Gå til innhold

Foto

Akkurat kommet hjem fra igjen, og undres...

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
219 svar til dette emnet

lamok

lamok

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 61 Innlegg:

Hva som gjør januar/februar medlemer spesielle vet jeg ikke. Og nei, det er ikke barkrakk vås. Jeg omgås ikke så mange faranger i thailand. Og ja, jeg har vært i issan i lengre perioder. Sier ikke at jeg klarer med på 4500 THB. For jeg har ett helt annet forbruk enn det Thaier har. Så du nekter fakta om at en gjennomsnits dagslønn ligger på ca 175 THB? Klart det er mange i Sentrale strøk som tjener mye mer, mer enn det jeg har å leve for i mnd.

Men en diskusjon ang Thai/bar jenter om lurer faranger, vil aldri ta slutt.

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Tulling eller troll - same same but different - jeg har vel biti på snøret. Ser du muligens er en av de berømte januar/februar medlemmene....

Jeg ble medlem i januar! :) Eller er det januar/februar for ett spesifikt år du mener? 8)

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

piper

piper

Medlem

• Moderatorer
  • 2 865 Innlegg:

...
PS: Det er kun de aller fattigeste som har 4500THB pr måned, dette er ikke normalen - kun barkrakk informasjonsnormalen. Dog er det mange, men ikke flertallet.

Til opplysning: gjennomsnittsinntekten per husholdning i Thailand var i desember 2009 på 21 135 Baht og gjennomsnittlønnen i 2002 var på 10 066 Bath - en stund siden, så sikkert høyere idag.

Den provinsen med lavest gjennomsnittslønn i 2002 var Mae Hong Son
http://en.wikipedia.org/wiki/Mae_Hong_Son_Province; 3 460 Baht.

...Så du nekter fakta om at en gjennomsnits dagslønn ligger på ca 175 THB? ...

Det er ikke fakta at gjennomsnitts månedslønn i Thailand er på 4500 Baht - eller 175 Baht per dag om du vil. At mange har en slik dagslønn er riktig, men du må være litt mer presis når du legger fram noe som fakta - etter min mening i hvert fall.

Dette innlegget har blitt redigert av piper: 23 februar 2010 - 10:18
La inn kommentar til lamok

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 595 Innlegg:

Hva som gjør januar/februar medlemer spesielle vet jeg ikke. Og nei, det er ikke barkrakk vås. Jeg omgås ikke så mange faranger i thailand. Og ja, jeg har vært i issan i lengre perioder. Sier ikke at jeg klarer med på 4500 THB. For jeg har ett helt annet forbruk enn det Thaier har. Så du nekter fakta om at en gjennomsnits dagslønn ligger på ca 175 THB? Klart det er mange i Sentrale strøk som tjener mye mer, mer enn det jeg har å leve for i mnd.

Men en diskusjon ang Thai/bar jenter om lurer faranger, vil aldri ta slutt.

Nei, nekter ikke på at en dagslønn ligger ned mot 175THB for de aller fattigeste - men det er dog kun de aller fattigeste som har dette.

Som A.H skriver så er dette de som ikke har land eller annen form for eiendom - de som har lite eller ingen skolegang.

De som har land på landsbygda har penger, men det må et visst volum til for at det skal bli nok.

Etter min egen erfaring så må en familie opp på 40 rai med sukkerrør for å ha det "anstendig", der det er rom for både utdanning av barna utover grunnskole og evt uforutsett sykdom. Tar familien seg av dette selv så kan de på 40 rai selge sukkerrør for ca 400-450.000THB hvorav man må trekke fra en driftskostnad på gjødsel og annet på ca 75-100.000THB. Det gir familien en fortjeneste på ca 25-30.000THB pr måned etter salg.

Med gummiplanter så klarer de seg med 10 rai - dog er det et 7 års prosjekt fra første planting til første høsting av gummi så det er de færreste som har mulighet til. 10 rai vil gi et salg på ca 4500-6000THB pr rai som kan høstes, dette kan gjøres hver måned etter de første 7 årene. Hvor mange rai som kan høstes avhenger av veksten.

En venninne av dama har nå holdt på i 7 år med en gummiplantasje på ca 30 rai, de starter første høstingen nå og forventer en fortjeneste på ca 2 mill THB pr år.

Helt greit at du ikke greier deg på 4500THB, men spørsmålet er hvorfor skal en Thai kun greie seg på dette bare fordi du har et annet forbruk? Han/hun har ikke annet alternativ, så kanskje en idè å kun gi deg selv 4500THB en måned og se hvordan det går - ikke bare skylde på at du har større forbruk, den er for tynn.

Når det gjelder diskusjonen om jenter som lurer faranger så finner jeg den fullstendig uinterressant da det tema er det mer en nok tråder om, har bare to ting å si: "vil du bli lurt så blir du lurt", "er det for godt til å være sant, ja så er det gjerne det".

At du har tilbragt mye tid i Isaan finner jeg usannsynelig da ingenting av det du skriver reflekterer det livet som er der, men mer en "Pattayasmart" kunnskap.

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 595 Innlegg:

Jeg ble medlem i januar! :) Eller er det januar/februar for ett spesifikt år du mener? 8)

hehehe...var nok det Herrens år 2010 jeg tenkte på ;-):hvittflagg1::klapp:

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Til opplysning: gjennomsnittsinntekten per husholdning i Thailand var i desember 2009 på 21 135 Baht og gjennomsnittlønnen i 2002 var på 10 066 Bath - en stund siden, så sikkert høyere idag.

Den provinsen med lavest gjennomsnittslønn i 2002 var Mae Hong Son; 3 460 Baht.

Det er ikke fakta at gjennomsnitts månedslønn i Thailand er på 4500 Baht - eller 175 Baht per dag om du vil. At mange har en slik dagslønn er riktig, men du må være litt mer presis når du legger fram noe som fakta - etter min mening i hvert fall.

Vi hadde en oversikt/ skala på inntekten i Thailand som var ganske ny. Husker ikke i hvilken tråd. Men landbruksarbeidere på landet tjente ca. 4500,- bath i måneden i snitt. Får se om jeg finner den igjen.

A.H.

piper

piper

Medlem

• Moderatorer
  • 2 865 Innlegg:

Vi hadde en oversikt/ skala på inntekten i Thailand som var ganske ny. Husker ikke i hvilken tråd. Men landbruksarbeidere på landet tjente ca. 4500,- bath i måneden i snitt. Får se om jeg finner den igjen.

A.H.

Jeg tviler ikke på det :) men vil bare slå fast at snitt lønnen i Thailand ligger høyere.

Ellers ser det ut som at månedslønnen i 3. kvartal av 2009 faktisk var lavere enn 4 500 Baht for arbeidere i landbruket. Den var på 3738 Baht. Kilde: http://web.nso.go.th...s/q309_tab7.xls

Ser av samme kilde at snittlønnen, uavhengig av sektor, i hele Thailand var på 8938 Baht - altså lavere enn tallet fra 2002, men allikevel nesten dobbelt så mye som 4500.

Dette innlegget har blitt redigert av piper: 23 februar 2010 - 10:39
skrivefeil

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 595 Innlegg:

A.H.

I landsbyen til dama så har det mer og mer begynt med akkord betaling, man får betalt for så mye man hogger sukkerrør.

De som gjør det bra kan tjene opp mot 5-600THB pr dag, de som gjør det dårlig ned mot 50THB pr dag - så her svinger det mye.

Hva de gjør på ris vet jeg ikke, men så langt jeg har skjønt så er de fleste risfarmene der til eget forbruk så naboer hjelper hverandre med høsting og såing.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:
Den som leter den finner. Det var westendmann som kom med oversikten. Er og en artikkel som kommer med litt andre opplysninger under.
.....................................................................................................................................................................................

Litt nyttig (og kanskje nytt) om Thailand.
Thailand dekker et område på 514.000 kvadratkilometer hvorav vann utgjør 2.230 kvadratkilometer. Grensen til Malaysia er 506 km. lang, Burma (Myanmar) er 1.800 km., Laos er 1.754 km. og Kambodsja er 803 km. lang.

Thailands kystlinje er 3.219 kilometer. Det er 4.071 kilometer med jernbanelinje og 64.600 kilometer med highways. Thailand har 7 havner, Bangkok (Klong Thoy), Laem Chabang, Pattani, Phuket, Sattahip, Si Racha og Songkhla. 109 flyplasser er spredt rundt hele landet og det er 1.392 sykehus hvorav 919 er statlige med 93.493 senger og 473 private med totalt 40.523 senger.

Thailands høyeste fjell heter Doi Inthanon og er 2.565 meter. Den største øya er Phuket på 543 kva. km. før Koh Chang på 429 kva. km. Den lengste elva er Chi med sine 765 km. og så følger Mun med 750 km., Nan tett etter med 740 km.,og den mer kjente Chao Phraya med 370 km.

Det største fylket (chang wat) er Korat (Nakhon Ratchasima) som dekker 20.493 kv.km. før Chiang Mai med 20.107 kv.km. og Kanchanaburi med sine 19.483 kv.km.

Total arbeidsfør befolkning utgjør 34.803.000 hvorav 14 % er ansatt i industrien, 37 % i servicenæring og 49 % i landbruket. Når det gjelder utdannelse er 1.167.890 totalt uten skolegang mens 12.092.290 har mindre enn vår gamle folkeskole, 7.469.510 har elementær folkeskole og bare ca. 13 millioner har høyere utdanning. Arbeidsledigheten i 2003 var stipulert til 2,2 %.

Gjennomsnittslønn per måned i landbruk var 2.800,97 baht og bygningsarbeidere hadde gjennomsnitt 4.453,57 baht. En normal hushjelp hadde 4.154,70 og en ansatt i hotell og restaurantbransjen hadde 5.131,83 baht per måned.

http://www.asiaforum...thailand-19206/

A.H.

piper

piper

Medlem

• Moderatorer
  • 2 865 Innlegg:

Den som leter den finner. Det var westendmann som kom med oversikten. Er og en artikkel som kommer med litt andre opplysninger under.

Tusen takk :) Kilden til westendman er forøvrig den samme som jeg også fant til slutt.

Gjennomsnittslønn per måned i landbruk var 2.800,97 baht og bygningsarbeidere hadde gjennomsnitt 4.453,57 baht. En normal hushjelp hadde 4.154,70 og en ansatt i hotell og restaurantbransjen hadde 5.131,83 baht per måned.
...

Disse tallene feil i forhold til den offisielle statistikken, i 3 kvartal 2009 var de vel på henholdsvis 3738, 6242, 4657 og 6548? Hva er kilden til fakta-artikkelen?

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Tusen takk :) Kilden til westendman er forøvrig den samme som jeg også fant til slutt.

Disse tallene feil i forhold til den offisielle statistikken, i 3 kvartal 2009 var de vel på henholdsvis 3738, 6242, 4657 og 6548? Hva er kilden til fakta-artikkelen?

Tallene i oversikten lå på denne linken.

http://www.asiaforum...thailand-19206/

A.H.

greven20

greven20

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 49 Innlegg:

OK, får prøve å forfatte en kortversjon. Møtte damen på Patong Beach første gang for 2 år siden, siden har vi vært sammen 3 ferier pluss ett turistvisumbesøk av henne her i sommer som var.
Har hele veien hatt et kjempegodt inntrykk av damen, rolig, forsiktig med penger, ingen spesifikke krav om penger (selv om jeg en gang pr. måned har sendt henne 10000 bath for å hjelpe på hennes økonomi (jobbet i bar), ingen overdreven alkoholbruk (rørte omtrent ikke alkohol mens hun var her), og i det hele tatt kjærlig og omsorgsfull i vesen og væremåte.

I sommer, mens hun var her, bestemte vi oss for å forlove oss når jeg kom til Patong igjen nå 1. januar, og etter 1 uke på Patong reise til nordøst-Thailand og tilbringe resten av mine 2 uker der sammen med familien.
Saken er, at hele denne ferien har jeg oppfattet henne som kraftig forandret. Hun har drukket gjerne 10-14 drinker hver gang vi har vært ute, vært mer opptatt av sine "friends" fra alle verdenshjørner enn av meg, mer bråkete og vill i oppførsel, og øst rundt seg med penger fra dag èn, samt pratet mer i mobilen enn med meg.
Etter ankomst i nordøst tok det bare helt av... Alt som skulle spises, drikkes, oppleves, kjøres osv. ble bare tatt som en selvfølge at JEG skulle betale, uansett om det bare var oss 2 eller hele slekta. Og gaver måtte jo alle ha... I tillegg var det jo en soleklar selvfølge at jeg måtte ut med noen tusen bath til mor, far, sønn, bror, søster, fetter osv osv som takk for at jeg fikk komme på besøk... jaja, sukk!

Jeg prøvde å prate med henne om pengesluket, sløsingen hennes, og videre hvorfor hun (etter eget utsagn) nå var fullstendig blakk og antakelig måtte selge gullet sitt for å ha råd til mat de kommende ukene, enda jeg ga henne 15000 bath, og kommer til å sende samme beløp hver måned inntil hun i slutten av mars kommer hit på 6-månedersopphold, hvor vi også har planlagt å gifte oss. Hun skal bo hjemme hos sine foreldre til dette skjer.
Hun unnskyldte det hele med at hun måtte kjøpe noen skarve m2 land utenfor huset sitt i desember, til 25000 bath, og hadde dermed ikke penger igjen, og at hun ikke gadd tenke så veldig langt fremover. Hadde hun penger i dag var alt vel, morgendagen brød hun seg ikke om å bekymre seg for.

Er slike tendenser noe flere har opplevd med sine thaidamer? Er det vanlig å endre seg så radikalt etter å ha blitt "husvarm" (vi snakker 2 år her, og jeg trodde virkelig jeg hadde begynt å kjenne jenta ganske godt nå)?
Jeg har forøvrig sagt klart fra til henne at det ikke blir snakk om mer penger i måneden fra meg, for det har jeg rett og slett ikke råd til. Dessuten bør en thai klare seg utmerket med en slik sum i måneden, eller hva?
Hun sier det er helt OK, og vil ikke utnytte meg, men samtidig kommer det stadig sutring over tingenes tilstand, hun må selge gullkjedene sine osv osv...

Hva tror dere, skal jeg tørre å håpe på en stabilisering etter ankomst i Norge, og satse på en framtid med henne, eller bør jeg trekke meg ut jo før jo bedre?

Ble langt ja, beklager :cry:

Det hun vil vil er å vise sine venner/familie/slekt at hun har kapret en farang som er Mr.ATM.Fortell henne hvor landet ligger,steng pengestrømmen til henne slik at hun forhåpentligvis forstår at slik skal hun ikke oppføre seg.Mest sannsynlig er hun en golddigger som gjør sitt beste for å loppe deg for penger.At hun ikke tok seg av deg på landsbygda sier jo sitt.Skygg unna henne så taper du ikke mer penger.

Mheewan Rein

Mheewan Rein

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 903 Innlegg:

At du har tilbragt mye tid i Isaan finner jeg usannsynelig da ingenting av det du skriver reflekterer det livet som er der, men mer en "Pattayasmart" kunnskap.

Jeg hørte sist jul en farang som bor i isan fortelle at han ikke orket å dra til Pattaya og høre på de "pattayasmarte med en iq på 40".

Dette innlegget har blitt redigert av rein: 23 februar 2010 - 19:21

Rein

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:

Jeg hørte sist jul av en farang som bor i isan fortelle at han ikke orket å dra til Pattaya og høre på de "pattayasmarte med en iq på 40".

LOL - lavere IQ enn skonummeret til og med. Da lurer jeg på hvordan de kom seg til Thailand i det hele tatt. Men om man multipliserer IQen med gjennomsnittlig maksimalpromille, er det mulig at man får et mer realistisk tall.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

lamok

lamok

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 61 Innlegg:
skal være enig at det er mange i Pattaya som lever i sin egen verden, og har en del kospirasjoner om så mangt.
Nå er jeg IKKE en av de som sliter ut barkrakker i Pattaya. Jeg er heller ikke en av de som drar opp alkohol forbruket i Thailand. Men klart jeg har vært der noen ganger. Og ja jeg har snakket med folk som nevnes som "pattayasmarte"

No er det jo også klart at det finnes like mange meninger som det finne folk på denne jord. folk blir ikke enige. sånn er det bare.

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

TS her.

Long time, og vil bare oppdatere med at vi etter disse 9 årene fremdeles er lykkelig gift og alt er bare fryd og velstand  :smile:  

Sveipa bare tilfeldig innom forumet, fant igjen denne litt "dystre" tråden, og måtte nesten smile litt for meg selv.

Så til alle som svarte den gangen, alt falt på plass fra dag èn etter at hun flytta til Norge, og vi lever i dag som et veletablert par, begge i solide jobber (også hennes sønn som vi etterhvert fikk oppover, og som i dag har egen jobb og bor for seg selv), og vi er fortsatt like forelsket som i starten  :smile:

Mvh. Caron

Lucifer

Lucifer

Medlem

• Medlemmer
  • 1 305 Innlegg:

TS her.

Long time, og vil bare oppdatere med at vi etter disse 9 årene fremdeles er lykkelig gift og alt er bare fryd og velstand :smile:

Sveipa bare tilfeldig innom forumet, fant igjen denne litt "dystre" tråden, og måtte nesten smile litt for meg selv.

Så til alle som svarte den gangen, alt falt på plass fra dag èn etter at hun flytta til Norge, og vi lever i dag som et veletablert par, begge i solide jobber (også hennes sønn som vi etterhvert fikk oppover, og som i dag har egen jobb og bor for seg selv), og vi er fortsatt like forelsket som i starten :smile:

Mvh. Caron

Hyggelig med en solskinnshistorie.. tror mange hadde «backed out” av det prosjektet, meg inkludert.
men hyggelig å høre at det kan funke likevel....

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

Hyggelig med en solskinnshistorie.. tror mange hadde «backed out” av det prosjektet, meg inkludert.
men hyggelig å høre at det kan funke likevel....

Hvisman ser på ett forhold som ett prosjekt vil man uansett feile

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

Kommunikasjon.......

Kommunikasjon (fra latin: communicare, «gjøre felles») har betydninger som «å melde, meddele, underrette om, stå i forbindelse med» og er en betegnelse på overføring eller utveksling av informasjon mellom personer. En mulig definisjon kan være: «Kommunikasjon er den prosessen der en person, gruppe eller organisasjon (sender) overfører informasjon til en annen person, gruppe eller organisasjon (mottaker) og der mottaker(ne) får en viss forståelse av budskapet»[1]. Kommunikasjon er også definert som: «Den prosessen som har tankens enhet som mål.»
Når mennesker kommuniserer med hverandre, spiller den ikke-verbale delen av kommunikasjonenen en avgjørende rolle. Assosiasjoner, idéer, predisposisjoner og følelser påvirker hvordan informasjonen blir oppfattet og tolket av dem som kommuniserer [2].

I praksis er kommunikasjonsprosess oftere en toveisprosess enn en enveisprosess, fordi det foregår gjensidige tilbakemeldinger og gjensidige tolkninger i et sosialt samspill [1].

Kommunikasjon - Wikipedia
http://no.wikipedia....i/Kommunikasjon

Dette var mitt bidrag fra den gang, håper det var til ettertanke

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:
Dobbel

Dette innlegget har blitt redigert av jing: 14 august 2019 - 02:23

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet