Gå til innhold

Foto

Petchabun. Stedet som er mitt hjemsted i .

* * * * - 19 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
1979 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Første natta uten sterke asthmaanfall, og en natt uten lungesmerter var nesten som ett mirakel.  Etter drøye tre uker med konstante kraftige anfall og smerter i lunger og bryst, samt ett hjerte som slo som en damphammer var utrolig deilig.  Det er ca. 15 til 17 år siden siste gangen jeg hadde ett slik anfall, så i dag våknet jeg med klare lunger og pustet normalt.  Målte blodtrykk og puls på morgenen, og det var på 130 og 68 i blodtrykk og 73 i hvilepuls.  Slett ikke så verst etter vel tre uker med smerter og vanskelig med å puste.

Jeg fikk en klar beskjed av min faste lege i Norge som er spesialist på asthma, at det er ikke selve asthmaen og lungene jeg kan dø av, men av hjertet som ikke klarer belastningen.  Så trening er viktig for alle asthmatikere, så kroppen, hjerte og lunger er sterke.

Den ene av våre hunder som elsker meg over alle andre i familien, har ikke rikket seg fra min side alle disse vonde dagene.  Hunden er menneskets beste venn, og forstår mer enn vi mennesker aner.

Vel en ny dag og en fin dag i den lille landsbyen Nong Bolung helt syd i Petchabun.  Kan ikke huske at morgenkaffen har smakt så godt før.

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 896 Innlegg:
Fint å høre at det stabiliserer seg :-)
Kjenner meg igjen i det du sier om nattesøvnen, det å våkne opp å kjenne "du har sovet godt" er noe man tidlig i livet gjerne tar for gitt.
Men etterhvert som årene går lærer man desverre ofte at det ikke er tilfelle :-)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Det er bestandig hyggelig de to tre dagene vi tar i Bangkok to ganger i året, og som vanlig bor vi i Sukhumvit soi 33 bare ca. 250 meter fra Norges Ambassade. Vi tar disse to turene som en kombinasjon av hyggelige fridager, samt å gjøre viktige ting. I mai er det å få underskrevet Leveattesten som ambassaden kvitterer og sender til NAV. Den andre turen i oktober er for å få bekreftet inntekten på min pensjon. Jeg kunne godt få min bank til å bekrefte at jeg har nok penger til 1-års Visa, men vi synes de to turene i året til Bangkok er to hyggelige dager. Ofte så er det hyggelige nordmenn på ambassaden, og da blir det en hyggelig prat og utveksling av erfaringer om livet i Thailand. Samt litt shopping da.

Selv om Sukhumvit soi 33 er ett ambassadestrøk og der en av Thailand sine avgåtte statsministere bor, så er det også i slike soier fattige mennesker og søppel å se. Men stort sett en meget hyggelig soi med de så populære gatamat selgerene, som selger riktig god mat for 10,- kroner og litt "dyrere". Blide og glade mennesker, og smilet det er til stede, og latteren lige så. En koselig soi vi liker både menneskene og maten i.

Vi pleier å spise på en italiensk restaurent som heter Pan Pan, og stedet har god mat men siste dagen var en nedtur. Jeg bestilte macaroni som er god, men fikk spagetti som jeg ikke ville ha. Den var og dyrere enn det jeg bestilte, og en dyrere mat som bare ble stående. Jeg sa at jeg bestilte macaroni, men nei jeg hadde bestilt spagetti sa damen. Vel det sto øverst på hver sin side, og når betjeningen ikke kan lese engelsk og vårt skriftspråk da blir det problemer. Inrømme feil ville ikke damen, for å "miste ansikt" vil ofte thaiene ikke. Så det var en nedtur og de mistet to kunder.

Vi bor som vi pleier på hotellet S33, og det er ett greit hotell og frokst som holder i bøtter og spann.

Vi sa pent adjø til damene når vi sjekket ut, og jeg spurte om jeg kunne ta ett bilde av dem. Det var helt i orden, men den ene av damene var litt sjenert og gjemte seg bak PC skjermen. Det og en helt grei iMac i innsjekkingen som gjester kan bruke. Men når vi er ute å reiser så er det dager uten datamaskin.

Konas yngre onkel er taxieier, og vi lar han kjøre oss til og fra og da får han litt ekstra. Får og vært sammen med sin kone, for de har hus rett ved siden av vårt hus. Greit med taxi til og fra, for vi pleier å handle en del i Bangkok.

Behagelig å sitte å slappe av og la en annen ta seg av kjøring med stress og mas. Det er mye falleferdige hus og se langs veiene i Bangkok også, men samtidig mange kjempestore høyhus med moderne leiligheter. Thailand og Bangkok ER i en stadig forandring. Men nedslitte falleferdige hus og søppel er det selvfølgelig, i en så stor by med mange millioner mennesker. Men utviklingen går sin gang, og det blir stadig mindre å se av disse gamle og helt nedslitte husene. Men jeg har bestandig likt den gamle bebyggelsen, der beboerene har sine butikker i 1 etasje og bor i etasjene over butikken. Samt fortauet der de har sine ting, som gjør det vanskelig å gå på fortauene. Pluss motorsykkel kjøringen der da. Vel Bangkok er ikke som velsmurte Oslo der det snart er forbudt å kjøre bil, så jeg må si jeg trives best i Bangkok som har sjarm, varme og trøkk.

På veien hjem så så vi utviklingen som er nå, og kjempestore oppbyggede motorveier og nye toglinjer. De store reklameskiltene som står over alt, er ikke noe pent syn langs veiene. Men reklamens makt er stor og nødvendig, selv om de kan stå der uten reklame da reklame koster penger.

Kjøreturen tar noen timer, og det er deilig å komme hjem til vårt eget hus og hjem. Helt 100% ryddig er det ikke rundt oss heller, men GLEDEN den er til stede hos alle i familien. Mat i ett 100% kaotisk system, og det er nå en gang slik livet er i en liten landsby i Thailand. Hagen er frodig og livet er frodig. Kanskje grunnen til jeg har trives og bodd her siden 2001.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 03 november 2018 - 09:53

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 440 Innlegg:

Enig ! Bangkok er herlig. Fikk du deg en ørliten snartur til Soi Cowboy for å nyte noen enkle forfriskninger? Det er jo ikke langt unna Soi 33..... :)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Enig ! Bangkok er herlig. Fikk du deg en ørliten snartur til Soi Cowboy for å nyte noen enkle forfriskninger? Det er jo ikke langt unna Soi 33..... :)

Mer mas og støy der.  Liker fred og ro til både en drink, kaffen og maten.  Har ikke vært i Soi Cowboy på 12 år.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Feiringen av min fødselsdag ble en koselig dag. Min blide runde ville spandere ekstra god mat på en av de mange restaurantene på BigC i byen Lopburi, og slik ble det.

Vi hadde med oss våre to gutter Owen og Am, samt lille fetter Ai som elsker mat og er sønn til konas yngre søster. Samt frøken Hjo som er datter av konas eldre bror, og da var vi en fin gjeng som skulle kose oss hele dagen også med shopping.

Første stopp var Pizza Companiet og Santa Fe som har nydelig biff. Vel det ble både biff som er en av de beste jeg har spist, to store pizzaer og mange småretter. Vi var der klokka 10:00 og det var nesten tomt i restauranten, men to timer senere så var det mye mennesker der. Dagen er jo en av Thailands viktigste helligdager, for den kongen thaiene elser høyest Rama Den Femte døde den 23 oktober og det er en viktig helligdag.

Det ble mye latter og prating og minstemann fetter Ai spiste så kinnene bulet mer enn vanlig, og han var superfornøyd og mett som ei stappa lita tønne. Da var det bare å rusle eller vralte til neste spisested. Det ble Swendsen´s som lå rett bortenfor, foren fødselsdag uten en STOR iskrem, det går slett ikke ann. Vi bestilte en stor deilig iskake, og det var 12 biter og to til hver. For første gang vi kan huske, så klarte ikke den blide fetter Ai å spise sin andre iskakestykke. Det ble litt latter av det, for dette var en ny opplevelse. Ai spiste ikke tomt rundt seg. Må Gud og Buddha stå han bi. Vel han spiste biff, smårett og en stor pizza alene, og selv han kunne bli mett.

Lattermilde forlot vi Swndsen´s, og da var det shopping som sto for tur, og det var en glad gjeng som kom hjem den ettermiddagen.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 06 november 2018 - 10:54

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

*
Populær

Det ble en rolig feiring av Loy Krathong hjemme hos oss i den lille rolige landsbyen Nong Bolung i år.  Min blide runde laget små pene krathonger til oss alle sammen som før, og først var den min blide kone og min som ble “sjøsatt” i det store karet med vann, blomster og småfisk.

En enkel og rolig feiring ble det i vår lille familie, og gleden var like stor som stor feiring ved en elv og ett tempel.  

Håper alle venner på forumet som var i Thailand under Loy Krathong hadde en riktig hyggelig dag.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 440 Innlegg:

Håper alle venner på forumet som var i Thailand under Loy Krathong hadde en riktig hyggelig dag.

A.H.

Kan med hånden på hjertet si at jeg var i Thailand under Loy Krathong. Til og med i Phetchabun. Men det er f... meg mange år siden. Tida flyr, gitt ! :)

Dette innlegget har blitt redigert av SomLak: 23 november 2018 - 19:30

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Livet går i ganske så rolige former i den lille landsbyen Nong Bolung midt inne i Thailand og på landsbygda.

Kona kjøpte ett lass med steinjord for vi skulle plane ut litt på tomta, og få det litt høyere mot gjerdet etter vi hadde fått fast dekke i soien (stikkveien) foran huset. Kona sin eldste sønn Art hadde perm fra militæret, og ville hjelpe til sammen med sine venner. Som lønn ville de ha en flaske whisky på kvelden.

Arbeidsrytmen er som vanlig med mange thaier i 20 åra. To til tre arbeider mens de andre syv åtte ser på og komenterer. De liker sånn arbeidsrytme de unge thaimenn. De ble ikke utslitt heller, og thaiwhiskyen smakte vist godt. Jeg ga dem en flaske god sprit, men den var de redd for da den hadde mange prosent. De ville ha den kjente thaiwhiskyen, som lukter litt som lakkfjerner og ugressfjerner, Den er SÅ deilig sies det. Men hundene stakk når de kjente lukta.

Jeg brant det høye tørre ugresset og kvister langs gjerdet, men det var ikke nødvendig sa kona. Men når hun så at det ble fritt for rusk og rask langs gjerdet, så var hun i gang med lighter og papir hun også. Det ble bra og klart for steinjord.

Enkle arbeidsmetoder blant enkle gleda mennesker, det fungerer best på den måten her vi bor. Utslitte var ingen av de som var med å arbeidet dugnad, men passe fulle når de kjørte motorsykkel hjem i mørket.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Arbeidene med å fylle opp steinjord gikk da fremover, men på vanlig måte som ellers her i landsbyen. Sakte, sakte og skikkelig sakte. To tre fulle spader på en time var nok for de åtte ni "spreke" gutta på 20 til 25 år, men de drakk thaiwhisky og spiste ganske raskt. Ting blir prioritert må vite.

Min blide runde fikk steinbedene rundt palmene ved vår sala ((hagehus med tak og uten vegger)) og var ganske fornøyd med tingene, hun lider da så vist ikke av stress med høyt tempo hun heller. Men vanning av blomster og busker er hun nøye med, for hun liker å gjøre det pent med masse blomster.

Helt ferdig ble ikke arbeidsgjengen, men det å dra ut steinjorda så det blir pent tar min blide og jeg oss av. I løpet av året.

Nå er det på planleggingsplan og kanskje det utføres også, det er å støpe en stor betongplate innover mot gjerdet på tomta. Samt å lage ett typisk thaikjøkken ute, for mat lages like mye over åpen flamme og kullgrill som på gasskomfyr. Det er litt av en matolje spruting, stekeos og røyk når den typiske thaimatlaginge er i gang, så ett kjøkken inne det fungerer ikke så bra. Jeg lærte av det etter hvert, så kjøkkenet i 2 etasje har blitt minstemann Owen sitt soverom. Det går fremover men ikke med stormskritt, da må det være med ekstra mild vindskritt.

Vel vel vel ting tar tid, men det blir ferdig mens ungene er under 75 år. Håper jeg. Samt at alt er i 100% pinlig, systematisk og ganske så nøye uorden med litt rot. Bare litt rot må vite, for vi ser bakken nesten over alt. Regner med vi er ferdige med alt vi har planlagt og vil gjøre, før det bor mennesker på Mars. Jeg har ett lite håp om at dette skal vi nok klare. Hvis vi lever så lenge da, det er jo ikke så langt til planeten mars. Men det er det nok ikke thaier i vår landsby som står bak turen til mars. De har mer enn nok med "turen" til i morgen de. Man stresser da ikke unødvendig her vi bor.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Nå har romsonden landet på planeten Mars, og er dette stedet det kan leve mennesker i framtia.

Den utrolige landingen og hva finner de på planeten Mars.  En video der vi får greie på mye som dreier seg om denne turen og hva folk har gjort.

https://www.vg.no/ny...-en-av-de-store

Mine tanker går til bake til Albert Einstein sine tanker om fremtiden og krig:

Fred kan ikke bevares med makt, den kan bare oppnås med forståelse.  Dessverre så har vi gått i motsatt vei til og forstå, og det er kriger i mange land.  Det er drept fler mennesker i "fredstiden" etter den andre verdenskrig, enn det ble drept mennesker under krigen.  Så forståelsen finnes dessverre ikke.

Albert Einsteins andre ord om krig var:  

Jeg vet ikke hvordan den 3  verdenskrig vil se ut, men jeg vet at den fjerde vil bli utkjempet med treklubber.

Nå lander romsonden på Mars og ser om det er mulig å finne liv der, og om mennesket kan leve på Mars.  Så mye arbeide av intelligente mennesker, og ALT blir bortkasta etter den 3 verdenskrig som jeg dessverre tror kommer.  Vi har fått mange tegn på det de siste årene.  Da blir menneskene sine egne "utryddere", og alt vi lærte om Mars skjønner ikke menneskene som må "starte på nytt" etter en forferdelig ny verdenskrig.  Jeg er glad jeg lever i nuet og ikke kjenner framtiden.

Mennesket klarer ikke forstå, men lage kriger og hate er vi dessverre “suverene” til.

Jeg er kanskje av de heldigste som lever mellom to verdenskriger.

Nå skal disse tanker skyves bort, og i enkelthet skal jeg trene.  Ta vare på min helse og LEVE livet blant glade og lykkelige mennesker.  Mennesker i ett land jeg ikke viste mye om som ung, og på kartene på skolen i 1952 så het landet Siam.  Helt på den andre siden av jorda, og med ett klima og kultur som var ukjent for meg.  I dag LEVER jeg i dette så annerledes landet enn det Norge er.

Glade er alle menneskene rundt meg, og dette smitter selvfølgelig over på meg også.  Som så mange ganger skrevet:  Det er ikke noen pinlig orden her jeg bor, men store plast contaiere har vi til plast, papir og alt som vi kan ta vare på og selge.  Her hos oss kastet KUN det som ikke har mulighet for gjenbruk, og det gir også noen penger som takk for det vi ikke kaster i naturen.

Vår nye gangvei i ett fast betongdekke gjorde at det ble litt bedre nedenfor huset, og min blide sine “grønne” hender plantet masse av blomster og planter.  Nå er steinjorda dratt ut flere steder på tomta, og kona er blid som sola og lager sine små felt med blomsterkrukker og annet.  Heldigvis så lever vi alle i nuet, og verdens problemer lar vi ikke ødelegge ett enkelt og godt liv blant glade mennesker.  To mennesker fra to forskjellige verdener har klart å “møtes på midten”. og skape ett litt kanskje annerledes liv og fått ett barn sammen.  Vi har og ett liv sammen der selve livet er det viktigste, og i livet er det en masse små hunder som løper lykkelige rundt oss.  Dette er nuet og dette er det viktigste noe thaiene har lært meg.  Kanskje noe av det viktigste jeg har lært i livet.  Litt "systematisk" uorden er det her, men alle lever vi i harmoni og glede sammen.  Livet der er nå og i dette sekund og i dagen i dag.  I dag lever vi, hva som kommer i morgen vet ingen.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 406 Innlegg:
passerte idag...fin plass der vi stoppet å spiste
barang labø(khmer)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Dyrking og arbeide med ris dag 1.

Thailand er jo kjent for sin risdyrking, og det er utrolig mange risdyrkere i Thailand. Mange er småbønder med veldig lite land, og dette året ble ett tungt år for mange i flere distrikter i Thailand. Det var uår og store skader på risen, på grunn av smådyr som spiste ris aksen. Vi har som så mange andre KUN en risavling i året, og er helt avhengig av regntiden og nok vann.

Noen enormt stort risland har vi ikke, og 40 rai eller 64 mål land blir det ikke så mye ris av. Ei heller innrekt. Kona deler selvfølgelig landet med sin eldre bror Phanom og kona Van, samt sin yngre søster Thanoy og Nom hennes mann.

Vel året ble ett uår for veldig mange dette året. Det var skadedyr som spiste av aksene, og mange hadde under halvparten av vanlige avlinger. For oss så ble det ganske nøyaktig halve avlingen fra i fjor. I fjor fikk vi 220 store sekker ferdig tørket ris, men i år ble det kun 110 sekker. Men alle i familien har nok ris å spise ett helt år, samt nok ris til å så for ny avling til neste år. Så underskudd ble det ikke, selv om maskinen som høster inn koster penger. Men de vil helst ha så og så mye ris for jobben, og ikke penger for leie av maskin og folk.

Det ble to lange dager med innhøsting da vi leier en maskin som høster risen. De første bildene viser våre to landbiter med 20 rai i hver landbit. Veldig god beliggenhet inntil en hovedvei riktig nok uten fast dekke, og en liten privat jordvei mellom rislandene. De neste bildene er fra innhøstingen er fra i fjord, og jordas gull risen sto tett og fint. Men slik ble det dessverre ikke i år.

Hele familien hjalp til under tørking og å dra ut risen, og det gjorde vi nedenfor huset til lillesøster Thanoy og mannen Nom. Det er en del arbeide med tørking av risen men enklere i år da det var lite ris. Det er en varm jobb under en nådeløs sol, men de må kle seg godt, da risen avgir støv som klør noe aldeles forferdelig. Thanoy og mannen Nom har ett lager for ris og landbruksverktøy, så risen ligger trygt innelåst. For tyveri av ris har dessverre mange merket.

Så hele familien var i arbeide noen dager, og dette var første dagen da første del av risen var tørket. Etter tørking av risen ble den lagt i store striesekker, slik at risen får luft og ikke blir lagret i tette sekker. Slik så da fjorårets innhøsting og våre to landbiter ut, samt tørking og lagring i sekker i år.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Dyrking og arbeide med ris dag 2.

Thailand er jo kjent for sin risdyrking, og det er utrolig mange risdyrkere i Thailand. Mange er småbønder med veldig lite land, og dette året ble ett tungt år for mange i flere distrikter i Thailand. Det var uår og store skader på risen, på grunn av smådyr som spiste ris aksen. Vi har som så mange andre KUN en risavling i året, og er helt avhengig av regntiden og nok vann.

Første dags jobb var ferdig og de første sekkene med ris kom i hus.  Min blide kone koste seg med lillesøster Thanoy sin siste sønn Mick, men søsteren Thanoy jobbet med å trekke ut mer ris for tørking.  Rislageret er passe stort så vi får alle lagret ris og redskap for å dyrke ris, mais og sukkerrør.  Det ble ikke mange sekkene den første dagen, men en ny tørking og legging i sekker ville nok fylle opp litt.

Vi har grei nok redskap til å dyrke forskjellige ting.  Den første lille traktoren en Kubota 4X4 med tilhenger og redskap har fungert bra i mange år, men i år så ble det kjøpt inn en ny større traktor for arbeide med sukkerrør og mais.  Den kom fra Australia og var nyoverhalt og helt som ny, og prisen på 455.000,- baht eller 119.750,- norske kroner var ikke så ille.  Det fulgte med en del utstyr, så den har vi vært fornøyd med så langt.  Da har familien to traktorer som kan arbeide uavhengig og til forskjellig bruk.

Den siste risen bla dratt ut og lagt til tørk, og den lille tomta holdt til så lite ris som skulle tørkes i år.  Det ble da noen få sekker som ble lagret etter den første lille delen av risen var tørket.  Men når den siste risen er tørket og lagt i sekker, da fylles det nok litt opp i lagerbygget.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 277 Innlegg:

Kort reist mat blir nok bare mer viktig i det virkelige lange løpet.15-30 år kanskje? Påstår at vi i Norge har mistet kontakten med viktigheten å være selvforsynt. Vi kan jo ikke spise bitcoin, google, facebook og alskens tull og tøys. Dessuten, de store multinasjonale "corporations" gir jo blanke f.... i de ansatte og å betale lokal skatt. Dessverre kan jeg ikke gi eksempler da vi som jobber for slike selvskaper er bundet av avtaler og pålegg som hindrer oss å opplyse hvor gærnt det har blitt uten fare for represalier fra arbeidsgiver.

Kortreiste poteter, grønnsaker, ost, kjøtt og fisk kan i spise om vår nasjonal økonomi blir trang og tilgang på verdens markedet stramt. Samtidig skapes viktige lokale arbeidsplasser eid av lokale som ungdommen har brukt for. Bedre at våre innbyggere har jobber som gir livet mening enn at de går og sparker småstein og hever penger på NAV. Alle kan jo ikke være bacholar / master degree og jobbe i kassa på Starbucks.

Skummelt når Akersgaten ser ut til å ikke oppfatte at en nedbygging av vår egen jordbrukt ikke nødvendigvis er like lett å snu om 20 år når kunnskapen er tapt og landskapet gjengrodd.

Dette innlegget har blitt redigert av LN FOC: 03 desember 2018 - 09:00

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Dyrking og arbeide med ris dag 3.

Thailand er jo kjent for sin risdyrking, og det er utrolig mange bønder som dyrker ris i Thailand. Det er mange som ikke har de største ris teigene, så når det er ett dårlig år som i år, så har de mange småbøndene store økonomiske problemer.  Da mest for dem som er avhengige av regntiden og har kun en avling i året. Det ble dessverre ett slik år dette året, og mange fikk under halve avlingen i forhold til i fjor. Heldigvis så får de ekstra støtte av staten, men året i år ble elendig for småbøndene som lever kun av risdyrking.

Den tredje dagen så var all ris i sekker, og det ble omtrent 9 tonn ris dette året som ble ett uår for oss og andre bønder.  Heldigvis så har alle i familien vår annet arbeide som er hovedinntekten, så tap ble det men ikke noen økonomisk krise.  Nå skal sukkerrørene høstes og lillesøster Thanoy og mannen Nom dyrker ganske stort land som tilhører Nom sine foreldre.  Kona sin storebror Phanom og kona Van de er dyktige møbelsnekkere og innrednings snekkere, og har bra med arbeide, og de tjener bra da de går for å være de beste i distriktene her.  Så ingen krise for noen i vår familie, men det er riktig ille for de mange småbøndene som har ris som hovedinntekt.

Men selv om det var lite ris dette året, så var det glede og masse mat når risen var i sekker og i lageret.  Store baljer som vi blander mørtel i, er halt greie spisestue bord ute i hagen.  Mat og glade mennesker hører sammen med verktøy for o bygg hus, tøyvask som henger til tørk, bildekk og diverse ting som er kastet.  Lange hvite duker, sølvbestikk, porselen og krystall er det ikke i spisestua til lillesøster Thanoy men masse annet i ett 100% nøye kaos.

Nå er innhøsting av sukkerrør startet, og da brenner de av bladene på sukkerrørene.  Da ser helt jævlig ut i noen måneder, og tre ganger om dagen ser trappa ille ut og må feies.  Grunnen er a blader tar plass på ett lass, og uten blader går det tre ganger så mye sukkerrør på hvert lass.  Det er bedre betalt hvis de leverer med blader som det blir laget gjødsel av.  Men den fortjenesten blir så liten, at flere transporter av samme mengde sukkerrør blir mye dyrere enn det de tjener ekstra med bladene på.  Så her er det ikke snakk om miljø og forurensing, det er noe bøndene i Thailand ikke har noe forhold til.  Så nå har vi noen måneder med enormt mye av brente blader fra sukkerrørene, og det kan til tider se helt forferdelig ut.  Ozonlaget over Thailand har vel neppe godt av det.  Men her er det penger som bestemmer, så miljø og forurensing har ingen verdi og ingen bryr seg om miljøet heller.

Vel vi har fått risen i hus, og når sukkerrørene er høstet skal vi kjøpe sukkerrør som skal plantes.  Sukkerrør blir plantet på nyåret, og risen den blir plantet i juni/juli til neste år.  I mellomtiden får vi leve med store “nedbørsmengder” av sort “sne”.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 896 Innlegg:
Det gjelder være heldig med vindretningen. :-)
Men enig med deg, det er deprimerende når du akkurat har rengjort terassen så kommer en ny "snøbyge"..
Antar det er en problemstilling som er mindre aktuell for "by-boerne" langs kysten :-)
Men har også forstått røken er plagsom for folk med luftveissykdommer.
Så kansje en vakker dag myndighetene kommer oss til hjelp med et forbud :-)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Risen den er i hus og nå er det snart tiden for å plante nye sukkerrør.  Det er forskjellge tider på året da vi har arbeider med mais, ris, sukkerrør.  Samt frukt og salat som vi har mye av rundt huset.

Det er 13 år siden vi bygget huset nå, og noen forandringer har det blitt.  Men det tok 11,5 år før vi fikk fast betongdekke i soien foran huset.  Så ett penere gjerde ville vi ikke sette opp, før det faste dekket i soien kom.  Det var bra for soien er 50 til 75 cm. høyere nå enn når vi bygget huset.

Men ett netting gjerde og porter måtte vi ha, for ellers så blir hundene kjørt ned og drept av trafikk som ikke viser hensyn.  Våre hunder er vi glade i g vil jo at de ikke skal bli skadet eller drept som så mange hunder gjør.  All trafikk i Thailand kjenner vi til, og den er ganske så uten hensyn og kontroll.

Men ellers så går livet sin rolige og i harmonisk rytme i vår lille familie.  Det hender at min blide runde må passe lille Mick, som er konas lillesøster Thanoy sin siste sønn.  Familiene hjelper hverandre bestandig, i alle fall er det slik i alle familiene her i landsbyen.  Thanoy er yngre og sterkere, samt at hun og mannen dyrker ca. 60 rai som de får bruke som er mannen sine foreldre sitt land.

Nå nermer det seg jul, og min blide hun vil at jeg skal ha LITT følelse av jul.  Hun vet at det var den tiden og helligdagene vi i familien likte best i Norge.  Så ting ble flyttet og pynt ble hengt opp, og en liten portal av noen busker ble flettet sammen.  Og juletreet da.  Minstemann Owen er så glad i det.  Min glade kone malte ett gammelt slitt bord i rød farge, for det vet hun at er julens farge.

Så nå er det vanning av gress og busker, for vi er inne i den tørre årstia nå.  Det nærmer seg julaften, og da KMÅ min glade kone lage mat som er omtrent som norsk julemat.  I mellomtiden så spilles det julesanger fra ett pynta juletre, og vi gleder oss til en familiefest på julaften.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 14 desember 2018 - 07:52

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 293 Innlegg:

Det nærmer seg jul og noen direkte julefølelse har jeg ikke. Men tenker litt mer tilbake i tid, og særlig tiden og året 2005. Det året fikk vi vår sønn. Kona var veldig bestemt på at vi skulle få ett barn sammen. Vi hadde bodd noen år sammen, og følte at vi hadde funnet ett harmonisk og godt liv sammen. Vi hadde ikke levd og vist at vi var "rike", slik som er så viktig for veldig mange thaikvinner gift med en hvit mann. Vi var heller det motsatte og snakket lite om penger, og var forsiktige med penger da vi ville bygge vårt eget hus. Så hva vi har og ikke har det vet ingen av våre naboer. Det er best slik. Da kommer ikke folk å skal låne penger heller. Man skal ikke sette nesa i sky, for da driter kråka i nesa sies det.

Det ble slik etter lang sparing og ett land som vi fikk kjøpt. Vi hadde klart å spare mye i de første årene vi bodde ganske så kummerlig, så huset ble ferdig og vi laget en garasje i 1 etasje. Året 2005 ble ett godt år. Vi fikk vår lille sønn Owen, og når han ble født kunne vi og flytte inn i ett nytt hus. Samt at vi kjøpte vår første bil og klarte å kjøpe den kontant. Avbetaling og gjeld er vi enige i at vi skal slippe å ha. Pengeproblemer kan ødelegge ett ellers så godt lv.

Etter noen ganske få år, så bygget vi ett nytt rom under terrassen, og det ble fars lille hule. Da hadde far sin lille stille hule, der mor sa at far skulle få sitte i fred. Litt annerledes har huset blitt med nye farger som far i huset synes passet bedre rtil fargen på taket. De små palmene er høye nå, og der er det litt av ett lurveleven på morgenen. Luftens lasaroner kalles disse små lubb

ne spurvene. Jeg var glad i de glade bråkebøttene i Norge, og setter like stor pris på de glade lydene her også.

Årene har gått etter det, og livet har vært godt i de snart 18 årene vi har vært gift bodd samme. Lille Owen han er tenåring nå, og mellomste gutten Am en voksen ung mann, og eldstegutten Art er i militæret og utdanner seg videre der.

Ingen småbarn å kose seg med mer. Vel med seks små hunder så er kosen til stede i dag også. Særlig for meg da og lille Lucky som ER en lykkelig hund, og hun er aldri mer enn 1 meter fra meg. Ett liv som for oss nordmenn kan være ganske annerledes med overtro og offring til de mange små åndene. De må ha sine blomster, mat og drikke, som takk for de tar vare på huset når vi sover. Noen av dem liker en liten sigar også, og en liten dram da det er høytid. Man skal da vise takknemlighet, og de gode åndene de tar pent vare på huset og oss mennesker når vi sover.

Vel ingen småbarn å skjemme bort stemmer ikke helt da. For min blide runde kone sin lillesøster Thanoy, hun her en artig liten gutt på ett år som heter Mick. Siden Kau og jeg er mye eldre, så er vi reserveforeldre ganske ofte, da når lillesøster Thanoy og mannen Nom er ute på hans foreldre sine store land og arbeider. Så vi har blitt reserveforeldre nå, og glede er det nok av her hos oss. Men lille Lucky synes denne typen Mick tar vel mye oppmerksomhet, men hun finner seg i det vår eldste lille hund. For Lucky hun ER lykkelig. Men hun har lov til å kjefte litt da. Men i andre enden så logrer en liten hale, og forteller at hun er blid og glad slik hun pleier å være. Pussig lita jente far sin lille Lucky. Litt gretten i den ene enden, men lykkelig i den andre enden. En merkelig todelt måte å være på.

Vel samme julestemning har jeg ikke som i Norge, for klimaet passer liksom ikke til det. Men min glade kone vet at julen var viktig i Norge. Så planter og busker er satt pent opp, og ett gammelt bord ble malt i rød farge som kona vet er julens farge. Det å gi sin mann gleder, det er noe av det kona legger mest vekt på. Men så har da mannen det bra også. En glad og skikkelig bortskjemt type.

Nå er det snart jul, og gode julepølser er laget i fylte grisetarmer. Gammeldags måte å lage julepølser på, men tro meg de pølsene er gode. Det eneste som minner om jul og sne, er de svarte avbrente bladene som daler fra himmelen. Det er når sukkerrørene brennes av alt løvet. Vel lufta er ikke klar og ren, men vi må bare ta livet slik det er her vi bor. Mens den svarte "sneen" daler, så gjør kona ferdig julepølsene. Snart er det julekveld med hjemmelagede julepøser, ribbe og annen god mat. Ikke som i Norge, men gleden er like stor i over 30 grader.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 896 Innlegg:

Så lenge juletreet er pyntet er jo alt bra :-)

Julen er jo foruten det religøse, samvær med mennesker man vil være sammen med :-)

Samtidig er det ofte en tid for "mental nullstilling og oppsummering" :-)

God Jul :-)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

1 bruker(e) leser dette emnet

1 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere