Gå til innhold

Foto

Barnetrygd, bidragsforskudd etc for Thai barn i Norge.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
36 svar til dette emnet

Gimbo

Gimbo

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 1 775 Innlegg:

Kona fikk akkurat brev fra NAV om at bidragsforskudd for begge barna er innvilget med 100% av fullt bidrag fra og med måneden de ankom Norge. Dvs 1320 kroner pr barn pr måned.

Dette er noe barna har rett til fordi faren deres er død.

Normalt skulle man da søkt om barnepensjon, men fordi faren var Thai, og aldri satte sin fot i Norge, var han selvsagt ikke medlem av folketrygden, og her er kravet at den avdøde må ha vært medlem i tre år.

Normalt vil også retten til bidragsforskudd bortfalle når faren dør. Men her har forskriften et unntak som sier at barna likevel har rett til 100% bidrag dersom de ikke har rett til barnepensjon. Og da far ikke var medlem av folketrygden, har de ikke rett til barnepensjon.

Så her er det bare å trå til for de som har giftet seg med en enke med barn. Det kan jo virke som småpenger. Men om du har såpass økonomi, kan jo pengene settes på sparekonto til ungenes skolegang eller noe.

Papirer vi leverte til NAV:

-Selve søknadskjemaet
-Kope av oppholdstilatelsen for kone og hvert barn
-kopi av passet til kona og barna (ID side pluss siden med visa etiketten)
-Kopi av bostedsbevis for kona og ungene (brevet fra folkeregisteret med personummer).
-Kopi av oversatt dødsattest for faren, samt kopi av originalen.

Barna har også rett til Barnetrygd, 970 kroner pr barn. Brukte samme papirer som over til den søknaden også.

Så da håver kona inn 4580kr i måneden skattefritt. Kommer godt med til sparing til ungene, klær og andre ting de trenger. :norge2:
Mer infor fra NAV, søknadskjema etc her:

:hoppoppned:

Dette innlegget har blitt redigert av Gimbo: 28 mars 2009 - 18:32

kyrre

kyrre

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 11 Innlegg:
Du har og krav på bidragsforskudd selv om far lever i thailand, men ikke betaler bidrag.

sandiman

sandiman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 345 Innlegg:
Noen som vet om man bor i Thailand da, får man bidragsforskudd da, eller faller dette og bort sammen med barnetrygden??
RKS

laoman

laoman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 230 Innlegg:
Den faller bort. Barnet må oppholde seg i landet.
laoman - www.thaisa.net
~long cold winter

Snuble

Snuble

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 261 Innlegg:
Navkontoret her i min kommune påstår hun ikke kan få bidragsforskudd for sin datter fordi hun (dvs min kone) har vert i Norge og vert gift med meg i mer enn ett år.

Stemmer dette? Hvilke regler kan jeg vise til om det ikke stemmer?

Gimbo

Gimbo

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 1 775 Innlegg:

Navkontoret her i min kommune påstår hun ikke kan få bidragsforskudd for sin datter fordi hun (dvs min kone) har vert i Norge og vert gift med meg i mer enn ett år.

Dette tror jeg er tøv!

De kan ivertfall ikke bruke at hun har vært her mer enn et år som begrunnelse.

Det er faktisk et krav for å bidragsforskudd at barnet skal opphold seg her i landet i mer enn 12 måneder.

Det er mulig det er noen regler som begrenser det når man er gift på nytt. Men finner ingenting om dette på sidene til NAV.

Så her bør du be NAV vise deg reglene og forskriftene som begrunner avslaget.

Gimbo

Gimbo

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 1 775 Innlegg:

Dette tror jeg er tøv!

Det er faktisk et krav for å bidragsforskudd at barnet skal opphold seg her i landet i mer enn 12 måneder.

Det er mulig det er noen regler som begrenser det når man er gift på nytt. Men finner ingenting om dette på sidene til NAV.

NAV Harsytad gjorde seg foresten vanskelige da vi søkte. Jeg måtte faktisk vise dem reglene på NAV's egene hjemmeside før jeg i det hele tatt fikk lov å levere søknaden så og si på nåde.

Så stå på. Går det ikke så få en advokat til å skrive et brev...

Snuble

Snuble

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 261 Innlegg:
Har du link til der det står noe om reglene for de utenfor EØS/EU/Norge?

Gimbo

Gimbo

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 1 775 Innlegg:

Så lenge de er her i landet, og skal være her mer enn 12 måneder skal det ikke være noen særegne regler for denne gruppen. Da gjeller akkurat samme regelverk som for norske barn.

Snuble

Snuble

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 261 Innlegg:
Men grunnlaget for "forskudd" er at faren ikke er i stand til å betale forskudd og det er ment som ett alternativ til barnebidrag?

Når dette skal behandles likt med norsk/norsk, forsvinner noensinne grunnlaget for barnebidrag?

Gimbo

Gimbo

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 1 775 Innlegg:

Men grunnlaget for "forskudd" er at faren ikke er i stand til å betale forskudd og det er ment som ett alternativ til barnebidrag?

Når dette skal behandles likt med norsk/norsk, forsvinner noensinne grunnlaget for barnebidrag?

Det vet jeg rett og slett ikke. Konas unger får fordi faren er død. Og siden han selvsagt ikke var medlem av folketrygden, får de ikke barnepensjon, dermed skal de ha fullt forskuddsbidrag uten behovsprøving etter reglene.

Dette fremkommer ganske så klart av NAV's egene sider.

Hva som skjer når far lever vet jeg ikke. Derfor må du heller finne ut av om det er egne regler som trår i kraft når mor er gift på ny. Det er jo et av argumentene NAV har brukt i saken din. Derfor burde de jo kunne vise til den konkrete hjemmelen for å avslå.

Men som sagt en av reglene er jo nettop at barna har oppholdstilatelse og skal være her i riket mer enn 12 måneder. Videre er de jo her på familiegjenforening med sin mor, hvis oppholdstilatelse er gitt nettop fordi hun er gift på ny med deg.

Dermed blir det jo fullstendig ubegripeleig om avslag skal gis fordi hun er gift og har vært her mer enn 12 måneder. Det er dette de må vise hjemmel for.

phitoo

phitoo

Medlemmer

• Medlemmer
  • 12 427 Innlegg:

Kona mi som har vært her siden 2003 fikk innvilget bidragsforskudd og barnetrygd for sønnen som kom til norge i mars, 4 dager etter at vi leverte inn papirene ,og etterbetalt fra første dag .
Postet bildePostet bildePostet bilde
last ned phitoo´s thai.norske minparlør ;)
http://www.o12a.com/...hitoos_mini.pdf

stigk

stigk

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 697 Innlegg:

Kona mi som har vært her siden 2003 fikk innvilget bidragsforskudd og barnetrygd for sønnen som kom til norge i mars, 4 dager etter at vi leverte inn papirene ,og etterbetalt fra første dag .

Hei Phitoo,

Lever faren til barnet da?

Denne problemstillingen blir snart relevant for oss og jeg tror nok det er flere som behøver å vite dette.

Har prøvd å finne utav dette via nav's hjemmesider men ble ikke mye klokere av det.

Bør vel kontakte nav for å finne ut av det men det er alltid greit å vite litt om alminnelig praksis før man kontakter det offentlige.

phitoo

phitoo

Medlemmer

• Medlemmer
  • 12 427 Innlegg:

Hei Phitoo,

Lever faren til barnet da?

Denne problemstillingen blir snart relevant for oss og jeg tror nok det er flere som behøver å vite dette.

Har prøvd å finne utav dette via nav's hjemmesider men ble ikke mye klokere av det.

Bør vel kontakte nav for å finne ut av det men det er alltid greit å vite litt om alminnelig praksis før man kontakter det offentlige.

Det er vel strengt tatt ingen som vet om mannen er i live da han forsvant første gang i 1997 etter å ha kutta opp og knust ansiktet til kona i yabarus, for siden og å ha blitt hentet av politiet da han besøkte sin gamle mor som bodde på stedet(Kabin) på dødsleiet hennes i 1999, og hvor han mot 250bahts kompetanse skrev under og ga kona skilsmisse og eneomsorgen for unga.

Hadde forøvrig litt sirkus med Udi om dette da vi skulle ha sønnen hennes hit på familiegjenforening da pairene som var oversatt hadde ordlyden
: "The mother is given the guardian mothership" ,og som de i første omgang tydet seg frem til kunne forstås som at mora var oppnevnt som verge.

stigk

stigk

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 697 Innlegg:

Det er vel strengt tatt ingen som vet om mannen er i live da han forsvant første gang i 1997 etter å ha kutta opp og knust ansiktet til kona i yabarus, for siden og å ha blitt hentet av politiet da han besøkte sin gamle mor som bodde på stedet(Kabin) på dødsleiet hennes i 1999, og hvor han mot 250bahts kompetanse skrev under og ga kona skilsmisse og eneomsorgen for unga.

Hadde forøvrig litt sirkus med Udi om dette da vi skulle ha sønnen hennes hit på familiegjenforening da pairene som var oversatt hadde ordlyden
: "The mother is given the guardian mothership" ,og som de i første omgang tydet seg frem til kunne forstås som at mora var oppnevnt som verge.

Huff :sad: det hørtes ut som en skikkelig tulling. Er ikke like ille i vårt tilfelle. Faren er både levende og kan kontaktes. Han bidrar ikke mye til eget avkom akkurat, dette skal visstnok skylles den sykelig sjalu kona han har nå og hatt han har fått nye barn. Jeg synes nå ikke det er god nok unnskyldning for ikke å bry seg om egne barn, men men.

Slik jeg har forstått logikken rundt dette er det noe slikt:
1. Mor (og Barn) har rett til bidrag fra far.
2. Hvis far ikke betaler (uansett årsak) så får man bidragsforskudd. Derav navnet.
3. Staten vil evt kreve regress fra faren når denne blir i stand til å betale.

Når det gjelder barn med far som er utlending så forandrer ikke dette på rettighetene til mor og barn etter norsk lov, men innkreving av barnebidrag er ofte umulig i praksis med mindre det er egnet avtale på plass med det aktuelle landet. Dermed får man rett til bidragsforskudd.

Dette med at faren er død gjør bare tingene enklere da det står rett ut svart på hvitt i forskriftene at man får bidragsforskudd når faren er død hvis man ikke har krav på barnepensjon. Mens ellers må evt rettighet utledes av forskriftene og gjeldende praksis.

Om jeg har forstått dette riktig er jeg ikke helt 100% sikker på akkurat. Jeg vet heller ikke om det er noen avtale på plass mellom Norge og Thailand for innkrevning av bidragsgjeld.

Skal jo bli sirkus i landsbyen hvis eksmannen får myndighetene på besøk med krav om å betale barnebidrag. Skjønt jeg tviler nå om noen slik avtale finnes eller at noe sånt vil skje i Thailand.

phitoo

phitoo

Medlemmer

• Medlemmer
  • 12 427 Innlegg:

Skal jo bli sirkus i landsbyen hvis eksmannen får myndighetene på besøk med krav om å betale barnebidrag. Skjønt jeg tviler nå om noen slik avtale finnes eller at noe sånt vil skje i Thailand.

Ettersom jeg forsto på NAV så kunne man faktisk søke om barnebidrag når man kjennte til barnefarens personalia og adresse, og hvor så NAV kunne kreve regress av barnefaren for summen DE, etter søknad og opplysninger utbetalte til mora ,men de sa vel også så vidt jeg husker det at dette var en vurderingsak og opptil høyere makter enn det lokale Navkontoret å kunne innvilge.

Skulle forressten likt å se trynet på en thaimann som fikk en bankgiroinnbetaling fra arbeids og velferdsetaten i Norge som driver inn disse kravene ,og hvor vel de ca. månedlige 3000kr for et par unger og som i thaibaht blir 15-18000 baht, skulle bli rimelig tunge å få inn med ei thai dagslønn på 100-200 baht som flesteparten av disse "exslarkepungene " tjener,og da forutsatt av at de er edru og på jobb med sola i ryggen8)

Snuble

Snuble

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 261 Innlegg:

Gimbo

Gimbo

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 1 775 Innlegg:

Dette tror jeg er tøv!

Gimbo

Gimbo

Inaktiv

• Inaktive brukere
  • 1 775 Innlegg:

Dette tror jeg er tøv!

NAV Harsytad gjorde seg foresten vanskelige da vi søkte. Jeg måtte faktisk vise dem reglene på NAV's egene hjemmeside før jeg i det hele tatt fikk lov å levere søknaden så og si på nåde.

Så stå på. Går det ikke så få en advokat til å skrive et brev...

Snuble

Snuble

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 261 Innlegg:

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere