Gå til innhold

Foto

Hvem blir efterfølgeren til sin konge?

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
32 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Det er enda ett stort spørsmålstegn, hvem som vil sitte når Thailand sin kjære konge er borte. Det er ett råd som skal velge en ny konge. Eller blir det en konge? Kansje det er en mulighet for at Thailand for første gang, blir "styrt" av en dronning? Det behøver ikke være en kronprins som automatisk overtar. Det har skjedd flere ganger i historien. Trekker kronprinsen seg, så er det en mulighet for at Thailand, kan skrive en ny historie. Men det kan og hende, at kronprinsens sønn blir ny konge. Kan det for første gang bli en "styrende" dronning. Kansje kan det være bra. U.S.A. har jo sin første fargede president. Skal Thailand også skrive en ny "historie?

Den som thaiene elsker høyest av kongen sine barn, tror jeg nok er hans datter. Mange håper nok på ett "under", slik at hun kan "styre" landet. Kulturen i Thailand er så ukjent for oss. Det er en gammel spådom, som de fleste thaier tror på. Den sier at den kongen som nå sitter, er den siste kongen i denne slektslinje. Eller kan det tolkes, som det blir noe nytt, efter Kong Rama den IV er borte. Jeg sier ikke at dette vil skje, men på grunn av kultur og tro på spådommer kan det hende.

Jeg bare undrer.

A.H.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:
Etter den thailandske konstitusjonen har tronen en agnatisk arvefølge, dvs den arves bare gjennom menn. Slik har det også vært i Norge, men dette ble endret for noen få år tilbake.

Hvis Thailands riks-playboy (mors lille sukkerklump) blir det neste statsoverhodet, tør jeg ikke tenke på hva konsekvensene vil bli. Han har ikke mye tillit hos folket, og han skal få en kjempejobb med å holde det samlet slik hans far har gjort.

Dette innlegget har blitt redigert av torasap: 10 mars 2010 - 01:43

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Etter den thailandske konstitusjonen har tronen en agnatisk arvefølge, dvs den arves bare gjennom menn. Slik har det også vært i Norge, men dette ble endret for noen få år tilbake.

Hvis Thailands riks-playboy (mors lille sukkerklump) blir det neste statsoverhodet, tør jeg ikke tenke på hva konsekvensene vil bli. Han har ikke mye tillit hos folket, og han skal få en kjempejobb med å holde det samlet slik hans far har gjort.

Det kan faktisk gi "åpning" for at det kan sitte en kvinne på tronen. men er ikke veldig sansynelig. Men det kan skje på grunn av thaienes overtro, og den gamle spådommen. Håper som deg, at "riksplayboyen" ikke blir valgt. Har en tro på at det ikke skjer. Holde landet samlet som sin far gjorde, det er for han HELT umulig. Det tar mange år, og opparbeide en slik tillitt. Playboyen har kun opparbeidet misstillitt.

A.H.

poptherock

poptherock

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 163 Innlegg:
...bare vent å se...

min teori er nå slik...:

Kongen er død...leve kongen!

Dette er det mange eksempler på opp gjennom historien.

Ikke minst kan det gå her i Thailand som det gikk i Norge da vår avholdte Kong Olav døde..det var vel ikke alle som trodde at Kong Harald kunne følge i sin fars rolle slik som han har gjort og han var vel ikke levnet store sjansen til å fylle sin fars sko på en slik flott måte som han til nå har gjort..?

Det er bare å vente i spenning og se hva som skjer...er det ikke?

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

...bare vent å se...

min teori er nå slik...:

Kongen er død...leve kongen!

Dette er det mange eksempler på opp gjennom historien.

Ikke minst kan det gå her i Thailand som det gikk i Norge da vår avholdte Kong Olav døde..det var vel ikke alle som trodde at Kong Harald kunne følge i sin fars rolle slik som han har gjort og han var vel ikke levnet store sjansen til å fylle sin fars sko på en slik flott måte som han til nå har gjort..?

Det er jeg enig med deg i. Men siden jeg bor tett sammen med thaiene, så får jeg litt andre impulser en det fra media. Slik thaiene tenker og tror på spådommer. Det er slike ting som får ett vestlig menneske, til å fundere litt over hva kulturen kan skape.

Men lenge leve konge. Det er så sant som det er skrevet. Men vi vet det blir en stor og lang sørgetid, da Thailand sin kone er borte. Efter det så får vi svaret.

A.H.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Da Harald holdt sin forrige nyttårstale og erstattet sin sedvanlige formulering "kjære landsmenn" med "kjære alle sammen", var jeg overbevist om at det norske folk ikke lenger trenger noen konge. Det er vel Hijab-Sonja som har hatt dårlig innflytelse på ham, tenker jeg. Selv om "Kongeriket Norge" høres fetere ut en "Republikken Norge", så er det ikke minst på grunn av Haakon VIIs sterke aversjoner mot datidens okkupasjonsmakt, at monarkiet har vært bevart frem til nå.

Når kongen og dronningen ikke klarer å heve seg over politikken men velger å underkaste seg politisk korrekthet ved å blant annet iføre seg fascistiske symboler, så er landet bedre tjent med å ha en president. I motsetning til kongen hvis "person er hellig" (jfr Grl § 5) kan en president holdes ansvarlig for sine handlinger.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Da Harald holdt sin forrige nyttårstale og erstattet sin sedvanlige formulering "kjære landsmenn" med "kjære alle sammen", var jeg overbevist om at det norske folk ikke lenger trenger noen konge. Det er vel Hijab-Sonja som har hatt dårlig innflytelse på ham, tenker jeg. Selv om "Kongeriket Norge" høres fetere ut en "Republikken Norge", så er det ikke minst på grunn av Haakon VIIs sterke aversjoner mot datidens okkupasjonsmakt, at monarkiet har vært bevart frem til nå.

Når kongen og dronningen ikke klarer å heve seg over politikken men velger å underkaste seg politisk korrekthet ved å blant annet iføre seg fascistiske symboler, så er landet bedre tjent med å ha en president. I motsetning til kongen hvis "person er hellig" (jfr Grl § 5) kan en president holdes ansvarlig for sine handlinger.

Det er jeg 100% enig i. Med Sonja synes jeg det norske kongehuset "falmet". Rent politisk og økonomisk, så trenger ikke Norge en konge eller "gallionsfigur" lenger.

A.H.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
folk må slutte og lese romantikk og høre på kvinnfolka våre det er utvilsomt
HE kromprins Vajiralongkorn som er den som overtar den dagen da det blir arvefall
hoffet har i thailand har allrede staket ut linjene den dagen om kongen abbidiserer elller det blir arvefall det blir HE kromprins Vajiralongkorn
som ovetrat tronen ingen andre har kontrol over alle vepnede styrker og er pupulær der
en prinsesse har ikke de kunnskapene som kreves lede dette landet s stridene styrker!
HKH Kronprinsen har utdannelse som få kromprinser i noen konge dømme innhar

og igjen begynne og spekulere om dette er uhørt i dag som HM konegen er friskemeldt

han er og blir thailands konglige høyhet kronprins av thailand
han har gang på gang vist sin styrke
og har rank av admiral i alle vepna grener
han er jager flyger og en strateg enn meget klok mann som sin far , og sine ssøstrere og begynne en slik spekulasjon nå er ikke passenede
synes jeg den dag kommer da hans konglige høyhet kromprins Vajiralongkorn overtar tronen dette ser ikke jeg i det hele tatt som problematisk men helt naturligt

Vajiralongkorn - Wikipedia, the free encyclopedia
http://en.wikipedia..../Vajiralongkorn

hans konglige høyhet,s søsken har Princesse tittler
som kona til kronprinsen har også prinsesse titel

håper folk griper til vettet og lar dette bli slutten på dette tema for og ungå majestests fornærmelser

Edit: Tatt bort store bilder og spam.

Dette innlegget har blitt redigert av fal: 10 mars 2010 - 08:52

Pain is temporary, honor lasts forever.

FredrikS

FredrikS

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 542 Innlegg:
Ja,det du sier ang overtro og magi i Thailand har skikkelig feste i menneskene der..
Det har jeg erfart på godt og vondt..Flere Thaier i Norge vil ikke ha noe med min kone og gjøre av den grunn at hun kommer fra Surin som er mørkemagiens provins..
Så dette går dypt,kanskje dypere enn non av oss kan forstille oss..

Men det er bare å vente,men likevel et godt tema å snakke om..

Og ang vårt kongehus,så må jeg si det at vår fremtidige konge derimot har jeg skikkelig tro på.
HKH Kronprinsen er en vannvittig fin type syns nå jeg,og han tror jeg vil være mye mere aktiv,og fremme..Jeg tror han vil gjøre en jobb i motsetning til å kun ha et utad ansikt som i de seinere åra..

Dette innlegget har blitt redigert av FredrikS: 10 mars 2010 - 04:23

Jeg kommer når jeg kommer, og hvertfall ikke før!

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Hva har thai-ambassaden å gjøre med hva FredrikS skriver om "vårt kongehus", dvs det norske?

Torasap ikke quote meg som Fredrik S begg bør ta borty quotingen jeg tar den også bort det er lite folk på fora no men bruk fornuft, det er en annsatt på den thailanske ambasden som har som oppgave og følge med på alt som blir skrevet og sakt personen får alle aviser og klipper dette oversetter og sender hjem til thailansk ud de er meget ømtølige og ovenfor kongehuset er de meget følsomme det er jobben deres jeg vet med 100 prosent sikker het att de følger med på fora og har sine som sender inn alt som kan skade kongehuset dere oppi norge viste kansje ikke dette men for oss her nede er kongehuset og byudda helli, vær sinill og ikke lag en dialog om tema ta det heller på epost eller pm, vi skal vise den respekt for vårt thailanske vertskap. hva de gjør mot kongehuset i norge for idiotene i akergaten fortelle de er kun etter og øke opplaget og kongehuset kan ikke og vil ikke ta til motmele men det kan ende med persona non grata jeg kjenner meget godt en thailansk kvinne som også følger med !

la oss vise den respeketen jeg fjerner dette innlegget

Pain is temporary, honor lasts forever.

FredrikS

FredrikS

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 542 Innlegg:
Det skal sies at jeg mente VÅRT kongehus i Norge TyvHans,og HKH Kronprinsen fra det kalde nord..

Dette med kongehuset i thailand er et ømtåelig tema,og deres respekt for dem er noe helt annet..
Jeg forstod hva du mente i første innlegg,gjorde likevel om min post..Da jeg er enig med deg om dette om det så være Thai kongehuset eller Norges kongehus..

Men ikke misforstå,jeg ville ikke rakka ned på Kongehuset i Thailand med det skriftspråket jeg brukte om vår Norske konge i min først epost.

;-D
Jeg kommer når jeg kommer, og hvertfall ikke før!

kalasin

kalasin

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 180 Innlegg:
Rådet som setter seg ned når Thailands kjære konge går bort, vil nok følge tradisjonen og velge partyprinsen. Viktig at han tar litt mere kongelig tak fremover og starter prosessen mot kronen. Vårt eget kongehus med Harald og kompani kan pakke sammen for godt å melde seg på NAV.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Rådet som setter seg ned når Thailands kjære konge går bort, vil nok følge tradisjonen og velge partyprinsen. Viktig at han tar litt mere kongelig tak fremover og starter prosessen mot kronen. Vårt eget kongehus med Harald og kompani kan pakke sammen for godt å melde seg på NAV.

Grunnen til jeg lurer på hvem som skal overta efter kongen, er at det er ikke kronprinsen som har overtatt hver gang. Dette er bare i dette "dynastiet", som kun har konge nr. 9. Rådet gjør garantert sin jobb på beste måte. Behøver ikke tvile på det.

A.H.

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 471 Innlegg:
Det er kromprins Maha Vajiralongkorn som blir den neste kongen i Thailand
dvs Rama X.

At en av søstrene hans eller en utenforstående skal overta tronen er like utenkelig
som at Ari Behn skal bli den neste kongen av Norge.

Jeg vil tippe det blir en sørgeperiode på minst 100 dager etter kong Bhumibol,
og det gir den nye kongen tid til å konsolidere.
Men allerede i dag er nok avtalerer gjort, mange har snakket sammen på toppene av det militære hirarki,
næringsliv og i det politiske miljø.
Posisjoner er fordelt og oppdrag bortlovet.

Det blir business as usual...
When the going gets tough, the tough get going.
When the going gets rough, the tough get rough.

TGfan

TGfan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 236 Innlegg:

Thailand's succession: As father fades, his children fight | The Economist

Economist not distributed in Thailand over royalty story
Ambika Ahuja
BANGKOK
Fri Mar 19, 2010 2:15am EDTBANGKOK (Reuters) - The Economist magazine will not be distributed in Thailand this week because of an article on the sensitive issue of the future of the monarchy and succession to hospitalized King Bhumibol Adulyadej, the magazine said.
TGfan
Smooth as Silk

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Thailand's succession: As father fades, his children fight | The Economist

Dette var litt av en artikkel. Ganske tydelig at Thailand ikke vet mye om hva fremtiden, en ny konge og demokratiet vil bli. Det ligge også litt å "murrer" i bakhodet, at Chakri-dynastiet skal dø ut med den nåværende kongen. Men tviler litt på det. Hva med kronprinsen som konge og Thaksin? Vil han benåde Thaksin efter han blir Konge? Vel svaret får vi efter kansje 6 mndr. sorg i Thailand. Var en fantastisk fin fremstilling av problemene i Thailand, som ligger som perler på en snor. Kan vel neste si: HVA SKJER???

A.H.

TGfan

TGfan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 236 Innlegg:

Det ligge også litt å "murrer" i bakhodet, at Chakri-dynastiet skal dø ut med den nåværende kongen. Men tviler litt på det.

A.H.

En overtro som man ikke skal glemme helt.....For utlendinger er dette litt for drøyt men for thaier kan alt skje....

Om man ikke tror på overtro er det helt greit men ikke gjør nav av det....er det blitt sagt fra de gamle.....

Hvordan døde kong rama 8? Var det virkelig selvmord?...Var det virkelig et drap?

Dette innlegget har blitt redigert av TGfan: 19 mars 2010 - 20:24

TGfan
Smooth as Silk

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

En overtro som man ikke skal glemme helt.....For utlendinger er dette litt for drøyt men for thaier kan alt skje....

Om man ikke tror på overtro er det helt greit men ikke gjør nav av det....er det blitt sagt fra de gamle.....

Hvordan døde kong rama 8? Var det virkelig selvmord?...

Tiden vil vise om profetien blir oppfylt eller ikke. For alt vi vet kan den være selvoppfyllende dersom den blir tatt alvorlig i tilstrekkelig høy grad.

På den ene siden er Thailand uforutsigbart nok i seg selv om man ikke skal trekke slike x-faktorer inn i ligningen. På den annen siden kan det være nettopp slike ting som gjør at Thailand i utgangspunktet er uforutsigbart og at man i høyeste grad bør ta dem i betraktning likevel.

sarotti

sarotti

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 204 Innlegg:

Det som vel er 100% sikkert er at ingen kommer til å spørre fagfolkene her på forumet hva de mener om denne saken

Thailand Frelst

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

Spørsmålet er egentlig ikke om hvem som overtar tronen. Jeg vil heller stilt spørsmålet om det i det hele tatt blir en tronfølger. Dette med tanke på den betente politiske situasjonen som finnes i Thailand. Den synes kanskje ikke for tilfelle å være der, men jeg tror at den fort kommer til overflaten med en gang kongen dør. Og jeg tror at Thaksin, ved hjelp av sin søster og sine lakeier, vil benytte denne gylne muligheten som dukker opp til å overta "tronen". Jeg tror at muligheten for at Thailand ender opp som en republikk er høyst tilstede. Og dette med en president som "regjerer livet ut". Et skremmende eksempel på nettopp dette er Ferdinand Marcos på Filippinene selv om foranledningen var litt annerledes der.

Denne linken inneholder litt viktig informasjon når det gjelder Thaksin sine muligheter til å bestige "tronen".

http://www.iar-gwu.org/node/505

Dette innlegget har blitt redigert av Silkepus: 09 november 2013 - 12:27

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere