Gå til innhold

Foto

Pensjonsrettigheter for Thailandsk kone

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
156 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 555 Innlegg:

Der fant du der skoen klemmer, og der ligger og "våre" problemer!

Hva med de som har arbeide her vi bor? Den kan lese og skrive, men ikke alle kan det. Kutting av sukkerroer, er det eneste de stakkars kvinner kan brukes til. Nordmenn hyler hvis sukkeret i tekoppen, øker prisen med 1 øre pr. kopp. De gir blaffen i om andre land sulter der de er, men er SÅ prektige når de bor i Norge. Dobbeltmoral og rassisme når rassismen ikke kommer frem i lyset.

For en som har en grei pensjon, kan kona få kr.12.500,- til over kr. 25.000,- i enke/efterlattepensjon. Arbeider de med det de kan, vil de ha maksimum 25 baht eller 45,45 kroner pr dag efter en kurs på 5,5 baht for 1 krone. Men de har kun arbeide i 5 måneder hvis de er heldige. Men for NAV så er det nok, og våre enker har "full" jobb på linje med en norsk enke. Efter de er 67 år, så faller og støtten bort. De får da egen trygd, og det tror de innsnevrede i NAV at Thailand har også. En voksen MÅ ta vare på barna i Thailand, helt til de er gift og klarer seg selv. Narkotika og til og med stjeling av barn på skoleveien forekommer. Hva med barnas skoler og utdannelse. Den koster mer enn en vanlig thai tjener. En bra universitetsutdannelse koster 100.000,- baht pr. termin. På ett år er det 200.000,- baht. Se hva dagslønnen er i vårt distrikt pr dag. Vedlegget forteller hva gjennomsnittet er. Arbeider de fattige 10 timer hver eneste dag i året, så har de 364 arbeidsdager ganger 159 baht. Det gir 57.876,- baht i årsinntekt. Men da har de ingen fridager i året! Har ett ektepar 4 barn, så må 3 stykker ut på åkeren å ha tungt arbeide. Ett av barna kan få en slags yrkesskole, men selv den er dyr for en thai her jeg bor. De slutter ofte skolen i en meget lav alder, vi ser enda på dem som småbarn. Dette heter barnearbeidere, og det fordømmes av Norge. Men ikke hvis prisen stiger i Norge, da er det lettere å lukke sine lyseblå. Men slik er den fordømte sannheten, som nordmenn gladelig lukker sine prektige lyseblå øyne for. Dobbeltmoralen og det å elske seg selv, det er svært er viktig i Norge. Hold de fattige nede, så får alle nordmenn billig ris, sukker og annen mat. Andres liv i andre land er uten betydning. Det er gratis skoler i Thailand sier NAV. LØGN! Det er gratis sykehus og medisiner i Thailand sier NAV. LØGN! Fattige thaier dør på regionalsykehusene hver dag, sykehus som de må betale en liten sum for. Men medisiner MÅ betales. Men det har de ikke penger til, og dør i en skitten sykeseng. Jeg vil ha frem sannheten, og jeg vil at våre koner og barn skal ha en trygghet når vi dør. Men efter norsk lov uten synsing. Dette er vel noe som burde være, bra lesestoff i alle norske aviser. Sannheten kommer aldri fram i lyset, for da må nordmenn kansje betale litt selv. Skulle ønske jeg så alle barn i Thailand, fikk en bedre fremtid enn sine foreldre. Men de noe slappe medarbeidere i NAV, er mest interressert i rimelig mat på NAV sine kantiner.

Den rike elite holder de fattige nede, og sørger for en sultelønn. Sikkert noe de fleste nordmenn klapper i hendene for. HURRA fortsatt bilig mat fra Asia. Lønnen er så liten og vi vet det dessverre så godt.

Synes dere jeg var stygg i mine uttalelser? Sannheten er ikke bestandig vakker! Beklager mine sterke uttalelser, men jeg liker ikke korrupsjon og undertrykking av mennesker. Jeg er bare skapt og formet slik. Er heller ikke redd for, å stå frem i lyset med mine "stygge" meninger.

Derfor ANBEFALER dere alle, å jobbe for deres fattige koner og barn sin fremtid. Mye ligger i hver og en av deres hender. Kansje gjør jeg ting i år, som kan åpne menigmannens, politikerenes og NAV sine øyne. Kan det hjelpe andre mennesker, så bør jeg nok gjøre det mens jeg enda lever.

A.H.

Jossien

Jossien

Medlem

• Medlemmer
  • 2 277 Innlegg:
Jeg prøver for min egen del å forenkle denne prosessen litt, slik at jeg forstår litt mer av den.

Så da har vi følgende:

Ektepar, mann 75 år og kvinne 60 år. Gift i 20 år. Bosatt i Thailand. Mannen har jobbet hele sitt liv i Norge og således har over 20 år kvalifisert botid i Norge og som medlem av folketrygden.

Mannen dør en naturlig død i en alder av 76 år. Enken sitter igjen i Thailand uten inntekt.

Kvinne: Søker etterlattepensjon fra Norge , sender det obligatoriske søknadsskjema.

Saksbehandler Nav : Kvinne har ikke krav på etterlattepensjon pga manglende medlemskap i Folketrygden

Kvinne: henviser til følgende paragrafer i Folketrygden:

§ 17-4 Andre ledd - Vilkår for utbetaling av pensjon når gjenlevende ikke er medlem i folketrygden (eksport)

Og

§ 17-4 Andre ledd første punktum - Minst 20 års botid

Saksbehandler Nav: Søknad innvilges men samtidig henvises det til .§ 17-8. Arbeidsinntekt m.m. og reduksjon I etterlattepensjonen.

(I dette eksemplet lar jeg saksbehandler være vanskelig og at hun utfra eget skjønn antar at Kvinne vil ha en arbeidsinntekt over 50% av 1G, og derfor vil Kvinne få redusert etterlattepensjon)

Regnestykket blir da som følger, jeg bruker her samme tall som Arild gjorde i sitt innlegg tidligere i tråden :

1 G – kr 70 256,-

55% av tilleggspensjon kr 150 000 – Kr 82 500,-

Sum etterlatte pensjon Kr 152 756,-

Hvis en tjener over en 1/2 G vil 40% av det overskytende beløp bli fratrukket på pensjonen

Så kvinnen mottar etterlattepensjon fra hun er 61 år gammel og opp til hun blir 67 år gammel, etter dette avsluttes etterlattepensjonen.

Saksbehandler Nav: Etterlattepensjon avsluttes i henhold til .§ 17-11. Bortfall av ytelser til gjenlevende ektefelle

Kvinne: Henviser til § 19-7. Alderspensjon til gjenlevende ektefelle(1144) som sier følgende:

Alderspensjonen til en gjenlevende ektefelle som fyller vilkårene for rett til pensjon i §§ 17-3 og 17-4 og i enten § 17-5 eller § 17-10, fastsettes etter bestemmelsene i paragrafen her. Bestemmelsene i paragrafen her gjelder både for den som fikk rett til pensjon som gjenlevende før fylte 67 år, og for den som får denne retten senere.

Og det henvises samtidig til §17-4 og at det vilkåret allerede er oppfyllt og eventuelt henviser til behnadlingen av etterlattepensjon 6 år tidligere.

Saksbehandler Nav: Alderspensjon innvilges.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Vel, dette ble veldig forenklet, men er dette saksgangen vi kan se for oss? Eller det vil si, ikke for oss, men våre koner?

Jeg har jo også gjort dette eksemplet veldig enkelt ved at Nav har godkjent fortløpende, noe de vel sannsnynligvis ikke gjør.

Ellers, ser denne oppstillingen noenlunde riktig ut?

Dette innlegget har blitt redigert av Jossien: 17 januar 2011 - 08:12

Postet bilde

Ubon

Ubon

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 259 Innlegg:
Stort sett enig i det du skriver her Jossien, men det er to feil i fremstilingen din. Du skriver at ektefelle er 60 år. Den reduksjonen du snakker om på 2G gjelder bare for etterlatte ektefeller under 55 år.

I den reduksjonsberegningen du har gjort så har du glemt å ta hensyn til fribeløpet på 1/2G, 2G er 151282, fratrukket fribeløpet på 1/2 G så er du nede i en inntekt på 113462. 40% av dette utgjør 45384, som da etterlattepensjonen skal reduseres med.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 555 Innlegg:
Det enkleste er vel å lese hele dette avsnittet.

http://www.nav.no/Pe...vende ektefelle

A.H.

Jossien

Jossien

Medlem

• Medlemmer
  • 2 277 Innlegg:

Stort sett enig i det du skriver her Jossien, men det er to feil i fremstilingen din. Du skriver at ektefelle er 60 år. Den reduksjonen du snakker om på 2G gjelder bare for etterlatte ektefeller under 55 år.

I den reduksjonsberegningen du har gjort så har du glemt å ta hensyn til fribeløpet på 1/2G, 2G er 151282, fratrukket fribeløpet på 1/2 G så er du nede i en inntekt på 113462. 40% av dette utgjør 45384, som da etterlattepensjonen skal reduseres med.

1. Dette var som skrevet et eksempel, og jeg la dette til grunn i §17-8, Pensjonen eller overgangsstønaden til den gjenlevende ektefellen reduseres på grunnlag av arbeidsinntekt som den gjenlevende har eller kan forventes å få. Så som jeg skrev i fremstillingen lot jeg denne saksbehandleren være vanskelig og at hun på eget skjønn antok at enken ville tjene utover grunnbeløpet som pt er kr 70 250,- og jeg skrev ikke 2 G.
I §17-8 står det at hvis personen er under 55 år forventes det at personen selv vil klare å tene 2G og derfor sannsynligvis vil få reduksjon i pensjonen uansett, men også dette er behovsprøvd står det i samme paragraf.

Så slik jeg leser paragrafen vil en person under 55 år automatisk få maks reduksjon som er 40 pst, mens en person over 55 år vil sannsynligvis slippe en reduksjon hvis ikke vedkommene tjener over 50% av 1G, som sagt i mitt eksempel så antok jeg at NAV ville være vanskelig siden personen befinner seg på andre siden av kloden og på eget skjønn anta at denne perosnen ville tjene over dette derfor den beregningen min.

Men jeg setter pris på tilbakemelding hvis jeg tolker eller skriver feil...... bare sånn blir vi bedre :) eller sånn lærer jeg :) Som sagt tidligere meget interessant tråd og ikke minst lærerik....
Postet bilde

Ubon

Ubon

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 259 Innlegg:
Mulig jeg misforstod deg litt her Jossien, men jeg ser av regnestykket ditt at når du har beregnet reduksjonen så har du redusert med 40% av PENSJONEN, men det riktige er å redusere pensjonen med 40% av den INNTEKTEN som overstiger 1/2 G.Postet bilde

Jossien

Jossien

Medlem

• Medlemmer
  • 2 277 Innlegg:

Mulig jeg misforstod deg litt her Jossien, men jeg ser av regnestykket ditt at når du har beregnet reduksjonen så har du redusert med 40% av PENSJONEN, men det riktige er å redusere pensjonen med 40% av den INNTEKTEN som overstiger 1/2 G.Postet bilde

Hehe nei det ser faktisk ut som om jeg har misforstått og at du har rett. Jeg leste det nå, at reduksjonen er 40% av inntekten som overstiger 1/2 G. :) En meget lærerik tråd for meg dette :) Så den reduksjonsberegningen din er helt riktig. Jeg skal forandre min beregning :)
Postet bilde

Karl35

Karl35

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 448 Innlegg:
quote name='Arild Holtet' timestamp='1294921442' post='405519']
Nå er det kvelden og kroken på døra, så jeg får litt søvn før kjøring til flyplassen i natt.

Håper at alle nå vet hva regelverket sier, men husk at alder og botid i Norge kan innvirke.

Derfor anbefaler jeg ALLE, og kontakte NAV. Da får dere alt svart på hvitt. Lag en liten mappe, og legg ved utfyllt søknadsskjema. Forklar for kona, hva denne mappen skal brukes til. Få det på engelsk, og oversett det til thai. Da forstår de thaier som blir enker i Thailand dette, og hva de skal gjøre. Det kan skrives på forhånd, og settes inn dato av kona når mannen er død. Såpass mye syns jeg vi skylder våre koner, som har tatt vare på oss i alle år her i Thailand.

Ps. IKKE glem dette nå da, døden kan komme med første fyllekjører. Ingen vet når det inntreffer. Slike ting BØR være ordnet før døden lukker "døra".

A.H.
[/quote]

Jeg har skrevet til NAV (brev) vedrørende pensjon for gjenlevende og ba om og få svar pr. brev. Det tar selvsagt tid...........:snork:
Så jeg ringte for en stund siden og spurte om muntlig bekreftelse på dette med gjenlevende pensjon. Joda det er ikke bare noe Damene kan få, De har rett til det, vel og merke etter og ha søkt..
Jeg spurte så hvorfor det står på NAV`s websider at gjenlevende må være medlem av Folketrygden og fikk da beskjed om at det ikke gjaldt oss som er bosatte i utlandet.
Merkelig at De ikke kan legge til et avsnitt som sier hva som gjelder for De som er bosatt i utlandet.........men jeg vil ikke bli forbauset om det er for at De helst ikke vil at vi skal vite.:huh:

Men som nevnt og bekreftet Damene har rett på pensjon etter søknad.

:takk: til deg Arild for og få oss på sporet.

Karl.

Farang"Kwai"

Farang"Kwai"

Medlem

• Medlemmer
  • 4 518 Innlegg:

Dette kan nok berøre mange. Det som er problemet, er at vi vet IKKE hva NAV gjør når vi er borte. Postet bilde Jeg har sendt NAV noen mail nå, men er litt i tvil også. Se vedlegget. Derfor har jeg tatt den avgjørelsen, at jeg vil ha en rettslig avgjørelse. Jeg har INGEN grunn til å stole på NAV. Vi vet jo at NAV kan jo finne ut i sin "visdom", at våre enker har en bra inntekt. NAV ER IKKE kjent for å lese dokumenter de får.

Skal i møtet som Norges Ambassade holder i Cha Am den 25 januar. Skal spørre litt rundt denne saken, og lufte noen andre ting også. Regner IKKE med noen positiv avgjørelse fra NAV, når det gjelder hustrutillegget blant annet. Har jeg ikke det i hende når jeg kommer fra møtet, så er saken ute av mine "hender" og alt gjøres klart til en rettsak. Jeg vil nok efter det, ikke svare på noen hendvendelse fra NAV. Da skal ALT som vedrører sakene jeg har, sendes til min advokat og ikke til meg. Egentlig så håper jeg, at jeg ikke har fått svar fra NAV. En rettslig avgjørelse blir blåst opp i alle landets aviser, samt at det retten har vedtatt kan hjelpe veldig mange. En eller jevlig stabukk, får ta på seg en slik drittjobb. Så det kan jo da like gjerne være meg som noen annen.

Håper at kansje andre fra forumet, tar turen innom Norges Ambassade sitt informasjonsmøte. Er en liten gest, som vi kan ha glede av. Jeg skal til Cha Am 25 januar, men det er jo også på tre andre steder.
http://www.emb-norwa...att-i-Thailand/

Var du på dette møte? Fikk du svar på ting? Ser at tråden er fra en stund tilbake, men kunne vært av inntiresse å vite om det var noe av nyttig info som kan tillegges i denne tråd. Forstår jeg det riktig at kona må søke NAV for i det heletatt få en etterlatt pensjon ? Dette kommer ikke som en automatisk utbetaling? Har barn rettigheter om å søke dette visst begge foresatte dør? Noen som vet?

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
tror det blir lite igjen til gjenlevende thai ektefelle, her er mange hull tettet,
hvorfor heller ikke tegne en enkeforsikring, så er man sikker,

så en bonus avtale for anntal år kona holderen i live, !
det er er mange stygge eksempler på pitfalls and traps.

Pain is temporary, honor lasts forever.

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 253 Innlegg:
Arild.

Ser du benytter ordet hustrutillegg i et innlegg. Både betegnelsen og dette tillegget er forlengst fjernet i NAV.

travel

travel

Medlem

• Medlemmer
  • 322 Innlegg:

Jeg er et nytt medlem som med dette våger meg til å stille spørsmål om ovenforstående emne da jeg sannsynligvis ikke er flink nok med tilgjengelige søkermetoder. Beklager det, hvis det irriterer noen. Jeg har oppfattet det på følgende måte, men vet ikke om det er korrekt.

1.For å ha rett til "Gjenlevendepensjon" må man ha vært gift i minst 5 år eller ha felles barn.

2.Dessuten må avdøde ha vært medlem i Folketrygden i minst 20 år.

3.Avdøde må ha hatt pensjon i minst 3 år før dødsfallet.

4.Avdøde må ha inngått ekteskapet FØR fylte 65 år.

5.Etterlatte må minst være 55 år for å kunne få innvilget gjenlevendepensjon, ETTER SØKNAD.

6.Er hun yngre enn 55 år kan gjenlevende søke om 1 års overgangsstønad.

7.Er hun etter 1 års overgangsstønad, fremdeles yngre enn 55 år, stopper alle utbetalinger.

8.Gjenlevendepensjon opphører når etterlatte fyller 67 år.

9.Lever gjenlevende da i  Norge kan vedkommende søke om alderspensjon.

10.Lever gjenlevende utenfor EU, f.eks. i Thailand så stopper alle utbetalinger fra Norge til gjenlevende.

Står dette på NAV en plass. Er det lett å finne der?

Beklager hvis noen syns jeg spør dumt og er ubehjelpelig med data.

oddpede

oddpede

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 507 Innlegg:

Jeg er et nytt medlem som med dette våger meg til å stille spørsmål om ovenforstående emne da jeg sannsynligvis ikke er flink nok med tilgjengelige søkermetoder. Beklager det, hvis det irriterer noen. Jeg har oppfattet det på følgende måte, men vet ikke om det er korrekt.

1.For å ha rett til "Gjenlevendepensjon" må man ha vært gift i minst 5 år eller ha felles barn.

2.Dessuten må avdøde ha vært medlem i Folketrygden i minst 20 år.

3.Avdøde må ha hatt pensjon i minst 3 år før dødsfallet.

4.Avdøde må ha inngått ekteskapet FØR fylte 65 år.

5.Etterlatte må minst være 55 år for å kunne få innvilget gjenlevendepensjon, ETTER SØKNAD.

6.Er hun yngre enn 55 år kan gjenlevende søke om 1 års overgangsstønad.

7.Er hun etter 1 års overgangsstønad, fremdeles yngre enn 55 år, stopper alle utbetalinger.

8.Gjenlevendepensjon opphører når etterlatte fyller 67 år.

9.Lever gjenlevende da i  Norge kan vedkommende søke om alderspensjon.

10.Lever gjenlevende utenfor EU, f.eks. i Thailand så stopper alle utbetalinger fra Norge til gjenlevende.

Står dette på NAV en plass. Er det lett å finne der?

Beklager hvis noen syns jeg spør dumt og er ubehjelpelig med data.

Les her:

http://www.thailands...nlevendepensjon

travel

travel

Medlem

• Medlemmer
  • 322 Innlegg:

Takk for linken til "thailandstidende" om emnet. Det ser ikke ut til å være så helt enkelt å ha god nok informasjon om dette. Ser ut til at selv "ekspertene/NAV" på området ikke alltid er samstemte i sine tolkninger og anbefalinger.

Er det noen som vet  om det punktet med at ekteskapet må være inngått FØR fylte 65 år...er et absolutt krav ?

Har venner og bekjente som har inngått ekteskap etter denne aldersgrensen.

Hovedhensikten deres med ekteskapsinngåelsen var å hjelpe sin utkårede økonomisk også etter sin død...vhja. etterlattepensjon.

Hvis 65 år er en absolutt aldersgrense så var jo dette "fåfengt" på en måte.

På forhånd takk for svar.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 555 Innlegg:

Takk for linken til "thailandstidende" om emnet. Det ser ikke ut til å være så helt enkelt å ha god nok informasjon om dette. Ser ut til at selv "ekspertene/NAV" på området ikke alltid er samstemte i sine tolkninger og anbefalinger.

Er det noen som vet  om det punktet med at ekteskapet må være inngått FØR fylte 65 år...er et absolutt krav ?

Hovedhensikten deres med ekteskapsinngåelsen var å hjelpe sin utkårede økonomisk også etter sin død...vhja. etterlattepensjon.

Det er ikke noe krav om det.

A.H.

Xyzzy01

Xyzzy01

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 290 Innlegg:

Takk for linken til "thailandstidende" om emnet. Det ser ikke ut til å være så helt enkelt å ha god nok informasjon om dette. Ser ut til at selv "ekspertene/NAV" på området ikke alltid er samstemte i sine tolkninger og anbefalinger.

Er det noen som vet om det punktet med at ekteskapet må være inngått FØR fylte 65 år...er et absolutt krav ?

Da er det jo ikke de som hjelper kona, men alle vi andre som betaler skatt.... Vil man hjelpe henne, lar henne henne arve. Evt. kjøper livrente eller pensjonsforsikring til henne. Å spekulere i å overlate regningen til oss andre viser bare at enkepensjonen e moden for historiens skraphaug.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Det samme burde du da mene om de som betaler skatt for at andere for sin pensjon etter 67 år ?

Kaskje en burde pivatisere absolut alt....   :snork:

:hoho:

Xyzzy01

Xyzzy01

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 290 Innlegg:

Det samme burde du da mene om de som betaler skatt for at andere for sin pensjon etter 67 år ?
Kaskje en burde pivatisere absolut alt.... :snork:

Enkepensjon ga mening i gamle dager, da mannen forsørget familien og betalte all skatt og alle avgifter, samt hadde alle inntekter. I dagens samfunn gir det ikke lenger mening.

travel

travel

Medlem

• Medlemmer
  • 322 Innlegg:

Jeg regner med at disse damene også arver mannen sin i tillegg til en eventuelt etterlattepensjon. Forstår hva du mener  Xyzzy01, men etter hva jeg forstår så vil en thailansk enke da miste sin etterlattepensjon ved 67 års alder. Mens en norsk enke går over på alderstrygd. Det er mulig jeg fremdeles missforstår og ikke kan nok om dette. Beklager.

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Hvorfor gir det ikke noe mening med enkepensjon? Må de kanskje ikke betale ned huset og bilen eller hva vet jeg..?

Er det normalen at alle under 67 er 100% gjeldfri uten noen forpliktelser økonomisk?

Skjønner ikke det du mener her altså.....før i tiden etc.?

:hoho:

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere