Gå til innhold

Foto

Hvem blir efterfølgeren til sin konge?

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
32 svar til dette emnet

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Spørsmålet er egentlig ikke om hvem som overtar tronen tror jeg. Jeg vil heller stilt spørsmålet om det i det hele tatt blir en tronfølger. Dette med tanke på den betente politiske situasjonen som finnes i Thailand. Den synes kanskje ikke for tilfelle å være der, men jeg tror at den fort kommer til overflaten med en gang kongen dør. Og jeg tror at Thaksin, ved hjelp av sin søster og sine lakeier, vil benytte denne gylne muligheten som dukker opp til å overta "tronen". Jeg tror at muligheten for at Thailand ender opp som en republikk er høyst tilstede. Og dette med en president som "regjerer livet ut". Et skremmende eksempel på nettopp dette er Ferdinand Marcos på Filippinene selv om foranledningen var litt annerledes der.

Denne linken inneholder litt viktig informasjon når det gjelder Thaksin sine muligheter til å bestige "tronen".

http://www.iar-gwu.org/node/505

Selv med min lille kunnskap, så forstår jeg at Thaksin eller en eller annen fra hannes fløy, har makt så lenge Generalene toer sine hender. Altså på nåde inntil videre. Kongens Imperium er for stort, til å kunne bryte sammen over natten uten omfattende konflikter, som vil berøre hele regionen. Nærmeste konflikt sone er jo disputten med Kambodia, og der pleier jo Thaksin gode bånd bla. Det blir spennende å se.

Redigert signatur

Thaifrelst

Thaifrelst

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 180 Innlegg:

Det som vel er 100% sikkert er at ingen kommer til å spørre fagfolkene her på forumet hva de mener om denne saken

I isåfall, om de mot formodning skulle bli spurt, så burde de klokelig holde kjeft om de skulle ha noen forhåpning om å komme tilbake til Thailand.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Selv med min lille kunnskap, så forstår jeg at Thaksin eller en eller annen fra hannes fløy, har makt så lenge Generalene toer sine hender. Altså på nåde inntil videre. Kongens Imperium er for stort, til å kunne bryte sammen over natten uten omfattende konflikter, som vil berøre hele regionen. Nærmeste konflikt sone er jo disputten med Kambodia, og der pleier jo Thaksin gode bånd bla. Det blir spennende å se.

HKH kongens menn! (råd)

det er  mektige folk og en egen etteretnig.

Har ikke Thaksinene klart og penetrere,

Privy Council of Thailand

120px-Garuda_Emblem_of_Thailand.svg.png This article is part of a series on the
politics and government of

Related issues[show]

The Privy Council of Thailand (Thai: คณะองคมนตรีไทย, khana ongkhamontri thai) is a body of appointed advisors to the Monarch of Thailand: King Bhumibol Adulyadej of Thailand. The Council, as the Constitution of Thailand stipulates, must be composed of no more than eighteen members. The Council is led by the president of the Privy Council of Thailand; currently former Prime Minister, 'National Statesman' and Army General Prem Tinsulanonda.[1] The king alone appoints all members of the Council.

Under the 2007 Constitution of Thailand, the Council is given many powers and responsibility, all with regard to the Monarchy of Thailand, and the House of Chakri. Th

http://en.wikipedia....cil_of_Thailand

Dette innlegget har blitt redigert av tyvhans: 09 november 2013 - 15:24

Pain is temporary, honor lasts forever.

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 358 Innlegg:

Thailands konge skal krones i tre dager til ende.

For første gang på nesten 70 år skal en konge krones i Thailand. Den overdådige seremonien holdes over to år etter at Maha Vajiralongkorn overtok kronen.

Hvorfor seremonien er blitt utsatt så lenge, er uvisst. Den første tiden ble det begrunnet med den ett år lange landesorgen for kong Bhumibol Adulyadej, som døde i oktober 2016 etter nesten 70 år på tronen. Hvorfor det fortsatte å drøye i ytterligere halvannet år, har Vajiralongkorn (66) ikke gitt noen forklaring på.

Ikke bare skal kongen få en 7,3 kilo tung krone laget av gull og diamanter på hodet. Han skal også renses i vann fra fem elver og fire dammer, som helles over hodet hans. Deretter skal han sitte på en åttekantet trone for å bli salvet med vann fra 100 ulike kilder fra hele landet. Til slutt blir han utstyrt med en hvit paraply med ni lag, som symboliserer at kongen er innsatt.

I motsetning til sin far, som forsøkte å holde seg unna politikk, har Vajiralongkorn tatt flere grep for å øve politisk innflytelse og befeste sin maktposisjon innen kongehuset.

Blant annet utstedte han i fjor en ordre som førte til at hans søster, tidligere prinsesse Ubolratanam, ikke fikk stille som statsministerkandidat.

https://www.abcnyhet...-dager-til-ende

Dette innlegget har blitt redigert av Acer: 02 mai 2019 - 06:29

Livet seglar fort forbi

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 220 Innlegg:

Da skulle han hvertfall bli ren :-)

Ser også han nå har fått formalisert samlivet sitt og at "flyvertinnen" nå er blitt dronning.

At hun også i forkant var "general" for livvakten er naturlig, hun har nok 24 timers tjeneste.

Men tror nok at de nygifte har en oppgave når det gjelder imagebygging, der kan det nok kun gå en vei :-)

(kansje :-) )

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 358 Innlegg:
Thailands konge båret på gullstol gjennom Bangkok.

Thailands nykronede kong Maha Vajiralongkorn er vist fram til folket i en spektakulær prosesjon der soldater bar ham gjennom Bangkok i gullstol.

I løpet av den tre dager kroningsseremonien har kongen fått plassert en 7,3 kilo tung krone laget av gull og diamanter på hodet.

Men i søndagens overdådige prosesjon gjennom gamlebyen hadde var denne byttet ut med en bredbremmet svart hatt med gulldetaljer. Fortauene var fulle av folk som ville hilse på kongen, som var ikledd røde strømper og en gullkappe med juveler.

Den tre dager lange seremonien har en prislapp på bortimot 270 millioner kroner.

På den sju kilometer lange paraderuten fikk folk komme nær kongen for første gang siden tronskiftet. De aller fleste som hadde møtt opp i den stekende heten, hadde på seg skjorter i gult – monarkiets farge. Mange hadde med seg portretter av Vajiralongkorn og ropte «lenge leve kongen».

https://www.aftenpos...gjennom-Bangkok
Livet seglar fort forbi

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 220 Innlegg:

Spørsmålet blir om han ønsker/klarer modernisere kongehuset i tråd med dagens verden.

Eksempelvis angående likestilling i tronarvingsspørsmålet, hvor det vel pr. i dag kun er mannlige medlemmer av kongehuset som blir omfattet (dessverre).

Dagens konge er ikke direkte noen ungdom og i tillegg er det vel visse spørsmål knyttet til helsetilstanden, selv om han er flink å sykle :-)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Vel.  Kongen er kronet men jeg la merke til noe i småbyen like ved oss.  Det var omtrent ingen som hadde gul skjorte eler t-trøye på seg.

A.H.

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 338 Innlegg:

Vel.  Kongen er kronet men jeg la merke til noe i småbyen like ved oss.  Det var omtrent ingen som hadde gul skjorte eler t-trøye på seg.

A.H.

Her oppe i nord hvor jeg har oppholdt meg den siste mnd. Har det vert som å oppholde seg i en liten solsikke by.

Tror nok kontrastene kan være store på de forskjellige plasser.

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 338 Innlegg:

Her var det også mye gult å se i går , noe av mange av oss så på TV i går.

http://www.nationmul...tPos=0#cxrecs_s

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 338 Innlegg:

Synes dette var en fin gest av Kong X

13:22Jenny-Linn Lohne
AKTIVIST BENÅDET

En thailandsk aktivist som er dømt for å ha fornærmet kongehuset, er løslatt etter at han ble benådet av kongen, melder NTB. Jatupat «Pai Dao Din» Boonpatararaksa (27) ble møtt av hundrevis av venner og slektninger da han fredag slapp ut av fengselet i Khon Kaen nordøst i Thailand. – Jeg er ikke sint på noen, jeg bare elsker demokrati og frihet, sier han i en videosnutt på Facebook.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 220 Innlegg:

Det er nok  noe av det smarteste kongen har gjort til nå :-)

Hadde han vært ennå smartere hadde han avskaffet hele lovverket angående majestetsfornærmelser.

Tror det hadde gitt ham en "flying start" i populariteten hos det brede lag av befolkningen samt hos studenter og aktive, framtidsrettede thaier :-)

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 358 Innlegg:
Bedre utgave :

Aktivist benådet i Thailand – tre andre savnet.

En thailandsk mann som har sonet nesten to år for majestetsfornærmelse, er løslatt etter at han ble benådet av kongen. Tre andre aktivister skal være savnet.

Samme dag opplyste en menneskerettsgruppe at tre personer er forsvunnet i Thailand etter å ha blitt anklaget for majestetsfornærmelse. De tre ble utlevert fra Vietnam, ifølge den USA-baserte menneskerettsgruppen Thai Alliance for Human Rights.

Thailands militærjunta avviser anklagene. Visestatsminister Prawit Wongsuwan sier at det ikke er blitt utlevert noen personer fra Vietnam.

Så sent som i januar ble to velkjente kritikere av militærjuntaen og kongehuset funnet døde i elven Mekong ved grensen til Laos. Likene var fylt med sement, trolig for å få dem til å synke. Det er ikke klart hvem som har drept dem.

Denne uken ble resultatene fra Thailands første valg på åtte år endelig offentliggjort, 45 dager forsinket. De viser at opposisjonen vant flest plasser i nasjonalforsamlingen, men ikke nok til å danne en flertallsregjering. Opposisjonen bestrider resultatet, som trolig betyr at militærjuntaen i realiteten fortsetter ved makten.

Jatupat var den første som ble pågrepet for å ha fornærmet kongehuset etter at Thailands forrige konge døde i 2016 og sønnen overtok. Benådningen kommer få dager etter at kong Maha Vajiralongkorn ble offisielt kronet i en overdådig seremoni.

I Thailand kan majestetsfornærmelser straffes med opptil 15 års fengsel, noe som betyr at landet har en av verdens strengeste strafferammer for slike lovbrudd.

https://www.abcnyhet...re-andre-savnet
Livet seglar fort forbi

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere