Gå til innhold

Foto

Akkurat kommet hjem fra igjen, og undres...

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
219 svar til dette emnet

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

OK, får prøve å forfatte en kortversjon. Møtte damen på Patong Beach første gang for 2 år siden, siden har vi vært sammen 3 ferier pluss ett turistvisumbesøk av henne her i sommer som var.
Har hele veien hatt et kjempegodt inntrykk av damen, rolig, forsiktig med penger, ingen spesifikke krav om penger (selv om jeg en gang pr. måned har sendt henne 10000 bath for å hjelpe på hennes økonomi (jobbet i bar), ingen overdreven alkoholbruk (rørte omtrent ikke alkohol mens hun var her), og i det hele tatt kjærlig og omsorgsfull i vesen og væremåte.

I sommer, mens hun var her, bestemte vi oss for å forlove oss når jeg kom til Patong igjen nå 1. januar, og etter 1 uke på Patong reise til nordøst-Thailand og tilbringe resten av mine 2 uker der sammen med familien.
Saken er, at hele denne ferien har jeg oppfattet henne som kraftig forandret. Hun har drukket gjerne 10-14 drinker hver gang vi har vært ute, vært mer opptatt av sine "friends" fra alle verdenshjørner enn av meg, mer bråkete og vill i oppførsel, og øst rundt seg med penger fra dag èn, samt pratet mer i mobilen enn med meg.
Etter ankomst i nordøst tok det bare helt av... Alt som skulle spises, drikkes, oppleves, kjøres osv. ble bare tatt som en selvfølge at JEG skulle betale, uansett om det bare var oss 2 eller hele slekta. Og gaver måtte jo alle ha... I tillegg var det jo en soleklar selvfølge at jeg måtte ut med noen tusen bath til mor, far, sønn, bror, søster, fetter osv osv som takk for at jeg fikk komme på besøk... jaja, sukk!

Jeg prøvde å prate med henne om pengesluket, sløsingen hennes, og videre hvorfor hun (etter eget utsagn) nå var fullstendig blakk og antakelig måtte selge gullet sitt for å ha råd til mat de kommende ukene, enda jeg ga henne 15000 bath, og kommer til å sende samme beløp hver måned inntil hun i slutten av mars kommer hit på 6-månedersopphold, hvor vi også har planlagt å gifte oss. Hun skal bo hjemme hos sine foreldre til dette skjer.
Hun unnskyldte det hele med at hun måtte kjøpe noen skarve m2 land utenfor huset sitt i desember, til 25000 bath, og hadde dermed ikke penger igjen, og at hun ikke gadd tenke så veldig langt fremover. Hadde hun penger i dag var alt vel, morgendagen brød hun seg ikke om å bekymre seg for.

Er slike tendenser noe flere har opplevd med sine thaidamer? Er det vanlig å endre seg så radikalt etter å ha blitt "husvarm" (vi snakker 2 år her, og jeg trodde virkelig jeg hadde begynt å kjenne jenta ganske godt nå)?
Jeg har forøvrig sagt klart fra til henne at det ikke blir snakk om mer penger i måneden fra meg, for det har jeg rett og slett ikke råd til. Dessuten bør en thai klare seg utmerket med en slik sum i måneden, eller hva?
Hun sier det er helt OK, og vil ikke utnytte meg, men samtidig kommer det stadig sutring over tingenes tilstand, hun må selge gullkjedene sine osv osv...

Hva tror dere, skal jeg tørre å håpe på en stabilisering etter ankomst i Norge, og satse på en framtid med henne, eller bør jeg trekke meg ut jo før jo bedre?

Ble langt ja, beklager :cry:

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Tipper du har møtt henne tidlig i karrieren hennes, og hun nå har blitt ødelagt av livet hun har levd. Det gjør noe med følelsene til mennesker når de lever slik de gjør, og har presset på seg til å både underholde, selge drinker og være med på festen. Det er det samme som gjentar seg kveld etter kveld, uke etter uke. Nå sier du ingenting om hun fortsatte å jobbe i Patong etter at dere hadde møttes, og i mellomtiden. Jeg traff igjen de samme menneskene over en lengre periode, og de som kom seg fort ut av Patong, greide seg bra, men selv de som hadde andre yrker enn bar, forandret seg vesentlig jo lenger de ble der på den evige jakten på en mann. Desverre så er det mange rykter og myter for damene angående falang kjærester, som det er for oss som sitter her, og selv om de hadde kjæreste så var de ikke gift. Håper dette kan forklare noe. Peronlighetsforandringer er ikke uvanelig med tanke på det livet mange lever på en turistplass.
Redigert signatur

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 595 Innlegg:
Personlig vurdering ut i fra hva du skriver her:

Sett beina på nakken...

Samed

Samed

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 241 Innlegg:
Oi! Dette var stor forandring, her hadde jeg blitt skeptisk. Fra å være ei med et veldig forsiktig bruk av alkohol, til å drikke 10-14 drinker på en kveld virker veldig urovekkende på meg. Samme med pengeforbruket hennes, 10-15000 bath per måned er nok til å leve anstendig der nede når en tenker på at hun har jobb i tillegg.
Hvis det er så dårlig som hun sier så får hun bare selge gullsmykkene sine, det hadde ikke jeg hatt dårlig samvittighet for.
Håper det ordner seg, og at hun får litt mer bakkekontakt når hun kommer oppover hit igjen. :)

runema

runema

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 97 Innlegg:
Run Forrest, run...

mhansen

mhansen

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 7 744 Innlegg:
Synd du merket dette så sent. Det betyr kanskje at jenta er "profesjonell" og har lest seg til hvordan man skal gå fram. Det finnes faktisk bøker om emnet. Da jeg flyttet til Thailand i 2007 traff jeg en jente bare etter noen dager og vi var en god del sammen. Heldigvis for meg viste hun sitt sanne jeg bare etter noen få dager. Mora trenge penger til grisefarmen i nord, hun hadde opparbeidet seg noe gjeld som hun ville at jeg skulle hjelpe henne med osv (også andre ting som gjorde at jeg skjønte det ikke kunne bli oss). Etter to uker fikk hun busspenger til Bangkok... Ferdig med det!

Traff en annen jente som hadde mye av det samme mønsteret som den første. Ble kort prosess der også...

Traff så hun som til slutt ble min kone. Hun minnet svært lite om de to første jeg traff. Muligens fordi min kone ikke har jobbet/jobbet i bar, men det var tilfelle med de to første. Jeg vet at det ikke MÅ være slik, men i mitt tilfelle var det nå slik...

rainbow

rainbow

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 436 Innlegg:
Hei. Denne historien ligner veldig på min historie. Min ex, forandret seg også, etter at vi vart kjendt. det vart mas om disco og karaoke i stor stil, og den som måtte betale var jeg. Jeg såg ikke faresignalene da, noe som jeg angrer på i dag. Det vart også mer driking og festing med henne etterhvert. Og jeg måtte sende penger til henne hver måned, men det sa jo stopp en dag. Det kan godt hende, att det ordner seg for dere, men mitt råd er: vær veldig forsiktig med penger, det har jeg no smertelig ærfart.

Balder

Balder

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 940 Innlegg:
Skynd deg videre her i livet, før den dama klarer å blakke deg helt....
Vi hadde et tillfelle heroppe, og han fant de desverre i flaggstanga en morgen....

Mvh Balder
:thailand:

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

Tipper du har møtt henne tidlig i karrieren hennes, og hun nå har blitt ødelagt av livet hun har levd. Det gjør noe med følelsene til mennesker når de lever slik de gjør, og har presset på seg til å både underholde, selge drinker og være med på festen. Det er det samme som gjentar seg kveld etter kveld, uke etter uke. Nå sier du ingenting om hun fortsatte å jobbe i Patong etter at dere hadde møttes, og i mellomtiden. Jeg traff igjen de samme menneskene over en lengre periode, og de som kom seg fort ut av Patong, greide seg bra, men selv de som hadde andre yrker enn bar, forandret seg vesentlig jo lenger de ble der på den evige jakten på en mann. Desverre så er det mange rykter og myter for damene angående falang kjærester, som det er for oss som sitter her, og selv om de hadde kjæreste så var de ikke gift. Håper dette kan forklare noe. Peronlighetsforandringer er ikke uvanelig med tanke på det livet mange lever på en turistplass.

Hun har jobbet i samme baren i Patong helt frem til nå når jeg kom bortover 1. januar. Hun skal bo hos sine foreldre til vi får hennes oppholdstillatelse og hun reiser til Norge i slutten av mars.
Joda, ingen tvil om at det jævla livet i bar i Patong gjør noe med et stakkars menneske. Det som er merkelig er at det er først nå jeg ser endringer (hun har vært der i 3 år), og pussig er det også at dette skjer etter 3 fantastiske måneder sammen her i Norge sist sommer, der hun viste alle tegn på både trivsel og ønske om en fast tilværelse her. Man skulle jo tro at dette ga krefter til å stå imot presset noen skarve måneder til...
Thaier er jo heller ikke akkurat snakkesalige når det kommer til følelser og egne problemer, så hver gang jeg har prøvd å snakke om dette bare smiler hun og sier "no ploblems daling", hmmm...

Vel, jeg har nå tenkt å gi det en sjanse likevel. Føler det er for lett å bare gi opp nå etter såpass lang tid. Må tro hun finner tilbake til sitt rette jeg når hun får møkkalivet i Patong litt på avstand :-|

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Ingen som kan stoppe deg fra å gjøre hva du vil, men du tar en stor utfordring, og muligens en større utfordring du kan takle og har godt av. Jeg har levd der midt i blandt de, og kjenner "de" som nabo og venn.

Lykke til!
Redigert signatur

Søppel moderering

Søppel moderering

Registrert Medlem

• Banned
  • 14 220 Innlegg:
Sånn som hun oppfører seg tyder det mere på om at hun ikke vet hva hun egentlig vil.Er du sikkert på at hun ønsker en fremtid i kalde nord sammen med deg?Har litt på følelsen om at hun ikke vet helt sikkert og dermed blir dratt litt frem og tilbake kanskje?¨Likegyldighet er jo ødeleggende og alkoholinntaket hennes som er stor er jo ikke sjakk trekket i en tilværelse der ting skal fungere imellom 2 personer heller.Hva slags fremtidsutsikter har hun?På hvilket grunnlag kan hun komme til norge i 6 måneder på allerede bestemt tidspunkt fra deg?Skal dere gifte dere?Har hun utdanning eller om ikke er hun villig til å sitte på skolebenken i noen år?Kanskje hun kun har tenkt seg bort og ønsker å flykte fra problemer og du kun er biletten til dette?
Mange spørsmål,ikke svar om du ikke gidder,skjønner det godt.Tenkte egentlig bare litt for høyt.
Lykke til.....:peaceskilt:

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Hun har jobbet i samme baren i Patong helt frem til nå når jeg kom bortover 1. januar. Hun skal bo hos sine foreldre til vi får hennes oppholdstillatelse og hun reiser til Norge i slutten av mars.
Joda, ingen tvil om at det jævla livet i bar i Patong gjør noe med et stakkars menneske. Det som er merkelig er at det er først nå jeg ser endringer (hun har vært der i 3 år), og pussig er det også at dette skjer etter 3 fantastiske måneder sammen her i Norge sist sommer, der hun viste alle tegn på både trivsel og ønske om en fast tilværelse her. Man skulle jo tro at dette ga krefter til å stå imot presset noen skarve måneder til...
Thaier er jo heller ikke akkurat snakkesalige når det kommer til følelser og egne problemer, så hver gang jeg har prøvd å snakke om dette bare smiler hun og sier "no ploblems daling", hmmm...

Vel, jeg har nå tenkt å gi det en sjanse likevel. Føler det er for lett å bare gi opp nå etter såpass lang tid. Må tro hun finner tilbake til sitt rette jeg når hun får møkkalivet i Patong litt på avstand :-|

Jo her er det ploblems mak maak - det kan jeg love deg.
Og lista over faresignal er lang - men det er ikke sikkert at de er uløselige, om en går inn i dette, og prøver å nøste opp i hva som er hva.

Jeg tipper det er en del ting hun ikke har fortalt deg.
Enten har hun blitt korrumpert av barlivet i Patong - forøvrig der jeg traff kona mi selv, for ti år siden - og/eller at hun kanskje er presset av familien til å skaffe til veie penger til et eller annet - noe som kan være begrunnet av reelle behov, eller ren grådighet.
Om hun selv har redelige motiver, har hun sikkert dårlig samvittighet overfor deg, om hun har kommet i en tvangssituasjon i forhold til familiens behov, eller at det er andre ting.
I en slik situasjon vil hun nok også betro seg til deg, når hun skjønner at hun ikke kommer utenom.
Jeg ville i allefall prøve å få rede på om det kunne ligge noe her, eller av andre årsaker, før jeg bestemte meg for hvordan jeg ville fortsette forholdet.
Noe må ligge bak en slik atferdsendring.
Men du bør ikke stole for mye på at dette er noe som går over av seg selv.
Gi henne en sjanse.

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

Sånn som hun oppfører seg tyder det mere på om at hun ikke vet hva hun egentlig vil.Er du sikkert på at hun ønsker en fremtid i kalde nord sammen med deg?Har litt på følelsen om at hun ikke vet helt sikkert og dermed blir dratt litt frem og tilbake kanskje?¨Likegyldighet er jo ødeleggende og alkoholinntaket hennes som er stor er jo ikke sjakk trekket i en tilværelse der ting skal fungere imellom 2 personer heller.Hva slags fremtidsutsikter har hun?På hvilket grunnlag kan hun komme til norge i 6 måneder på allerede bestemt tidspunkt fra deg?Skal dere gifte dere?Har hun utdanning eller om ikke er hun villig til å sitte på skolebenken i noen år?Kanskje hun kun har tenkt seg bort og ønsker å flykte fra problemer og du kun er biletten til dette?
Mange spørsmål,ikke svar om du ikke gidder,skjønner det godt.Tenkte egentlig bare litt for høyt.
Lykke til.....:peaceskilt:

Alle tanker er velkomne i dette undringenes emne...
Slik jeg har følt det hele veien, og særlig etter hennes besøk sist sommer, er hun veldig klar for å flytte hit. Akkurat dèt er jeg rimelig sikker på hun fremdeles er. Vi har tross alt forlovet oss, levert søknad om 6-månedersopphold, og hun har sluttet i sin jobb i Patong og flyttet hjem i påvente av innvilget oppholdstillatelse (noe vi har dokumentert svært godt og er rimelig sikre på å få). Så prossessen i forhold til dette og giftemål kommende sommer, den er hun klar for.
Fremtidsutsiktene er basert på at hun skal få seg en jobb her i Norge. Utdannelse har hun ikke, men det betyr jo ikke at jobb er utelukket da, selv om det ikke blir som advokat. Hun er ivrig på å lære seg norsk, noe hun sysler med hele tida, så jeg håper jo at hun (når hun får fortiden litt på avstand) finner tilbake til sitt rette jeg og kan tilpasse seg forholdene her.
Særlige problemer kjenner jeg ikke til at hun har. Hun har sitt eget hus (bygd for 4 år siden) der søsteren nå leier, så nedbetalingen på huslånet går jo nesten opp i opp med leia. Sønnen bor hos hennes foreldre og må selvsagt ha noen bath i mnd. Ellers vet jeg ikke om noe som skulle skape særlige problemer for henne, annet enn de tidligere nevnte endringene i hennes adferd, skapt av livet i "turistgryta" i sør.

Jenta er (var) i grunnen veldig god, og dessuten voksen nok (38 ) til å ta steget videre i forhold til de planene vi har lagt i løpet av disse 2 årene. Til tross for hennes negative endringer har hun faktisk vært på telefonen med meg, enten pr sms eller ringt, omtrent hver dag, og det er jo et positivt tegn da...
Får bare prøve å se positivt på det og krysse fingre

Dette innlegget har blitt redigert av PoMoat: 17 januar 2010 - 16:58

orangeappled

orangeappled

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 724 Innlegg:
Hvis hun har jobbet i bar hele tiden mens dere har vært sammen så betyr det at hun har truffet "hundrevis" av andre gutter siden du traff henne for første gang. Sånn sett er det ikke sikkert du er så spesiell for henne, du kan være en av mange personer som hun jobber med. For husk at som barjente lever du av å få turister til å gi deg penger, på den ene eller andre måten, det er jobben hennes.

Som alle andre her inne har jeg ikke tall på alle de jentene jeg har snakket med som forteller at de har en kjæreste enten her eller der (blant annet har jeg pratet med mange med kjærester fra Norge), som i neste sekund spør om jeg vil "bli med henne".

Når det er sagt skal man ikke bli helt paranoid, men jeg tror neppe jeg ville valgt å la dama mi fortsette å jobbe i bar mens hun var min kjæreste.
Dig that hole forget the sun

hen gap lai

hen gap lai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 148 Innlegg:
Ja kom deg videre, denne dama vil spise deg opp både følelsesmessig og økonomisk.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Tror han er over det stadiet der han lurer på akkurat det, siden han har beskrevet forholdet såpass åpent som han har gjort. Da er det ikke vits i å gnage akkurat på de elementære tingene. Men heller se på hva som er rasjonellt å gjøre i en slik situasjon. Derimot så ser det ut til at han har bestemt seg for å prøve, og det er etter min mening hans valg. Det er ikke alltid like lett å se hva en gir seg inn på når en står midt oppi det selv. Jeg vil råde han til å tenke seg godt om.
Redigert signatur

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Ellers vet jeg ikke om noe som skulle skape særlige problemer for henne, annet enn de tidligere nevnte endringene i hennes adferd, skapt av livet i "turistgryta" i sør.

Men er du helt sikker på at disse forandringene i atferden primært har kommer på bakgrunn av bar-livet i Patong?

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 439 Innlegg:

Alle tanker er velkomne i dette undringenes emne...
Slik jeg har følt det hele veien, og særlig etter hennes besøk sist sommer, er hun veldig klar for å flytte hit. Akkurat dèt er jeg rimelig sikker på hun fremdeles er. Vi har tross alt forlovet oss, levert søknad om 6-månedersopphold, og hun har sluttet i sin jobb i Patong og flyttet hjem i påvente av innvilget oppholdstillatelse (noe vi har dokumentert svært godt og er rimelig sikre på å få). Så prossessen i forhold til dette og giftemål kommende sommer, den er hun klar for.
Fremtidsutsiktene er basert på at hun skal få seg en jobb her i Norge. Utdannelse har hun ikke, men det betyr jo ikke at jobb er utelukket da, selv om det ikke blir som advokat. Hun er ivrig på å lære seg norsk, noe hun sysler med hele tida, så jeg håper jo at hun (når hun får fortiden litt på avstand) finner tilbake til sitt rette jeg og kan tilpasse seg forholdene her.
Særlige problemer kjenner jeg ikke til at hun har. Hun har sitt eget hus (bygd for 4 år siden) der søsteren nå leier, så nedbetalingen på huslånet går jo nesten opp i opp med leia. Sønnen bor hos hennes foreldre og må selvsagt ha noen bath i mnd. Ellers vet jeg ikke om noe som skulle skape særlige problemer for henne, annet enn de tidligere nevnte endringene i hennes adferd, skapt av livet i "turistgryta" i sør.

Jenta er (var) i grunnen veldig god, og dessuten voksen nok (38 ) til å ta steget videre i forhold til de planene vi har lagt i løpet av disse 2 årene. Til tross for hennes negative endringer har hun faktisk vært på telefonen med meg, enten pr sms eller ringt, omtrent hver dag, og det er jo et positivt tegn da...
Får bare prøve å se positivt på det og krysse fingre

Skal ikke gi deg så gode råd, men kan si hva kona sa:

En thai er den den er, og alder har ingen betydning. Vi har en levemåte og måte å te oss på, og det er MEGET sjelden vi forandrer oss. Vi er bare de vi er. Hun ville vel vise seg fra sin beste side, da hun "kapret" deg. Det han så neste gang var hennes rette seg. Jekan khon, reu reu. Mai di mai di.

A.H.

Caron

Caron

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 108 Innlegg:

Men er du helt sikker på at disse forandringene i atferden primært har kommer på bakgrunn av bar-livet i Patong?

Vet ikke helt hva du sikter til her, men nei, jeg er ikke sikker på dette. Dette er antakelser andre her har skrevet i sine svar...
Men det høres jo fornuftig ut, i forhold til mitt kjennskap både til jenta og livet i barene i Patong.
Det som imidlertid er rart synes jeg, er at endringene kom så brått, bare fra i sommer...

Jeg registrerer forøvrig at det skrives mye om penger, utnyttelse, kun ute etter penger osv. Vel, dette er ikke det største problemet her, da hun faktisk aldri har spurt spesifikt etter penger fra meg. Å sende et beløp hver måned er kun noe jeg har ønsket å gjøre, som hun har reagert på med stor takknemlighet.
Det tok bare litt av denne ferien, og ikke minst under besøket hos hennes familie. Jeg frykter egentlig ikke at penger blir den store problemstillingen når hun kommer hit. I Patong derimot, sløste hun voldsomt, i tillegg til stort alkoholinntak. Her i Norge har vi tross alt en annen "rutine", og flyr ikke på byen hver dag. Så gjenstår det å se om hun greier å tilpasse seg dette. Men som før skrevet, hun rørte omtrent ikke alkohol mens hun var her i sommer...

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Fint at du har gått for forlovelse visum, så dere har en prøveperiode sammen. Du er en av få som er tålmodig og tar tiden til hjelp. Du skal ha honnør for det.

Dette innlegget har blitt redigert av Phayam: 17 januar 2010 - 18:00

Redigert signatur

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere