Gå til innhold

Foto

Petchabun. Stedet som er mitt hjemsted i .

* * * * - 19 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
2108 svar til dette emnet

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 048 Innlegg:

Ja det nok mange som helst ville stått tidlig opp, men får samvittighetsnag over de dramatiske konsekvensene det vil ha på sysselsettingen innen viktige "sektorer" :smile:
Og så snur de seg og sover etpar timer lenger :smile:

Jeg har vært vekkerklokkeavhengig hele mitt yrkesliv. Min aller største angst yrkesmessig har vært forsovelse - noe det faktisk har vært en del av.

Derfor ser jeg på det å kaste vekkerklokka som det største privilegiet ved pensjonisttilværelsen. Noen mennesker er skrudd slik sammen at de naturlig våkner tidlig hver morgen. Disse skjønner trolig ikke hvilket åk vi andre lider under i yrkeslivet. Lykken var at jeg etterhvert fikk stillinger med fleksible arbeidstider. Jeg har alltid vært best og mest produktiv om ettermiddagen og kvelden.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 983 Innlegg:

Dagene går med rolige og gode opplevelser her hos oss i den lille landsbyen Nong Bolung helt syd i Phetchabun.  Det eneste var at vi mistet internett i over en uke.

Men ellers så er det som det pleier å være her hos oss.  Bygging av stillase nå som før, for å fjerne ett enormt fuglerede der strømkablene gikk inn i huset.  Så helt håpløs er ikke gammer´n i huset.  Litt tunge løft ble det, men jeg sto støtt på en stillase som har hjul og lett kan flyttes.

De som kom fra 3BB satt og pris på å stå trygt på en stødig stillase.

Matlaging på bål utenfor huset er også som før, og det blir mindre utgifter til strøm og gass.  Men ett ryddig kjøkken kan det ikke kalles, men de fleste thaier her lager mat over åpent bål eller på kullgrill.  Enkelt og greit og slik liker thaiene her å ha det.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 331 Innlegg:
Nå når stilaset er på plass Arild , skal du få din blide runde til å pusse/male vinduskarmen.😏😂😂 Følger med deg i tråden fra Petchabun.😉

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 983 Innlegg:

Nå når stilaset er på plass Arild , skal du få din blide runde til å pusse/male vinduskarmen. Følger med deg i tråden fra Petchabun.

Det er også plenen dette året.  Men først skal takrenner renses og males innvendig.  Etter det så blir hele hovedfasaden og terrassen malt.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 048 Innlegg:

Det er også plenen dette året.  Men først skal takrenner renses og males innvendig.  Etter det så blir hele hovedfasaden og terrassen malt.

A.H.

Velment råd vedrørende maling av fasadene: IKKE ta med kona eller andre kvinner når du skal velge ny farge på huset! :)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 983 Innlegg:

Livet i den lille landsbyen Nong Bolung helt syd i Phetchabun, er ett enkelt og ukomplisert liv.  Noen ting eller vaner fra Norge det har jeg "tatt med" til Thailand.  Det viktigste er å kose meg, og starte morgenen med en STOOOOOOOR kopp god varm kaffe.  Dagen starter med morgenkaffen så fort jeg har kommet meg ut av senga.  Som i Norge hører det med å lese nyheter og følge med på hva som skjer.

I min lille hule Macrommet liker jeg å ha bilder og gode minner rundt meg.  I år har jeg begynt å lage min "norske vegg".  Der har jeg det norske flagget som jeg aldri vifter med ute.  Samt mine yndlings bøker, og det er alle bøkene til Kjell Aukrust.

I år så har jeg bestemt meg til å få min lille hule slik jeg ønsker å ha den.  Det er med bilder fra da min blide runde og jeg giftet oss, samt foran meg her jeg sitter å skriver mitt siste barn vår kjære Owen.  Men jeg skal og ha en "thailandsk vegg"  I senter bildet fra vi giftet oss, og de to guttene som er mine kjære og snille barnebarn.  Vi skal finne de beste bildene av eldste gutten Art og Am som jeg har tatt meg av siden han ble født.  Året i år blir ett år da hele 1 etasje, blir slik min glade kone og jeg ønsker å ha det.

Etter to 100% vellykkede hofteoperasjoner er over og jeg føler meg 35 år yngre, så blir det siste av treningsutstyr kjøpt inn og montert.  Men stresse det gjør hverken kona eller jeg, så trimrommet det skal gjøres 100% helt ferdig i slutten av dette året.

Året 2005 ble ett år som satt det meste på plass for ett nytt liv i Thailand.  Kona og jeg hadde bodd sammen siden mars/april 2001, og mye ble forandret det året.  Vi bygget vårt hus ferdig, og bygget og ett pent hus til svigermor.  Vår lille sønn Owen ble født det året.  Samt at vi kjøpte vår første bil kontant, for lån vil vi ikke ha å slite med.  Det å spare til det vi ønsker oss, det er vår måte å ha vår økonomi.

Vel mer bilder skal opp i min lille hule, og jeg får det slik jeg ønsker å ha det rundt meg dette året.  Året 2019 er ett ekstra godt år i vår lille familie.

Tankene vandrer og kaffen smaker.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 183 Innlegg:

Det kan ikke være mye du går glipp av med alle disse skjermene :-) :-)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 983 Innlegg:

Det kan ikke være mye du går glipp av med alle disse skjermene :smile: :smile:

Det kan du si.  Den eldste iMac G3 Blue Blondie fra 1999 er ikke mye rask.   ;-)  :smile: 

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 983 Innlegg:

Vi står på og setter 1 etasje i bedre stand, etter å ha bodd ved skolen i Lam Narai i 6 år.  Litt stopp på grunn av to hofteoperasjoner, men nå er vi i gang med å få min lille hule Macrommet slik jeg vil ha det.

Det første lille Macrommet er fra 2005, og da hadde vi internett over parabol som ikke var av det raskeste.  To billige skrivebord i metall, og min iMac G4 og G5 hadde jeg tatt med fra Norge.  Litt forsiktige innkjøp, etter å ha fått vår sønn Owen og bygget huset ferdig.  Samt at vi og kjøpte ny bil, for avbetaling og lån vil ikke kona og jeg ha.  Ett greit lite Macrom rom som var ett hyggelig lite rom, men etter hvert så ville kona at jeg skulle få ett større rom.  Da ble det åpne inngangspartiet under terrassen bygget inn, og Phanom kona sin bror laget veggpaneler og skuffeseksjoner å sette alle mine kjære gamle iMac på.  Laget og skyvedører så det ble en grei og pen inngang til far sin lille hule Macrommet.  Da ble det laget en U løsning som jeg likte godt, samt en liten sittegruppe for kaffe og mat.

Etter flere år og bra etter 2 stk. hofteoperasjoner, så er vi i gang hele gjengen.  Min "norske vegg" får nå 2 stk. nye skuffeseksjoner og en benkeplate hele veien, og skrivebord og sittegruppe ble fjernet.  Det gamle lille Macrommet har blitt nytt soverom, på grunn av jeg skulle slippe trappegåing til soverommet i 2 etasje etter hofteoperasjonene.  Så nå pusses begge rommene opp, og ny stor U løsning får jeg i min lille hule Macrommet.

Phanom konas glade bror som er møbel og innredningsnekker har laget nye skuffeseksjoner, og hans like blide glade kone Van sliper og lakkerer slik som deres arbeidsfordeling er.  Selv er jeg håndlanger og dekker til gulv og gjør maling og annet klart.  Så forandringer skjer i vårt hus i landsbyen Nong Bolung, og i morgen så er både Macrommet og det nye soverommet i 1 etasje helt ferdig.

Da er det bare trimrommet som skal bygges ut med den siste store styrketriningsmaskinen og gym matter på gulvene, men det tar vi helt på slutten av dette året.  Men Trimrommet er ferdig med en fin krok med sittegrupper og skap og ting, for enkel matlaging uten røyk og matsøl som thaimat ofte gir.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere