Gå til innhold

Foto

Mine tanker og livet i efter snart 11 år.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
196 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 805 Innlegg:

Det er litt mer ro i Thailand, og derfor tar jeg ett lite tilbakeblikk på mine år som fastboende i Thailand:

I dag lar jeg tankene vandre litt, og tenker på tiden fra 1 oktober 1999.. Det er stille i nyhetsmedia om Thailand i dag. Sitter med en kjempestor kaffekopp, som jeg kjøpte på Starbucks ved den norske ambassaden i Bangkok. Jeg føler en merkelig stillhet, og ett slags vemod her jeg sitter. Koser meg med varm kaffe, og tonene fra en av Beethoven sine rolige symfonier.

Da lar jeg tankene vandre tilbake. Vandre tilbake til fredag den 1 oktober 1999. Vandre tilbake til den dagen jeg sto på Don Muang, og så efter min kone. Husker jeg speidet efter min kone, og når jeg så henne hoppet hjertet i bryste. Jeg var glad og ikke lite spent. Jeg landet på Don Muang Airport med enveisbillett. Hadde mange turer fram og tilbake, mellom Norge og Thailand før dette. Første turen var i 1997. Krise i Thailand, men enda fikk jeg kun 34.000,- bath for mine 10.000,- norske kontanter. Solgte en 125 ccm. Kawasaki dagen før jeg reiste. Vel greie lommepenger, for jeg fikk mye mer for bath den gangen enn jeg får i dag. Jeg hadde en koffert med mine klær, og 10.000,- blanke kroner i pengebeltet. Ekller skal jeg si matte pengesedler i papir. Hadde sendt ned 60.000,- kroner før på året, som sto på min bankbok i Bangkok Bank. Hadde og betalt 200.000,- bath i medgift, av disse 60.000,- norske kronene. Hadde og sendt min egen private container nedover med båt. I den var min spesialbygget showbygget utstillings-shopper, Yamaha 1300 ccm Royal Star. Samt alle mine bilder gjennom hele mitt liv i Norge. Fra mor og fars liv, og mitt eget liv. Masse verktøy, og en masse treningsutstyr. Alt fra mitt liv i Norge, var samlet i denne container.

Vel de første dagene i Thailand, så var kona hennes datter og jeg på Ko Samet i en fantastisk deilig uke. Vi hadde med oss Svigermor, hennes bror med kone, og hennes to sønner. Det var en fantastisk fin uke, og vi bodde i to koselige hytter. Stranda og vannet var ganske enkelt nydelig. Vel så var det "hjem", og en merkelig hverdag skulle begyne i mitt "nye" liv.

Jeg var nygift, for vi giftet oss rett før Songkran samme året. Det var året 2542 i Thailand. Min kone hadde jeg kjent i nesten 2 år. Hun var utdannet sykepleier, men var vel heller en hjelpesykepleier. Vi skulle bo hos svigermor, i ett hus som var falleferdig selv efter thaienes målestokk. Huset var bølgeblikkplater, og en bølgeblikk dør. Det var ingen vinduer i huset, men det var 70 cm. åpent mellom taket og veggene. Slik var det rundt hele huset. Der kunne røken fra kullgrillen/ildstedet på kjøkkenet, drive fritt ut. Var ofte røken kom inn i det store oppholdsrommet. Hadde ofte rennende røde øyne, da røyken drev i "feil" rettning. Det var kun ett stort rom i huset. Kjøkkenavdelingen, var en liten krok, som gulvet var senket 30 cm. Det var samme høyde, som "terrassen" og inngangspartiet. En enkel trestige gikk fra bakken, og opp til "terrassen" og "inngangsdøra". Huset var ett typisk "stolpehus", der gulvet var hevet ca 1,5 meter over bakken. Under gulvet var hønene. Så "vekkerklokka", det var hanene som gol rett under oss. Da var det bare å stå opp. Vi levde 5 voksne og ett barn i det "huset". Det var svigermor, kona og hennes datter,hennes to brødre og meg. Det var 4 "soverom", som var 4 stk. telt i myggnetting. En utedo dog med vann, som var ett blikkskur bak "huset". Fantes ikke innlagt vann, men vi pumpet vannet fra en bekk i nærheten. Dusjen var to store keramikk krukker, som vi fylte opp fra bekken hver morgen. Disse sto rett ved trappa inn til huset. Drikkevannet var oppsamlet regnvann. Det eneste moderne, var ett kjøleskap, Tv, gasskomfyr og hustelefon. Mye av dette, hadde jeg gitt dem før samme året. Jeg hadde sendt min container, dagen før jeg gikk inn på flyet. Den kom 1 desember samme året. Ble litt frem og tilbake med containeren, men det endte med at den ble "borte". Kom fram at det var korrupte tollpolitifolk, som hadde stjålet den og delt innoldet seg i mellom. Velkommen til en "reise" til Thailand Smilets Land!

Vel vi begynte å bygge ett moderne pent hus. Det skulle bli efter deres standard, rene luksusboligen. Ett 1,5 etasjes hus, med stor stue/oppholdsrom, stort kjøkken, 3 stk. store soverom og 2 stk. pene bad. Underetasjen under soveromsfløyen, var det 2 store rom på 3,5 X 7 meter. Så stuen var litt over bakkeplanet, soverommet en halvetasje over stua, og de to andre rommene en halv etasje under stua. Vel huset ble kun 30% ferdig. Underetasjen var ferdig med vegger og trapp. Men over bakken var det kun søyler, men hele taket var 100% ferdig. Grunnen til at huset ikke ble mer ferdigstilt, kom av jeg var blitt gift med en kombinert sykepleier, prostituert og narkotika-langer. Fant ut att hun hadde en thailandsk ektemann, to thailandske elskere og stedets landsbyhøvding, som hun solgte sex til hver uke. Dette forsto jeg ganske raskt. Men i de to årene jeg hadde kjent henne, så hadde jeg fått ett MEGET godt inntrykk av henne. Kan si at disse jentene, kan være noen kyniske og MEGET tålmodige "gullgravere". Ingen ting kom frem på hennes nydelige "fasade", i tiden før vi flyttet sammen. Jeg leste og lærte meg thai, og det var ingen klar over. Det skulle bli spikeren i "kista" for vårt ekteskap. Hun jobbet ofte nattevakter på sykehuset. Der hadde hun et lite rom, sammen med andre veninner og kolegaer. Var ett slags rekkehus, med to etasjer med små soverom i hver seksjon. Hver seksjon hadde i 1etg. ett soverom, fellesrom, kjøkken og wc/bad. I 2etg. var det to soverom. Både kona og hennes veninner, var både kollegaer på sykehuset og i sexindustrien på stedet. Alle jentene der solgte seg, og alle var gift og hadde barn. Først trodde jeg det var løgn, men sov på utsiden av rekkeuset noen netter, og så kundene komme og gå. Hadde fått ett tips, av en hederlig og bra kvinne på markedet. Greit å kunne språket, i det landet man flytter til. Gullet jeg hadde kjøpt til kona, det var blitt "stjålet" sammen med mit speilrefleks kamera. Sannheten var at hun hadde solgt det, og gitt pengene til sin thailandske ektemann. Hennes eldste bror var en meget pålitelig mann. Han var en av dem, som tipset meg om hva kona drev med. Han giftet seg, og flyttet ut av morens hus. Den andre broren havnet i fengsel i 3 år. Så det var ett turbulent år, med mer opplevelser en noen kunne tro. Svigermors bror drakk tett, og gadd ikke arbeide. Hans kone var ett ærlig og hyggelig menneske. De hadde to jenter sammen. Det var hun som jobbet, og skaffet familien sin penger. Mannen drakk og hadde sine elskerinner. En dag kjørte han ut i svingen ovenfor huset. Var sammen med en del døddrukkende kamerater. Han var og full som ett eikefat med Whisky. Hendelsen var tragisk, og tre av kameratene døde. Han selv og to andre ble kraftig kvestet. Han måtte møte i retten, og fikk flere års fengselsstraff. Så konas lillebror og onkel, så jeg hjemme bare noen få uker. Efter det besøkte vi dem i fengselet. Rett før konas onkel kom i fengesel, så hadde han og kona en krangel som kunne høres 1 km. Hun ga han noen kraftige slag, med en stor treklubbe. Han klarte å reise seg, og kuttet henne opp med en stor kniv. Hun fikk reddet seg ut med barna, efter hun hadde slått mannen bevistløs.

På den tiden viste ikke kona, at jeg hadde oppdaget hennes virkelige liv. Jeg hadde en venn på besøk, som de ville at skulle gifte seg med konas kusine. Han bodde da hos oss, og hadde eget sovetelt/myggnett på terrassen. Vi hadde da en brukt pick up, og min venn og jeg reiste inn til Lam Narai. Der var det en restaurant, som het Oasis drevet av Tong og Graham Quinn. Meget hyggelige mennesker, som ble mine gode venner. En dag vi satt der å spiste, kom Tong løpende til meg og ba meg gjemme meg. Min venn og jeg, hadde da leiet leiligheten ved siden av restauranten. Det var ett 3 etasjes town house. Dagen før hadde jeg pakket mine saker, og flyttet inn der. Sa fra til kona at jeg ville skilles. Det var litt av ett rabalder, og vi klarte å stikke avgårde med bilen. Grunnen til vi ble advart, var at svigermor ringte og sa noen var på vei for å "straffe" oss. Kona nektet å skille seg, og satt 4 mann i gang med å få meg avlivet. Det skulle skje i en "bilulykke". Kona hadde forstått det slik, at da ville hun få enkepensjon fra Norge. Men de reglene tok de jo litt feil av. Det skjer først, efter man har vært gift i over 3 år. Vi kom oss heldigvis i hus, og låste alle døre. Tong kom inn til oss neste morgen, og ba oss gå sammen med andre og ALDRI alene. Efter det var blitt mørkt, måtte vi holde oss innendørs. Tong var, og er fremdeles ei kjempefin dame. Har vært gift med sin engeske mann i over 25 år. Hun var venn med politisjefen, og ba meg gå til han å få hjelp. Han var en av Oasis sine faste kunder, og de to var gode venner. Hun forklarte alt for politisjefen, og jeg var i ett møte med han. Var mye prating frem og tilbake, og han spurte meg om kona solgte narkotika. Det kunne jeg ikke nekte for. Han hadde igjennom politiet på stedet Tha Luang jeg bodde, fått disse opplysningene. Han tok opp noen ting fra skrivebordsskuffen, og sa han skulle snakke med to av de som var leid inn for å ta oss. Det var to brødre, som bodde rett på utsiden av Tha Luang. Det var kona sine samarbeispartnere, i narotika bransjen. Fikk høre at politisjefen, traff de to brødrene hjemme. Den ene av brødrene, ble skutt på stedet. Den andre fikk beskjed, om at det samme kunne skje han. Men hvis han fikk de to andre, til å slutte å forfølge meg skulle han gå fri. Efter det var alle de tre innleide, flyttet fra distriktet. Det samme var min kone, og INGEN viste hvor de var. Jeg ble innkalt til politisjefen, noen ganske få dager efterpå. Han spurte om jeg ville skilles. Det kunne jeg bekrefte, og han skrev ett brev og ga meg. Gi dette til Politisjefen i Tha Luang, og be politiet levere det til din svigermor. Så kan du komme hit i morgen, klokka 09:00 til ett møte sammen med din kone. Men ingen vet hvor hun er sa jeg. Lever dette brevet i dag før klokka 12:00, og hun sitter på trappa her i morgen når vi åpner. Hva det sto i brevet vet jeg ikke, men kona var på politistasjonen før meg. Politiet kjørte meg og min familie, til Amphur/Rådhuset hjemme i Tha Luang. Det tok nøyaktig 1 minutt å bli skilt. Kona ble borte fra distrikte, og svigermor tok vare på hennes datter. Hørte senere, at svigermor hadde banket datteren skikkelig opp. Hun fikk heller ikke lov til å bo hjemme. Vel det var en lykkelig slutt, på litt over ett års ekteskap. Til dere som vil flytte til Thailand, og ønsker å bli fastboende i Thailand. Lær dere thai dere som vll bo i Thailand. Det kan være en fordel, som dere kan dra nytte av. Vi skal også snakke det språket, som det landet vi bosetter oss i. Både for vår egen del, og i respekt for landet og menneskene rundt oss. Vi blir og MYE mer respektert av alle thaiene rundt oss, og kjøper alt til thaipris på markedene der vi bor. Det gjør livet enklere og bedre for alle parter. I Norge så KREVER vi, at "nye" norske statsborgere snakker norsk. Da bør det også være slik, når vi selv flytter til ett annet land!

I dag lever jeg ett harmonisk og godt liv. Har bodd sammen med min kone i omtrent 10 år. Alt det vonde som sjedde i mitt første drøye år og ekteskap er nå glemt. Den som er fornøyd, ser seg ikke tilbake. Jeg lever lykkelig i dag, og gleder meg og ser på fremtiden med fred i sinnet. Kansje de neste artikler, er mye "lysere" og bedre enn denne. For må med hånda på hjertet si, at jeg har det så godt som det går ann å få det. Men man skal fortelle sanhetene, både de gode og dårlige opplevelser. Først da får man ett riktig syn, på hva livet egentlig er.

Ps. Hvis noen skal opp til Chiang Mai, bør dere ta en tur innom Ciang Mai sin eldste pub. Nydelig mat og en koselig bar, de har 6 stk. bungalows som de leier ut. Fantastisk rent og pent, og fritt Internett på rommene. Alt er rent og pent, og de har en kjempekoselig spiseavdeling. Ett rolig og hyggelig sted, med en fin atmosfære. Eierene er gode venner av min kone og meg. Eierene er selvfølgelig Tong og Grahame Quinn. Kommer dere dit en gang, så hils dem så masse fra Solan som er mitt klengenavn. Legger med en link til The Pub. Kansje vi sees der i oktober i år?

The Pub Chiangmai, Thailand, Bar, Restaurant, Bungalows

A.H.

Farang"Kwai"

Farang"Kwai"

Medlem

• Medlemmer
  • 4 518 Innlegg:
hyggelig lesning:-) Jeg må skjerpe meg ser jeg:-)
håper du får minst 11 år til i Thailand et land som altid overrasker..
jeg vet ikke når jeg skal ned om det blir før eller etter fødsel.
så visst vi kommer før så kanskje mann ses ja..-)
Livet er da artig også da, selv om det nok så sikkert er flere blåmandager enn disse glad fredagene..

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 805 Innlegg:

hyggelig lesning:-) Jeg må skjerpe meg ser jeg:-)
håper du får minst 11 år til i Thailand et land som altid overrasker..
jeg vet ikke når jeg skal ned om det blir før eller etter fødsel.
så visst vi kommer før så kanskje mann ses ja..-)
Livet er da artig også da, selv om det nok så sikkert er flere blåmandager enn disse glad fredagene..

Det kunne vært meget hyggelig.

A.H.

petit

petit

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 686 Innlegg:
meget interesant innlegg arild. fint det ordna seg til slutt

mao

mao

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 504 Innlegg:
Mye tragisk i ditt innlegg. Fint du har det bra nå ! Lykke til videre.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Rene Bangkok book lesingen det her. Du burde skrive bok om livet ditt Arild!

Tragisk nok er at det han beskriver ikke hører til hva mindretallet av de som har flyttet nedover opplever. Det er også noe med det han beskriver å ha et langvarig distanse forhold til en Thai også. Etter alt jeg har sett, opplevd på nært hold, hørt og lest om hva som feregår, så kan en egentlig lure på hva vi holder på med og hvorfor vi i det hele tatt ønsker å utsett oss selv for slike potensielle fallgruver.

Jeg har skrevet en del om det før i enkelte poster, og vil om jeg får tid skrive litt om mine langtids opphold i Thailand, som vil få de fleste av dere til å benekte at slik er det faktisk for flesteparten av oss.
Redigert signatur

Åge

Åge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 8 752 Innlegg:
Arild, jeg tror du har hele tiden hatt en plan og fokus på det gode liv. Muligens noen ganger har det virket fjernt, men du har målbevisst jobbet frem til hvor og hva du er. Jeg ønsker deg all hell og lykke videre og så får dette være en anspore til alle oss andre som også ønsker oss det gode live....

jan.aslak

jan.aslak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 580 Innlegg:
Interessant lesning Arild , Kanskje vi sees i Chiang Mai i okober ?

Panthip

Panthip

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 323 Innlegg:
Det var en utrolig historie. Det er nok ikke så mange som kan skilte med en slik opplevelse. Får en til å undres på hva som foregår oppe i hodet på enkelte thaier.

Du skriver godt og med dine erfaringer kunne du nok skrevet en interessant og spennende bok om livet på landsbygda i Thailand.

Håper du forfølger den tråden.
Panthip
.........
เลออน
If you want something done look for a busy man, not an idle one.

stenren

stenren

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 458 Innlegg:
Veldig bra Arild, du er utrolig god til å fortelle.

Reiser ned 4 Juli.
Carpe Diem.
O.S.

Schlanbusch

Schlanbusch

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 1 737 Innlegg:
Interessant, og godt fortalt, historie - selv om det ble en tragisk start på ditt nye liv i Thailand.

Du burde også bruke dine gode fortellerevner til å fortsette historien etter skilsmissen, hvordan du klarte deg videre, og ble kjent med din nåværende kone.
Du vet vi her inne elsker alle historier fra dagliglivet i Thailand/Asia - På godt og vondt.
-

“Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap)

.

- If you could reason with religious people, there would be no religious people...
.

Larre

Larre

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 268 Innlegg:
Interessant lesing Arild. Det er godt at du har funnet lykken :)
Når man leser slike historier så begynner man jo som Phantip sier å lure på hva som foregår i hodet på enkelte.
Jeg sier ikke thaier for slike kan man nok finne flere plasser i verden.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Du har vært gjennom det meste, Arild, både i Norge og her. Jeg håper fortsettelsen blir som du satser på.
P.S. Jeg har bare halvparten av din botid her, men heller ingen planer om å dra til Norge.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 805 Innlegg:
Takk for lykkeønskninger videre i livet. Det er jeg sikker på går bra, og har og vært bra i snart 10 år. Alt det vonde som skjedde på ett år, det har jeg vendt ryggen ti. Alle eksamenspapirer, mesterbrev og diplomer, de trenger jeg ikke så de er helt glemt. Men ALLE bilder fra mor og far, min barndom og fra jeg giftet meg og hele barrnas oppvekst savner jeg. Ett helt liv i bilder. Samt masse videoer med mine barn. Samt jeg var lidenskapelig samler av 78 plater, Singel 45, EP og LP plater savner jeg litt. Hadde nesten 1 hyllemeter med 78 plater inkl. alle Elvis sine 78 innspillinger. Hadde 2 hyllemeter med 45 plater og 12 meter med Long Playing. Ett ekstremt lydanlegg, med en to kjempe avanserte platespillere, Tanberg sin siste spole og 4spors båndopptagere. Vel borte er de sammen med resten av livet i Norge. Men MÅ innrømme jeg savmer alle albumene med bilder. Motorsykler og annet er bare ting, som jeg kan kjøpe på nytt. Men bilder fra tre generasjoner er borte. Det kan smerte fra tid til annen.

Skal efter hvert samle meg, og skrive fra den dagen jeg traff kona. Men jeg har en sak mot politikere, som en advokat og jeg skal sende til en komite i Stortinget i år. På grunn av korrupsjon i Norge, så mistet jeg firma, hus og hjem, og familien gikk i oppløsning. Den saken har 20 års jubileum i år, og er IKKE for gammel for en rettsak i den internasjonale domstolen i Haag. På grunn av kona har gitt meg ett godt liv, har jeg nå krefter til å ta opp denne saken. En sak som er for meg uoppgjort, og kansje ett lovverk i Norge som bør forandres. Dette er ikke så viktig for min del, men kan hjelpe unge mennesker i Norge i årene fremover.

A.H.

runeli

runeli

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 014 Innlegg:
JEg maa virkelig ta av meg hatten for deg Arild. Som noen nevnte her tidligere. Sett deg ned aa skirv en bok om livet ditt. Det skulle ikke vaere vanskelig aa "selge" til noen forlag.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 805 Innlegg:

JEg maa virkelig ta av meg hatten for deg Arild. Som noen nevnte her tidligere. Sett deg ned aa skirv en bok om livet ditt. Det skulle ikke vaere vanskelig aa "selge" til noen forlag.

Det er nok mange som har sagt dette. Blant annet min advokat, en psykolog og to leger. Har overvunnet ting og sykdom i livet, som dømte meg over og ut. Samt sloss for andres liv og bedre leve og arbeidskår. Som min lege sa litt trøstende, da jeg mistet hus og alt. Kona dro efter nesten 30 år. Du har hatt ett ekstremt "rikt" liv, var hennes ord. Men var ingen trøst i de ordene da. Når jeg mistet kone og familien efter så lang tid, da var jeg nære ved å miste grepet på livet. Men fant ut at sjansen var i, og forlate Norge og skape ett nytt liv i en annen verden. Da ville jeg ha for mye å tenke på og lære, så det "gamle livet", ville sakte bli glemt. Det har vist seg at var en riktig besluttning.

Jeg har reist meg fra "dødsrikets terskel" mange ganger, og har tapt alt og kommet "tilbake" til livet. Mine nærmeste venner og familie har sagt det samme. De synes også jeg skal skrive. Slik at andre som har det vondt, vet det det går ann å få det bra hvis man ikke gir opp. Verden kan ta mitt liv, men ALDRI knuse meg.

A.H.

Xin Chao

Xin Chao

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 5 372 Innlegg:
Det var et tankevekkende innlegg, Arild, og burde være obligatorisk lesning for alle som kaster seg inn ekteskap i Asia etter kort tids kjennskap, og spesielt de som ikke ikke har et felles språk med den tilkommende.
At du hadde lært deg thai, reddet deg sannsynligvis fra mange ytterligere problemer.

Dette innlegget har blitt redigert av Xin Chao: 24 mai 2010 - 04:12

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Det var et tankevekkende innlegg, Arild, og burde være obligatorisk lesning for alle som kaster seg inn ekteskap i Asia etter kort tids kjennskap, og spesielt de som ikke ikke har et felles språk med den tilkommende.
At du hadde lært deg thai, reddet deg sannsynligvis fra mange ytterligere problemer.

Tiltredes! I sin helhet :)

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Kickapoo

Kickapoo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:
Takk for at du deler din historie.

Synes også det er bemerkelsesverdig at du der og da ikke gav opp din søken etter det gode liv. Den opplevelsen du hadde kunne skremt enhver til å tørre å satse igjen.

Godt å høre at du har det bra med din nåværende kone.

Skriv gjerne mer. Hverdagen din er jo så langt fra oss, så det er veldig intressant å høre.

skogvokteren

skogvokteren

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 74 Innlegg:
Hei Arild.

Føyer meg inn i rekken og takker for spennende lesning. Du har vært gjennom det meste og bruker alle dine erfaringer til noe positivt. Jeg har funnet mye god informasjon her inne på forumet. Skriver ikke så mye selv foreløpig, men har lest gjennom mange tråder.

Har en venninne i LOS som jeg nå har kjent i 1,5 år. Mer og mer tenker jeg på om vi kan få en fremtid sammen, og etter hyppig reising nedover de siste tre årene har jeg blitt veldig glad i Thailand.

Har investert i en condo som jeg har et 5-års perspektiv på. Det vil si at jeg om ca 5 år håper jeg kan selge denne med fortjeneste og kanskje anskaffe meg et hus, forhåpentligvis sammen med min kjære. Da vil målet mitt være å tilbringe mest mulig tid i LOS. Om jeg klarer å skaffe meg jobb i SØ-Asia så enda bedre. Vil iallefall se etter muligheter.

Chiang Mai er absolutt en by som jeg ville vurdert å bosette meg i. Har foreløpig besøkt den en gang og kommer garantert tilbake. The Pub blir da lagt inn som destinasjon og kanskje også et sted å bo på. Har nettopp hatt et seks uker langt opphold i LOS inkludert to ekstra uker med aske-eksil. Derfor er nok Oktober for tidlig for meg til å returnere, men hvis det lar seg gjøre drar jeg til C.M.

Takk igjen, både til deg og dere andre som deler erfaringer og tips om en tilværelse på andre siden av kloden. En spennende tanke! 8)
Life's what you make it. :palme: Celebrate it.

Mvh Skogvokteren70

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere