Gå til innhold

Foto

Mine tanker og livet i efter snart 11 år.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
204 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 723 Innlegg:

*
Populær

Det går sakte og sikkert mot mitt 17 år i Thailand nå.  Det er snart 17 år siden jeg forlot Norge med en enveisbillett til Thailand.  Litt skuffet og litt sint, etter å ha mistet alt jeg hadde arbeidet for og bygget opp i Norge.  Forbannet være korrupsjon, som også finnes i "verdens beste land å bo i".  Vel ingen ting er sikkert, ei heller hvordan livet skal bli eller avsluttes.

Men at jeg skulle miste alt en gang til i Thailand, det fikk meg til å tenke meg nøye om.  Hva nu?  Vel vi var to venner fra Norge, som flyttet til Lam Narai sammen.  Truet på livet av en særdeles utro kone, som fikk hjelp av sine venner som hun solgte narkotika sammen.  Pokker heller.  Jeg VILLE satse en gang til, for å finne ett godt liv i Thailand.  Klimaet gjorde at jeg helsemessig hadde det mye bedre her i dette varme klimaet.  Dessuten så HADDE jeg jo allerede mistet absolutt ALT.  Nå kunne jeg ikke tape mer, ikke mer enn en slitt koffert med klær i.  Den slitte kofferten og klærne kunne jeg jo satse.

Slik startet denne tråden, om mine tanker om livet i Thailand i mai 2010.  Mye har hendt etter dette første innlegget, men takk for fortsettelsen for den har vært god.  Ikke minst når jeg ser inn i to mørke øyne.  Min sønn sine øyne.  Det var "gaven" min kone MÅTTE gi meg.  Som takk for hun og familien kom ut av fattigdom.  Takk for "gaven" du enkle gode kvinne.

http://www.asiaforum...er-snart-11-år/

Livet går vidre når man har viljen til å "reise seg", etter å ha mistet alt av økonomisk verdi.  Men livets verdier bør vi ta vare på, og ikke gi opp men ha tro på livet.  Det finnes bestandig en vei opp og vidre i livet.  Den som leter finner, den som ikke leter intet finner.  Jeg FANT det jeg letet etter, men veien hadde vært ganske så kronglete med mange skuffelser underveis.  Veien blir ofte til mens man går, men vi må gå denne veien selv.  Her i den lille landsbyen syd i Petchabun, HER skulle jeg endelig finne det jeg letet etter og hadde tro på.  I en støvete liten vei eller jordsoi, og i ett hus som regnet kom inn i når det regnet.  Tankene vandrer og mye har skjedd, men livet har fart pent med meg i denne lille landsbyen.

Nå er jo gjennomsnitts levealder for folk født i 1945 på 69,3 år, så jeg rusler vidre på "overtid" nå.  Men har tenkt å få mange år på "overtid".  Døden har jeg vært så nærme fire ganger i livet, så den skremmer meg ikke.  Men alikevel tenker jeg på døden, vel ikke døden i seg selv men sikre kone og barn etter jeg er borte.  Vi vet aldri når vi forsvinner fra det daglige livet.  Min kjære kone har tatt så godt vare på meg i alle år, så jeg legger alt til rette for henne mens jeg enda lever.  En mykere og bedre kvinne å leve livet ut med, det tror jeg er vanskelig å finne.  Hun vil få en etterlattepensjon eller enkepensjon fra NAV, det har jeg fått bekreftet.  Men alle papirer som skal skrives og vedlegg, det bør være klare mens jeg enda lever.  Det gjør alt så mye enklere, for dette fantastisk gode menneske jeg lever sammen med.

Jeg skal prøve å tøye "overtiden" for livet med mange år.  Gi min kone og de tre guttene en trygg økonomisk fremtid etter meg.  Alle ting vi har nå, det står i min kones navn.  Da har jeg ingen ting å miste, og jeg vil heller ikke eie noe mer.  Jeg får ingen "ting" med meg, når jeg skal reise siste reisen til tempelet.  Alt skal være trygt og sikkert for hele familien, den dagen jeg ligger stille i tempelet.

Men jammen meg skal jeg ikke ta mange "overtidsår" før jeg reiesr.  Har liksom 103 år som mål, og det kan bli mange år med mye morro og mange fine nye opplevelser.  Så lenge det finnes GOD kaffe, ja da finnes det håp om ett langt godt liv.  Eneste jeg lurer på.  Finnes Perleporten tro?  Blir vi servert kaffe der når vi skriver oss inn?  Vel det er omtrent 33 år til det.  HM.  Igjen disse 3-tallene som er så viktig innen Buddhismen.  Vel jeg har jo buddhister rundt meg på alle kanter, så jeg får vel leve 33 år til da.  Har tro på det blir en del kaffekopper.  Rundt 1456 kopper i året og 48.048 kopper når jeg fyller 103 år.  Hjelpe og trøste meg, det blir rundt 19.219 liter med kaffe det, for jeg har ganske store kaffekopper.  Håper ikke kaffen går for mye opp i pris.  Men livets pris er 7 glade dager hver uke.

A.H.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:

Å tenke for mye på det som har vært - og å grublisere over døden som en dag kommer - vel - det kommer det sjelden noe godt ut av. Det eneste jeg kommer på i farten, er at det kan gjøre en ydmyk nok, og takknemlig nok over livet, helsa og det å ha noen å være glad i - til at en griper dagen og gjør det beste en kan med den. For seg selv og sine nærmeste.

Så ikke fortap deg i dype tanker og svart kaffe - kom deg ut i garasjen, tren litt, gå på tur med bikkja, mal en vegg, fiks på kjøkkenskapet som slamrer... men fremfor alt del tiden og tankene over et godt måltid, snakk om fremtiden og kjenn på opplevelsen av det som skjer akkurat nå! I ens eget liv - men like så mye i livet til dem en holder av. Engasjer deg, ta del, og søk kunnskap om det som opptar guttene og "din runde blide".

Og det gjør du jo, selvsagt.

Lev nu - døden kommer tidsnok uansett.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Å tenke for mye på det som har vært - og å grublisere over døden som en dag kommer - vel - det kommer det sjelden noe godt ut av. Det eneste jeg kommer på i farten, er at det kan gjøre en ydmyk nok, og takknemlig nok over livet, helsa og det å ha noen å være glad i - til at en griper dagen og gjør det beste en kan med den. For seg selv og sine nærmeste.

Så ikke fortap deg i dype tanker og svart kaffe - kom deg ut i garasjen, tren litt, gå på tur med bikkja, mal en vegg, fiks på kjøkkenskapet som slamrer... men fremfor alt del tiden og tankene over et godt måltid, snakk om fremtiden og kjenn på opplevelsen av det som skjer akkurat nå! I ens eget liv - men like så mye i livet til dem en holder av. Engasjer deg, ta del, og søk kunnskap om det som opptar guttene og "din runde blide".

Og det gjør du jo, selvsagt.

Lev nu - døden kommer tidsnok uansett.

epiquere!  sa:

Døden skal man ikke frykte, for da den er  er ikke jeg!

og da jeg er  er ikke den"!

kloke ord fra "haven! epiqurene kjent som livs nydre, kvinner vin og sang,,,noe sånt,

er vel der vi er i dag!!

Pain is temporary, honor lasts forever.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

Synes ikke Arild dveler unødvendig mye med døden. Vissheten om at alt har en ende blir mer og mer klart for oss med årene. PoMoat er knappe 50 og Arild har passert 70, dette er en forskjell som er betydelig i så måte. Selv nærmer jeg meg 67 og tenker ofte på døden. Ikke at det er så trist, men det er en realitet vi må forholde oss til. Har kanskje å gjøre med at når dagen kommer så er vi klar. Arild og jeg er nok trolig nærmere den dagen enn hva PoMoat er, og det utgjør hele forskjellen.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 575 Innlegg:

Drikk deg full. P.. dama. Hør på god - og gjerne ny - musikk. Vær nysgjerrig. Still spørsmål. Søk ny kunnskap, men vær skeptisk. Tvil alltid på autoriteter.  Legg planer. Sett deg deg nye mål. Ikke se for mye i bakspeilet. Konsentrer deg om mulighetene. Og ikke dvele for mye med begrensningene. Stol på din egen vurderingsevne. Og ikke vær redd for å drite deg ut. 

Den oppskriften passer sikkert ikke for alle. For meg funker det aldeles utmerket. 

mao

mao

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 533 Innlegg:

Det sikreste som finns er døden og trøsten er at alle skal møte den en gang ingen forskjell på fattig eller rik da.

Som jeg alltid sier lev livet i dag ingen vet hva morgen dagen bringer.

Mao

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 575 Innlegg:

Det sikreste som finns er døden og trøsten er at alle skal møte den en gang ingen forskjell på fattig eller rik da.

Som jeg alltid sier lev livet i dag ingen vet hva morgen dagen bringer.

Det er Business Class og Økonomiklasse både i himmelen og i helvete.

Så det er ingen grunn til å gjøre seg for store forhåpninger.  :smile:  

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Døden er eneste sikre holdepunktet for at idiotiet opphører!

Men nok snakk om døden, jeg synes Arild er litt ettertenksom og melankolsk. Noe som kan være sunt når en har mye tid, og fint å få luftet ut på ett forum som dette.

For noen er det viktig å sette ord på tankene, og det gjør Arild på en flott måte.

Dette innlegget har blitt redigert av Phay: 04 mai 2016 - 20:57

Redigert signatur

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 575 Innlegg:

Døden er eneste sikre holdepunktet for at idiotiet opphører!

Men nok snakk om døden, jeg synes Arild er litt ettertenksom og melakolsk. Noe som kan være sunt når en har mye tid, og fint å få luftet ut på ett forum som dette.

For noen er det viktig å sette ord på tankene, og det gjør Arild på en flott måte.

Enig med du. Bare ikke la melankolien ta overhånd. Ikke gi sentimentaliteten overtaket. For da har du plutselig livet bak deg. Og livet - og mulighetene -  bør jo helst være foran deg. 

• XYZ liker dette

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Det er helt sant :D

Men ingen ettetanke, ingen progresjon ;-)

Redigert signatur

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

Enig med du. Bare ikke la melankolien ta overhånd. Ikke gi sentimentaliteten overtaket. For da har du plutselig livet bak deg. Og livet - og mulighetene -  bør jo helst være foran deg. 

Er jo imponerende positivt, dog noe naivt. Når du er 70 eller deromkring så er du rimelig bortreist om du ikke innser at livet stort sett ligger bak deg, Ja det er sikkert noen avsnitt i vente, men det meste er dessverre allerede levd. Da er det viktig for de siste avsnitt at en avfinner seg med realitetene.

@

• XYZ liker dette

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 575 Innlegg:

Er jo imponerende positivt, dog noe naivt. Når du er 70 eller deromkring så er du rimelig bortreist om du ikke innser at livet stort sett ligger bak deg, Ja det er sikkert noen avsnitt i vente, men det meste er dessverre allerede levd. Da er det viktig for de siste avsnitt at en avfinner seg med realitetene.

@

Naivt ? Min far er nå på oppdrag utenlands. Og planlegger neste trekk. Hadde han tenkt som deg, ville han nok nå sittet i gyngestolen og mimret om det som var. Heldigvis er han så "naiv" at han heller ser framover.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

Naivt ? Min far er nå på oppdrag utenlands. Og planlegger neste trekk. Hadde han tenkt som deg, ville han nok nå sittet i gyngestolen og mimret om det som var. Heldigvis er han så "naiv" at han heller ser framover.

Så bra! (For din far). Tror dog du likevel ikke tok poenget. Er rimelig sikker på at din far ikke har gjort det. Det betyr jo ikke at du skal legge deg ned å vente på slutten. Mitt poeng er at det er greit å ha et avklart forhold til livets syklus når du kommer til skjells år og alder. Det betyr slett ikke at du skal slutte med alt. Vet jo ikke hvor gammel du er, men med en levende far antar jeg du er endel år yngre enn meg. Da antar jeg at det utelukkende er aldersforskjellen som skiller oss i den aktuelle problemstillingen.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 575 Innlegg:

Så bra! (For din far). Tror dog du likevel ikke tok poenget. Er rimelig sikker på at din far ikke har gjort det. Det betyr jo ikke at du skal legge deg ned å vente på slutten. Mitt poeng er at det er greit å ha et avklart forhold til livets syklus når du kommer til skjells år og alder. Det betyr slett ikke at du skal slutte med alt. Vet jo ikke hvor gammel du er, men med en levende far antar jeg du er endel år yngre enn meg. Da antar jeg at det utelukkende er aldersforskjellen som skiller oss i den aktuelle problemstillingen.

Sjekk PM. Vi, jeg og fatter'n, gir oss aldri. Antagelig heller ikke etter at vi er begravet. Det ligger liksom ikke for oss. :)

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Sjekk PM. Vi, jeg og fatter'n, gir oss aldri. Antagelig heller ikke etter at vi er begravet. Det ligger liksom ikke for oss. :)

hei hei, det der er ikke lov.

Redigert signatur

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 575 Innlegg:

hei hei, det der er ikke lov.

Nei, vel. Allikevel gir jeg meg ikke. Ikke f... om jeg gir meg. Ikke på vilkår. 

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

Har sjekket PM, se svar. Kan ikke si annet enn bare stå på. Ikke min jobb å ta ned hverken deg eller faren din. Men greit å innse at ikke alltid at du selv styrer utviklingen. :)

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Om en skal diskutere aldersforskjeller i en åpen tråd, for så å kun sende ens alder på PM til utvalgte medlemmer, så blir det litt strevsomt å følge med, SomLak. Ellers er livsgnist en god greie, både for gammel og ung. Bare så det er sagt, altså.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Nei, vel. Allikevel gir jeg meg ikke. Ikke f... om jeg gir meg. Ikke på vilkår. 

Det var hintet om å opplyse om pm, som om dere liksom har noe sammen, men vi sitter igjen og er dødelig nyskjerrig på hva som sto i den pmén.

• XYZ liker dette
Redigert signatur

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

Om en skal diskutere aldersforskjeller i en åpen tråd, for så å kun sende ens alder på PM til utvalgte medlemmer, så blir det litt strevsomt å følge med, SomLak. Ellers er livsgnist en god greie, både for gammel og ung. Bare så det er sagt, altså.

Nå var det ikke egen alder SomLak sendte på PM, så ingen har gått glipp av vesentlig innhold for tråden :).

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere