Gå til innhold

Foto

Hvordan overleve på phil økonomisk

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
18 svar til dette emnet

Viking

Viking

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 123 Innlegg:

Eg tenker på hvordan man kan overleve på Phil, eksp. dersom man har en slump med penger, hvordan investere så du kan leve av avkastning,? hvor mye du trenger for å leve et ok liv på Phil?
Har planer om å flytte om noen år, har kjøpt tomt og skal bygge hus neste år,

Dette innlegget har blitt redigert av Viking: 28 desember 2010 - 14:06

Panserhansen

Panserhansen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 331 Innlegg:
Du må først stille deg noen spørsmål om hva du trenger for å ha det ok :-) Her er noen for å få deg i gang:

Klarer du deg med lokal mat, eller må du ha importert biff et par ganger i uka?
Går du ofte ut og spiser, eller helst hjemme?
Drikker du alkohol, og må du i såfall ha importert vin, eller klarer du deg med en klunk Tanduay i ny og ne?
Hvor mange skal du forsørge der nede? Hva slags standard forventer de?
Skal du reise mye?
Skal du ha bil?

Det er langt flere spørsmål enn dette som du må ta stilling til. Så må du huske at det er forskjell på å leve og overleve. Jeg kunne nok overlevd på 15-20000 peso i måneden, men ville ikke blitt her over tid med så lite. Husk også på valutakursen, og at det kan være store forskjellier over kort tid når den svinger.
Mvh Panserhansen

Åge

Åge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 8 752 Innlegg:
Jeg mener pappa bruker sånn ca 1000 peso om dagen til mat og drikke. I tillegg, kommer faste kostnader som opphold, strøm, etc. For ca 50 - 55,000 peso/måned er det fullt mulig å ha et greit liv tror jeg.

senjamann

senjamann

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 251 Innlegg:

Jeg mener pappa bruker sånn ca 1000 peso om dagen til mat og drikke. I tillegg, kommer faste kostnader som opphold, strøm, etc. For ca 50 - 55,000 peso/måned er det fullt mulig å ha et greit liv tror jeg.

Det tror jeg også , vi har bygd hus der og ingen gjeld på det, så vi skulle ha greid oss bra på 50,000 peso i mnd.Men det spørs hvor luxuriøst liv man vil ha.
jan emil

Ottar

Ottar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 709 Innlegg:
Her var det mange gode svar,
altså et sted mellom 8 til 10 000 NOK i måneden, alt etter hvor høy standard.

Hvis en bruker 10 000 i måneden, da har en peng til kjerring og det som trengs,
for ingen slipper unna disse jentene uansett.

Har hørt at Cagayan de Oro city har de hyggeligste menneskene på Philippines og de beste jentene,
stemmer dette?
Prisnivået er også lavere CDO en i Cebu området, stemmer dette.
Finnere strender osv i CDO,
hvorfor har ikke folk oppdaget denne plassen/byen og bare reiser til turist plastic plasser
og der får nordmennene garantert matforgiftning, dvs sitte på dritteren i 3 uker etterpå,
alle følger Stones sine berettninger osv.
Når en reiser på turistplasser/plastic is fantastic "det viktigste en må ha er toalettpapir og vann på Philippinene"

Viking

Viking

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 123 Innlegg:
Huset bygger vi på Mindanao, Dipolog. Vi tenker også at det går an å leve bra med ca 50-60 000 peso i mnd.
Billigere å bo der enn i stor byene.

magskor

magskor

Medlem

• Medlemmer
  • 8 541 Innlegg:
Har skilt ut diskusjonen om Cagayan de Oro i ein eigen tråd.

callme

callme

Medlemmer

• Medlemmer
  • 10 172 Innlegg:

Er pappa faren din eller kaller du deg selv pappa i tredjeperson?
Jeg har noen huller i Asiaforums arkiver så du får unnskylde min eventuelle uvitenhet.
http://www.udiregelv...ilippinene.ashx
“If life has taught me anything it's that 95% of the people are always wrong."-Edward Cole(Jack Nicholson)-The Bucket List

Åge

Åge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 8 752 Innlegg:

Er pappa faren din eller kaller du deg selv pappa i tredjeperson?
Jeg har noen huller i Asiaforums arkiver så du får unnskylde min eventuelle uvitenhet.

Pappa er faren min som bor i Cebu..

brede

brede

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 746 Innlegg:

Eg tenker på hvordan man kan overleve på Phil, eksp. dersom man har en slump med penger, hvordan investere så du kan leve av avkastning,? hvor mye du trenger for å leve et ok liv på Phil?
Har planer om å flytte om noen år, har kjøpt tomt og skal bygge hus neste år,

Bygg hus, kjøp bil osv men mitt råd er at alle investeringene dine holdes utenfor Filippinene. Ikke invester i business på Filippinene, de fleste utlendinger som gjør det ender opp med tap. Skulle jeg investert i Filippinene så skulle det vært gjennom aksjefond eller noe lignende fra en norsk bank. Selv om verdensøkonomien er skjør så ser det ut som om fremtidig vekst vil komme i sør-øst asia og sør-amerika og Filippnene har ganske sterk økonomisk vekst.

Det beste er om du har en form for trygd eller fast inntekt fra Norge, eller at du tjener penger på noe som er internettbasert. Jeg har sett så mange tragiske tilfelller av utlendinger som er blitt lurt for alt de eier og har i fillippenene så jeg ville aldri tatt sjangsen selv, selvfølgelig er det noen som lykkes men de er de færreste.
Har du baller nok til allikevel å starte noe så får du ha lykke til, det kan gå bra men jeg tviler på det.

Viking

Viking

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 123 Innlegg:
Det jeg tenker er hvor det er best å eventuelt invester penger, sånn at det går an å leve av avkastning. Aksje fond i Norge er vel og bra, men da skal vel staten ha sin del i form av skatt, da blir det jo ikke så mye igjen er eg redd. Er noen år igjen til pensjonsalder, så det hadde vert fint å kunne overleve inntil da.
Eventuel hva dere mener om hvor stor kapital ein trenger for å oppna en akseptabel avkastning. Eg regner med att ein trenger ca: 750-1000.000 peso i året.
Min plan er å bygge hus og ha alt eg trenger der før eg flytter, så det går noen år før alt er klart.:unsure:

callme

callme

Medlemmer

• Medlemmer
  • 10 172 Innlegg:

Pappa er faren min som bor i Cebu..

Der ser du, jeg var ikke helt oppdatertPostet bilde
Flott at faren din trives på Filippinene, hvem kom først Berth, du eller faren din?
http://www.udiregelv...ilippinene.ashx
“If life has taught me anything it's that 95% of the people are always wrong."-Edward Cole(Jack Nicholson)-The Bucket List

Ottar

Ottar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 709 Innlegg:
Unnskyld,

men aksjefond er verre enn banksparing,

så en plass at du måtte spare minimum 15 år i fond for å overgå banksparing,
men det er bare tull,
etter en studie på et universitet i england, der ble konklusjonen at banksparing gav bedre avkastning enn fond,

hvorfor tror du en av Norges flinkeste aldri har satt en krone i fond, dvs T. Hegnar osv. John Fredriksen har aldri satt en krone i fond,
slik kan jeg skrive hele dagen om de flinkeste i hele verden som aldri har satt en krone i idiotiske fond som kun beriker forvalterne
og eierne av fondene.

Skal du kjøpe noe, så må det være indeksfond SP 500 eller noen av disse indexfondene
og du må aldri tenke på å oppgi dette i Norge fordi da blir du drept av formueskatt og alle typer skatter
som ingen andre i hele verden har.

Fond er bare for uopplyste dumme kvinnfolk og andre senil demente,
mannfolk kjøper inndeksfond gjennom utenlanske banker,
så er det opptil deg selv om du vil angi deg selv til skatteetaten.

Dette innlegget har blitt redigert av Ottar: 30 desember 2010 - 22:00

brede

brede

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 746 Innlegg:

Unnskyld,

men aksjefond er verre enn banksparing,

så en plass at du måtte spare minimum 15 år i fond for å overgå banksparing,
men det er bare tull,
etter en studie på et universitet i england, der ble konklusjonen at banksparing gav bedre avkastning enn fond,

hvorfor tror du en av Norges flinkeste aldri har satt en krone i fond, dvs T. Hegnar osv. John Fredriksen har aldri satt en krone i fond,
slik kan jeg skrive hele dagen om de flinkeste i hele verden som aldri har satt en krone i idiotiske fond som kun beriker forvalterne
og eierne av fondene.

Skal du kjøpe noe, så må det være indeksfond SP 500 eller noen av disse indexfondene
og du må aldri tenke på å oppgi dette i Norge fordi da blir du drept av formueskatt og alle typer skatter
som ingen andre i hele verden har.

Fond er bare for uopplyste dumme kvinnfolk og andre senil demente,
mannfolk kjøper inndeksfond gjennom utenlanske banker,
så er det opptil deg selv om du vil angi deg selv til skatteetaten.

Jeg sier ikke at aksjefond er bra, kun et aternativ til hvor man vil investere pengene sine. Angrer som faen på at at jeg ikke fulgte (min norske banks) råd for 5 år siden om å satse på Kina. Det safeste og sikreste er selfølgelig å ha pengene i en norsk bank på høyrentekonto. DET JEG VIL ADVARE MOT ER Å SATSE PENGENE SINE DIREKTE I FILIPPINENE, på en eller annen buisness som man i 95% av tilfellene taper på. Uansett så er du helt på jordet angående dine betraktinger av Filippinene, jeg tviler faktisk på om du i det hele tatt har vært der:)

brede

brede

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 746 Innlegg:

Det jeg tenker er hvor det er best å eventuelt invester penger, sånn at det går an å leve av avkastning. Aksje fond i Norge er vel og bra, men da skal vel staten ha sin del i form av skatt, da blir det jo ikke så mye igjen er eg redd. Er noen år igjen til pensjonsalder, så det hadde vert fint å kunne overleve inntil da.
Eventuel hva dere mener om hvor stor kapital ein trenger for å oppna en akseptabel avkastning. Eg regner med att ein trenger ca: 750-1000.000 peso i året.
Min plan er å bygge hus og ha alt eg trenger der før eg flytter, så det går noen år før alt er klart.:unsure:

Jeg har kanskje samme mål som deg? jeg drømmer om å bo 50-50 norge-pins, da vil jeg gjerne ha en liten nedbetalt leilighet i Norge der vi kan bo i sommerhalvåret.
Har allerde hus i pines og delvis nedbetalt 3-roms i Oslo. Problemet er å få noe til før man blir pensjonist så lenge man ikke er trygdet. Min plan er å selge eller leie ut leiligheten i Oslo og flytte til en liten plass under mine opphold i Norge, dette er selfølgelig ikke lett når man er oslogutt men med slike priser det er her nå og hvordan byen har utviklet seg så synes jeg det ikke er så dumt. Det jeg vik advare deg imot er å sate på buisness i filippinene.

Om man trives med å bo hele året i pines er det lettere økonomisk, men personlig vil jeg gjerne ha noen måneder om sommeren i norge hvert år.

Ottar

Ottar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 709 Innlegg:
Brede, hva mener du? betraktninger?
Har drevet og fyrt opp litt noen ganger og det bare for å få litt fart (uten hell).

For det første den som nevner aksjefond som sparing i Norge er en kjempeamatør som aldri skulle fått lov å uttale seg om økonomi.

Selv fatter jeg ikke at folk har så lite mellom ørene at de nevner aksjefond som en mulighet til å tjene penger, det er bedre med penger på høyrentekonto enn aksjefond,
men indeksfonds slår aksjefond og banksparing.

Indekksfond tar fra 0,15% til 0,45% i forvaltningshonorar i året, alt etter hva type inndekksfond, dvs du som kunde tjener 99,55% av verdistigningen,

mens disse idiotiske fondene stikker av med 80% av fortjenesten uten å ta noe risiko, mens du som kunde tar 100% risiko får kun 20% av fortjenesten som det skal skattes av, og da er det nesten ingenting igjen etter inflasjonen og formueskatten.

Dette innlegget har blitt redigert av Ottar: 30 desember 2010 - 23:08

brede

brede

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 746 Innlegg:

Brede, hva mener du? betraktninger?
Har drevet og fyrt opp litt noen ganger og det bare for å få litt fart (uten hell).

For det første den som nevner aksjefond som sparing i Norge er en kjempeamatør som aldri skulle fått lov å uttale seg om økonomi.

Selv fatter jeg ikke at folk har så lite mellom ørene at de nevner aksjefond som en mulighet til å tjene penger, det er bedre med penger på høyrentekonto enn aksjefond,
men indeksfonds slår aksjefond og banksparing.

Indekksfond tar fra 0,15% til 0,45% i forvaltningshonorar i året, alt etter hva type inndekksfond, dvs du som kunde tjener 99,55% av verdistigningen,

mens disse idiotiske fondene stikker av med 80% av fortjenesten uten å ta noe risiko, mens du som kunde tar 100% risiko får kun 20% av fortjenesten som det skal skattes av, og da er det nesten ingenting igjen etter inflasjonen og formueskatten.

men

Glem nå fondene, det er vel faen ikke det man diskuterer men hvordan man skal overleve på Flippinene. Kun et et alternativ fra meg i forhold til å satste pengeer i pines,
poenget mitt var om du hadde satset 1 mill på kina aksjefond i min lokale bank for 5 år siden så hadde disse femdoblet seg idag, synes du dette er dumt?
Du som er så smart økonomisk har vel allerede ordnet deg bra og kan gi i oss amatører gode råd:)

Ottar

Ottar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 709 Innlegg:
Kinafond og femdobbling i din lomme,
det tror jeg ikke på før tallene er fremme.

Vis fakta,
investert 1000 kroner gir netto 5000 i din lomme ( i din lomme 5 gangeren)
og hvilket fond er det? ( men umulig er det ikke)
Men som investor er det ikke noe problem å gjøre 5 ganger eller mer på 4 til 5 år

Det hele dreier seg om å være langsiktig, dvs kjøpe billig og selge dyrt etter 3 til 5 år, normalt sittet er 4 år fra kjøp til salg.

I Fjord gjorde jeg litt over 30%, i år ca. 12 til 14%, tallene er ikke klare enda. burde vært litt mer risikovillig i år,
men syntes at prisingen på enkelte selskap var for stor,
dvs for liten oppside og en større nedside,
en skal ha en stor oppside og liten nedside før en kjøper, det er mine krav,
ellers blir det for mye gambling og gambler en da tryner en før eller siden noe helt for jævlig, " kjenner den prosedyren".

Fikk i "2009" 4% avkastning på pensjonsopplegget gjennom en stor bank i Norge(DNBNOR), og de var svært fornøyd med 4% avkastning,
merkelig opplegg, selv hadde jeg aldri kjøpt et pensjonsopplegg "men har fått disse pensjonspengene av bedrifter som jeg har jobbet for".

Har bak meg en dyr skilsmisse for noen år siden, og den kostet noen millioner,
derfor må jeg nå bygge opp formuen igjen,
og jeg kjøper ingenting uten at prisen er drittlav og så sitter jeg i snitt 4 år før jeg selger, da kan kursen ha gått fra 3 til 9 gangeren alt ettersom.
Kjøper bare store selskaper, driter totalt i de små selskapene. det viktigste er faktisk å unngå tap.
Har aldri kjøpt indeksfond selv, men kunne gjerne gjort det hadde jeg ikke drevet på selv.

Ellers har de mye riktig "Brede".
Fin tråd dette her, det er nok mange som tenker på å dra langt vekk fra snømåking og isbelagte fortau osv når de blir gamle og gikta setter inn.

Dette innlegget har blitt redigert av Ottar: 31 desember 2010 - 00:23

Onar

Onar

Medlem

• Medlemmer
  • 46 Innlegg:
Hei
Send meg en pm om din aksjestrategi og hvordan det har gått. Kanskje vi kan prates.

Selv tror jeg din strategi kombinert med at det er selskaper som historisk altid har gitt høyt utbytte. Da vil man få en høy inntjening inntil aksjene er modne for å selges.

For å bygge en formue for eksempel fra 100 000, 500 000 og 1 000 000. Hva ville du gjort. Er selv skeptisk til aksjemarkedet, siden man bør ha råd til å tape pengene man satser.

Kinafond og femdobbling i din lomme,
det tror jeg ikke på før tallene er fremme.

Vis fakta,
investert 1000 kroner gir netto 5000 i din lomme ( i din lomme 5 gangeren)
og hvilket fond er det? ( men umulig er det ikke)
Men som investor er det ikke noe problem å gjøre 5 ganger eller mer på 4 til 5 år

Det hele dreier seg om å være langsiktig, dvs kjøpe billig og selge dyrt etter 3 til 5 år, normalt sittet er 4 år fra kjøp til salg.

I Fjord gjorde jeg litt over 30%, i år ca. 12 til 14%, tallene er ikke klare enda. burde vært litt mer risikovillig i år,
men syntes at prisingen på enkelte selskap var for stor,
dvs for liten oppside og en større nedside,
en skal ha en stor oppside og liten nedside før en kjøper, det er mine krav,
ellers blir det for mye gambling og gambler en da tryner en før eller siden noe helt for jævlig, " kjenner den prosedyren".

Fikk i "2009" 4% avkastning på pensjonsopplegget gjennom en stor bank i Norge(DNBNOR), og de var svært fornøyd med 4% avkastning,
merkelig opplegg, selv hadde jeg aldri kjøpt et pensjonsopplegg "men har fått disse pensjonspengene av bedrifter som jeg har jobbet for".

Har bak meg en dyr skilsmisse for noen år siden, og den kostet noen millioner,
derfor må jeg nå bygge opp formuen igjen,
og jeg kjøper ingenting uten at prisen er drittlav og så sitter jeg i snitt 4 år før jeg selger, da kan kursen ha gått fra 3 til 9 gangeren alt ettersom.
Kjøper bare store selskaper, driter totalt i de små selskapene. det viktigste er faktisk å unngå tap.
Har aldri kjøpt indeksfond selv, men kunne gjerne gjort det hadde jeg ikke drevet på selv.

Ellers har de mye riktig "Brede".
Fin tråd dette her, det er nok mange som tenker på å dra langt vekk fra snømåking og isbelagte fortau osv når de blir gamle og gikta setter inn.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere