Gå til innhold

Foto

Rettigheter ved flyforsinkelser

* * * * * 1 Stemmer

  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1
SabaiSabai

SabaiSabai

    Registrert Medlem

  • Medlemmer
  • 3.382 Innlegg:

I en fersk EU-dom styrkes passasjerenes rettigheter til forpleining og erstatning ved flyforsinkelser.
På langdistanse-flyvninger til f.eks Sør-Øst Asia vil en forsinket (mer enn 3 timer) passasjer
ha rett på opptil 600 Euro i erstatning etter et skriftlig krav til flyselskapet med dokumentasjon.
I tillegg kommer fri mat og evt. overnatting på hotell.

Forbrukerportalen har en fin side som er oppdatert på passasjerens rettigheter:

http://forbrukerport...flyforsinkelser


Her følger et veldig nyttig klageskjema i pdf-format som kan printes og fylles ut og sendes fllyselskapet:

http://ec.europa.eu/...int_form_en.pdf

Husk å legge ved doumentasjon og NB! ta kopier av alt!

Dersom klagen ikke fører frem kan man, etter 8 uker og innen 12 uker, sende det samme skjemaet (kopi) som dokumentasjon til flyklagenemda.
Klagen registreres elektronisk her, og husk å legge ved annen dokumentasjon også:

https://www.flyklage...de/Klageskjema2

Husk å ta vare på all nødvendig dokumentasjon slik som billetter, billett-tags, bagasje-tags, boarding-pass og be om ytterligere dokumenter i serviceskranken.
Det siste er spesielt viktig i tilfeller det kan bevise at man hadde en plass på en flight, men ikke fikk være med.
Ved alle forsinkelser må man gå til serviceskranken til angjeldende flyselskap ( eller samarbeidende selskap der fraktselskapet ikke er representert f.eks Thai for SAS på Suvarnabhumi ).
og få informasjon og helst skriftlig dokumentasjon på forsinkelsen.

Et råd er å ikke gi fra seg boarding pass til en overbooked flight hvor en ikke kom med. Det er et uvurderlig bevis for akkurat dét.
Nytt boarding pass skal likevel printes ut for erstatningsflight.
SAS-personalet på Kastrup er spesielt ivrige i å ta til seg boardingpass, men det er bare å tviholde på dem (selvopplevd).

En ikke altfor oppdatert side kan ha noe nyttig informasjon er

http://www.flypassasjer.no/

Men Forbrukerportalen er bedre.
When the going gets tough, the tough get going.
When the going gets rough, the tough get rough.

#2
RoyBergen

RoyBergen

    Registrert Medlem

  • Medlemmer
  • 75 Innlegg:
Takk for flott informasjon om rettigheter med linker til skjema - dette er nyttig for mange!

Jeg jobber i forsikringsbransjen - reiseforsikring er mitt fagområde. Tenkte jeg skulle skrive litt om hva reiseforsikringen kan hjelpe til med ved flyforsinkelser. Innlegget blir av generell karakter og ikke spesielt med tanke på selskapet jeg jobber for.

Det er viktig å skille mellom to hovedtyper av forsinkelser:

1) Forsinket avgang - Det er når du møter tidsnok på flyplassen, men flyet blir utsatt/innstilt.

2) Forsinket fremmøte - Det er når du møter forsinket til flyavgang slik at flyet reiser avgårde uten deg ombord.

Reiseforsikringen dekker forsinkelser som skyldes værforhold og/eller teknisk feil. Andre typer forsinkelser (streik/mannskapsmangel/sikkerhetsmessige restriksjoner/mv) faller utenfor hva forsikringen dekker.

(Noen selskaper har tatt inn konkursdekning hvis du befinner deg i utlandet og selskapet du skal reise hjem med har gått konkurs, jeg tror ikke denne dekningen er særlig utbredt ennå)

Ved forsinket avgang dekker forsikringen:

- Nødvendig utgifter til hotellovernatting. Normalt krever forsikringen at den reisende først krever hotellovernatting erstattet av flyselskapet. Ifølge EU-regler og internasjonale flyregler (Montreal-konvensjon og Warsawa-konvensjon) er flyselskapet pliktig å sørge for "nødvendig bevertning" (i praksis overnatting og mat) ved alle typer flyforsinkelser.

- Noen forsikringer utbetaler en fast sum som "plaster på såret" dersom du kommer frem mer enn 8/12 timer forsinket. Denne dekningen er i ferd med å fases ut, ihvertfall hos de større forsikringsselskapene.

Ved forsinket fremmøte dekker forsikringen:

- Nye billetter videre dersom du ikke får hjelp hos flyselskapet. Eks: Du skal fly Oslo-København med Norwegian og videre til Bangkok med SAS. Flyet Oslo-København blir 3 timer forsinket pga tåke på Gardermoen, du mister flyet til Bangkok. I dette tilfellet vil forsikringen erstatte ny billett København-Bangkok + eventuell overnatting i København. Verken Norwegian eller SAS vil ha noe ansvar i dette tilfellet for overnatting/ny billett videre. (Norwegian har oppfylt sin del av kontrakten, de har fraktet deg til København, dog tre timer forsinket. SAS har ikke noe ansvar for at du ikk møter tidsnok til flyavgang. )

Dersom du har gjennomgående billetter med samme flyselskap/kjede og de sørger for ombooking i løpet av 24 timer dekker ikke forsikringen ny billett.

Dette er en kort/enkel oversikt over forsikringsdekningen ved flyforsinkelser.

Dersom du under reise rammes av forsinkelser er min klare oppfordring å ta kontakt med ditt forsikringsselskap snarest mulig. I enkelte tilfellet kan det være greit å høre med forsikringsselskapet om det finnes en "kreativ løsning" for akkurat din utfordring.

God tur!




0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere