Gå til innhold

Foto

Bli kriminell i Østfold!

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
38 svar til dette emnet

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Her har jamen Thailand noe å lære. Det er slik man bør behandle mordere og narkoforbrytere! For ikke å snakke om svenske t-skjortetyver.

1. april åpner et av Europas mest moderne fengsler. Halden fengsel består av en hel landsby med elleve bygg og topp moderne utstyr. Her henger flatskjermer på cellene, det er utstyrt med gymsal, treningsrom, hellig rom og lydstudio hvor fangene kan spille inn musikk, eller en hilsner til familien utenfor murene.

«Luksusfengsel» i Halden - Nyheter - Innenriks - Aftenposten.no

Dette innlegget har blitt redigert av Tordy: 10 februar 2010 - 01:59

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Her har jamen Thailand noe å lære. Det er slik man bør behandle mordere og narkoforbrytere! For ikke å snakke om svenske t-skjortetyver.

«Luksusfengsel» i Halden - Nyheter - Innenriks - Aftenposten.no

For ikke å glemme folk som unnlater å betale den skatten de er pålagt.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Tullebukken

Tullebukken

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 764 Innlegg:

For ikke å glemme folk som unnlater å betale den skatten de er pålagt.

Ellers så har du det bra regner jeg med ??

Schlanbusch

Schlanbusch

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 1 737 Innlegg:
"Bli kriminell i Østfold"

Dette er nok ikke et fengsel for bare østfoldinger.
Alle "farlige" kjeltringer er velkomne der.
-

“Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap)

.

- If you could reason with religious people, there would be no religious people...
.

Homer

Homer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 602 Innlegg:
Med tilgang til Asiaforum så er kansje dette fengselet noe en kan flykte til om man ikke har råd til noen flybillett:shocked:

eltoro

eltoro

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 609 Innlegg:
Det blir nesten bare mere lukrativt å være lovbryter. Trist som faen..

Men..
Jeg sier ikke at fanger skal ha Thai-fengsel standard. Det bare at har man gjort noe galt, så virker det mere som man kommer til en feriekoloni på ubestemt tid. Klart de fleste små-kriminelle vil ikke dette være feil. Men tenker heller på de som har drept eller voldtatt og påført andre arr for livet. Vondt for de etterlatte å vite at de soner sin tid i en slik luksus..

Straffen får kanskje litt ekstra bismak..

Heia sosialismen..
Bare han som har gått en mil i mine sko, har rett til å dømme.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Å sitte et slikt sted en tre fire måneder har ikke noe særlig for seg - tror jeg hadde blitt rastløs. Men om du er i rette alder å trenger en grei utdanning, så er det uten tvil gunstig å komme til et slikt sted å bli sittende 4 til 6 år. Embedseksamen i jus burde for eksempel være fullt mulig å ta med gratis kost og losji, masser av frigang og permisjon, ingen studielån og spesialtilpasset opplegg. Det er det beste opplegget en kan anbefale sine barn. De bør selvfølgelig være trygg på seg selv og vite at de kan treffe på folk som ikke bare er trivelig, men er de det så er det ingen grunn til ikke å anbefale dette. Det største problemet for dagens unge ved å velge denne lukrative veien er noe så prosaisk og norsk som "skam". For å hindre at dette stenger for barnas utvikling, så er det best å si i fra, relativt tidlig, på Videregående Skole, i 17 års alderen - at dette er det en ønsker for barna sine.

Å "time" dette på rette måten og bestemme seg for den rette forbrytelsen er noe ditt barn vil måtte ha hjelp til. Om din sønn/datter ikke tidligere er straffedømt, så må det en ganske heftig forbrytelse til for å bli sittende fengslet i 4 til 6 år. Jeg vil ikke anbefale forbrytelser som vil måtte ha stigmatiserende eller traumatiserende konsekvenser. Eklsempler på dette er overgrepsforbrytelser, voldtektssaker og drap. Alt slikt vil kunne vanskeliggjøre bruken av utdanning i etttertid - samt at dette er handlinger som vil kunne påvirke din sønn/datter på en negativ måte. Det beste slik jeg ser det - enklest å gjennomføre - er væpna ran, med en viss finessè. Folk flest sympatiserer med folk som finner på noe nytt og spennende - og om en ranet Skipsreder Fredriksen, loppet Gro Harlem Brundtlandt for penger, kidnappet og skviset skattefuten i Oslo Akershus for store beløp, eller noe i den duren, så er mye gjort. Sørg for at det ikke kommer til skuddløsning - det skaper bare dårlig publisitet og gir lite uttelling i straffeutmåling. Om en samtidig - og på forhånd har sørget for at penga skal gå til et godt formål. Fattige barn i Afrika eller noe slikt, og har lagt en troverdig strategi i forhold til den biten - da er en straks en regelrett folkehelt!

Ikke glem at det faktiske poenget er å bli tatt - det er to ting som er viktig i den sammenhengen: Straffeutmålingen bør gi minst 4 til 6 år i fengsel og forbrytelsen som velges må virke til å gi et likandes image i befolkningen. God planlegging og research må til - det er et poeng å havne i nettopp dette luksusfengselet, skjønt der finnes jo flere - fengselslandsbyen i Bergen er langt mer lukseriøs enn et vanlig nytt husbankfinansiert byggefelt, for å si det slik...

Lykke til med oppdragelsen!
:)

Gi meg Storberget - eller en hvilken som helst justispolitiker eller yrkesbyråkrat innenfor kriminalomsorgen - IKKE en eneste av dem hadde kunne arrestere(!) meg på det ovennevnte.

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 10 februar 2010 - 09:40

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:
Går utifra at fengselet har utvidet åpningstid samt et bredt tilbud innen kunst sjangeren "kunst på vegg" grunnet en lukrativ utstilling av div. kunst
for 6 millioner Nok. som henger på veggene og blir nok sikklet på mye av de innsatte og deres høye kunnskap om sådannt...:drikkeelefant:

laoman

laoman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 230 Innlegg:
Tror nok norske myndigheter burde tatt turen til Thailand, eller kanskje så kort som til England. I disse landene er det ikke noe kjære mor å sitte i fengsel. Upussa betong og stål får folk til å tenke over de ugjerningene de har gjort. Hva gjør vi her i landet? Vi sender de på feriekoloni.

Og en liten avsporingsdigresjon til fotlenkedebatten: Hva er dette for noe rør? Jeg må si jeg selv er meget dreven på fotlenkesoning hos nåværende arbeidsgiver. Har selv telefonvakt 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, annenhver uke 26 uker i året. Må da holde meg innen rekkevidde av en PC og internett. Hva er det for slags straff å sone med fotlenke i noen måneder? Har mer tro på samfunnsstraff for de lettere "kriminelle". Og få de hardbarka folka innafor tykke vegger.

Kriminalpolitikken i Norge i dag er et sørgelig kapittel. Det finnes omtrent ingen rettsvern for den vanlige menigmann. Vi lar østeuropeere og andre rundstjele oss og når vi først klarer å fange noen sender vi de inn i institusjoner som tar vare på de bedre enn vi klarer å ta vare på våre eldre og syke.

Så forøvrig ett innslag på en av de store norske kanalene. Et ektepar hadde blitt frastjålet en gangske stor påhengsmotor. Politiet henla saken etter noen få dager. Filmteamet brukte 2-3 uker på å spore opp gjenstanden i østeuropa, og dette var lenge etter tyveriet så de måtte gå gjennom mange kalde spor. For etpar dager siden kom jeg over anmeldelsen da bilen vår ble stjålet i Oslo. Her kan man lese at saken var anmeldt 26.10.2003 og at henleggelsesdatoen var 29.10.2003. Grunn: Det er ikke fremkommet tilstrekkelige opplysninger til å identifisere gjerningsmannen.

Dette understreker den tafattheten som finnes både i politiet og kriminalomsorgen forøvrig. Hvis ikke gjerningsmannen ramler i hode på oss hva kan vi gjøre da?

Dette innlegget har blitt redigert av laoman: 10 februar 2010 - 11:38

laoman - www.thaisa.net
~long cold winter

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:

Tror nok norske myndigheter burde tatt turen til Thailand, eller kanskje så kort som til England. I disse landene er det ikke noe kjære mor å sitte i fengsel. Upussa betong og stål får folk til å tenke over de ugjerningene de har gjort. Hva gjør vi her i landet? Vi sender de på feriekoloni.

Og en liten avsporingsdigresjon til fotlenkedebatten: Hva er dette for noe rør? Jeg må si jeg selv er meget dreven på fotlenkesoning hos nåværende arbeidsgiver. Har selv telefonvakt 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, annenhver uke 26 uker i året. Må da holde meg innen rekkevidde av en PC og internett. Hva er det for slags straff å sone med fotlenke i noen måneder? Har mer tro på samfunnsstraff for de lettere "kriminelle". Og få de hardbarka folka innafor tykke vegger.

Kriminalpolitikken i Norge i dag er et sørgelig kapittel. Det finnes omtrent ingen rettsvern for den vanlige menigmann. Vi lar østeuropeere og andre rundstjele oss og når vi først klarer å fange noen sender vi de inn i institusjoner som tar vare på de bedre enn vi klarer å ta vare på våre eldre og syke.

Så forøvrig ett innslag på en av de store norske kanalene. Et ektepar hadde blitt frastjålet en gangske stor påhengsmotor. Politiet henla saken etter noen få dager. Filmteamet brukte 2-3 uker på å spore opp gjenstanden i østeuropa, og dette var lenge etter tyveriet så de måtte gå gjennom mange kalde spor. For etpar dager siden kom jeg over anmeldelsen da bilen vår ble stjålet i Oslo. Her kan man lese at saken var anmeldt 26.10.2003 og at henleggelsesdatoen var 29.10.2003. Grunn: Det er ikke fremkommet tilstrekkelige opplysninger til å identifisere gjerningsmannen.

Dette understreker den tafattheten som finnes både i politiet og kriminalomsorgen forøvrig. Hvis ikke gjerningsmannen ramler i hode på oss hva kan vi gjøre da?

Siste settningen din er jo også en sånn ting at dersom du har gjerningsmann/personene på video,faste beviser eller for den saken sin skyld at naboen din er besviselig gjerningsmannen så må først TV2 eller lignende tar opp saken før politiet eventuellt letter på ræva....syke tilstander i en av verdens rikeste land...
Ellers enig i det du beskriver av håpløsheten i etatene....

Methoz6

Methoz6

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 8 532 Innlegg:

Siste settningen din er jo også en sånn ting at dersom du har gjerningsmann/personene på video,faste beviser eller for den saken sin skyld at naboen din er besviselig gjerningsmannen så må først TV2 eller lignende tar opp saken før politiet eventuellt letter på ræva....syke tilstander i en av verdens rikeste land...
Ellers enig i det du beskriver av håpløsheten i etatene....

Og viss du faktisk klarer å hekte tak i vedkommende og gi han en skikkelig omgang grisebank, så blir du bura inne sjøl... :shocked:
Posted Image

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Et lite tankekors med dette luksushotellet er at hver fengselsplass koster over 5 mill. kroner, eller godt over en enebolig de fleste steder i landet!
På noen områder, som jernbane, veier og eldreomsorg, har man aldri penger i fattig-Norge, men når det gjelder straffedømte utlendinger og våre nye landsmenn, da er det ikke noen grunn til ikke å åpne pengeboka. Det er for meg en gåte at folk som soner i slik luksus skal ønske seg tilbake til det virkelige liv!

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Å sitte et slikt sted en tre fire måneder har ikke noe særlig for seg - tror jeg hadde blitt rastløs. Men om du er i rette alder å trenger en grei utdanning, så er det uten tvil gunstig å komme til et slikt sted å bli sittende 4 til 6 år. Embedseksamen i jus burde for eksempel være fullt mulig å ta med gratis kost og losji, masser av frigang og permisjon, ingen studielån og spesialtilpasset opplegg. Det er det beste opplegget en kan anbefale sine barn. De bør selvfølgelig være trygg på seg selv og vite at de kan treffe på folk som ikke bare er trivelig, men er de det så er det ingen grunn til ikke å anbefale dette. Det største problemet for dagens unge ved å velge denne lukrative veien er noe så prosaisk og norsk som "skam". For å hindre at dette stenger for barnas utvikling, så er det best å si i fra, relativt tidlig, på Videregående Skole, i 17 års alderen - at dette er det en ønsker for barna sine.

Å "time" dette på rette måten og bestemme seg for den rette forbrytelsen er noe ditt barn vil måtte ha hjelp til. Om din sønn/datter ikke tidligere er straffedømt, så må det en ganske heftig forbrytelse til for å bli sittende fengslet i 4 til 6 år. Jeg vil ikke anbefale forbrytelser som vil måtte ha stigmatiserende eller traumatiserende konsekvenser. Eklsempler på dette er overgrepsforbrytelser, voldtektssaker og drap. Alt slikt vil kunne vanskeliggjøre bruken av utdanning i etttertid - samt at dette er handlinger som vil kunne påvirke din sønn/datter på en negativ måte. Det beste slik jeg ser det - enklest å gjennomføre - er væpna ran, med en viss finessè. Folk flest sympatiserer med folk som finner på noe nytt og spennende - og om en ranet Skipsreder Fredriksen, loppet Gro Harlem Brundtlandt for penger, kidnappet og skviset skattefuten i Oslo Akershus for store beløp, eller noe i den duren, så er mye gjort. Sørg for at det ikke kommer til skuddløsning - det skaper bare dårlig publisitet og gir lite uttelling i straffeutmåling. Om en samtidig - og på forhånd har sørget for at penga skal gå til et godt formål. Fattige barn i Afrika eller noe slikt, og har lagt en troverdig strategi i forhold til den biten - da er en straks en regelrett folkehelt!

Ikke glem at det faktiske poenget er å bli tatt - det er to ting som er viktig i den sammenhengen: Straffeutmålingen bør gi minst 4 til 6 år i fengsel og forbrytelsen som velges må virke til å gi et likandes image i befolkningen. God planlegging og research må til - det er et poeng å havne i nettopp dette luksusfengselet, skjønt der finnes jo flere - fengselslandsbyen i Bergen er langt mer lukseriøs enn et vanlig nytt husbankfinansiert byggefelt, for å si det slik...

Gi meg Storberget - eller en hvilken som helst justispolitiker eller yrkesbyråkrat innenfor kriminalomsorgen - IKKE en eneste av dem hadde kunne arrestere(!) meg på det ovennevnte.

Faen ta - lydstudio - her kunne jeg tenke meg å sitte en stund.
Det ville nok løse mange problemer jeg sliter med ang. å få opplæring i og mestre de mere tekniske sidene ved det å snekre musikk.

tom74

tom74

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 314 Innlegg:
Synes det er det er på sin plass at også forhold i fengsel følger utviklingen ellers i samfunnet hva gjelder komfort, fasiliteter. Mange mener at man skal gå tilbake i tid. Når vi snakker om de fattige og svake i samfunnet, så er på mange måter de som sitter i fengsel av de svakeste og fattigste i landet. De liker vel ikke å bli omtalt slik, men sitter du inne har du ingen ting. Ikke noe liv i det hele tatt og uten muligheter til å gjøre noe som helst. Jeg synes absolutt ikke synd på innsatte på noen som helst måte da det er en god grunn for at de er der, men jeg bare så inderlig lei av denne diskusjonen om at de har det så bra...Det er da for salt ronke i seifetta ikke noe bra å sitte i fengsel. Jeg har aldri vært i fengsel, men kjenner noen jeg har hatt mange samtaler med om dette. Kanskje det finnes noen på asiaforum som kan fortelle litt om dette. Jeg regner med at de som klager på at fengsler har flatskjerm ikke har en slik sselv hjemme i stua.

Lassemann

Lassemann

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 736 Innlegg:
For min del tror jeg ikke det spiller noen særlig rolle hvordan det ser ut der man soner straffen. Det avgjørende momentet er hvem du soner sammen med. Det skulle vært lagt mere vekt på forbrytelsens art når dommen ble utarbeidet. F.eks en førstegangs vinningsforbryter (ofte impulsforbrytelse) skulle aldri bli satt i fengsel, men heller sonet i form av sammfunnstjenste inkludert et betydelig antall timer med informasjon om hvilke resultater hans/hennes forbrytelse får for både offeret og dem selv, nå og i fremtiden.
Å sone sammen med garva forbrytere rehabiliterer absolutt ingen. Tvert imot. Er man ekstra heldig så får man et stoffproblem med på kjøpet når man slipper ut, og da har ballen virkelig begynt å rulle.

Dette innlegget har blitt redigert av Lassemann: 10 februar 2010 - 13:11

Lassemann

Livet er ikke bare en lek, men også en dans på roser.

[SIGPIC][/SIGPIC]

Schlanbusch

Schlanbusch

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 1 737 Innlegg:

Da kan jeg anbefale dine barn å kopiere noen tusenlapper.
Du blir ikke sliten, svett eller møkkete.
Du får altså 6 år i fengsel for denne enkle jobben - det er vel ikke så gærnt?
-

“Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap)

.

- If you could reason with religious people, there would be no religious people...
.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Synes det er det er på sin plass at også forhold i fengsel følger utviklingen ellers i samfunnet hva gjelder komfort, fasiliteter. Mange mener at man skal gå tilbake i tid. Når vi snakker om de fattige og svake i samfunnet, så er på mange måter de som sitter i fengsel av de svakeste og fattigste i landet. De liker vel ikke å bli omtalt slik, men sitter du inne har du ingen ting. Ikke noe liv i det hele tatt og uten muligheter til å gjøre noe som helst. Jeg synes absolutt ikke synd på innsatte på noen som helst måte da det er en god grunn for at de er der, men jeg bare så inderlig lei av denne diskusjonen om at de har det så bra...Det er da for salt ronke i seifetta ikke noe bra å sitte i fengsel. Jeg har aldri vært i fengsel, men kjenner noen jeg har hatt mange samtaler med om dette. Kanskje det finnes noen på asiaforum som kan fortelle litt om dette. Jeg regner med at de som klager på at fengsler har flatskjerm ikke har en slik sselv hjemme i stua.

De sitter da ikke i fengsel fordi de er fattige og tapere, men fordi de er kriminelle og er dømt etter norsk lov! Dersom du mener narkotikaforbrytere og voldskriminelle bør ha krav på samme komfort, og til og med bedre enn lovlydige borgere, da tror jeg du er på kant med de flestes meninger i Norge.
PS Jeg har mer enn nok flatskjermer og TVer i huset!

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:
Det tyven ikke fikk før,nemlig en flatskjerm (WOOOW) får han nå....
For et bra liv med en flatskjerm,det er vel mere prinsipet om ressurs fordeling folk kikker på.Flatkjerm har vel ingen betydning i ens liv....:neinei:

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Det tyven ikke fikk før,nemlig en flatskjerm (WOOOW) får han nå....
For et bra liv med en flatskjerm,det er vel mere prinsipet om ressurs fordeling folk kikker på.Flatkjerm har vel ingen betydning i ens liv....:neinei:

5 millioner kroner pr fengselshybel! Bare småpenger dette?
Vel, vel, det er du og jeg som betaler for det, men andre som bestemmer at vil skal gjøre det.

Dette innlegget har blitt redigert av Tordy: 10 februar 2010 - 15:17

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 252 Innlegg:

5 millioner kroner pr fengselshybel! Bare småpenger dette?
Vel, vel, det er du og jeg som betaler for det, men andre som bestemmer at vil skal gjøre det.

Det er vel heller snakk om tv eller ikke tv, noe annen type tv får man vel ikke tak i lengre.....
Håper det bare er hdready, så lider de vertfall litt :tv:

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere