Gå til innhold

Foto

Oppskrift forlovelsesvisum for søkere fra

• Please log in to reply
95 replies to this topic

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.595 Innlegg:

Oppskrift forlovelsesvisum for søkere fra Thailand

Etter oppfordring fra Moderator Gimbo lager jeg en oppskrift på hvordan man skal gå frem for å søke Forlovelsesvisum fra Thailand. Dette er ingen ”fasit” men ment som en hjelp på hvordan man skal gå frem for å sette opp en søknad.

Det første som er viktig for å sette opp en søknad er å gå systematisk til verks, skaffe deg en fullstendig oversikt over de dokumentene du trenger.

For søker fra Thailand

Må stille med følgende dokumentasjon:

1. 2 sett utfyllte søknadskjema med bilde ikke eldre enn 3 mnd. (Skjema GP7028 )
2. Kopi av samtlige sider i pass, også de blanke.
3. Kopi av fødselsattest.
4. Kopi av nasjonalt ID kort.
5. Kopi av hele husholdsregisteret.
6. Kopi av eventuell endring av navn.
7. Singlestatus bevis.
8. Evt skilsmissebevis.

Absolutt alle dokumenter må oversettes fra Thai til Engelsk og deretter verifiseres og stemplet hos Thai Ministry of Foreign Affairs.

Samtlige dokumenter kan hentes hos søkers lokale Amphur (Tinghus), søker kjenner garantert til dette kontoret.

Er du usikker på hvordan du skal gå frem, kan du leie inn en advokat som søker kan gi sin fullmakt til. Advokaten vil da innhente alle dokumenter og sørge for oversettelse og stempling.

Pris for dette vil ligge mellom 10-20000THB alt ettersom hvor mange dokumenter som skal oversettes og verifiseres. Du kan fint hente inn alle dokumentene selv, og deretter benytte advokat til å sørge for oversetting og verifisering. Eller gjøre alt selv, you choose.

Har personlig benyttet Isaan Lawyers som blir driftet av en Canadisk advokat, les mer på deres web side www.isaanlawyers.com . Dyktige advokater innen sitt felt og er helt og holdent til å stole på.

Skjema GP7028 Arbeids og oppholdstillatelse

Dette skjema kan dessverre være litt vanskelig og få oversikt over, det finnes ikke noen egen rubrikk for forlovelsesvisum.

Skjema skal fylles ut som familiegjenforening, den norske referansen oppføres som ”spouse/partner” men skriv gjerne ”forlovede/fianceè” bak navnet i parantes.

Pass på at det kommer klart frem i skjema at dette gjelder forlovelsesvisum.

Den norske part kan også gis fullmakt av søker til å opptre på vegne av søker, alle spørsmål og svar fra UDI vil da komme til den norske parten.

Sørg for å fyll ut så mange detaljer så mulig om familiemedlemmer i live, har søker barn så må dette føres opp nå. Gjøres ikke dette så kan det skape problemer for senere gjenforening med egne barn, eller besøk fra nære familiemedlemmer som søsken og foreldre.

Den Norske referansen

Må stille med følgende dokumentasjon:

1. Kopi av samtlige sider i pass, også de blanke.
2. *Singlestatus bevis.
3. Evt skilsmissebevis.
4. Siste tilgjengelige ligningsattest.
5. 3 siste lønnslipper.
6. Arbeidskontrakt.
7. Bevis på bolig, kjøpekontrakt, leiekontrakt, *bostedsbevis e.l.
8. **Garantiskjema for opphold, samt kopi. (Skjema GP7013 )

*Singlestatus bevis får du ved og kontakte folkeregisteret eller skatteetaten, samme gjelder bostedsbevis.
**For å få stemplet garantiskjema skal dette taes med til Politi eller utlendingsseksjonen for verifisering, du må da fremlegge siste 3 lønnsslipper og ligningsattest. De vil da be deg signere skjema, og deretter blir det stemplet og du får en verifisert kopi i tillegg.

Samtlige kopier må være stemplet med ”Rett Kopi” fra offentlig kontor.

Alle dokumenter som er nevtn ovenfor fra både søker og referanse skal legges i søknad.
Først sorteres søkers dokumenter, deretter referansens dokumenter i den rekkefølgen som de fremgår her.

Når alt dette er gjort så er det på tide å tenke på å dokumentere forholdet.

Følgebrev

I dette brevet så skal dere skrive om den tiden dere har hatt sammen, hvordan dere møttes , hva dere har gjort, hvem i familien dere har møtt, hvor dere har reist osv.

Brevet bør holdes i en saklig tone, det er ikke nødvendig å utlevere deres samliv. UDI er bare ute etter å verifisere om dette er et reelt forhold og ikke proforma, tvang osv.

Annen dokumentasjon

Det kan og lønne seg og legge ved tilleggsdokumentasjon som bekrefter forholdet og tiden dere har hatt sammen. Dette kan være:

1. Et lite utvalg bilder av dere sammen med hverandres familier, på tur osv.
2. Kvitteringer på hotell, fly, buss, leiebil osv.

Behandlingstid

UDI sier på sine hjemmesider inntil 6 mnd behandlingstid, men etter samtale med UDI har jeg fått følgende informasjon.

1. Alle dokument OK og forholdet er meget godt dokumenter slik at de ikke ser behov for referanseintervju – ca 4 ukers behandlingstid +-.

2. Alle dokument OK men forholdet er ikke godt nok dokumentert eller andre spørsmål kommer opp slik de ser behov for referanseintervju – ca 2 mnd behandlingstid +-.

3. Dokument er ”mistenkelige” og må verifiseres med Thailandske myndigheter, de betviler intensjonen med giftermålet osv – inntil 6 mnd +-.

For all del ikke bli skuffet om dere ikke får svar på 4 uker, mange andre faktorer spiller inn her og de fleste havner nok i kategori 2.

Rettigheter for visumet

Man har samme rettigheter som en vanlig arbeids og oppholdstillatelse.

1. Kan ta arbeid.
2. Reise fritt inn og ut av Schengen så lenge visum er gyldig.

Når giftermålet er fullført så må vigselsattest leveres sammen med søknad om familiegjenforening, man kan da oppholde seg i Norge under behandling av denne søknaden.
Arbeidstillatelsen trekkes tilbake når visumtiden på 6 mnd er omme, man må da vente på familiegjenforeningen er ok før man kan arbeide igjen.

Til slutt

Et forlovelsesvisum gis på grunnlag av at man har som intensjon å gifte seg på Norsk jord, kommer det frem i søknad at man vingler på dette så blir det avslag. Man må være helt bestemt på at giftermålet skal skje i Norge. Etter at visum er innvilget så er det ikke noe i veien for å gifte seg i Thailand, men intensjonen skal være å gifte seg i Norge.

Dette er ikke et "bli bedre kjent" visum.

Søknad kan kun leveres ved personlig oppmøte i det land du hatt lovlig oppholdstillatelse de siste 6 mnd. Normalt vil dette være Ambassaden i Bangkok.

Alle skjema som trengs og mer informasjon finner dere her:
Work and residence permit (Norway - the official site in Thailand)

Dette innlegget har blitt redigert av westendman: 28 juni 2013 - 08:51

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.595 Innlegg:
Før søker fra Thailand drar til Norge så må vedkommende anskaffe nytt singelstatusbevis fra Amphur, dette må igjen oversettes til Engelsk og deretter verifiseres av Thai Ministry of Foreign Affairs.

Grunnen til dette er at Norske Myndigheter trenger dette beviset for å kunne godkjenne "prøving av ekteskapsvilkår". Når de er godkjent får man utstedt attest for å kunne gifte seg i Norge, det være seg i Kirke eller Tinghus.

I Thailand så er singelstatusbeviset gyldig i 6 mnd, men i Norge så kan dette ikke være eldre enn 4 mnd for å ha gyldighet.

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.595 Innlegg:
Får dessverre ikke endret i selve hovedinnlegget her.

I følgebrevet må det også komme frem hvilke planer man har for bryllupet, er det satt noen dato? Hvor skal evt fest være? osv.

Dette er særdeles viktig og få med i brevet.

gekko

gekko

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2.360 Innlegg:
I tilfelle man er tidligere skilt i utlandet:

"Skilsmissattest"
Det henvises til skilsmisseattest fra Fylkesmannen på diverse sjekklister fra ambassade ,men fylkesmannen utsteder ikke slike attester.
Derimot kan en skilsmisse evt bekreftes ved et brev fra fylkesmannen som inneholder en godkjening av skilsmisse. Denne kan brukes.

"Skifteattest"
Denne utstedes heller ikke av fylkesmann, og utstedes faktisk ikke overhodet med mindre man har vært i skifteretten - MEN et evt skifte kan underskrives av begge parter på eget skjema Q-160B, evt holder det med kun din egen i felt III dersom det er mer enn 2 år siden skilsmissen ble godkjent.

Singlepaper (certificate of no impediment to marriage)
For å få dette når man tidligere har vært gift, må Q-150B signeres av begge parter - da tilkomne må være klar over at slik er forholdet. Skjemaet brukes brukes til prøving av eksteskapsvilkår som du trenger for å få utstedt ditt "single bevis", men det ble ikke lagt mye vekt på dette første gang man ble gift.

Forlover erklæring Q-151B
Jeg ville nok også fått utyllt en slik - selv på forlovelsesvisum - for å underbygge at forholdet er seriøst og at ekteskap tenkes gjennomføres.

I tillegg må bilde materiale som viser at forhold er ekte, redegjøresle av forhold - hvor man møttes ,hva man har gjort sammen ,ev t besøk etc samt planer for ekteskap dokumenteres.

:balkong:
mvh
gekko

"Den største glede man kan ha, er å gjøre andre glad"

Rolf12

Rolf12

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 606 Innlegg:
Godt arbeid ocean! :-) Greit med slike stickere. Lurte på en ting. Hvis man gifter seg iløpet av disse 6 måneder i Norge på forlovelsesvisum, hva er saksgangen da videre ? Man er jo forent... hmm, lurer.

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.595 Innlegg:

Godt arbeid ocean! :-) Greit med slike stickere. Lurte på en ting. Hvis man gifter seg iløpet av disse 6 måneder i Norge på forlovelsesvisum, hva er saksgangen da videre ? Man er jo forent... hmm, lurer.

Takk for det :-)

Da må man før utløpet av visumet søke om familiegjenforening med ektefelle, man må da legge ved vigselsattesten.

Søker kan da oppholde seg i Norge under saksbehandling, men om sak ikke er ferdig behandlet før visumets utløp så har man ikke lov til å arbeide. Man kan først begynne i jobb igjen når familiegjenforeningssaken er ferdig og godkjent.

Darawan

Darawan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 68 Innlegg:
Er det noen som har søkt forlovelsesvisum i det siste fra Thailand? Hvor lang tid tok det fra hun søkte til hun fikk visum?

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.595 Innlegg:

Er det noen som har søkt forlovelsesvisum i det siste fra Thailand? Hvor lang tid tok det fra hun søkte til hun fikk visum?

Noen har fått svar på 3-4 uker.

Frøkna mi søkte 13.august og vi venter fortsatt på at Politiet skal kalle meg inn til intervju.

Oslo Politidistrikt har nå laaang ventetid, dette vil skille seg fra distrikt til distrikt.

Darawan

Darawan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 68 Innlegg:
Er det helt sikkert at man blir kalt inn til intervju?

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.595 Innlegg:

Er det helt sikkert at man blir kalt inn til intervju?

Man må påregne at man blir innkalt til referanseintervju, men det er ikke alle som blir det.

Mange faktorer som er med i vurderingen der:

1. Har du vært gift før
2. Har hun vært gift før
3. Mine og dine barn
4. Barn sammen

osv osv

Darawan

Darawan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 68 Innlegg:
Vel jeg har aldri vært gift før. Men jeg har 1 barn fra tidligere forhold. Har vært enslig i mange år etter at jeg traff min kjære for noen år siden. Hun har ikke barn fra før av og kommer fra en middelsklassefamilie i BKK. Har jobb og egen bolig som hun leier. Hun skal søke neste uke og vi håper at hun får svar før jeg reiser ned 13.januar. Hvis hun ikke får svar innen den tid så gifter vi oss heller da der nede når jeg er der. Blir da i 3 uker.

Darawan

Darawan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 68 Innlegg:
Hun har ikke vært gift før heller.

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.595 Innlegg:
Ikke regn med at dere får svar før den 13. januar, gjør dere det så får dere ta det som en stor og positiv overraskelse.

Om dere gifter dere i januar og hun fortsatt ikke har fått svar kan dere endre søknaden fra forlovelse og direkte til gjenforening med ektefelle, det vil ikke ha noen negativ påvirkning av saksbehandling - heller positiv.

Darawan

Darawan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 68 Innlegg:
Ok. Det er jo greit. Da er iallefall papirmølla i gang. Da gjenstår bare noen andre tilleggspapir som må vedlegges ved neste møte med ambassaden i januar. Det er jo greit at hun søker nå mens vi enda er borte fra hverandre enn å søke mens jeg er der nede nå. Da går iallefall ventetiden "raskere" når man er her hjemme å jobber og har annet å tenke på. Men får hun visum før jeg kommer ned er det jo bare positiv. Vet ikke om saksbehandlingstiden er raskere akkurat nå. Får bare håpe. Uansett så får jeg håpe at hun er kommet til Norge neste sommer. Da slipper hun iallefall å få vinteren rett i tryne hvis hun kommer i februar. hehe.. vi får se..

bricks

bricks

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3.572 Innlegg:

Ok. Det er jo greit. Da er iallefall papirmølla i gang. Da gjenstår bare noen andre tilleggspapir som må vedlegges ved neste møte med ambassaden i januar. Det er jo greit at hun søker nå mens vi enda er borte fra hverandre enn å søke mens jeg er der nede nå. Da går iallefall ventetiden "raskere" når man er her hjemme å jobber og har annet å tenke på. Men får hun visum før jeg kommer ned er det jo bare positiv. Vet ikke om saksbehandlingstiden er raskere akkurat nå. Får bare håpe. Uansett så får jeg håpe at hun er kommet til Norge neste sommer. Da slipper hun iallefall å få vinteren rett i tryne hvis hun kommer i februar. hehe.. vi får se..

Kona mi var her i fjor, hun var skuffet over at hun ikke fikk se mere kulde og sne, varme hadde hun opplevd nok av i Thailand!Hun skal flytte til Norge i Januar, men ønsker å komme nå fordi hun vil se mørketiden i Nord-norge

Darawan

Darawan

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 68 Innlegg:
Noen som vet om man kan søke turistvisum i mens forlovelsesøknaden er inne til behandling siden behandlingstiden er inntil 6 mnd. eventuelt mer? Er det tillatt å gjør dette? Hvis du søker om forlovelsesvisum og det ikke blir innvilget. Er det da tillatt å søker turisitvisum? Grunnet til jeg spør er at jeg har fått noen motstridige opplysninger som jeg ikke helt vet om jeg skal tru på eller ikke fra et kontor i Bangkok som stadfester dette. Hvis noen vet hadde vært flott, da jeg ikke har mulighetet til å ringe ambassaden i Bangkok i morgen. Tenkte på at hun kunne søke om turistvisum i januar når jeg var nede selvom hun har sendt søknad om forlovelse nå i november. Slik at hun kan komme på besøk i 14 dager som er liten forsmak på hva hun har i vente i dette landet. Få et lite innblikk i norsk samfunn og kultur.

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.595 Innlegg:

Noen som vet om man kan søke turistvisum i mens forlovelsesøknaden er inne til behandling siden behandlingstiden er inntil 6 mnd. eventuelt mer? Er det tillatt å gjør dette? Hvis du søker om forlovelsesvisum og det ikke blir innvilget. Er det da tillatt å søker turisitvisum? Grunnet til jeg spør er at jeg har fått noen motstridige opplysninger som jeg ikke helt vet om jeg skal tru på eller ikke fra et kontor i Bangkok som stadfester dette. Hvis noen vet hadde vært flott, da jeg ikke har mulighetet til å ringe ambassaden i Bangkok i morgen. Tenkte på at hun kunne søke om turistvisum i januar når jeg var nede selvom hun har sendt søknad om forlovelse nå i november. Slik at hun kan komme på besøk i 14 dager som er liten forsmak på hva hun har i vente i dette landet. Få et lite innblikk i norsk samfunn og kultur.

Man kan ikke søke om turistvisum samtidig som man har annen søknad inne.

Men hun kan godt søke turistvisum om forlovelsesvisum ikke ble innvilget.

ocean

ocean

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.595 Innlegg:
VIKTIG

OPPDATERT SJEKKLISTE FOR HVILKE DOKUMENTER SOM MÅ INNLEVERES VED SØKNAD.

http://www.emb-norwa...Immigration.pdf

Denne sjekklisten er så oversiktelig og grei at jeg ikke ser noe behov for å påpeke noe spesielt, enkelt og greit så skal samtlige dokument som blir etterspurt innleveres - til den type visum som blir søkt.

stigk

stigk

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2.697 Innlegg:

VIKTIG

OPPDATERT SJEKKLISTE FOR HVILKE DOKUMENTER SOM MÅ INNLEVERES VED SØKNAD.

http://www.emb-norwa...Immigration.pdf

Denne sjekklisten er så oversiktelig og grei at jeg ikke ser noe behov for å påpeke noe spesielt, enkelt og greit så skal samtlige dokument som blir etterspurt innleveres - til den type visum som blir søkt.

Kanskje påpeke denne attesten fra NAV for den sto ikke på den gamle og jeg kan ikke se at den er nevnt i noen av oppskriftene heller. Ellers burde jo selvsagt alle som skal søke lese igjennom denne før de gjør noe som helst.

bintou

bintou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 788 Innlegg:
Jeg sier wow.. er dette sider som tilhører Thailands ambassade?
Hadde noen ved konsulatet i Gambia hatt peiling på dette så kunne vi spart oss mange måneder..

Meg og mannen min:

Dor dey ham!! (betyr: du vet aldri ;))

Also tagged with one or more of these keywords: Thailand

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere