Gå til innhold

Foto

Bli kriminell i Østfold!

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
38 svar til dette emnet

janinge

janinge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 965 Innlegg:

Det er vel heller snakk om tv eller ikke tv, noe annen type tv får man vel ikke tak i lengre.....
Håper det bare er hdready, så lider de vertfall litt :tv:

Var faktisk selv med på å bygge dette fengselet.

For og kunne arbeide der ,måtte vi skrive under på en "taushetsplikt"

Dette gjør at jeg ikke kan fortelle alt jeg vet, men en liten ting kan jeg vel si uten å bli buret inne da første mann ut fra fengselet vil kunne fortelle det samme?

Fengselet har 156 celler, fordelt på to bygg.
Hver celle har uttak for tv, internet og telefon.
Hver celle har eget bad med dusj, toalett, vask og strømuttak.
Badene er flislagde med keramisk innvenntar.

Hele området er inngjerdet av en 6 meter høy betongmur.
Kun en inngang/sluse.

Under hele området er det en "underjordisk kulvert" med tilgang til heis, trapper til alle bygg.

Innenfor området finnes også usjenerte "familieleiligheter" der de innsatte kan motta besøk av koner, unger, kjærester, o.l. og leve et "normalt" familieliv i et visst antall dager.
HUFF OG HUFF, kanskje jeg har fortalt formye nå, og blir en av de første brukerne?

:peaceskilt:

Dovregubben

Dovregubben

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 550 Innlegg:
Her er det noe som ikke rimer. Vi plages av kriminelle fra alle verdens hjørner, og ikke minst av Rumenere.Den ene banden råere en den andre. Politikerene klager over at norske fengsler, og soning forhold har blit så bra at vi i en årerekke har tiltrukket oss kriminelle. Er de så (u)heldige å bli tatt, ja så tjener de bedre, og har bedre boforhold, og mat en i hjemlandet. M.a.o. ingen risiko i det hele tat. Hva gjør så den Norske stat med det problemet? Selvfølgelig så hever de standarden enda noen hakk.
HEIA NORGE!
:peaceskilt:

laoman

laoman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 230 Innlegg:
Det må nevnes at dette ikke er det første fengselet med superstandard tatt ut av tiden. Dette er et eksempel på et annet: Bergen fengsel

Dette er nok en trend man har kastet seg på. Burde heller brukt mer penger på å bedre forholdene for de ansatte over hele landet.
laoman - www.thaisa.net
~long cold winter

sanapo

sanapo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 580 Innlegg:
tror ikke det er så mye hjelp i å "håpe" på å havne der,for oss med med norskt pass, dette er nok laget for de fra "det store" utland som "lider" av forskjelige "ting" som gjør de til kriminele og mordere , og når de etter å ha funnet ut hva de "led" av kan puttes i ett slikt "fengsel" for at de skal "tilbakeføres" til ett normalt liv utenfor fengsel.

men det å komme ut av halden fengsel og rett ned i ett rekkehus eller en hvilken som helst simple enebolig blir jo ett mega sjokk, -ikke hverken bønne rom eller bibliotek, eller eget ...osv osv.....

NEI SEND DRITTEN UT AV LANDET OG LA BESTEMOR OG BESTEFAR FÅ EI UKE ELLER TO FRI FRA GAMLEHJEMMET OG FÅ FERIE-OPPHOLD I HALDENFENGSEL . DER FOLK HAR TID TIL Å LEGGE DE TIL RIKTIG TID . OG SKULLE IKKE FORUNDRE MEG OM DE DER INNE OGSÅ FÅR SERVERT EN "TYNN" EN TIL Å SOVE PÅ........

SORRY FOLKENS , blei litt ivrig . da jeg blir så innihælv....forbanna på slikt.....
[SIGPIC][/SIGPIC] -Sanapo-

FredrikS

FredrikS

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 542 Innlegg:
Ja,dette er ikke bra...

Snakk om å oppfordre til kriminalitet,spesielt slik at en bli bura inn på vinterstid i 6 mnd...

Det er toppmoderne sløyd,kjøkken,trening,verksted,skole osv..
Som det blir nevt med celle så er det faen meg bedre enn de fleste har det hjemme..

Far min skal på runde der snart med sine venner,de fleste av dem nokså høyt stående i området,og de drar KUN for å virkelig se dette.Som en av dem sa,her skal det sitte albanere og somaler som har voldtatt og drept i topp moderne "hotell" med full utdannig,me smin mor som aldri har gjort en flue fortred må sitte på et hjem nesten uten strøm og mat.

Ja,en blir tatt ifra friheten når en sitter innne..Piss prat!
Du får penger hver uke,og det kan overføres ekstra penger fra familie og venner du kan bruke i butikken,der kan du kjøpe telefonkort!!
Det er også besøkstid på lik linje med et eldrehjem!

Når jeg var på besøk hos en kompis på hamar,lukka avd så var det biff med bernais og mandel poteter til middag før 1 time på helse stuidoet.
Litt Tv og kabal på kvelden før litt sjokolade pudding og så inn på rommet med egen Tv,og ta seg en røyk før en tok kvelden.

Klart at en blir noe rastløs,men hvor ligger faktisk straffen????
Jeg klarer overhodet ikke å se straff i det..
Og de fleste jeg har snakka med i ettertid av besøket har enten gått rett tilbak ei gammelt mønster eller blitt enda værre enn før.
Det sier vel kanskje sitt!

Så dette fengselet i Halden er en rein vits!!
Men det er jo samme komite som stod for Kvernhuset Ungdomsskole i fredrikstad,en av verdens dyreste skoler pga arkitekt osv..Har jo vært folk fra hele verden for å gi premier osv..Hadde de kommet idag hadde det ikke blitt noe premie,skolen ser rett og slett jævlig ut!!
Kanskje komiteen igjen vil ha litt publisitet og vise seg frem??Uten å tenke på resultatet på lengere sikt...
Jeg kommer når jeg kommer, og hvertfall ikke før!

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

5 millioner kroner pr fengselshybel! Bare småpenger dette?
Vel, vel, det er du og jeg som betaler for det, men andre som bestemmer at vil skal gjøre det.

Mener jeg at 5 mill. er småpenger i denne sammenhengen pr. hybel?
Deg om det....
Borgerne som stemmer på sittende regjering som vi får takke for dette går jeg utifra...:tv:

FredrikS

FredrikS

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 542 Innlegg:

NEI SEND DRITTEN UT AV LANDET OG LA BESTEMOR OG BESTEFAR FÅ EI UKE ELLER TO FRI FRA GAMLEHJEMMET OG FÅ FERIE-OPPHOLD I HALDENFENGSEL . DER FOLK HAR TID TIL Å LEGGE DE TIL RIKTIG TID . OG SKULLE IKKE FORUNDRE MEG OM DE DER INNE OGSÅ FÅR SERVERT EN "TYNN" EN TIL Å SOVE PÅ........

SORRY FOLKENS , blei litt ivrig . da jeg blir så innihælv....forbanna på slikt.....

Ja,hva med å bytte..
Sette de kriminelle på det som kalles eldrehjem,men som er det ekte fengselet..
Og sende de eldre ned på spa ogå kalt halden fengsel..

Jeg er enig med deg 100%

janinge

janinge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 965 Innlegg:

Ja,hva med å bytte..
Sette de kriminelle på det som kalles eldrehjem,men som er det ekte fengselet..
Og sende de eldre ned på spa ogå kalt halden fengsel..

Jeg er enig med deg 100%

Ja, ja, vi kan mene hva vi vil, alle her vet at de som har bygget opp landet lever i kummerlige omgivelser på norske eldresenter.
Men de nye fengslene? Det er utstillingsvinduer for å vise den norske sosialismen,s fortreffelighet.
Hva i helvete trenger vi de gamle til?

Får vel alle sosialister på nakken nå, men dette har gått forlangt

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 903 Innlegg:

Å "time" dette på rette måten og bestemme seg for den rette forbrytelsen er noe ditt barn vil måtte ha hjelp til. Om din sønn/datter ikke tidligere er straffedømt, så må det en ganske heftig forbrytelse til for å bli sittende fengslet i 4 til 6 år. Jeg vil ikke anbefale forbrytelser som vil måtte ha stigmatiserende eller traumatiserende konsekvenser. Eklsempler på dette er overgrepsforbrytelser, voldtektssaker og drap. Alt slikt vil kunne vanskeliggjøre bruken av utdanning i etttertid - samt at dette er handlinger som vil kunne påvirke din sønn/datter på en negativ måte. Det beste slik jeg ser det - enklest å gjennomføre - er væpna ran, med en viss finessè. Folk flest sympatiserer med folk som finner på noe nytt og spennende - og om en ranet Skipsreder Fredriksen, loppet Gro Harlem Brundtlandt for penger, kidnappet og skviset skattefuten i Oslo Akershus for store beløp, eller noe i den duren, så er mye gjort. Sørg for at det ikke kommer til skuddløsning - det skaper bare dårlig publisitet og gir lite uttelling i straffeutmåling. Om en samtidig - og på forhånd har sørget for at penga skal gå til et godt formål. Fattige barn i Afrika eller noe slikt, og har lagt en troverdig strategi i forhold til den biten - da er en straks en regelrett folkehelt!

Lykke til med oppdragelsen!
:)

.

Jeg har vekst opp med en som fikk 15 år for å bokstavelig slippe noe '"snacks" fra lufta.
Det kan vel diskuteres om "snacks" skal straffes slik men han ble iallefall ikke juristutdannet på skattebetalernes regning da han sonet.

Dette innlegget har blitt redigert av rein: 10 februar 2010 - 18:46

Rein

FredrikS

FredrikS

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 542 Innlegg:

Ja, ja, vi kan mene hva vi vil, alle her vet at de som har bygget opp landet lever i kummerlige omgivelser på norske eldresenter.
Men de nye fengslene? Det er utstillingsvinduer for å vise den norske sosialismen,s fortreffelighet.
Hva i helvete trenger vi de gamle til?

Får vel alle sosialister på nakken nå, men dette har gått forlangt

Men hva i helvete trenger vi de kriminelle til??

Jeg ser heller til å ta var epå mine besteforeldre og foreldre da de blir gamle.Mennesker som kun har vært der for meg i hele livet.
Enn å gi søppelet enda mere grunn til å fortsette sin kriminelle løpebane.
Syns det er tragiskt at det skal være på denne måten..

Men jeg skjønner jo at de som ikke har noe forhold til sine eldre eller respekt for eldre heller vil ta vare på rumenske og albanske voldtektsmenn på t 5 stjerners hotell i Halden!

...............

...............

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 636 Innlegg:
Neh... ikke noe for meg.

Fikk mark bare av og installere vaskemaskiner der.
Selv under konstruksjonstiden syntes jeg det var værre en både Oslo Fengsel, Drammens Fengsel og Ullersmo.

tom74

tom74

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 314 Innlegg:

De sitter da ikke i fengsel fordi de er fattige og tapere, men fordi de er kriminelle og er dømt etter norsk lov! Dersom du mener narkotikaforbrytere og voldskriminelle bør ha krav på samme komfort, og til og med bedre enn lovlydige borgere, da tror jeg du er på kant med de flestes meninger i Norge.
PS Jeg har mer enn nok flatskjermer og TVer i huset!

Har aldri sagt at de sitter i fengsel fordi de er fattige og tapere, men man kan si at fattige og tapere sitter oftere i fengsel.

Det jeg reagerer på er at å gå inn fengselsporten sammenlignes med å sjekke inn på Mariott Resort og Spa. Er det slik??

Det føles sikkert trygt å ha "hele" Norge i ryggen i en diskusjon, men om hele , halve eller resten av Norge mener noe annet enn meg, er meg revnende likegyldig.Sine egne meninger må man ta på alvor, selv om man kanskje står i fare for å gjøre seg til et naivt fjols Og som thailandsfarer/gift bør man vel ikke bruke norges befolkning som sannhetsvitne, ihvertfall ikke i disse dager.

Her snakkes det om at fangene får biff og sjokoladepudding og at svin skal sendes hjem. Man har jo nok stoff til "Pattaya for mine føtter 2" her på tråden.

Man må ta utgangspunkt i norges rettssystem og at innsatte skal tilbake i samfunnet, og våre bestemødre må vi holde utenfor. De skal tilbake og blir kanskje din nabo. Da mener mange altså at i tillegg til fengselsstraff skal innsatte ha harde madrasser, dårlig mat, ikke besøk, ingen mulighet til utdanelse, ikke mulighet til trene og holde seg i fysisk god form, en gammel tv som bare får inn nrk?????? Standarden skal med andre ord være litt dårligere enn på norgest verste eldrehjem...Jeg mener at de eldre skal få det bedre selvsagt.

Jeg synes en fengselsstraff høres meget skremmende ut.

Man blir sperret inne av staten og får ikke bevege seg fritt.Dette må jo være noe av det mest nedverdigende man som voksen kan oppleve. Man er tilbake til tolvårsalderen og husarrest Man mister jobben. Mister kontakt med venner og familie. Man er for resten av livet stemplet som "forbryter" og vil, avhengi av forbrytelse, utestenges fra enkelte yrkesmuligheter. Listen er lenger. Innsatte har barn som de ikke får sett vokse opp. Dette er straff. Ingen kan fortelle meg noe annet. Og de har selvsagt gjort seg fortjent til det, men jeg skjønner ikke den iveren etter å tråkke de lenger ned. På bakgrunn av dette kan man på mange måter si at mange innsatte tilhører de "svakeste og fattigste " vårt samfunn. Nå vil sikkert noen her ha en gammel kamerat som viser at dette ikke holder mål pga at denne kameraten som har sittet inne, i dag kjører en fin bil, har stort hus, bra dame etc,

Nei, jeg skjønner ikke at dette kan oppfattes som en "walk in the park".

Tjener de penger i fengselet?? Det visste jeg ikke.

Dette innlegget har blitt redigert av tom74: 10 februar 2010 - 22:23

citrix

citrix

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 508 Innlegg:
Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue!
Har selv vært i dette fengselet (før det var ferdig!) og det første som slo meg var at dette var sløsing med skattepenger og nesten litt for mye av det gode. Det hadde jeg også syns om det var f. eks et gamlehjem. Når det da i tillegg er et fengsel hvor folk skal sone en straff blir det hele bare latterlig i mine øyne. Hvorfor skal en kriminell som soner en straff ha det finere rundt seg en de fleste som deltar aktivt i samfunnet og betaler skatt. Mener ikke at de skal sitte på kalde kjpe celler o.s.v men dette er langt over streken!.

Den som har begge beina godt plantet på jorda..........står stille....

tom74

tom74

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 314 Innlegg:
Bare å konstantere at vi har litt forskjellig syn på dette. Når du sier tjener penger, vil det da si at de får penger for røyk, eller er det en liten lønn de får for arbeid de gjør? Og hvor mye?

Sikkert mange glupe mennesker i fengsel , men om man skal referere til Donald Duck, så tror jeg nok at de fleste er av type B-gjengen og ikke den smarte,listige spøkelseskladden.

Når det gjelder design og utsmykning så bruker de sikkert tegninger fra dette årtusen, og da vil det nødvendigvis bli moderne.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:
Fengselsvesenet og kriminalomsorgen er underlagt staten, mens eldreomsorgen er det kommunene som styrer med. Derfor denne urettferdigheten som ingen påtar seg ansvaret for.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

FredrikS

FredrikS

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 542 Innlegg:

Bare å konstantere at vi har litt forskjellig syn på dette. Når du sier tjener penger, vil det da si at de får penger for røyk, eller er det en liten lønn de får for arbeid de gjør? Og hvor mye?

Sikkert mange glupe mennesker i fengsel , men om man skal referere til Donald Duck, så tror jeg nok at de fleste er av type B-gjengen og ikke den smarte,listige spøkelseskladden.

Når det gjelder design og utsmykning så bruker de sikkert tegninger fra dette årtusen, og da vil det nødvendigvis bli moderne.

Joda,det er lov å være uenige..Derfor det blir diskusjoner ikke sant.. ;-)
Alle fengsler er forskjellig med tanke hvor mye en kan ha på konto eller på seg til enhver tid..Høyrisiko fengsler er det 450 kroner,andre er det bruk av opp til 500 kroner uken på hva en måtte ønske i "butikken".
Man tjener noe som heter "arbeidspenger" i fengsel.Jeg husker ikke eksakt sum.Se om du kan finne det på nett..

Og ja,det er jeg enig med deg i,at det finnes nok mange av ikke fullt så høy kaliber.Men overraskende nok så er det mange,(hvem prosent som er høyest er vanskelig å spekulere i) som er svært så oppegående og intelligente.

Joda,det er klart at det skal være "up to date" men det betyr ikke at det skal være enda et utstillings prosjekt for at Norge kan skryte litt.
Da syns jeg det MANGE andre ting en kan innvilge penger til som trenger det mere enn fengslene i Norge.
For dette fengselet som kommer i Halden er helt ærlig på trynet.Det er ingenting ved det som sier straff,det er overhodet ingenting ved det som er skremmende,men minner mere som en blanding av hotell og pensjonat..

Fengselsvesenet og kriminalomsorgen er underlagt staten, mens eldreomsorgen er det kommunene som styrer med. Derfor denne urettferdigheten som ingen påtar seg ansvaret for.

Ja,desverre...Hadde det enda bare vært omvendt..
Vi kan jo spørre komiteen med statssekretær Molan i spissen om å ta en titt på eldreomsorgen..:champagne:

laoman

laoman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 230 Innlegg:

Man må ta utgangspunkt i norges rettssystem og at innsatte skal tilbake i samfunnet, og våre bestemødre må vi holde utenfor. De skal tilbake og blir kanskje din nabo. Da mener mange altså at i tillegg til fengselsstraff skal innsatte ha harde madrasser, dårlig mat, ikke besøk, ingen mulighet til utdanelse, ikke mulighet til trene og holde seg i fysisk god form, en gammel tv som bare får inn nrk?????? Standarden skal med andre ord være litt dårligere enn på norgest verste eldrehjem...Jeg mener at de eldre skal få det bedre selvsagt.

Jeg synes at man skulle tatt vare på de eldre enn man tar vare på de kriminelle. :peaceskilt:
laoman - www.thaisa.net
~long cold winter

...............

...............

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 636 Innlegg:

Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue!
Har selv vært i dette fengselet (før det var ferdig!) og det første som slo meg var at dette var sløsing med skattepenger og nesten litt for mye av det gode. Det hadde jeg også syns om det var f. eks et gamlehjem. Når det da i tillegg er et fengsel hvor folk skal sone en straff blir det hele bare latterlig i mine øyne. Hvorfor skal en kriminell som soner en straff ha det finere rundt seg en de fleste som deltar aktivt i samfunnet og betaler skatt. Mener ikke at de skal sitte på kalde kjpe celler o.s.v men dette er langt over streken!.

Det er/var vannvittig sløsing der.
Også på ting som skall værra der. Sløsete metoder dem brukte.
Og gjorde endringer uten og tenke på konsekvensene, Slik att nestemann plutslig fikk en helt annen jobb da alt var endret.

Vi fikk plutselig helt andre vegger og forholde oss til. + att ventilasjonen hadde endra seg. Slikt er grov sløsing.

Og oppå der så har du alt det en ikke trenger i ett fengsel.

citrix

citrix

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 508 Innlegg:
Minner meg litt om skandalebygget til Norges bank. Var grunnarbeider der for "100 år siden"
I Halden fengsel fikk jeg inntrykk av at de fleste som jobbet der syns det var ganske vannvittig. Hørte en del utsagn ala "de får det faen meg mye finere enn vi har det hjemme" Det er i mine øyne et tegn på at noe er alvorlig galt! :)

Den som har begge beina godt plantet på jorda..........står stille....

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere