Gå til innhold

Foto

Medisiner uten resept

• Please log in to reply
45 replies to this topic

Gunda

Gunda

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 41 Innlegg:

Er plaget med at jeg på reiser sover ekstremt dårlig og det hender jeg må få innsovningstabletter på resept av legen før jeg reiser. Har ikke vært i Thailand før og lurer på om man får f.eks. sovetabletter uten resept der. Det samme gjelder smertestillende, får man det uten resept ? Mener ikke paracet , men sterkere.
Eller er det samme regler som her, slik at jeg må sørge får å ha disse preparatene med meg ?

Jang

Jang

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.499 Innlegg:

Er plaget med at jeg på reiser sover ekstremt dårlig og det hender jeg må få innsovningstabletter på resept av legen før jeg reiser. Har ikke vært i Thailand før og lurer på om man får f.eks. sovetabletter uten resept der. Det samme gjelder smertestillende, får man det uten resept ? Mener ikke paracet , men sterkere.
Eller er det samme regler som her, slik at jeg må sørge får å ha disse preparatene med meg ?

Du kan ta med deg legemiddelboka, og få tak i hva som helst. Men til opplysning du kan også få dårlige kopier, så vær nøye med hva og hvor du kjøper. Det enkleste å få tak i er "blå" valium, men de er også veldig ulovelige om du skulle bli tatt på flyplassen med!

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 9.699 Innlegg:

Vær forsiktig med hva du tar med av medisiner. Å kjøpe Valium o l her er mulig, men ulovlig. Paralgin Forte er forbudt! Få et brev fra legen din og ta med den medisinen han har foreskrevet! Norske leger har vel ikke noe problem med å foreskrive sovemedisin og smertestillende.

Gunda

Gunda

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 41 Innlegg:
Er det lov å spørre hva "blå" valium er ?

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 9.699 Innlegg:
10 mg..................................................

Balder

Balder

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3.931 Innlegg:

Er det lov å spørre hva "blå" valium er ?

Blå valium er diazepam 10 mg som Tordy sier.
Nå er det slik at de ikke har feks imovane etc.i Thailand. De har kun rohypnol.
Skal Du anskaffe deg slikt der nede, må du ha med papir stempla fra lege hjemme, som Du kan vise fram. Henvend deg da aller helst til et sykehus!
Det er mitt råd. Jeg er sterkt plaget av tinnitus, og har behov for søvnhjelp.
Har selv måtte tydd til slik hjelp der nede, da min medisin ikke virka like godt i varmen....
Da betaler du iallefall normal pris og har "doctors order" på det.
Har du ikke det å blir tatt med disse pillene, må jeg muligens maile med deg fra
Bangkok Hilton, og det tror jeg ikke er å anbefale.

Ta gjerne kontakt på pm, om det er noe mere du trenger å vite!

Mvh
Balder

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 15.275 Innlegg:
Jeg fikk noe som lignet imovane, sa bare jeg skulle sleep little bit. Og viste med fingrene hvor mye, hehe

Resurrection

Resurrection

Medlem

• Medlemmer
  • 8.869 Innlegg:
Det er i hvert fall ikke samme regler som her. Jeg var innom et apotek for å kjøpe solkrem, og da dama så meg spratt hun opp og konkluderte med at jeg trener med vekter. "Ah! You wolk out! You need steloids!", også slang ha noe greier på disken. :lol:

Tror ikke de tar resept så tungt der borte. ;)

Balder

Balder

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3.931 Innlegg:
Selv om det står Fanta "nam deng" på en flaske, trenger det slettes ikke være innholdet.....

Således er det og med medisiner, og medisiner i denne kategori skal man faen ikke leke seg med. Man vet aldri hva man får......det kan være helt andre ting!

Hold Dere til særiøse plasser når slikt kjøpes, og ha papirer på det..
Svigerbroder'n er "pappaså" (narkopoliti), så jeg vet konsekvensene.....
Kjipt å måtte sitte hos pinken, når man beviselig er dradd nedover på ferie.
Minner og om mange dødsfall i forbindelse med medisinbruk!!
Det er ikke lenge siden en nordmann ble funnet stein dau etter en coctail med
medisiner der nede....han var i slutten av 20 årene, og han er nok desverre ikke den eneste.

Hold Dere til det trygge, da får Dere et flott opphold i Thailand.:fly:

Mvh
Balder

Resurrection

Resurrection

Medlem

• Medlemmer
  • 8.869 Innlegg:
Det Balder skriver burde være sunn fornuft. Når apotekerne oppfører seg som t-skjorteselgere og forsøker å prakke medisiner de ikke engang har bedt om på potensielle kunder som stikker innom, bør det blinke noen lamper.

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.321 Innlegg:
Det er helt sikkert mye fornuft i det som skrives her - men det er egentlig ikke så galt som det høres ut for.

Det er ikke helt riktig at sovepiller og beroligende medikamenter ikke er lovlige.
Det er ikke noe som heter resepter i Thailand - men om man går til en lege, og denne foreskriver disse pillene, er de fullt lovlige.
I allefall om man får en lapp på posen med signatur, og navnet på legekontoret - og man kjøper dem direkte på legekontoret.
Legene i Thailand tar i liten grad noe honorar, men tjener hovedsakelig på de medikamentene de ordinerer.
Kanskje det er derfor det er et så stort overforbruk av medisiner i Thailand.

Apotek som er knyttet til legekontor, eller har farmasøyt, har som regel lov til å selge sovepiller o.l.
Det er ikke alltid godt å vite hvem som har lov til å selge eller ikke - så det er lurt å være forsiktig. Særlig om man får slike medikamenter kun i en blank plastikkpose uten noen merkelapp.

Pharmasien på storsenteret Ocean, ved Patong Beach har pleid å selge blå-valium. Vet ikke om de har lov til dette - men i den senere tid har de også begynt å spørre etter navnet på de de selger til, som de skriver opp på en lapp. Da finner jeg på et navn.Postet bilde
Personlig er jeg ikke så nøye på det, da det mest sansynligvis ikke skjer noe om man ikke har en grunn for å bli stoppet og ransaket - og det har man skjelden - kanskje bortsett fra flyplasser og lignende.
Men det er jo nettopp på flyet jeg har behov for en sovepille, så...

Jeg har aldri hørt om at det har vært farlig å ta kopi-medisiner - men det kan hende at styrkegraden er svakere enn den originale.
Når Balder snakker om dødsfall etter å ha inntatt en "cocktail" er jo dette et uansvarlig valg man gjør selv; å dytte i seg ukritisk en mengde tabletter man sansynligvis ikke kjenner virkningen av. For å ruse seg, eller hva grunnen måtte være.

Tidligere solgte man noe som tilsvarte paralgin forte, men med halve styrkegraden. Dette er nå forbudt, fordi det inneholder codein - som jo er et opiums-derivat - og som av naturlige årsaker ikke er stuerent i Thailand.
I stedet har man introdusert noe som er hakket værre - og som heter tramadol.
Det er syntetisk morfin, som etter sigende er ikke-narkotisk - hva nå det måtte bety. Det er i allefall minst like vanedannende som codein - og virker på noenlunde samme måten - og det er lovlig.
Men er noe ordentlig "rottegift" som man bør begrense bruken av så mye som mulig.
Virkestoffet er tramadol, men produktnavnene kan være flere forskjellige - så det er dette man må spør etter.

Guttapåtur

Guttapåtur

Medlem

• Medlemmer
  • 212 Innlegg:
Ett legeskriv holder.
Jeg framviste dette da jeg gikk tom for medisin i thailand, men de smilte bare og lurte på hva slags tull dette var.

De hadde ikke medisinen jeg hadde legeskriv for, men de hadde noe som var tilsvarende om ikke bedre sa farmasøyten.
Da jeg skulle til å gå kom han løpende mot meg, jeg lurte på hva det var, han sa mens han smilte "you know those are really good, i tried those myself while watching soccer"

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.321 Innlegg:
Det kan i allefall ikke ha vært sovepiller.:kaffevåken:

tyvhans

tyvhans

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.730 Innlegg:
Det er en egen linke om dette om og få sovemedisiner etc
der vi diskuterte medisina jeg bruker melatonin søk i fora så finnner du den
jeg anbefaler ingen og handle medisiner hosfarmasien uansett.
I følge who så er fake eller utblanda livsviktige mediseiner nu ett av de største problemene i den 3 je verden,
du blir ikke mura med 2 sovetabletter,
men skal du ha medisiner så dra te sykehuset da fårdu ivertfall ekte og du får det som du trenger mot dine plager og lideleser det er legenes plikt noe mange i norge har glemt

ps ennu har innegn fortalt meg hva dette betyr
# det står på noen respter
også men har en meget viktig betydning -- -.)

er e bare jeg som er "lege hera"
eller symbolet uner som folk snart bør lære seg og kjenne .--))

Vedlagt(e) fil(er)

Tyvhans

envy and negativity towards others is a projection of someone's own unhappiness

http://www.asiaforum...ist&tab=&st=400

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.321 Innlegg:
Her var det snakk om resekptpliktige medisiner - men det er ingen automatikk i at man får slike medikamenter hverken på sykehuset eller hos legen.
Og det finnes jo også medisin som ikke er kopi - men det er denne man tilbyr til folk først, siden den er billigst.
I allefall til thaier.
Til utlendinger kommer de gjerne med originalen først - av åpenbare grunner.

Sundance

Sundance

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 321 Innlegg:
[quote name='tyvhans']men skal du ha medisiner så dra te sykehuset da fårdu ivertfall ekte og du får det som du trenger

Jeg er ikke helt enig, da i allefall privat sykehusene I Thailand tar 10-20 ganger høyere pris en ett apotek.Egen erfaring

tyvhans

tyvhans

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.730 Innlegg:

Her var det snakk om resekptpliktige medisiner - men det er ingen automatikk i at man får slike medikamenter hverken på sykehuset eller hos legen.
Og det finnes jo også medisin som ikke er kopi - men det er denne man tilbyr til folk først, siden den er billigst.
I allefall til thaier.
Til utlendinger kommer de gjerne med originalen først - av åpenbare grunner.

ikke enig for engans skyld Phing,
har sett og opplevd litt av vert,
deter fake hjertemedisiner
colostrol redusere
tranqulisers
pain killers
potens saker, cavarta,og fanden
hva heter dissa blå da,,,som øker potensen, jernteppe,

jeg har som sakt meget god grunn til og vite att det er ett hav av faks,,,,

på farmasier over alt,
har sett folk sku ha såkalte valium og gubben hadde gjemt dem under vannbeholdren, han som handla hadde fylle nerver og hadde slike fra før han kasta innpå 1, 2 3 men ingen spesiell virkning

om gubben er syk så skal en lege hjelpe uansett,men praksisen i norge har nok forandra seg med åra,,

i los så solgte de beroligne i gamledar da var de lovlige , nå er de ulovlige ,men alikavel så fårn da slikt bøff, som min venn sa, venn og venn en kar som jeg treffer en gan i åert i los, som bor ute og jobber ute,
da det gjelder pain killers så er det så som så, men vil ikke her fortelle noe som er ulovligt,,
codin hostesaften er borte men ennu selges fake,,,,,,

er jeg syk og det er jeg vist sier dem så går jeg til en medisiener på ett bedre hospital,
og jeg får mine piller, for og holde liv i meg,

hadde jeg handla på gata så kunnen fått hva som helst, den lkale farmasyten er ikke alltid så hjelpsom men oftest en kynisk pengegrisk person jeg sier oftest det er for og få folk til legen om de har plager,,
selv blodtrykksnedsettene medisier selges i #orginalpakninger" men de er vist fra india,,

jeg trenger livsviktige medisiener, og har derfor noen leger jeg veit gjør jobben sin, og det en må huske er att i thailand så har bedre hospitaler såkalt ISO godkjennelse
mao det er fulllsporbarhet i alle konultasjoner og også medisiner,

kjener en statsansatt som har som jobb og gjøre såkalt autids ,

selv rau kjørte jeg ett sykehus for 10 årsiden som hadde en iso godkjennelse, ba om endel jornaler men de fantes ikke så bar det opp til admin, og skal si det blei oppstyr,, joralen kom den men var ikke arkivert etter sykehus standarden som compyed med ISO requirements...

dem ba dypt om unnskyldning men det kosta meg noen estra nitro og en cozar comp for jeg var sint, og farlig sint,,

det ble som sakt full oppvask der,

Tyvhans

tyvhans

tyvhans

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.730 Innlegg:
UN warns of deadly fake medicine
The United Nations has sent out a warning that up to fifty per cent of prescription medicines sold in developing world pharmacies are fake. A report from the International Narcotics Control Board, the UN drugs watchdog, said fake medicines are flooding into poorer countries. It stated that the consequences of people taking these drugs can be deadly. It also warned that the trade in fake prescription drugs may soon overtake the trade in illegal drugs. Many of the resources of the world’s law enforcement agencies are focused on hard drugs like heroin and cocaine. The UN suggests a refocus so that poor nations can fight the trade in counterfeit prescription drugs. The biggest problem for developing countries is that their laws are too old to control the flood, especially for sales over the Internet and those delivered by mail.
The UN warns that many people will die as a result of taking the fake drugs. The counterfeiters very cleverly copy the details on the packaging and labelling of the medicine and ensure all tablets and pills look identical to the real thing. However, the fake medicine is often a dangerous cocktail of chemicals that can kill or cause serious injury. The UN’s report said the fake drugs, “expose patients to serious health risks by providing access to…medicines that are ineffective, substandard and, in some cases, even lethal.” The UN’s Philip Emafo said: "Gains over the past years in international drug control may be seriously undermined by this ominous development if it remains unchecked". He warned that many discount medicines in stores or online often seem to be authentic but turn out to be made from recipes posted on the Web.
Legger ved en kort liste over noen linker
Jeg påstår att en av de mest kyniske industriene i verden er legemiddelbrasjen
Beviser ligger under men rapportene er enorme
Selv AIDs medisiner selges fake

http://findarticles.com/p/articles/mi_kmafp/is_/ai_n25158703
http://www.dominicantoday.com/dr/local/2008/8/5/28930/Dominican-Customs-nabs-4-trucks-full-of-fake-medicines
http://www.manufacturingchemist.com/story.asp?sectioncode=109&storycode=54420&c=1
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9402E1D9143FF93AA25751C1A9659C8B63&sec=&spon=
http://en.wikipedia.org/wiki/Counterfeit_drugs
http://www.financialexpress.com/news/India-is-2nd-largest-exporter-of-fake-medicines-to-EU-.../311834/
http://www.phnompenhpost.com/index.php/2008072520996/National-news/Bad-medicine-floods-countryside.html
http://www.bionity.com/news/e/86751/
http://www.asianresearch.org/articles/1465.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6166324.stm
http://www.guardian.co.uk/world/2001/jun/16/internationaleducationnews.aids
http://www.unicri.it/wwd/emerging_crimes/counterfeiting_ec.php
Denne er sterk’
http://medicine.plosjournals.org/perlserv/?request=get-document&doi=10.1371%2Fjournal.pmed.0050032&ct=1
http://www.breakingnewsenglish.com/0703/070303-medicine.html

Tyvhans

bricks

bricks

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3.580 Innlegg:
[quote name='Sundance'][quote name='tyvhans']men skal du ha medisiner så dra te sykehuset da fårdu ivertfall ekte og du får det som du trenger

Jeg er ikke helt enig, da i allefall privat sykehusene I Thailand tar 10-20 ganger høyere pris en ett apotek.Egen erfaring[/quote]
Er helt enig med tyvhans!
Jeg var innom det dyreste(?) privatsykehuset i pattaya i høst,betalte 1800 bath for legeundersøkelse(akutt),fikk ei sprøyte, samt 3 forskjellige tabb kurer, synes ikke det er dyrt for å vite hva man putter i kroppen.Kopi og fake, som er to forskjellige ting, er milliardindustri.At folk tør å putte i seg ting som de ikke vet at det er ekte i ett land med så strenge narkolover finner jeg helt sinnsykt

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.321 Innlegg:
Du har selvfølgelig et poeng - men det er også forskjell på generisk medisin og 'fake' medisin.
Generisk er medisin laget lovlig av forskjellige firmaer, etter at patentet på den opprinnelige medisinen er gått ut.
'Juksemedisin' er vel produsert ulovlig, av mer eller mindre suspekte produsenter som ikke driver på en forsvarlig måte.

Vi kjøper og bruker jo generisk medisin i NOrge også - noe som ikke virker å være kontroversielt, eller mindre trygt.
I en del u-land er det vel også slik at enkelte legemiddelfirmaer dumper preparater som ikke lenger er lovlige i i-landene.

Hvordan dette forholder seg i Thailand tør ikke jeg å si.

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere