Gå til innhold

Foto

Akkurat kommet hjem fra igjen, og undres...

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
219 svar til dette emnet

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

Skal ikke gi deg så gode råd, men kan si hva kona sa:

En thai er den den er, og alder har ingen betydning. Vi har en levemåte og måte å te oss på, og det er MEGET sjelden vi forandrer oss. Vi er bare de vi er. Hun ville vel vise seg fra sin beste side, da hun "kapret" deg. Det han så neste gang var hennes rette seg. Jekan khon, reu reu. Mai di mai di.

A.H.

Hmm... Dette kunne jeg svelget om det var andre gangen jeg traff henne. Her snakker vi tross alt om 2 år, 4 treff og derav et besøk med 3 måneders sammenhengende omgang...

Så kona di mener altså at en thai er sitt samme jeg selv etter flere år ved barene i Patong?
Godt mulig, men min thai har definitivt endret seg. Ikke etter første gang jeg traff henne, heller ikke andre gang, tredje gang, men nå, 4 måneder etter hennes besøk her i Norge... :(

Nordie

Nordie

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 479 Innlegg:

[..................................................................]

I sommer, mens hun var her, bestemte vi oss for å forlove oss når jeg kom til Patong igjen nå 1. januar, og etter 1 uke på Patong reise til nordøst-Thailand og tilbringe resten av mine 2 uker der sammen med familien.
Saken er, at hele denne ferien har jeg oppfattet henne som kraftig forandret. Hun har drukket gjerne 10-14 drinker hver gang vi har vært ute, vært mer opptatt av sine "friends" fra alle verdenshjørner enn av meg, mer bråkete og vill i oppførsel, og øst rundt seg med penger fra dag èn, samt pratet mer i mobilen enn med meg.
Etter ankomst i nordøst tok det bare helt av... Alt som skulle spises, drikkes, oppleves, kjøres osv. ble bare tatt som en selvfølge at JEG skulle betale, uansett om det bare var oss 2 eller hele slekta. Og gaver måtte jo alle ha... I tillegg var det jo en soleklar selvfølge at jeg måtte ut med noen tusen bath til mor, far, sønn, bror, søster, fetter osv osv som takk for at jeg fikk komme på besøk... jaja, sukk!

Jeg prøvde å prate med henne om pengesluket, sløsingen hennes, og videre hvorfor hun (etter eget utsagn) nå var fullstendig blakk og antakelig måtte selge gullet sitt for å ha råd til mat de kommende ukene, enda jeg ga henne 15000 bath, og kommer til å sende samme beløp hver måned inntil hun i slutten av mars kommer hit på 6-månedersopphold, hvor vi også har planlagt å gifte oss. Hun skal bo hjemme hos sine foreldre til dette skjer.
Hun unnskyldte det hele med at hun måtte kjøpe noen skarve m2 land utenfor huset sitt i desember, til 25000 bath, og hadde dermed ikke penger igjen, og at hun ikke gadd tenke så veldig langt fremover. Hadde hun penger i dag var alt vel, morgendagen brød hun seg ikke om å bekymre seg for.

Er slike tendenser noe flere har opplevd med sine thaidamer? Er det vanlig å endre seg så radikalt etter å ha blitt "husvarm" (vi snakker 2 år her, og jeg trodde virkelig jeg hadde begynt å kjenne jenta ganske godt nå)?
Jeg har forøvrig sagt klart fra til henne at det ikke blir snakk om mer penger i måneden fra meg, for det har jeg rett og slett ikke råd til. Dessuten bør en thai klare seg utmerket med en slik sum i måneden, eller hva?
Hun sier det er helt OK, og vil ikke utnytte meg, men samtidig kommer det stadig sutring over tingenes tilstand, hun må selge gullkjedene sine osv osv...

Hva tror dere, skal jeg tørre å håpe på en stabilisering etter ankomst i Norge, og satse på en framtid med henne, eller bør jeg trekke meg ut jo før jo bedre?

Ble langt ja, beklager :cry:

Særdeles vanskelig å innta noen bastant holdning til dette. Det dramatiske endring i forbruk som skjer først skjer etter at dere har forlovet dere kan ha flere forklaringer: Bl.a. at hun har bare spilt for galleriet frem til da, men ved forlovelse føler hun seg "safe" på at du sitter i garnet og skal innvie deg i hva som forventes fremover.....
Men det kan også være (mest sannsynlig) press fra omgivelser og familie om at hun må bevise at hun har kapret en velholden mann.

Hadde jeg vært deg ville jeg hold ut til hun kommer til Norge. Ikke legg inn bryllupsdato tidlig i oppholdet hennes. Bruk tiden og vurder hvordan du oppfatter henne. Har du sagt til henne at du opplevde en radikal endring i hennes væremåte? Hvis ikke bør du si det på en fin måte. Kanskje kommer forklaringen.
-Mulig jeg ville sendt litt mindre penger en mnd. nå før hun kommer (si i fra på forhånd ja), under påskudd av at det er litt trangt økonomisk for tiden. Bare for å teste reaksjonen hennes.
Det kan være greit at man signaliserer at det ikke bare er å høste penger fra trærne her til lands. Selv om de sikkert får inntrykk av det når de ser ferierende nordmenn i Thailand :-)

Dette med å selge gull synes jeg ikke du skal ta veldig tungt (om det da ikke er arvegods). Det er en veldig vanlig måte å realisere cash på. Men som vi nordmenn har et mye mer følelsesmessig forhold til enn asiater virker det. Gull er sparekontoen for mange har jeg inntrykk av.

Dette innlegget har blitt redigert av Nordie: 17 januar 2010 - 18:07

[SIGPIC][/SIGPIC]

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

Fint at du har gått for forlovelse visum, så dere har en prøveperiode sammen. Du er en av få som er tålmodig og tar tiden til hjelp. Du skal ha honnør for det.

Tja, og ironisk nok sitter jeg her og er mer i tvil enn noengang, selv etter 2 års prosess...
Men jo, forlovelsesvisumet blir nok avgjørende for om vi har en fremtid sammen eller ei. Er glad vi gikk for den løsningen tross alt, så takk for honnøren, hehe...

callme

callme

Medlemmer

• Medlemmer
  • 10 172 Innlegg:
Eneste råd jeg kan gi er:
Knip igjen lommeboka, er kjærligheten like sterk selv om cashflowen stopper opp så er det vel bra.
Give it a try, men bli ikke overraska om hun kutter all kontakt.
http://www.udiregelv...ilippinene.ashx
“If life has taught me anything it's that 95% of the people are always wrong."-Edward Cole(Jack Nicholson)-The Bucket List

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Knip igjen lommeboka, er kjærligheten like sterk selv om cashflowen stopper opp så er det vel bra.

Kutte cash flowen er et dårlig råd, om det er innenfor akseptabel lønnsnivå med tanke på at hun har reist hjem fra sitt arbeide.
Redigert signatur

Brikkus

Brikkus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 6 055 Innlegg:
Vet ikke om jeg skal gi deg noen råd, alle er forskjellige. Jeg var med ei dame for ca 7 år siden. Hun var veldig grei i begynnelsen. Jeg måtte bruke mere og mere penger på henne. Etter 2 år når vi var ute bestillte hun nesten hele menyen og kunne selvfølgelig bare spise en brøkdel. Den ferien satte jeg ned foten og kasta henne ut av livet mitt. Hun ble sendt på fly hjem til pattaya fra koh samui. Jeg betalte, men da var jeg kvitt henne.
Det blir opp til deg hva du vil fremover.

callme

callme

Medlemmer

• Medlemmer
  • 10 172 Innlegg:

Kutte cash flowen er et dårlig råd, om det er innenfor akseptabel lønnsnivå med tanke på at hun har reist hjem fra sitt arbeide.

Tanken på at det er en golddigger vil jo alltid lure i bakgrunnen.
10000 her og 10000 der blir jo noen bath i måneden om man har noen sponsorer å ta av.
Hun var jo fryktelig lite fokusert på TS og mer interessert i å pleie sine mobilkontakter, det syntes jeg var et dårlig tegn.
Ingen som har sagt han skal knipe igjen i månedsvis, men en liten pengetørke kan få fram hennes rette jeg.

Dette innlegget har blitt redigert av callme: 17 januar 2010 - 18:42

http://www.udiregelv...ilippinene.ashx
“If life has taught me anything it's that 95% of the people are always wrong."-Edward Cole(Jack Nicholson)-The Bucket List

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

Særdeles vanskelig å innta noen bastant holdning til dette. Det dramatiske endring i forbruk som skjer først skjer etter at dere har forlovet dere kan ha flere forklaringer: Bl.a. at hun har bare spilt for galleriet frem til da, men ved forlovelse føler hun seg "safe" på at du sitter i garnet og skal innvie deg i hva som forventes fremover.....
Men det kan også være (mest sannsynlig) press fra omgivelser og familie om at hun må bevise at hun har kapret en velholden mann.

Hadde jeg vært deg ville jeg hold ut til hun kommer til Norge. Ikke legg inn bryllupsdato tidlig i oppholdet hennes. Bruk tiden og vurder hvordan du oppfatter henne. Har du sagt til henne at du opplevde en radikal endring i hennes væremåte? Hvis ikke bør du si det på en fin måte. Kanskje kommer forklaringen.
-Mulig jeg ville sendt litt mindre penger en mnd. nå før hun kommer (si i fra på forhånd ja), under påskudd av at det er litt trangt økonomisk for tiden. Bare for å teste reaksjonen hennes.
Det kan være greit at man signaliserer at det ikke bare er å høste penger fra trærne her til lands. Selv om de sikkert får inntrykk av det når de ser ferierende nordmenn i Thailand :-)

Dette med å selge gull synes jeg ikke du skal ta veldig tungt (om det da ikke er arvegods). Det er en veldig vanlig måte å realisere cash på. Men som vi nordmenn har et mye mer følelsesmessig forhold til enn asiater virker det. Gull er sparekontoen for mange har jeg inntrykk av.

Takk for et meget fornuftig og rasjonelt svar.
Jeg kommer absolutt til å opprettholde forholdet og få henne oppover til våren. Dette har tross alt pågått i 2 år, så det er verdt forsøket å se an ting i løpet av de 6 månedene. Og som før skrevet fungerte ting utmerket sist sommer når hun var her, så jeg vil i hvertfall sjekke om dette faller tilbake til samme tilstand når hun på nytt kommer hit.
Kanskje vil hun endre adferd allerede i perioden mens hun nå bor hos sine foreldre i påvente av svaret på søknaden og fram til slutten av mars når vi håper hun kan reise. Håper det...
Og jo, jeg har sagt til henne at jeg syns hun har endret seg, men svaret har stort sett bare bestått av smil og taushet hittil. Må nok forsøke å få henne mer i prat om dette etterhvert...

Press fra familie, venner osv kan nok være en rimelig forklaring på mye, ihvertfall den voldsomme iveren etter at jeg måtte strø rundt meg så til de grader under besøket hos familien.
Mye fornuftig og beroligende i det du beskriver her ja, og kanskje må jeg være enda mer bestemt overfor henne når det gjelder å forklare at man er en fallang ja, men ingen rik sådan.
Har jo vist henne både omfanget av huslån, inntekt, norsk prisnivå og hele mitt økonomiske ståsted, men tydeligvis skjønner hun ikke da hvordan man som turist i hennes hjemland kan ha så god råd der og da. Feriepenger er jo intet ord i en thai`s vokabular... :lol:

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

Takk for rådet, men uten penger kan man ikke leve. Når hun har sagt opp jobben i Patong og flyttet hjem i påvente av forlovelsesvisum (etter mitt ønske) kan jeg naturligvis ikke slutte å sende henne penger til livets opphold. Kjærligheten kan nok være sterk, men uten de avtalte midler vi har blitt enige om, går kjærligheten over i sinne, fortvilelse og mistillit. Dèt er ikke til fordel for verken henne, meg eller situasjonen vi befinner oss i...

pictureasia

pictureasia

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 252 Innlegg:

Hun har jobbet i samme baren i Patong helt frem til nå når jeg kom bortover 1. januar. Hun skal bo hos sine foreldre til vi får hennes oppholdstillatelse og hun reiser til Norge i slutten av mars.
Joda, ingen tvil om at det jævla livet i bar i Patong gjør noe med et stakkars menneske. Det som er merkelig er at det er først nå jeg ser endringer (hun har vært der i 3 år), og pussig er det også at dette skjer etter 3 fantastiske måneder sammen her i Norge sist sommer, der hun viste alle tegn på både trivsel og ønske om en fast tilværelse her. Man skulle jo tro at dette ga krefter til å stå imot presset noen skarve måneder til...
Thaier er jo heller ikke akkurat snakkesalige når det kommer til følelser og egne problemer, så hver gang jeg har prøvd å snakke om dette bare smiler hun og sier "no ploblems daling", hmmm...

Vel, jeg har nå tenkt å gi det en sjanse likevel. Føler det er for lett å bare gi opp nå etter såpass lang tid. Må tro hun finner tilbake til sitt rette jeg når hun får møkkalivet i Patong litt på avstand :-|

Har du latt dama jobbe i bar, mens du har vært sammen med henne???
Hvis det er tilfelle, er det du som har vært en dust og ikke skjønt bæra, beklager dette blir for dumt.

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Vet ikke helt hva du sikter til her, men nei, jeg er ikke sikker på dette. Dette er antakelser andre her har skrevet i sine svar...
Men det høres jo fornuftig ut, i forhold til mitt kjennskap både til jenta og livet i barene i Patong.
Det som imidlertid er rart synes jeg, er at endringene kom så brått, bare fra i sommer...

Jeg registrerer forøvrig at det skrives mye om penger, utnyttelse, kun ute etter penger osv. Vel, dette er ikke det største problemet her, da hun faktisk aldri har spurt spesifikt etter penger fra meg. Å sende et beløp hver måned er kun noe jeg har ønsket å gjøre, som hun har reagert på med stor takknemlighet.
Det tok bare litt av denne ferien, og ikke minst under besøket hos hennes familie. Jeg frykter egentlig ikke at penger blir den store problemstillingen når hun kommer hit. I Patong derimot, sløste hun voldsomt, i tillegg til stort alkoholinntak. Her i Norge har vi tross alt en annen "rutine", og flyr ikke på byen hver dag. Så gjenstår det å se om hun greier å tilpasse seg dette. Men som før skrevet, hun rørte omtrent ikke alkohol mens hun var her i sommer...

Det jeg mente var at det kan jo kanskje tenkes at atferdsforandringen og det økte alkoholinntaket mere er et symptom på andre ting, f.eks forhold internt i familien, enn at det kun kommer fra et liv i bar - selv om det er der det har fått lov å utvikle seg, fordi det er lett å skli ut i et slikt miljø.

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

Har du latt dama jobbe i bar, mens du har vært sammen med henne???
Hvis det er tilfelle, er det du som har vært en dust og ikke skjønt bæra, beklager dette blir for dumt.

Godt mulig jeg er en dust og ikke skjønner bæra. Godt mulig er det også at du er det samme ettersom du påstår dette uten å kjenne verken meg eller min forlovede.
Kom gjerne med konstruktive innspill, men slik lavmåls ordbruk vil jeg ha meg frabedt når jeg poster et seriøst innlegg på et seriøst forum!!

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

Hmm... Dette kunne jeg svelget om det var andre gangen jeg traff henne. Her snakker vi tross alt om 2 år, 4 treff og derav et besøk med 3 måneders sammenhengende omgang...

Så kona di mener altså at en thai er sitt samme jeg selv etter flere år ved barene i Patong?
Godt mulig, men min thai har definitivt endret seg. Ikke etter første gang jeg traff henne, heller ikke andre gang, tredje gang, men nå, 4 måneder etter hennes besøk her i Norge... :(

Patong eller ikke Patong betyr ikke så mye. Kansje bare en "fasade" den første tiden. Thaier kan være tålmodige, når det er noe de kan oppnå. En annen nordmann her ble anbefalt en dame. Moren ville at hun skulle bli gift med en stødig nordmann. Hun vanket sammen med en del suspekte thaimenn, som forøvrig hadde både en og to koner. Moren ville ha henne vekk fra dette. Hun viste seg fra en bedre side en tid. Men når den norske forloveden var i Norge, var det det full rulle igjen. Kona nevnte dette for meg, men både han og jeg trodde alt skulle bli bra i Norge. Sa til kona den gangen, at folk forandrer seg når de blir gift og får barn. Kona advarte, men de giftet seg. Hun måtte av og til avgårde, efter å ha prata en del i mobilen. Måtte opp å se til sin mor. Ringte til sin mann, og sa det regnet kraftig så det var farlig å kjøre motorsykkel. Derfor overnattet hun hos moren. Vel vi bor 700 meter unna, og det var ikke en sky på himmelen.

Vel de flyttet efter 1,5 år til Norge og fikk to barn sammen. Men hun fortsatte å ha andre menn, selv om de hadde barn sammen. I dag er de selvfølgelig skilt, og hun har to andre norske elskere som gir henne penger.

Som kona sa. Når de ikke gidder å ta seg av sin kommende mann, og prater med andre i mobilen skal man være på vakt. En utlending aner ikke hva de sier en gang. Dette samt drikke så mye, det er uforskammet og HELT respektløst blant thaier. Da er ikke du verdt å snakke med, andre er mye mer interressante.

Jeg har og "brent" meg, i mitt første ekteskap i Thailand. Lærte raskt thai uten at kona forsto det, og hørte på kona når hun pratet med sin elsker. Min kone var og ikke røyker, og drakk ikke når jeg traff henne. Men både fyll og annet stoff, startet hun med når vi flyttet sammen. Vi bodde forøvrig i Thailand, og var forlovet i to år før vi ble gift. Vel skal ikke skremme noen, men lit "is" i blodet kan være bra. Tenk deg nøye om, og ikke bli en "billett" til rike Norge.

Det går alltid ett tog. Har selv hatt det MEGET bra i 10 år efterpå. Gode og dårlige mennesker, det finnes i alle land. Men det ER lettere å forstå, når vi kan snakke samme språk.

A.H.

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

Det jeg mente var at det kan jo kanskje tenkes at atferdsforandringen og det økte alkoholinntaket mere er et symptom på andre ting, f.eks forhold internt i familien, enn at det kun kommer fra et liv i bar - selv om det er der det har fått lov å utvikle seg, fordi det er lett å skli ut i et slikt miljø.

Selvsagt har du rett i dette, det kan absolutt være en grunn. Nå har jeg ikke inntrykk av at familien har noen uoverensstemmelser, det jeg har sett ihvertfall. Men man vet jo aldri, og dette skal jeg snakke med henne om. Takk for synspunktet...

Stone

Stone

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 4 681 Innlegg:
Hvis TS kjenner noen nordmenn som er i eller skal til Patong, så kan han få dem til å stikke innom den baren damen til TS jobbet i og spørre etter henne. Det er utallige historier om jenter som har 'reist hjem' men ikke gjort det allikevel.

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

Hvis TS kjenner noen nordmenn som er i eller skal til Patong, så kan han få dem til å stikke innom den baren damen til TS jobbet i og spørre etter henne. Det er utallige historier om jenter som har 'reist hjem' men ikke gjort det allikevel.

Vel, i dette tilfellet reiste vi sammen fra Patong til hennes foreldre, og hun tok med seg alt hun eide fra rommet hun leide der. I tillegg delte hun rom med kusina som jobber i nabobaren, så at hun skulle finne på å dra tilbake finner jeg heller tvilsomt.
Men at det skjer vet jeg jo...

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:
Opprinnelig skrevet av Mr. Phing

Selvsagt har du rett i dette, det kan absolutt være en grunn. Nå har jeg ikke inntrykk av at familien har noen uoverensstemmelser, det jeg har sett ihvertfall. Men man vet jo aldri, og dette skal jeg snakke med henne om. Takk for synspunktet...

Kan være noe i det Mr. Phing skriver. Det er nemlig MEGET uhøflig å komme med dårlige nyheter blant thaier. Krangling internt i en familie, skjer ofte og er dårlige ting å snakke om. Kan din forlovede godt engelsk, så bruk litt tid på å prate sammen. Men ikke "press" en thai til lange samtaler om ett problem. Det fører ikke noe godt med seg. Ta det litt for litt, og kansje kommer det fram noe som kan forklare ting.

Lykke til.

A.H.

pictureasia

pictureasia

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 252 Innlegg:

Godt mulig jeg er en dust og ikke skjønner bæra. Godt mulig er det også at du er det samme ettersom du påstår dette uten å kjenne verken meg eller min forlovede.
Kom gjerne med konstruktive innspill, men slik lavmåls ordbruk vil jeg ha meg frabedt når jeg poster et seriøst innlegg på et seriøst forum!!

Men herregudda?? INGEN LAR JO DAMA FORTSETTE Å JOBBE I BAREN NÅR MAN BLIR KJÆRESTER??!!
Det første man gjør er å sende de rett hjem til mor.

Det er først nå at du har blitt virkelig sammen med henne, siden hun har sluttet i baren og dratt hjem.
Hvor mange kjærester har hu egentlig, når hun ringer til alle verdenshjørner som du så forsiktig sier det??

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Press fra familie, venner osv kan nok være en rimelig forklaring på mye, ihvertfall den voldsomme iveren etter at jeg måtte strø rundt meg så til de grader under besøket hos familien.

Her tror jeg det kan ligge en del begravet.

Det kan virke som det er noen som har noen forventninger til de økonomiske fordelene ved deg.
At det på en måte er viktig å vise deg frem fra en sånn side - fordi foreldrene, og kanskje også hun selv, har snakket om dette til familie og venner.
Om det har gått prestisje i dette kan det hende at kjæresten din har kommet i en vanskelig situasjon der hun må sjonglere med flere baller, for ikke at noen skal miste ansikt.
Kanskje dette handler mest om prestisje - altså å vise omverdenen at forventningen om økt status nå kan synliggjøres, gjennom å vise frem deg til omverdenen.
Sånt skjer stadig vekk.

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

Men herregudda?? INGEN LAR JO DAMA FORTSETTE Å JOBBE I BAREN NÅR MAN BLIR KJÆRESTER??!!
Det første man gjør er å sende de rett hjem til mor.

Det er først nå at du har blitt virkelig sammen med henne, siden hun har sluttet i baren og dratt hjem.
Hvor mange kjærester har hu egentlig, når hun ringer til alle verdenshjørner som du så forsiktig sier det??

Du, kan du please ta og jekke deg ned noen hakk??

Vel vel, så er det nå vi er blitt virkelig sammen, SO WHAT??
Alle er ikke skolert i fremgangsmåten for å få seg kjæreste i Thailand, og noen av oss velger å bruke litt tid på dette.

Og hvor skriver jeg at hun "ringer til alle verdenshjørner"?

Du må gjerne svare, men dette er mitt siste ord til deg, takk...

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere