Gå til innhold

Foto

Petchabun. Stedet som er mitt hjemsted i .

* * * * - 19 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
2139 svar til dette emnet

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 332 Innlegg:

Det blir litt arbeider når man har hus, enten man bor i Norge eller i Thailand.

Nå de siste dagene så har jeg fått litt mer sysstem i garasjen som er under huset. De to gamle stål skrivebordene har blitt arbeidsbenker, og sakte og sikkert ble det bedre etter kun ett bord og lille Owen som hjelper. En forsiktig start og jeg har masse stillasesystemer som jeg bruker ofte, og nå er jammen meg stillaset oppe igjen. En gammal gråhåra gubbe fungerer fint som stillasebygger og maler eller murer på veggene. Samt skifte treborder som termittene syne smakte godt. Arbeidsledig det blir ikke den gamle håndverker fra Norge.

Garasjen er på 4,5 meter bred og 9 meter dyp, men kunne godt tenke meg 5 meter bred og 12 meter dyp. Men med litt systematisering så blir det plass, da det meste kommer opp fra gulvet og på veggene og i hyller. Litt angrep av termitter og litt maling av de snart 14 år gamle veggene bør vel tas. For termittenes veier fikk jeg ikke fjernet.

Nå er det ett greit system i enden av garasjen, og der har jeg begge de gamle stål skrivebordene og laget en verktøytavle som fungerer slik jeg ønsker det. Jammen meg bra man ikke er gammel før man er over 90 år, for jeg har så mange planer og god arbeidslyst.

A.H.

Utrolig til orden i garasjen/verkstedet ditt. 

Må innrømme at jeg må ta meg selv i nakken med jevne mellomrom og må rydde verktøyet skikkelig tilbake på plass. Utfordringen er at min 5 årig sønn samtidig hjelper til på andre ende av skalaen der han samtidig henter ut verktøy ut av verktøy-skap og drar ut utover garasjen og hagen.  Dette har blitt en evig runddans.....;)  

Ikke noe bedre i Thailand. Jeg kjøper verktøy og utstyr setter det i boden under trappa, kommer tilbake 1/2 senere er det meste borte. Høytrykks vasker/støysuger osv - borte eller erstatta med noe ræl hver gang vi kommer tilbake.  Forresten så syntes jeg at det er lite bra verkstøy å kjøpe i Thailand. Home-pro iallefall har lite utvalg, dyrt og ikke spesielt bra kvalitet.

Det meste av verktøy jeg har i Norge har holdt i evigheter og er kvalitet. Har nesten alt verktøyet mitt fra når jeg var ung mekaniker 40 år siden. Mest imponerende er et 40 år gammelt Husqvarna rancher motorsag (etter min far)  som gjør like bra jobb den dag i dag og ser enda moderne ut. Den skal vi stelle med så tenker jeg at også guttungen får glede av den han også.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Utrolig til orden i garasjen/verkstedet ditt. 

Må innrømme at jeg må ta meg selv i nakken med jevne mellomrom og må rydde verktøyet skikkelig tilbake på plass. Utfordringen er at min 5 årig sønn samtidig hjelper til på andre ende av skalaen der han samtidig henter ut verktøy ut av verktøy-skap og drar ut utover garasjen og hagen.  Dette har blitt en evig runddans..... ;)  

Ikke noe bedre i Thailand. Jeg kjøper verktøy og utstyr setter det i boden under trappa, kommer tilbake 1/2 senere er det meste borte. Høytrykks vasker/støysuger osv - borte eller erstatta med noe ræl hver gang vi kommer tilbake.  Forresten så syntes jeg at det er lite bra verkstøy å kjøpe i Thailand. Home-pro iallefall har lite utvalg, dyrt og ikke spesielt bra kvalitet.

Det meste av verktøy jeg har i Norge har holdt i evigheter og er kvalitet. Har nesten alt verktøyet mitt fra når jeg var ung mekaniker 40 år siden. Mest imponerende er et 40 år gammelt Husqvarna rancher motorsag (etter min far)  som gjør like bra jobb den dag i dag og ser enda moderne ut. Den skal vi stelle med så tenker jeg at også guttungen får glede av den han også.

Må si jeg er HELT enig i at verktøyet i Thailand har bånn kvalitet.  Jeg har enda verktøyet jeg fikk som læregutt i 1962, og det har jeg som kjære minner og verktøy som fungerer perfekt også i dag.  Men det thaiene skryter av veldig bra, det holder ikke veldig lenge.  Enten det er fra Home Pro eller Thai Watsado.

Så skal jeg ha verktøy, så får jeg venner til å ta det med fra Norge.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 15 august 2019 - 02:12

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Dagene går med forskjellige arbeder her hos oss. Jeg tar meg av det bygningsmessige, og min blide runde tar seg av alt på utsiden av huset. Redd for å arbeide det er ikke kona, og i går gøyv hun på treet som står mellom trappa og tilbygget. Men først til tettstedet Si Thep, og til smeden som lager macheter som mer er en øks. Må ha skarpere kniv sa min glade kone.

Joda knivøksa eller macheten den var skarp den, og oppe på en trappestige tok hun sine første uttynninger av treet. Ikke er hun redd for å arbeide, og heller ikke redd for å stå ustøtt øverst på en trappestige. Treet det hadde ikke mye blader som kastet skygge når hun var ferdig, og en lang trestamme drøye 12 meter høy sto igjen. Vel vel hun og guttene ryddet bort alt, og det så ganske så ribbet ut.

Men den som har godt verktøy og arbeidslyst gir seg ikke, for den blide dama var ikke ferdig. I dag så hørte jeg hugging ute, og nå er det ikke mye igjen av treet. Men hun skal ta ett tak på kvelden og min blide runde, og da blir det bare 1 meter igjen av det løvrike treet som var drøye 12 meter høyt. Så skygge å sitte under er det ikke, men det gamle partyteltet kom på plass og det ble skygge igjen der de liker å sitte.

Så her skjer det forandringer og det vokser over en meter i høyden i året. Men nå synes jammen meg huset fra nedsiden av gangveien igjen. Kvinner eller damer med en skarp machet og arbeidslyst, de lager vei i vellinga. Så i kveld er treet enda 2 meter kortere. Da blir det ikke det skyggefulle treet ved trappa, men den nye stubben ved trappa.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Livet har bestandig noen oppgaver og gjøremål, selv om man er en gråhåra "yngre" alderspensjonist mellom 70 og 80 år. Ingen grunn til å sette seg ned og ikke gjøre noe. Har man hus så kan man få mange hyggelige arbeidsoppgaver.

Rense vegger prime og male om veggene er arbeider som er enkle og hyggelige å holde på med. Vel for meg.

Ganske tidlig kjøpte jeg stillase systemer, sslik at jeg selv kunne male og vedlikeholde huset. Så stillasene har "vandret" rundt huset i alle de snart 14 årene etter huset var ferdig. Forandret farge har jeg også, da den første malingen overhodet ikke passer med fargen på taksteinene. Taket det er husets "tredje fasade" og veggenes farge bør stå litt i stil.

Det siste stillaset var enkelt å flytte, for nå har vi hjul til en seksjon. Glade hjul. Vi måtte fjerne en masse fuglereder som var der strømledningene og kablene til internett er. Da var det opp med stillaset igjen, også for at de som kom for å monterte ny kabel til nytt internett skulle stå trygt. Thaiene bruker ofte kun vinglete stiger, men jeg vil at de skal respekteres og ha en tryggere arbeidsplass.

Nye kabler for internett var på plass, og en masse fuglereder var fjernet inne i kroken oppå ledningene. Da var det å tømme takrennene for masse jord og 40 cm høye nærmest busker og gress. Duene på taket skiter, og det havner i takrennene og blir næringsrik jord og en liten takrenneskog.

Vel nå er stillaset revet, og litt hjelp fikk jeg av min blide runde og de to eldste guttene. Det var mellom 20 og 30 kilo med fruktbar jord i takrenne, så det var ny jord til blomstene. Da var det bare en grundig høytrykksspyling av betongplate på tre sider av huset som måtte gjøres, for det ser ille ut med regn og aske fra brenning av åkrene rundt oss.

Må si det ser rart ut, med ett hus som det ikke har stillaser. Litt "nakent" og rart gitt, så jeg må nok se å få meg mer stillasearbeide. Kan da ikke bare sitte med min kjempestore kopp med kaffe og ikke gjøre noen ting. Yes yes yes. Det ER håp, for forkantbordet på takutspringet på den siden garasjeporten er MÅ skiftet. Phu og jø fyse, da er framtia med stillasebygging reddet.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Dagens takarbeider trengte jeg ikke stillase til, men på det høyeste en liten trappestige.  Så bølgeblikkplatene på taket til det ene hundehuset, fikk rust beskyttende maling og så litt penere ut.  Da er det bare noen beslag på sider og ender rundt taket, og da har hundene også ett penere hus.  Må jo tenke litt på mine firbente venner.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Dagene går i rolige og harmoniske rytmer her hos oss.  Men det er dager da det er enda hyggeligere og latteren og sangen fyller huset og tomta hos oss.  I går så var det en slik dag, og vår sønn fylte 14 år.

Bløtkake med pynt som vår kjære Owen likte, og levende lys på kaka som skulle blåses ut og serverers etter det kom et fløyels mykt varmt mørke.  Happy birthday sangen ljomet som den pleier, og hundene ulte med så godt de kunne.  Det ble jo både ekstra god mat og kake, og våre kjære hunder fikk sitt.  Ingen blir glemt som tilhører familien, og hundene er da en stor del av vår lille og glade familie.

Mørket senket seg og de små lyktene langs gangveien ble tent, og da var det på tide å tenne utelysene på huset også.  Det er jo en fordel å se trappa vi går opp og ned.  Kvelden var en hyggelig kveld for oss alle, og hunder og barn gikk til sengs der de pleier å sove.  Nok en fin dag var over.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 20 september 2019 - 07:17

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 130 Innlegg:

Gratulerer med sønnen!

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Gratulerer med sønnen!

Takk for det PanGel.  Nor barna vokser oss over hodet, da ser vi at tiden går.   :-o  :smile:  ;-) 

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Årene nærmest flyr.  Til tirsdag den 1 oktober, da er det på dagen 20 år siden jeg landet på Don Muang med en enveis billett.  Husker hvordan den uvante varmen, lydene og eksosen fra kjøretøyene som slo mot meg.  Det første året ble ett rent helvete med løgner, tyveri og omtrent kun negative opplevelser.  Men da bodde jeg i Tha Luang som ligger i Lopburi fylke.

Vel ca. 1,5 år fra jeg landet i Bangkok, så kom møtte jeg min blide runde og etter det har livet vært harmonisk og godt på veldig mange måter.  Så i Petchabun og den lille landsbyen Nong Bolung, her har jeg fått ett liv som var det livet jeg drømte om å få.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Det ble en hyggelig tur til Bangkok, og det viktigste var å få bekreftet inntekten på pensjonen for 1års visum i november.  Møtte mange kjempehyggelige nordmenn på ambassaden, en hadde bodd like ved meg i Oslo og i Sagene bydel.  Han var og læregutt i firmaet ten en mester som er en god venn, og gikk i lære sammen med min beste venn Tom som har ALS.  Verden er full av overraskelser.

Vi lå som vanlig på hotel S33 i soi 33 der ambassaden ligger.  Det er bare 250 kort spasertur til ambassaden, og soien har mange gode spisesteder.  Vi spiste som vanlig på Pan Pan en italiensk restaurant, og de har veldig god mat og selvfølgelig ekte pizza og risotto.

Det mye shopping for både Kau og meg, så vi måtte kjøpe to nye kofferter.  Jeg fikk kjøpt den farge laser skriver/ skanneren, som var en av de to jeg hadde tenkt å kjøpe.  Det ble en stor Brother, og den veide 20 kilo og den store kassa den sendte vi med DHL hjem.  Kun 450,- baht var en rimelig pris.

Mye av det vi hadde planer om å få kjøpt fikk vi tak i og kjøpt, pluss en masse annet og nye kjempegode joggesko til Kau.  Pluss at Kau kjøpte mange orginale jeans og klær.  I matbutikken i bygget ambassaden ligger, der fikk vi kjøpt god norsk majones, kaviar og røkelaks.  Samt den store svenske melkesjokoladeplate Maraboe.  

Så vi fikk en hyggelig tur og mange hyggelige opplevelser i Bangkok.  Men det gikk nok med enten rett under eller rett over 40.000,- baht, men det var verdt alle pengene og vi fikk jo alt vi skulle ha og litt til.

Turen hjem ble med en stor toetasjes behagelig buss med wc, og fra Lam Narai og hjem tok vi en slitt  tuk tuk men fikk med alle kofferter og poser.

Nå er snart veien fra Lam Narai og frem til veien vi kjører av og hjem, den er snart ferdig men de 10 kilometerene har tatt snart 5 år å bygge.  Men Thailand gjør da noe for å bedre veisystemet, men det går så sakte så sakte.  Den store brua over hovedelva ned til Bangkok, den tar det nok veldig lang tid før er ferdig.

Men nå er vi hjemme og alle våre 5 hunder var helt ville av glede.  At mor og far ikke er hjemme hver dag er ille, men du verden for en velkomst glede.

Da er det bare å fornye 1års visum som går ut 27 november.  Da er alle viktige ting for i år gjort.

Litt dårlige bilder.  Men jeg hadde med ett lite Canon kompaktkamera som jeg skulle ha ny lader til, og da tok jeg bare med "gammern" fra 2008.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

*
Populær

Det har blitt noen travle dager etter vi kom hjem fra Bangkok.  Innen 7 dager så skal jo kona levere rapport, om at hun og jeg som farang har vært borte fra huset over 24 timer.  Vi reiste opp til Immigration for to dager siden, men så hadde kona glemt husboka så de papirene ble ikke 100% ferdige.  Men damen som hjalp oss sa at nå kunne vi ta det online for det hadde Immigration oppe i Phetchabun nå.

Vel full fart hjem og vår 18 årige sønn åpnet appen og begynte å fylle ut.  Men noe gikk galt så da reiste vi opp til Phetchabun by og Immigration igjen.  Fikk hjelp av den hyggelige damen på Immigration Office, men hun forsto ikke helt programmet selv.  Men etter drøye 2 timer med god hjelp så gikk det i orden, og fra nå av så skal vår 18 år gamle sønn ta seg av den rapporten.  Men han sa den var klønete, og kona har ikke peiling på slik databruk og har heller ikke mailadresse.  Men uansett nå blir det fra nå av sendt online.

Ellers så har jeg fått orden i Macrommet etter en ny Brother farge laserskriver/skanner er montert og satt opp.  Litt kronglede å sette opp, men nå fungerer alt slik det skal.

Alle gamle bilder som familien sendte meg er kopiert og rammet inn, og de henger samlet i Macrommet sin "Norgevegg".  Det norske flagget henger jeg ikke ut på utsiden av huset, for her i Thailand føler jeg at det thailandske flagg skal henge og vaie i vinden.  Det jeg savner mest når min container ble stjålet av korrupte havnepolitifolk, det er faktisk bildene av mor og fars barndom, min barndom, barnas barndom og vår oppvekst fra vi var født og frem til jeg flyttet til Thailand.

Takk til familien som hadde bilder av min mor og far og deres bryllup, så mitt "norske hjørne" det er ferdig nå.  Med to malerier min datter som nå er en kjent kunstner i Dundee laget når hun var ca. 10-12 år gammel.  Samt støvel avtrekkeren og plata til å henge nøkler på, som min sønn laget som gutt på skolen og sløyden.  Jeg er heldig som tok de tingene med i håndbagasjen på noen turer til og fra Thailand og Norge.

Det ble ei svær kasse på over 20 kilo som Brother skanner/skriver var i, så den sendte vi med DHL og den kom hjem før oss.  Maskinen er på plass og alt er ferdig, samt det er god plass den dagen jeg kjøper en ny iMac.  Glass skapet med alt av gamle og nye kameraer har jeg forandret, slik at jeg får skåret til og satt inn en hylle til.  Tykk glassplate har jeg, og da er det bare å få skåret den til når vi ser den lokale glassmesteren.

Etter to travle dager så er det godt å sette seg ned, og etter skanner/skriver er satt opp og på plass.  Da har helgefreden senket seg her jeg bor.

Da ønsker jeg alle en fin helg, hilsen en liten familie fra Phetchabun.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 265 Innlegg:

Som man reder ligger man ;-)

Kjekt å se det er noen som nyter livet og koser seg !

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Vi trives i dette huset vi bygget i 2005, og nå skal det bli godt å få ro etter mye mas noen dager.

Da blir det huslige ting med gressklipping og reparere en høytrykks spyler.  Litt vedlikehold og reparasjoner hører med til hverdagslivet.  Kitt å drive med samt å ta en treningsrunde i trimrommet.

Håper at alle andre nordmenn i Thailand har funnet seg til rette i ett varmt klima, og blant varme mennesker og litt å drive med så man ikke kjeder seg.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 924 Innlegg:

Vi trives i dette huset vi bygget i 2005, og nå skal det bli godt å få ro etter mye mas noen dager.

Da blir det huslige ting med gressklipping og reparere en høytrykks spyler.  Litt vedlikehold og reparasjoner hører med til hverdagslivet.  Kitt å drive med samt å ta en treningsrunde i trimrommet.

Håper at alle andre nordmenn i Thailand har funnet seg til rette i ett varmt klima, og blant varme mennesker og litt å drive med så man ikke kjeder seg.

A.H.

Jeg er imponert over hvor positiv du er.Du har et flott hjem med en skikkelig mannehule.

bad weather at work.jpg

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Jeg har falt til ro i den lille landsbyen Nong Bolung, som har amphur i Si Thep og ligger helt syd i Phetchabun.  Det var kun 150 til 160 hus med familier her og kun ett landsby nummer, eller hustak som det sies her ikke familieboliger.  Det var to biler i hele landsbyen og ikke hvert hus hadde en motorsykkel.  I dag er det minst to motorsykler i hvert hus, selv om huset er ett bølgeblikk skur med rustne bølgeblikk plater også som dører og vinduer.  Det er snart 600 hus i landsbyen, og da får vi det tredje landsby nummeret.

Vi har og fått tre fabrikker her vi bor, og vi har 7-Eleven med ATM, tre gode leger som har egne legekontorer, Internett Café, bilbutikk og selvfølgelig ett finansieringskontor der folk låner på sine biler med bil og land i pant. Så landsbyen er ikke slik den var når jeg kom hit i mars 2001.

Nærmeste tettsted er Si Thep som snart får status som by, og der har vi fått en stor Tesco Lotus, og BigC har fått tomt å skal bygge i Si Thep.  Mye er forandret og tiden da ingen hadde mobiltelefon ei heller hustelefon, den tiden er over nå.  Datamaskin eller laptop hadde ingen.  I dag har alle også de fleste ungene en moderne Smartmobil på avbetaling for de fleste.  Lån tar snart livet av folk, men de kalkulerer ikke mye mer enn dagen i dag.

Vel slik har det nok blit, og mye mer moderne er det med bedre internett og strøm.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Jeg har falt til ro i den lille landsbyen Nong Bolung, som har amphur i Si Thep og ligger helt syd i Phetchabun.  Det var kun 150 til 160 hus med familier her og kun ett landsby nummer, eller hustak som det sies her ikke familieboliger.  Det var to biler i hele landsbyen og ikke hvert hus hadde en motorsykkel.  I dag er det minst to motorsykler i hvert hus, selv om huset er ett bølgeblikk skur med rustne bølgeblikk plater også som dører og vinduer.  Det er snart 600 hus i landsbyen, og da får vi det tredje landsby nummeret.

Vi har og fått tre fabrikker her vi bor, og vi har 7-Eleven med ATM, tre gode leger som har egne legekontorer, Internett Café, bilbutikk og selvfølgelig ett finansieringskontor der folk låner på sine biler med bil og land i pant. Så landsbyen er ikke slik den var når jeg kom hit i mars 2001.

Nærmeste tettsted er Si Thep som snart får status som by, og der har vi fått en stor Tesco Lotus, og BigC har fått tomt å skal bygge i Si Thep.  Mye er forandret og tiden da ingen hadde mobiltelefon ei heller hustelefon, den tiden er over nå.  Datamaskin eller laptop hadde ingen.  I dag har alle også de fleste ungene en moderne Smartmobil på avbetaling for de fleste.  Lån tar snart livet av folk, men de kalkulerer ikke mye mer enn dagen i dag.

Vel slik har det da blitt, og mye mer moderne er det med bedre internett og strøm.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 03 november 2019 - 11:02

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Det vokser så vi nesten ser det her vi bor, og jorda i Thailand er utrolig fruktbar.  I dag var det tiden for å kutte noen trær mellom to av våre land biter her i Phetchabun som vi bor. Lille Mick sønnen til kona sin yngre søster synes dette var fint å se, men han hoppet høyt i lufta når det største treet braket ned i bakken.  Mer trevirke til å lage solide møbler av.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 11 november 2019 - 06:19

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Etter 20 år i Thailand så er det artig å fremdeles se de store forskjellene i både kultur, tro og ikke minst levesett og strenge helse og arbeidskontroller kontra det motsatte.

Jeg husker godt hvor rent og strøkent det var på norske veikroer, og sammenligning er omtren helt UMULIG. Men gleden ved bordene er de samme.

Maten her i veikroene rundt med på småsteder og landsbyer ER annerledes. Kun thailandsk mat som for nordmenn er ganske så annerledes. Laging av mat over åpen ild er fremdeles det mest vanlige her vi bor. Det at bålet eller kullgrillene bare er noen få meter fra bensinpumpene bekymrer ingen. Det er ikke så ofte det tar fyr i de provisoriske bensinpompene. Men det skjer noen ganger.

Oppslagstavler med nyheter henger på veggen bak der folk spiser, og nyheter og samvær gjør livet hyggelig.

Velkommen til en moderne veikro i en stor landsby i Thailand.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 345 Innlegg:

Nå er risen på våre 40 rai snart høstet ferdig, men noen god sesong ble det ikke da regnet uteble i regnsesongen.  Men heldigvis så hadde min blide runde sin yngre søster en svigermor, som hadde ett vannbasseng som vi kunne vanne risfeltene med.  Men helt god vanlig vannstand ble det ikke, men mye ble reddet i forhold til alle dem som ikke hadde ett vannreservoar eller elv å pumpe vann fra.

Thanoy min kone sin yngre søster hadde da litt ris, lagt ut og som ble dratt ut til tørk.  Men litt bedre enn i fjor da vi fikk under halv vanlig avling.  Ikke veldig mye ris dette fra 15 rai eller 24000 kvadratmeter.

Etter søsters ris var høstet, da var det vår del som skulle høstes, og presenninger ble lagt ut og klart for å høste inn og legges til tørk.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 265 Innlegg:
Ja, fremkommeligheten på lokale veger er nokså begrenset i tørkeperioden.
Men heldigvis er de flinke å markere ved å legge ut greiner fra tre noe i forkant, man lærer bruke øynene godt når ute å kjører på kveldstid :-)
Nesten like farlig som alle hundene som ligger og sover på den varme asfalten.
Ser og at i mange tilfelle ligger eierne i telt ved vegen og vokter risen mot tyver.

Så, i neste omgang starter brenningen av markene og askeregnet, før første pløying og ny sesong.
Og så er d sukkerbrenningen, om den ikke er blitt forbudt da..
Får håpe det, for stakkars folk m luftveisplager ;-)

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: I dag, 06:32

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere