Gå til innhold

Foto

Mine tanker og livet i efter snart 11 år.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
204 svar til dette emnet

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:

Ja lykke til videre Arild, jeg leser det du skriver med tårer i øynene.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 354 Innlegg:

Ja lykke til videre Arild, jeg leser det du skriver med tårer i øynene.

Det kan jeg fortelle deg at jeg også, har når jeg skriver og tenker tilbake. Men i dag er det lettelsens og gledens tårer. Jeg har oppnådd det jeg "drømte" og sloss for. Respekt og forståelse, godt blandet med glede og kjærlighet.

A.H.

TGfan

TGfan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 236 Innlegg:
Arild, takk for at du delte dette med oss her på forum.
Ingen tvil, du vet og kjenner godt thai samfunnet.
Det viktigste er at du lever godt og lykkelig sammen med din familen. Det er det som teller. De fleste thaier har tro på at et godt og lykkelig liv skal komme innenfra. Om man blir rik av å selge narkotika,lever man i frykt. Om man selger mat på gate og er fornøy med seg selv, vil man få et godt og lykkelig liv selv om man må slite litt inni mellom. For noen betyr penger og riksom ikke alt, men dessverre det gjør det for noen andre.

Igjen takk for din historien...
TGfan
Smooth as Silk

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 354 Innlegg:

Arild, takk for at du delte dette med oss her på forum.
Ingen tvil, du vet og kjenner godt thai samfunnet.
Det viktigste er at du lever godt og lykkelig sammen med din familen. Det er det som teller. De fleste thaier har tro på at et godt og lykkelig liv skal komme innenfra. Om man blir rik av å selge narkotika,lever man i frykt. Om man selger mat på gate og er fornøy med seg selv, vil man få et godt og lykkelig liv selv om man må slite litt inni mellom. For noen betyr penger og riksom ikke alt, men dessverre det gjør det for noen andre.

Igjen takk for din historien...

Takk skal du ha TGfan. Setter pris på dine ord, da du er en intelligent mann og den på forumet som kan mest om Thailand. Jeg håper det går bra, for dette landet du elsker, og kjemper for på "avstand". Du vet også hvordan vi nordmenn tenker, og vet vi er ikke redde for å vise følelser. Kansje kan dette hjelpe andre, når vi viser følelser, respekt og ærlig åpenhet. Det du skriver er så riktig så riktig. Kjærlighet og EKTE lykke, den kommer som alle gode mennsker vet innenfra. Når hjernen blir for grisk, så hører den ikke på hjertet og sender ut feil informasjon til resten av kroppen. La oss la hjerte og hjerne samarbeide, og "lytte" til hverandre. Ett rikt menneske, er ikke "rikere" enn en fattig fra fødsel av. Vi er som regel født med samme organer. En hjerne som tar opp og sender, "ordre" til resten av kroppen. Hjernen lytter og til kroppens smerter, og vi vet hvor smertene er. Smertene i hjertet, kan gjøre mye mere vondt enn fysisk smerte. Folk tar sine egne liv av den smerten. Dette er den viktigste lærdom, som thaiene har gitt meg. Fattige på gods, men så rike i hjertet. Jeg er ærbødig og takknemlig, for denne viktige lærdom "fattige" mennesker har gitt meg. Sansyneligvis de mennesker jeg respekterer og setter høyest.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 354 Innlegg:
Fra denne dagen da vi kom hjem sammen, fra den dagen startet livet helt på nytt. Kona var trygg på sin mann, og viste at jeg ville bli hos henne selv om hun hadde løyet litt. Senere forsto jeg grunnen, til at hun hadde vært så redd og løyet. Mange i landsbyen hadde snakket stygt om henne. Litt i sjalusi for hun hadde "kapret en rik farang". Hun fikk ofte høre, at hun var tykk og stygg. Når de skjønte hun var gravid, da fikk kjærringene vann på mølla. Alle på markedet kunne fortelle henne, at jeg ville forsvinne og ikke komme igjen. Feite kjærringer med løsunger, det ville INGEN farang ha. Da kunne hun lete efter meg, blant vakre jenter på barene i Pattaya. De var en ganske stolt kvinne, som ville at jeg skulle være med på markedet første dagen hjemme. Da kunne alle se, at hun fremdeles hadde sin mann. Vi var kommet hjem for godt, og livet var deilig for oss begge to. Den eldste gutten sov på den ene siden av oss, og den lille babyen på den andre siden. Det var to barn og to voksne, som fra da av formet det livet som skulle bli så godt. Dette i ett falleferdig hus, som ikke hadde blitt godkjent som hønsehus i Norge. Men i den enkle boligen, hadde vi funnet hverandre. At boligen var liten og enkel gjorde ingen ting, kjærligheten og respekten for hverandre var ENORM. Vi viste begge to, at med tålmodighet, så kom det ett nytt hus i nærheten. Det huset skulle være vårt.

Kona sovnet godt, efter handleturen på markedet.

A.H.

Slik sluttet mitt siste innlegg og tilbakeblikk, og fortelling om ett liv i Thailand i nesten 11 år.

Nå skulle livet for oss alle virkelig begyne, ett liv som har gjort oss alle lykkeligere.

Vi var endelig klar over, at vi hadde funnet noe viktig sammen. Ikke minst for min kone, som viste jeg elsket henne, hennes første, og ikke minst siste sønn. Et barn hun var redd for, skulle gjøre at jeg forlot henne. Hun er ett godt menneske, og så at kansje ville hun og hennes barn ha råd til nok mat og klær. Ingen av dem hadde hatt det før, og hun var livredd for å miste meg. Jeg var og den eneste farang, som respekterte fattige og bodde sammen med dem i elendig bolig. Dette hadde hun aldri hørt om før, og hun stolte på meg slik jeg var. Prøv å tenk dere en mor, som jobber hver eneste dag i uka. Arbeidet inne i store og ukjente Bangkok. Hun var nok litt engstelig den tiden, for hun var så uendelig langt hjemmefra og det hun kjente til. Om kvelden kjøpte hun inn råvarene til mat. Om morgenen fra før 05:00, begynte hun å lage maten hun skulle selge senere på dagen. Så var det ut på gaten å selge maten hun hadde laget. Efter salget var over, var det hjem og vaske de få plaggene hun hadde. Hang det opp til tørk, og gikk avgårde for å handle inn til neste dag. Slik gikk hver eneste dag for henne, og omtrent alt hun tjente sendte hun hjem til sin mor. Hun tok seg av den eneste sønnen hun da hadde. Senere prøvde hun å leve litt sammen med sin ektemann og far til hennes barn. Det endte så forferdelig ille. Hun ble gravid, og var ikke klar over det når hun forlot sin mann. Han hadde da to yngre penere koner, og min nåværende kone var "arbeidsjernet" i familien. Han fikk kniven på strupen, og sa fra seg retten til sønnens oppdraglese. Sønnen skulle leve sammen med sin mor fra da av. At de var ganske velstående, det var ikke nok for min kone. Hun er uendelig stolt, og valgte heller fattigdommen. Håpet at Buddha tok henne i sin favn, da hun er en sterkt troende og et meget ærlig og godt menneske.

Ett lite "sidestepp". Når jeg traff kona, så kunne hennes da eneste sønn, fortelle alle at han endelig hadde fått ny pappa. Han trodde fullt og fast på det, og han tok ikke feil den lille tynne tassen.

At jeg respektere hennes fortid og smerte, ble lit skjøvet i bakgrunnen av stygt folkesnakk på markedet. Jeg brukte mye tid, på å forklare henne om mitt livssyn. Sakte forsto hun dette, selv om det var så uvant og anderledes. Dette med total likestilling, trodde hun lenge var løgn. Det kunne ikke være slik, for hun hadde aldri sett det. Hun fikk en liten forstålese av det, når hun var med de andre som jobbet i Norge. Hun møtte mennesker i Norge, som heldigvis bare var skikkelige folk. Tre stykker av jentene, trodde de bare lett kunne få seg en norsk mann. Men på noen få måneder i ett fremmed land, så er nok ikke dette så lett. De hadde problemer med å forstå meg, når jeg sa at de fleste menn i Norge måtte kjenne en kvinne bedre først. Vel de fikk en bra ekstra fortjeneste de fleste, men min kone som var kokken fikk minst. Men hennes mor fikk to tre thailandske årslønner. Det gjorde nok alle de andre også. Men min kone var som vanlig beskjeden i sine krav. Husker min kone var glad på morens vegne. Men hun var nok litt skuffet, for hun kunne få kjøpt en liten landbit like ved huset.

En kveld rett efter vi var kommet fra Norge, så var kona litt stille og holdt sin siste sønn tett inntil seg. Jeg spurte hva det var, men det var ingen verdens ting. Fortalte henne forsiktig og stille, at det var MEGET uhøflig og ikke fortelle sin mann alt. Selv om det ikke var noen god nyhet. Sakte kom hun med det, og hadde tårer i øynene. Jeg hadde håpet å ha penger til landet pappa, hun holdt meg i hånden og var så stille. Jeg tok henne og barnet forsiktig inntil meg. Spurte hvorfor hun ikke hadde fortalt med det før. Nei slike nyheter var MEGET uhøflig å fortelle meg. Det var hun også for stolt til. Jeg sa til henne på en pen måte: Jeg tror Buddha har hørt din bønn, og sett hvor snill og ærlig du er. I morgen reiser vi inn til Lam Narai, for JEG VET du har blitt hørt. Jeg hadde noen penger fra jeg var i Norge. Hadde solgt noen få ting, som noen gode venner hadde tatt vare på for meg. Ting jeg ikke hadde sendt med containeren, som senere ble stjålet av korrupte havnepoliti i Bangkok. Jeg spurte henne hvor mye landet kostet, og om det var solgt enda. Neida det var ingen som hadde penger, så det var enda til salgs. Prisen var så høy, på grunn av det lå innefor landsbyens grenser. Det var hele 95.000,- bath, og det var mye penger her vi bor. Det var og i 2001, og månedsinntekten lå da på litt over 2000,- bath. De hadde heller ikke arbeide, mer en omtrent halve året. Så 95.000,- bath, var forstålig nok masse penger. Landbiten var og ganske liten, og lå nederst for seg selv i soien (stikkveien) vi bodde. Men det var plass til ett lite hus, og en liten hage vi kunne dyrke litt på. Forsiktig fortalte jeg henne, at VI hadde penger til landet og enda litt til. I morgen reiser vi i banken, og tar ut penger til landet. Først ble hun HELT stille, så la hun barnet i mine armer. Løp ned i 1etg. og fortalte det til sin mor, søster og bror med kone. Det ble ett skikkelig leven nedenunder, og latter og glede strømmet opp til meg og begge barna. Den største lå på gulvet, med den eneste leken han hadde i hånden. Det var en bil jeg hadde gitt han, sammen med en masse klær. Han fikk disse tingene rett før jeg reiste til Norge. Den lekte han med på gulvet hver kveld, og sovnet med den i neven. merkelig at ikke begge guttene våknet, da de glade lydene og latteren bar lett opp til oss. Efter en stund kom kona opp, og da tok tårene henne. Vi prettet masse sammen den kvelden. Vi sovnet tett sammen, og jeg var takknemlig for hun hadde fortalt meg alt.

Neste morgen fikk den eldste gutten vite, at mamma og pappa skulle kjøpe land. Men først av alt, så måtte pappa få mat. Gutten ble like glad som alle de andre i familien. Kona forsvant bort til den som hadde landet. Kom gledesstrålende tilbake, og fortalte at eieren ble med oss til banken. Det var kun kontante penger rett fra banken, som var gangbar valuta. Jeg ba kona ta med seg sin bankbok også. Trenger jeg den da sa hun? Jada sa jeg ta den med, for jeg vil sjekke litt vedr. den. Bankboka og hele slekta tok bussen inn til banken. Det var en glad gjeng, inkl. selger som ankom banken den dagen. Han hadde nok ikke regnet med å få solgt landet, og pengene trengte han så sårt. Vel jeg ordnet med uttakene, og en overføring på 100.000,- bath til konas bankkonto. Vi hadde da litt over 100.000,- bath hver, og jeg hadde en trygd som kom om noen dager. Pluss det siste av det jeg hadde i Norge. Jeg tok og ut 40.000,- bath i kontanter, som jeg efter kjøpet ga til kona. Pluss 5000,- bath i kontanter utenom, som hun skulle kjøpe klær til alle sammen og god mat for. Hun sto der i banken, med sjøtet på landet da jeg ga henne pengene. Først 40.000,- bath og så 5000,- bath i handlepenger. De 40.000,- skulle gå til nytt kjøleskap og annet. Det skulle og være til mat og strøm i to måneder til oss alle. Hører med til historien, at efter to måneder klarte kona og spare 4700,- bath. Det ble kjøpt inn masse mat og litt øl. Alle fikk nye klære, og kona vimset mellom klesbodene og smilte av glede. Den dagen kostet vi på oss en taxipick up helt kjem. Vi hadde og så masse varer med oss hjem.

Bestemor møtte oss glad og smilende når vi kom hjem. Kjøleskap og 3 stk. vifter og annet, ble pent lesset av bilen. Bestemoren hadde gråten i "hånda", da hun holdt rundt meg og takket. Om kvelden var det fest og god mat. Det ble tent lys ved husalteret, og kona takket Buddha som viste storsinn nok en gang. Alle ungene hadde fått nye leker, men eldste gutten sovnet med yndlingsbilen i hånda den kvelden også. Den bilen og bamsen han fikk den dagen, begge deler har han den dag i dag. Vi var totalt utslitte og lykkelige, da vi la oss den kvelden. Skjøte på landet lå under senga der kona sov. Det var liksom som det var fred og lykke i veggene når vi sovnet den natten. Jeg smilte litt rart for meg selv, like før vi sovnet inn. Kona så på meg og spurte: Er du så lykkelig pappa? Ja sa jeg det er jeg. Det var jeg også påmine og alles vegne, men bare jeg viste at om noen dager kom det en del penger fra Norge. Hadde noe i tankene, som jeg enda ikke hadde fortalt om. Noe som ville forandre livet litt til, og om ganske få dager.

A.H.

orangeappled

orangeappled

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 724 Innlegg:
Kjempegodt skrevet, og en rørende historie :-)
Dig that hole forget the sun

Schlanbusch

Schlanbusch

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 1 737 Innlegg:

Hadde noe i tankene, som jeg enda ikke hadde fortalt om. Noe som ville forandre livet litt til, og om ganske få dager.

A.H.

Jeg (vi) venter spent på fortsettelsen.
-

“Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap)

.

- If you could reason with religious people, there would be no religious people...
.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Arild, du er en kjernekar!

Tom Davy

Tom Davy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 344 Innlegg:
Veldig bra Arild, du skriver bra! Kjempe flott historie :)
Happy in Thailand :sol:

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 354 Innlegg:
Har hatt besøk av to nordmenn fra forumet, så jeg har tatt det litt rolig. Neste oppdatering om mitt liv i Thailand kommer om kort tid.

Vi hadde først besøk av kleenex og hans kone. Så var vi å så på deres hus i Si Thep, som ser ut til å bli ett kjempe pent hus. En litt uvanelig byggemåte rundt her, da de bygger en kjeller/underetasje. Han og kona hjelper familien sin her, så de får fine boligforhold. Men dette skal kleenex selv få lov til å fortelle om. Men vil skryte litt av han og kona, på grunn av deres forståelse og hjelpsomhet. Stjerne i boka til kleenex og hans kone. Egentlig til hele hans familie her i Thailand, som var meget behagelige og ikke minst oppegående mennesker. Kleenex var akurat den type menneske, som jeg hadde fått inntrykk av på forumet.

I går fikk vi hyggelig besøk av stenren og kona. De var her i mange timer, og det gikk med mye kaffe og iskrem. Liker jo det vi nordmenn. Kona til stenren og min kone, fant tonen raskt og trivdes godt sammen. Ei skikkelig fin kone stenren har fått. Kona ser i løpet av noen minutter hvordan en "farangkone" er. Hyggelig at både kleenex sin kone og stenren sin kone, var meget bra mennesker. Kona er klar i sin dom, og hun vil IKKE ha noe med taiijenter som er "golddiggere" å gjøre. Hun vil heller ikke reise å besøke dem. Stjerne i boka til stenren og kone også.

Men til kleenex og stenren kan jeg si: Kjempekoselige ektepar, og hold kaffen klar når dere er i Thailand. Dere vil nok begge familiene få besøk av oss.

Stenren var som kleenex, nøyaktig slike bra mennsker jeg trodde på forhånd. Så det vil være hyggelig, om vi alle klarer å holde kontakten. Takk til Asiaforum for dette. Uten forumet mindre venner.

A.H.

magnevik93

magnevik93

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 155 Innlegg:
Kjempekoseligt Arild å lese dette om ditt liv der i Thailand. Kan trygt se oss inn i mange av tinga som du skriv.Ja,du er rett så dyktig i å dele dette med oss. Kunne vert riktigt koseligt å treft en person som deg en gang. Stå på min venn. Ønsker deg å dine all lykke der nede.

kleenex

kleenex

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 326 Innlegg:

Har hatt besøk av to nordmenn fra forumet, så jeg har tatt det litt rolig. Neste oppdatering om mitt liv i Thailand kommer om kort tid.

Vi hadde først besøk av kleenex og hans kone. Så var vi å så på deres hus i Si Thep, som ser ut til å bli ett kjempe pent hus. En litt uvanelig byggemåte rundt her, da de bygger en kjeller/underetasje. Han og kona hjelper familien sin her, så de får fine boligforhold. Men dette skal kleenex selv få lov til å fortelle om. Men vil skryte litt av han og kona, på grunn av deres forståelse og hjelpsomhet. Stjerne i boka til kleenex og hans kone. Egentlig til hele hans familie her i Thailand, som var meget behagelige og ikke minst oppegående mennesker. Kleenex var akurat den type menneske, som jeg hadde fått inntrykk av på forumet.

I går fikk vi hyggelig besøk av stenren og kona. De var her i mange timer, og det gikk med mye kaffe og iskrem. Liker jo det vi nordmenn. Kona til stenren og min kone, fant tonen raskt og trivdes godt sammen. Ei skikkelig fin kone stenren har fått. Kona ser i løpet av noen minutter hvordan en "farangkone" er. Hyggelig at både kleenex sin kone og stenren sin kone, var meget bra mennesker. Kona er klar i sin dom, og hun vil IKKE ha noe med taiijenter som er "golddiggere" å gjøre. Hun vil heller ikke reise å besøke dem. Stjerne i boka til stenren og kone også.

Men til kleenex og stenren kan jeg si: Kjempekoselige ektepar, og hold kaffen klar når dere er i Thailand. Dere vil nok begge familiene få besøk av oss.

Stenren var som kleenex, nøyaktig slike bra mennsker jeg trodde på forhånd. Så det vil være hyggelig, om vi alle klarer å holde kontakten. Takk til Asiaforum for dette. Uten forumet mindre venner.

A.H.

Ble tatt litt på senga her nå Arild :-)
Men gleden var da gjensidig og jeg ser virkelig frem til å bli bedre kjent med deg og dine.Må også takke for gjestfriheten og åpenheten som ble møtt oss når vi faktisk kom uanmeldt hjem til dere.
Hehe, trodde jeg nesten jeg skulle møte en eremitt før jeg traff deg første gangen Arild, men det var du da abselutt ikke :-)

Dette med golddiggere har jeg også følt på kroppen tidligere så man blir selvsagt litt skeptisk til alle Thaiere man treffer nesten. Men heldigvis så ser man det fort hvordan folk er så man kan styre unna sånne negative elementer.

Jeg har ikke truffet stenren eller kona enda men siden dere har kontakt med Arild så håper jeg også at våres veier kan møtes en dag.

Siden jeg ikke har sett noe bilde av Arild her på forumet så får jeg vel legge ut et av han :-), får vel ta med et av min spreke kone også i samme slengen.

Vedlagt(e) fil(er)

• Vedlagt fil  images.jpg   3,32K   68 Antall nedlastinger
  • Vedlagt fil  067.jpg   421,48K   111 Antall nedlastinger

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 354 Innlegg:

Ble tatt litt på senga her nå Arild :-)
Men gleden var da gjensidig og jeg ser virkelig frem til å bli bedre kjent med deg og dine.Må også takke for gjestfriheten og åpenheten som ble møtt oss når vi faktisk kom uanmeldt hjem til dere.
Hehe, trodde jeg nesten jeg skulle møte en eremitt før jeg traff deg første gangen Arild, men det var du da abselutt ikke :-)

Dette med golddiggere har jeg også følt på kroppen tidligere så man blir selvsagt litt skeptisk til alle Thaiere man treffer nesten. Men heldigvis så ser man det fort hvordan folk er så man kan styre unna sånne negative elementer.

Jeg har ikke truffet stenren eller kona enda men siden dere har kontakt med Arild så håper jeg også at våres veier kan møtes en dag.

Siden jeg ikke har sett noe bilde av Arild her på forumet så får jeg vel legge ut et av han :-), får vel ta med et av min spreke kone også i samme slengen.

He he du er nå søt da. Men det bildet er av min halvbror ikke meg. Men kona di på ski var ett hyggelig bilde.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 354 Innlegg:
Er du så lykkelig pappa? Ja sa jeg det er jeg. Det var jeg også på mine og alles vegne, men bare jeg viste at om noen dager kom det en del penger fra Norge. Hadde noe i tankene, som jeg enda ikke hadde fortalt om. Noe som ville forandre livet litt til, og om ganske få dager.

Slik sluttet mitt forrige "brev", om mitt liv den første tiden jeg bodde i Thailand.

Her kommer neste "brev" og overraskelsen jeg hadde på lur. Beklager at det vil innholde litt mye penger og økonmiske ting, men det var det som og skulle bli overraskelsene.

En drøy uke efter vi hadde kjøpt landet, så fikk jeg mine ekstrapenger fra Norge. Trygden og pengene for resten av mine ting, som jeg hadde solgt i Norge. Det ble faktisk ganske mange penger, noe over 450.000,- bath samlet. Jeg spurte kona hva hun helst ville kjøpe, hvis hun fikk velge. Hun smilte mildt og så på meg. Jeg har fått alt jeg ønsket meg pappa, og det var landet der vi kan bygge hus. Nå får vi spare noen år, så kan vi bygge ett hus som er vårt eget. Måtte smile litt over hennes glede, og at hun var fornøyd med livet slik det var. Jeg var og ferdig med noen ekstra trekk i trygden, og fra nå av ville jeg ha noen tusen kroner mer i måneden. Fortalte henne at jeg hadde ganske mye ekstra denne måneden, for jeg hadde solgt mine ting i Norge. Fortalte henne også, at fra neste måned ville vi ha en del mer penger. Så pass mye mer enn vi da hadde, at vi kunne spare ca. 35.000,- bath i måneden. Det om sparingen ville jeg ikke fortelle henne da, men overraske henne neste måned når trygden kom. Samtidig kunne vi ta oss av svigermor, og la hennes yngre søster gå på en bedre skole. Vi kunne og hjelpe hennes bror og kone som hadde en datter. Det var ingen av dem, som hadde noe fast arbeide den gangen. De hadde tre til fire skift klær, og to sett sandaler hver. Kjøleskapet og den gamle TVen fra farens hjem. Det var alt de hadde, men moren hadde for første gang i sitt liv, litt penger i banken efter jobben i Norge. Sa til Kau min kone, at moren fikk IKKE ta noen penger ut av banken. Skulle det kjøpes noe til huset, så skulle vi klare det. Fikk en god klem, og kona spurtet ned og fortalte dette til sin mor.

Vi pratet lit frem og tilbake, og fant en del ting som kunne forbedre huset. Blant annet madrasser til alle sengene. Alle sov rett på hjemmesnekrede trebrisker, og hadde ett myggnett rundt hver seng. Vi var da 4 voksne, to barn på ca 4-5 år og den nye babyen. Ok sa jeg, i morgen kjøper vi madrasser, puter og sengetepper. Samtidig skifte ut alle myggnettene, som nå var slitte og dårlige. Til oss to og babyen som het Am, spurte kone glad. Till alle i hele huset sa jeg. Samt 4 vifter, utelamper og en del lamper inne i huset. Vi reiser alle med bussen i morgen, og tar ut det som alle selv liker og vil ha. Nok en glad spurt ned til svigermor, og jeg hørte latter og glede nedenfra. Kona og jeg bodde oppe i 2etg. sammen med kona sine to gutter Art og Am.

Neste dag tok vi alle bussen, inn til det store tettstedet Lam Narai eller Chaibadan som det og heter. Vi handlet og koste oss sammen. Spiste og handlet igjen og spiste igjen. Det tok hele dagen. De vi handlet alt fra, kjørte en full pick up med varer hjem. Det var en glad gjeng, som spiste en sen middag hjemme den dagen. Vi sovnet glade og lykkelige alle sammen, ikke minst ungene som hadde fått en del leker. Blant annet trehjulssykkler til de to største.

Neste morgen spurte jeg kona, om det var noe mer huset trengte. Huset er jo stappfult sa kona, vi kan da ikke kjøpe mer. Vi brukte jo en liten formue i går. Da fortalte jeg henne, at vi kunne kjøpe for 200.000,- bath til og samtidig spare 200.000,- bath. Da ble hun HELT stille. Så kom det forsiktig: Spøker du pappa eller mente du det virkelig. Det var ingen spøk jenta mi sa jeg, men slik jeg kunne tenke meg å gjøre det. Kan vi hjelpe Phanom og Van også? Phanom er broren og Van er konen. Ja kjære deg sa jeg, men du vet best hva som er viktigst. Hun så litt ned og ble litt forlegen. En brukt motorsykkel og litt verktøy til Phanom, kan det kansje muligens eh kan det gå? Jeg lo så jeg ristet. Tok rundt henne og sa: Det er det minste vi kan gjøre, vi har jo bodd gratis i ett år og fått den beste etasjen. Hun ble så glad at tårene spratt. Da kunne Phanom reise rundt, og få arbeide som snekker. Nok en ny spurt ned i første etasje, og enda mer latter og glede. Kau kom andpusten opp igjen, og hun var blank i øynene. Så på henne at hun lurte på noe. Spurte hva det var, og hun sa stille: Det med å spare 200.000,- bath samtidig, det er vel ikke mulig????? Jo sa jeg, det var jo slik jeg satt regnskapet opp for deg. Nok en gan en heftig spurt, og hun sneiet innom veggen nede. Nå ble det HELT stille en stund. Så masse skravling og en ny stillhet. Kau stakk hodet opp av trappehullet, og så kom det nok en gang: Mente du det med å spare, mente du det helt riktig? Jeg sukket og sa, det stemte det jeg hadde sagt. Smil og kort spurt ned igjen. Da var det klapping i hender og latter. Så forsvant en eller annen ut av døra. Efter ca. 30 minutter ropte Kau på meg. Det er mat pappa. Da var det stekt svinekjøtt, og tre flasker iskaldt Chang øl. Cola og Sprite til barna, og det brant lys under bilde av kongefamilien, og Thailands mest velsette munk. Det luktet røkelse opp til der jeg lå, så jeg hadde forstått de pønsket på noe. Nok en glad og lykkelig dag, og vi la oss mette (litt på snurr) og fornøyde alle sammen.

Neste morgen koste vi oss, og spiste en deilig forokost alle sammen. Kona så på meg og spurte: Har vi råd til en motorsykkel også? Ja svarte jeg henne, det har vi faktisk hvis du ønsker det. Nok en busstur ned til Lam Narai, og butikken som solgte Honda. Kau og Phanom gikk rundt å kikket. Det var avdelingen for brukte motorsykler. Hei ropte jeg, dere er i feil avdeling. Kao spurte hva jeg mente. Vi kjøper nye motorsykler ikke brukte. Da har vi garanti, og kan følge servicene selv. Ja men men men, det blir mye avbetaling det. Vi kjøper kontant alt sammen, det er bare å velge sykkel i den fargen som er ønskelig. Det ble litt liv i leieren, og jeg sa se på 125 ccm. og ikke de små. Phanom tok ut en pen blå 125 ccm. sykkel. Kau kikket litt forsiktig bort på en svart og sølv Honda, som var en slags fabrikkchopper. Den var på 175 ccm. og hadde vannkjøling. Ute sto den aller nyeste modellen til Honda. Det var og en svart og sølv Honda, men den var luftavkjølt og 200 ccm. Kona hadde ikke sett den, for den sto ute mot veien på ett monter. Kau ropte jeg, kom hit ut litt. Hun kom ut, og jeg viste henne den nye modellen. Hun så på den med store øyne. Så stor og fin motorsykkel, det hadde hun ikke sett før. Jeg spurte om hun ville ha den, og hun var forsiktig nølende når hun sa ja. Vel sa jeg til selgeren, da skal vi ha den blå 125 ccm. og den svarte 200 ccm. Vi satt os ned, og jeg ga Kau pengene for syklene inkl. veiavgift og forsikring. Jeg hadde vært i banken, og tatt utt 200.000,- bath. Samlet kom alt på omtrent 135.000,- bath. Rask hoderegning fra min side, og jeg fant ut at jeg hadde igjen 65.000,- bath.

Vi gikk ut på fortauet, og skulle få oss noe å spise alle sammen. Syklene skulle klargjøres, og det ville ta omtrent to timer. Vi gikk bort til ett koselig spisested, der vi pleide å spise når vi var i Lam Narai. Ungene prata i munnen på hverandre, og denne chopperen var ett MEGET stort samtaleemne blant ungene. Alle de voksne var stille, og litt slitne efter handling og opplevelser. Så på Kau som var stille og veldig glad. Utenom de 65.000,- bath, så hadde jeg en slump fra forrige måned. Vel den hadde gått til verktøy til Phanom, så Kau trodde nok at nå hadde vi bare 25.000,- bath igjen. Spurte om det holdt til mat til oss alle, og strøm og vann. Det skulle gå greit sa Kau, men pappa skulle vel ha noen nye klær. Du har jo kun dine gamle klær, og hele familien fikk MASSE klær forrige måned. Det er ikke nødvendig sa jeg, for jeg har mer enn jeg kan bruke. Ja men men men, NOE nytt personelig må da du få også. Jeg ristet på hodet, og sa jeg hadde alt jeg trengte. Ok Kau ga seg på det. Kau sa jeg ta vare på disse 25.000,- bath. Det er tross alt du som handler, og kjenner til utgiftene. Så ga jeg henne de siste 40.000,- bath, som jeg hadde satt en strikk rundt. Hva er dette da sa Kau. Det er penger. som skal på din sparekonto sa det. Sakte telte hun pengene. En gang, to ganger og tre ganger. Hun nesten hvisket ordene: Pappa du hm åh det er 40.000, bath! Jeg vet det sa jeg, efterpå går vi i Banken så setter du de på kontoen din. Hun harket og fikk maten i halsen, og så forsvant hun ut på do. Så hun hadde grått litt, når hun omsider kom til bake. Men lot selvfølgelig som ingen ting. Vi satt på ett bord for oss selv, så de andre hadde ikke sett det. Det hadde sakte gått opp for henne, at vi samlet hadde 240.000, bath i banken. Det var ett års inntekt, for lærerene på skolen hjemme hos oss.

Denne dagen så måtte vi ha to stk. taxi pick uper hjem. En med verktøyet og ett nytt skap, pluss en med begge motorsyklene. Kau sin tante og mormor, gjorde store øyne når vi kom. Handling to dager og tre stappfulle biler. De smilte glade og fornøyde, og ga Kau og meg en god klem. Nå forsto alle sammen, at Kau var gift med en mann som ville bli hos henne. De så for seg barna, som hadde en trygg økonomisk fremtid. Kau spurte meg forsiktig, om vi ALLE bestemor, onkel og tanter kunne spise aftens sammen. Det var en selvfølge synes jeg, og slik ble det også. Men denne kvelden ble det 3 ganger 3 Chang øl, og masse svinekjøtt og annen god mat. Vi gikk å la oss gode og mette den kvelden, alle var fornøyde og trengte å hvile ut. Masse nye inntrykk og hendelser for oss alle, gjorde at vi sovnet litt sent. Ble mye prating mellom gisne gulplanker, mellom 1 etg. og 2 etg. der vi lå. Det store rommet oppe, hadde nå en vegg med klesskaper, så Kau sin yngre søster Thanoy hadde "rom" på baksiden av skapene. Husker jeg sovnet rolig inn, mens jeg hørte svakt de andres stemmer. Husker jeg så Kau holdt bankboka si, i ei lita brun hånd. Så sovnet jeg godt og rolig inn.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 354 Innlegg:
Mye skjedde mine første år i Thailand. Siste jeg skrev om, var når Kau og jeg begynte å få tingene litt på "plass". Vel vi bodde i ett hus, som regnet kom igjennom veggene på når det regnet og blåste. Men alle sengene hadde madrasser, og ingen sov rett på gulvet med en ekel rismatte under seg mer. Vi hadde kjøpt en del klesskap og andre huslige ting. Min svoger hadde fått verktøy, og en helt ny 125 ccm. motorsykkel. Kau og jeg hadde og fått oss en helt ny 200 ccm. motorsykkel, med vesker og litt utstyr. Så v

Vi var nå mer mobile nå. Med min 80 liters Bergans ryggsek, så kunne vi farte rundt å handle ting til huset. Var litt av ett syn, når ryggsekken var full, og det samme med sideveskene. Vi var av og til to voksne, og en liten gutt på Honda´n. Men ofte var jeg alene, og reiste å handlet mat og det vi trengte. Kau ville jeg skulle gjøre det, for da lærte jeg mer thai og litt av livet her. Samtidig som jeg kunne møte mine venner inne i Lam Narai. Vi møttes på Oasis restaurant, og vi var flere nordmenn og andre faranger der. Vi spiste og snakket sammen, flere ganger i uka. En annen nordmann som var gift med konas tante, var også sammen med oss der. Fortalte om sin frekke svoger, som skjøv han vekk for å drikke hans øl. Men da fikk frekkassen så ørene hang. Skyve "eieren" av huset og svoger vekk i hans eget hus. Tror det var liv i leieren da. Men den frekke jævelen av en svoger, lovet en grusom hevn. Vi tenkte ikke så mye over disse truslene, og tok livet helt med ro. Mannen tilkonas tante, tok det og som tomme trusler.

Kau og jeg ruslet ned til den lille landbiten vi hadde, og pratet om hvordan vi skulle bygge huset. Lå ofte om kveldene, og småpratet og hygget oss. Et hus i fremtiden, var stadig noe vi pratet om. Den minste gutten var en rolig liten fyr, og utrolig rolig og folkekjær. Han som alle i landsbyen mente, at ville være det som fikk meg til å gå min vei. Vel de fikk annet å prate om da, når de så vi holdt sammen.

En dag reiste jeg som vanlig for å handle. Dro innom Oasis, og spiste og pratet med noen venner. Mannen til Kau sin tante, kom også innom. Mens vi satt der, så fikk jeg en merkelig beskjed. Fikk beskjed at mannen til Kau sin tante, IKKE måtte reise hjem. Hennes jævel av en sønn og flere kamerater, hadde kommet til huset for å banke nordmannen opp. Hevnes time var kommet. Men heldigvis var han ikke hjemme, og sat sammen med oss andre å spiste. Jeg formidlet beskjeden, og han måtte komme seg bort og ikke reise hjem. Han reiste til ett sted lenger oppe i Petchabun. Jeg reiste alene hjem den dagen. Gikk en tur å så på huset til nordmannen. Siden han ikke hadde vært hjemme, så var hele inngangspartiet oversprøytet med maling. På vinduene var det malt dødningehoder, og dødstrusler på thai. En dag sønnen til konas tante var borte, så fikk hun tak i noen lastebiler og hele huset ble tømt. Alt ble kjørt bort i all hemmelighet, og ingen viste hvor de dro. Jeg spurte kona, men hun og familien viste ingen ting. Hun synes det var trist, å se det pene huset deres tomt. Men hva de skulle gjøre med huset, det var det ingen som viste.

En stund senere, så kom nordmannen innom Oasis. Viste oss alle sammen bilder, av ett pent hus i ett byggefelt oppe i Petchabun. De hadde betalt håndpenger på det, og hadde flyttet inn der sammen med kona sin yngre og snille sønn. Nordmannen var ikke klar over at dette var konas sønn, for hun hadde fortalt hun bare hadde ett barn. Det var den typen, som ville drepe sin stefar. Vel løgner i Thailand av denne typen, har vi alle hørt flere ganger. Den gangen viste ikke jeg, hva det kostet å bygge hus i Thailand. Nordmannen spurte om jeg ville kjøpe huset, og Kau og jeg kunne få det til halv pris. Hadde jo før hørt at hus med gjerde og 1/2 ferdig råbygget svømmebasseng, hadde kostet 1,5 mill bath. Jeg sa at jeg skulle tenke på det, og snakke litt med kona. Hun synes det var greit, for det var ett pent hus og have. Samtidig så hjalp vi en nordmann, så han ikke tapte alle sine penger. Huset hadde en stor pen stue, to gode soverom og ett stort pent bad. Var og en liten mellomgang, og utgang til kjøkkenet som lå bak. I det hele tatt ett lite men pent hus, som enkelt kunne bygges på. Vi skrev en kontrakt, og jeg skulle betale 1/3 det året, pluss resten på 4 år. Kau sin tante hadde en datter, som var gift og bodde i Norge. Dette var jeg ikke klar over, for da hadde "enbarnsmoren" plutselig 3 stk. barn. Vel det var ikke min sak. Kona sa at landet huset sto på, det var datteren sitt, men hun skulle sørge for at de ble tegnet på kona. Ok og vi flyttet inn. Konas tante tok med noen skap og annet, som egentlig skulle fulgt med i kjøpet. Men vi tok ikke det så tungt. Betalte tanten den 1/5 som avtalt, og flyttet glade og fornøyde inn.

Det var innkjøpt to-komponent maling, som skulle brukes innvendig i svømmebassenget. Jeg satt i gang med å male, og gledet meg til å fylle det opp å prøve det. Det skulle primes en gang, og males bed blå dekkmaling to ganger. Når jeg drev med det siste strøket, ropte Kau på meg. Kom opp pappa fort fort fort. Jeg raste opp stigen, og spurte hva det var. Hun hadde hørt lyder i avløpsrøret, som var for å tømme bassenget med. I utløpet var det en kraftig gjenget plugg, og kona ba meg skru den på. Ok som sagt så gjort. Så begynte vi å fylle avløpsrøret med vann. Det bobblet og sydet lenge, før det endelig ble fyllt. Først kom to digre skorpioner opp. Så skjedde det noe. Hodet til en slange kom sakte opp, og beveget seg fra side til side. Nå var røret fyllt opp, og det var ikke noe surstoff å puste i. Slangen kom seg ut, og det var en giftig jævel på 2,5 meter. Den kom seg selvfølgelig ikke opp, for bassenget var glatt innvendig. Phanom broren til Kau kom løpende til, og slangen endte sitt liv i bassenget. Hvordan kona kunne høre de lave lydene, der er meg en gåte. Men jeg overlevde i alle fall. Slangen derimot, den ble nydelig grillmat for hele familien.

Vi storkoste oss i det nye huset, og ungene badet i bassenget hver dag. Det var ikke renseanlegg enda, men vi fyllte det opp, for å se om det var tett og greit. Svigermor og Kau sin yngre søster, de flyttet inn sammen med oss. Det sammebegge Kau sine sønner. Vi var glade alle sammen, og vi bodde i ett pent lite hus. Men skaper og senger måtte kjøpes inn. Kau sin tante hadde kjørt bort masse, som skulle fulgt med huset. Vel Kau tok ikke det så tungt, for fred i familien var viktigere enn å krangle om småting. Det er bare ting pappa, og livet er mye mer viktig. Vi hadde enda litt sparepenger, og koste oss og handlet inn det vi trengte. Kjøleskap, gasskomfyr og annet til kjøkkenet. Samt Tv og stereoanlegg, og sofa og stoler m.m. til stua. Nye senger og madrasser til begge soverommene. Vi lot Kau sin bror Phanom, få sengene og skapene i det andre huset. Vi hadde tross alt bodd der gratis i nesten to år. Svigermor hadde ført huset over på sønnen, som var det eldste barnet. Han, kona og datteren deres, kunne nå endelig bo i fred. Vi fikk efterhvert møblert huset ferdig, og vi var alle lykkelige og glade. Den yngste sønnen fikk en barneseng, og sov sammen med oss. Den eldste han ville sove i stua, for der var det Tv.

Månedene gikk, og vi sparte sammen til neste avdrag på huset. Men vi skulle om ett års tid, få oss en lite hyggelig overraskelse. Men foreløpig var vi lykkelige sammen, og jeg satt å tegnet på en utvidelse av huset. Alt åndet av fred og harmoni, og hva fremtiden skulle bringe visste ingen av oss. Vi hadde spart penger til neste avdrag, og hadde sett på renseanlegg til bassenget. Vi var alle lykkelige i nuet, og alt var så bra det kunne bli.

A.H.

asiagutt

asiagutt

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 176 Innlegg:
Godt å lese at ikke alle thaidamer er pengegriske og storforlangen. Stå på og nytt livet med din kjære kone!

Kickapoo

Kickapoo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:
ååå jammen du kan ikke bare stoppe her. haha. Du er kjempeflink å skrive. Du kunne skrevet en bok om livet ditt i Thailand. Spennende og fengende. Du har opplevd mye:) Takk som deler.

cortinaman

cortinaman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 715 Innlegg:
Sterk lesning!

Trist å høyre om den trasige starten, men desto varmere å sjå utviklinga etter "vendepunktet".

Flott at du vil dele dette Arild, blir spennande å sjå fortsettelsen.
--------------------------------------------
dark humour appreciation group
--------------------------------------------

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 354 Innlegg:
Har blitt litt dårlig med oppdatering om mitt liv i Thailand. Grunnen er "teknisk" svikt. Jeg vil ghjerne ha med noen bilder, men min skanner er død som ei sild. Disse bildene er gamle gode papirbilder, så jeg må skanne dem inn. Men det kommmer efter hvert. Tar heller med meg tråden om Petchabun, stedet i Thailand der jeg bor. Det handler om livet generelt, og ikke slik en nordmann får sitt nye liv i Thailand. Men skanner, bilder og skriving kommer.

:norge: :thailand:

A.H.

postman

postman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 558 Innlegg:

Har blitt litt dårlig med oppdatering om mitt liv i Thailand. Grunnen er "teknisk" svikt. Jeg vil ghjerne ha med noen bilder, men min skanner er død som ei sild. Disse bildene er gamle gode papirbilder, så jeg må skanne dem inn. Men det kommmer efter hvert. Tar heller med meg tråden om Petchabun, stedet i Thailand der jeg bor. Det handler om livet generelt, og ikke slik en nordmann får sitt nye liv i Thailand. Men skanner, bilder og skriving kommer.

:norge: :thailand:

A.H.

vi venter i spenning!:grin:

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere