Gå til innhold

Foto

Mine tanker og livet i efter snart 11 år.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
204 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 819 Innlegg:

Etter mange år på sykehus og nære døden, så har allikevel livet fart pent med meg.  Tenker på dem som ikke klarte å komme over sykdom og vanskelig barndom.  Tullingen var en av dem, må han få hvile i fred denne lille gutten som slet hele sitt korte liv.

En sang som heter Tulling.  En sang om noe som hendte i Hedemarken, om en liten gutt som var lettere tilbakestående og levde fra 1878 til 1888.  Han ble bare 10 år gammel, og den lille gutten opplevde mye vond i de 10 årene han levde.  Slik er sangen og den kan nok røre mange litt i hjertet nå i disse tider.

I Wikipedia står det at han var født den 17 juli 1883 og døde nesten 10 år senere  den 7 mars 1898.  Den lille gutten med “sår” i hjertet døde av difteri, og hans siste bønner var at hans skolekamerater ikke skulle få samme sykdommen.  En from liten gutt som hadde ett kort og vondt liv.  Det siste ordene han sa var:  Så skal de ikke kalle meg Tullingen mer.  Wikipedia har og med teksten i sangen.

https://no.wikipedia.../wiki/Tullingen

Tenk på dem som kanskje ikke er så flink på skolen og vellykket i livet.  De kan ofte være de beste og snilleste menneskene.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 940 Innlegg:

Tenk på dem som kanskje ikke er så flink på skolen og vellykket i livet.  De kan ofte være de beste og snilleste menneskene.

A.H.

Det er ikke påvist noen sammenheng mellom intelligens og empati. Derimot vet vi at de som i liten grad har prøvd seg på motgang er særlig utsatt for hovmod.

Det er vel slik at de aller fleste av oss har forutsetninger for å utvikle både gode og mindre gode egenskaper. Ikke godt å si hva som er avgjørende for resultatet siden samme vekstgrunnlag utvikler så forskjellige egenskaper.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 819 Innlegg:

Det er ikke påvist noen sammenheng mellom intelligens og empati. Derimot vet vi at de som i liten grad har prøvd seg på motgang er særlig utsatt for hovmod.

Det er vel slik at de aller fleste av oss har forutsetninger for å utvikle både gode og mindre gode egenskaper. Ikke godt å si hva som er avgjørende for resultatet siden samme vekstgrunnlag utvikler så forskjellige egenskaper.

Men hensyn kan folk ta.  Det er slett ikke vanskelig.

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 109 Innlegg:
Vi mennesker er på det jevne utstyrt med en viss mengde "evner".
Noen har sine styrker i forhold til teoretiske kunnskaper mens andre har styrken på praktiske eller andre områder.
Dessverre var det nok slik på 50/60 tallet at de som var sterke på teoretiske områder ble ansett"som flinke".
Heldigvis tror jeg verden har gått endel framover i etterkant.
Og de fleste forstår man behøver alle.
I disse "solskjærtider" ligger sammenligningen med lagoppbygging nær.
Man trenger forskjellige spillertyper til bygge et godt lag, og så blir kunsten å motivere de forskjellige til "å blomstre" :-) :-)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 940 Innlegg:

Vi mennesker er på det jevne utstyrt med en viss mengde "evner".
Noen har sine styrker i forhold til teoretiske kunnskaper mens andre har styrken på praktiske eller andre områder.
Dessverre var det nok slik på 50/60 tallet at de som var sterke på teoretiske områder ble ansett"som flinke".
Heldigvis tror jeg verden har gått endel framover i etterkant.
Og de fleste forstår man behøver alle.
I disse "solskjærtider" ligger sammenligningen med lagoppbygging nær.
Man trenger forskjellige spillertyper til bygge et godt lag, og så blir kunsten å motivere de forskjellige til "å blomstre" :smile: :smile:

Du har så rett, Olav! Og er det noe Norge trenger nå, så er det kloke hender (begrep som beskriver personer med kvalifisert utdanning innen håndverk).

Egentlig er det litt skremmende utvikling i Norge der mengden som søker akademisk utdanning overhode ikke står i forhold til samfunnets behov for slik arbeidskraft. På den annen side er det skrikende mangel på kloke hender.

Det tragiske er at noen utdanninger anses "finere" enn andre, og det trekker til seg mennesker. Dermed er det mange som begynner på utdanninger de egentlig verken har forutsetning for eller interesse av, bare statusjaget lokker.

Mitt råd til mine elever var alltid at dersom du vil bli flink, så er det bare mulig innen fag der interessen er stor. For å bli best må du ha en brennende interesse for faget - og det gjelder uansett fag.

Både samfunnet og den enkelte hadde spart store summer om alle utelukkende fulgte sine interesser i valg av utdanning og helt ser bort fra hvilke yrker som har status og hvilke som ikke har det.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere