefradraget kan uansett ikke overstige beregnet skatt før skattefradraget.

Vi ser at i vårt eksempel, så ville skattefradraget vært så stort at det utlignet hele skatten og følgelig ville vedkommende ikke bli ilignet skatt verken i klasse 1 eller i klasse 2.

Hvorfor er da det Arild skriver feil? Jo, det er fordi han har ikke forstått at skattefradraget tar utgangspunkt i hele pensjonen, ikke bare den del av pensjon som skattelegges i Norge.

I vårt eksempel er hele pensjonen 370.304 (4G). Max skattefradrag i pensjon blir da:

29880 - (278.950 - 184.800) x 15,3% - (370.304 - 278.950) x 6%

): 29.880 - 14.405 - 5.481 = 9.994.

Skatten i Norge for den utflyttede pensjonisten blir følgelig:

Korrigert skatt                 22.876      23.356

Skattefradrag i pensjon   -9.994      -9.994

Betalbar skatt                  12.882     13.262

Om Arlid fortsatt etter dette mener at pensjonisten i vårt eksempel ikke betaler skatt til Norge, ja da snakker vi ikke lenger om manglende kunnskaper, men manglende evner, slik Arlid feilaktig beskyldte meg for å ha påstått.

Jeg kan bare bekrefte at beskatningen i Norge og Thailand du redegjør for, stemmer presis med mine erfaringer.

Uten ulike meninger og synspunkter, ingen diskusjon, som kjent.

Det er når noen må påpeke at andres verdisyn er dårligere enn deres eget, det blir tull.

Seastar

Seastar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 38 Innlegg:

Jeg kan bare bekrefte at beskatningen i Norge og Thailand du redegjør for, stemmer presis med mine erfaringer.

Uten ulike meninger og synspunkter, ingen diskusjon, som kjent.

Det er når noen må påpeke at andres verdisyn er dårligere enn deres eget, det blir tull.

Fakta dreper som kjennt enhver diskusjon. Men det virker som fakta ikke er så interessant, for da blir det ingen diskusjon :)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 310 Innlegg:

Men tilbake til enkepensjonen.

Noen av oss får nok også pensjon fra tidligere arbeidsgivere i tillegg til NAV.

I denne er det gjerne også en enkepensjon.

Er det noen som har fått noe signal fra tidligere arbeidsgivere om at de vil gjøre det samme ? (og det vil de nok :-) )

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 156 Innlegg:

Fakta dreper som kjennt enhver diskusjon. Men det virker som fakta ikke er så interessant, for da blir det ingen diskusjon :)

Hadde jo vært storsinnet om Arild for en gangs skyld viste såpass ydmykhet at han i en kommentar tar inn
over seg at han hadde feil, men etter to dager er det ingen tegn til det. Leit det!

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 156 Innlegg:

Men tilbake til enkepensjonen.
Noen av oss får nok også pensjon fra tidligere arbeidsgivere i tillegg til NAV.
I denne er det gjerne også en enkepensjon.
Er det noen som har fått noe signal fra tidligere arbeidsgivere om at de vil gjøre det samme ? (og det vil de nok :smile: )

Jeg er medlem av Oslo Pensjonsforsikring og der har de etterlattepensjon som kommer i tillegg til NAV.
Jeg har ikke fått noen signaler om at det er endringer på gang når det gjelder etterlattepensjon.
Oslo Pensjonsforsikring har hatt to parallelle ordninger: En for de med medlemskap tilbake til 1970-tallet (gullenkene)
og en annen for de øvrige.
Første gang jeg leste om gullenkene fikk jeg bare med meg kravet til medlemskap, men i senere tid har jeg
lest at det videre forutsetter at enken er født senest tidlig på 50-tallet, så der røyk den muligheten for
min kone :(. Andre endringer har jeg ikke sett noe til.
Etterlattepensjonen i Oslo Pensjonsforsikring er 9% av pensjonsgrunnlaget (= brutto lønn når du tar pensjon).

Tullebukken

Tullebukken

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 764 Innlegg:

Nå tror jeg at det meste kommer til å forandre seg, uansett hvem som vinner valgene fremover.

Så er man gift i Thailand bør man vel prøve å sette av litt penger, i tilfelle man dør først.

mortenfo

mortenfo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 319 Innlegg:

Hadde en kompis som døde i år ,han ble 50 år .For  2 år siden så ble han ufør .Kona jobber i Norge og får Enkepensjon på 1800kr - skatt . Så det er ikke mye å leve for det , Hun hadde en ekstra jobb som hun måtte slutte i før hun fikk utbetalt Enkepensjonen .

maf

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 310 Innlegg:
Det spørs nok da hvor lenge han hadde jobbet i forhold til opptjening av poeng i folketrygden.
Samt inntekten.
Og, dersom han har vært gift tidliger, så må siste ektefelle finne seg med å dele enkepensjonen med x-ene, i forhold til ekteskapenes varighet.
Og kansje også hennes inntekt (selv om jeg fikk med meg at hun sluttet)
Men enig med deg, det var ikke mye :smile:

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: 18 august 2018 - 17:24

mortenfo

mortenfo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 319 Innlegg:

Det spørs nok da hvor lenge han hadde jobbet i forhold til opptjening av poeng i folketrygden.
Samt inntekten.
Og, dersom han har vært gift tidliger, så må siste ektefelle finne seg med å dele enkepensjonen med x-ene, i forhold til ekteskapenes varighet.
Og kansje også hennes inntekt (selv om jeg fikk med meg at hun sluttet)
Men enig med deg, det var ikke mye :smile:

maf

mortenfo

mortenfo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 319 Innlegg:

Han starta å jobbet nå han var 17 år og jobbet til han ble syk ca 45 år , og han har ikke hvert gift før og ingen barn .

maf

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere