Gå til innhold

Sunquest Travel VIP Reiser
Baan Sabai
Foto

Fødested for barn med thai.

• Please log in to reply
10 replies to this topic

kyrre

kyrre

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 11 Innlegg:

Hei.

Venter barn med thai jente og vi har ikke avgjort hvor det vil være best for barnet og oss at det fødes.
Vi er ugift(hun tidliger gift med thai), begge har et barn fra før.

Vil gjerne vite litt om fordeler / bakdeler ved å føde enten her i Norge kontra Thailand.

Hvilke rettigheter vil vi / hun få ved fødsel i Norge.

Hvilke rettigheter kan vi søke fra Norge ved fødsel i Thailand.

Vil hun kunne få opphold i norge uten at vi er gift da vi venter barn sammen.

Søke opphold først?? eller føde på 3mnd'ers.....

Vet i utgangspunktet lite om dette emne så alle svar / informasjon er ønskeligt.

Guest__*

Guest__*
  • Guests
1.Alle rettigheter som norske mødre/barn får
2.Ingen rettigheter andre enn at barnet automatisk kan få innvilget norsk statsborgerskap idet far/mor er norsk.
3.Hun kan ikke få opphold på andre måter enn at hun søker turistvisum
4.Vanskelig å få innvilget turistvisum hvis ambassadepersonellet oppdager at hun er gravid.Norske myndigheter vil ikke ha utgifter i forbindelse med fødsel og hun vil garantert bli nektet turistvisum hvs det blir oppdaget at hun er gravid.
5.Hvis dere søker om turistvisum og får dette innvilget så er det best at hun tar med seg alle papirer og at du ordner med dine hjemme i Norge.Gift dere så i Norge og søk om oppholds og arbeidstillatelse i forbindelse med søknad om famliegjenforening innen hennes 3 måneders turistvisum går ut.Hun trenger ikke å forlate landet i vente på å få innvilget oppholds og arbeidstillatelse og kan føde barnet her.Hun vil ikke kunne få fødselspenger idet hun ikke har arbeidet i landet tidligere så det kan bli ganske tøft ekonomisk.Se forøvrig alle de sidene som omhandler temaet her på forumet,begynn ved å klikke på linken nedenfor;

http://www.bangkok.n...ewforum.php?f=8

Kontakt dine lokale myndigheter for å få oppdatert informasjon vedrørende det med å gifte seg i Norge, fødsel osv.Hva slags dokumentasjon trenger dere, oversettelser osv.

Lykke til og kom gjerne tilbake hvis det er mere du lurer på

Takiab

Takiab

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.085 Innlegg:
:)
Kort fortalt giftemål er eneste løsningen.
Hvis hun føder her på turistvisum uten at dere er gift tror jeg det kan oppstå uventede problemer.Kjenner et tilfelle ,hun fra Fillippinene.Hvor hun aborterte,måtte så tilbringe 5 dager på sykehuset i Tromsø.De måtte betale sykehuset 16000 norske.Min thai kone var her på turistvisum da hun ble gravid.Det med lege var ikke enkelt.Hun fikk ikke bruke min fastlege,ei heller kunne hun få en fastlege.Vi giftet oss 3 mnd før fødselen,dro til Norge 2 mnd.før.Fikk stemplet oppholdstillatelsen 3-4 dager etter hjemkomst.Da ble det ordnet med fastlege.Hvis du kjenner en lege privat er det kansje mulig å ordne noe.

Takiab!

ting_tong

ting_tong

Medlem

• Medlemmer
  • 8.838 Innlegg:
Det er nok rett som Takiab her skriver, at om dere velger å la henne føde i norge på turistvisum, har hun nok ingen rettigheter whatsoever.
Når det gjelder det økonomiske aspektet, får hun hverken fødselspenger, barnetrygd eller kontantstøtte om dere ikke er gift.
Og man må selv betale fødselen, selv i norge.
Jeg tok selv damen med på kontroll i mai, og vi måtte selv betale for dette.
Snakka deretter med trygdekontoret, om vi hadde noen rettigheter ettersom vi ikke var gift, og svaret var enstydende nei.

Mitt råd til dere må derfor bli: Gift dere snøggast råd, få henne til norge, og søk på fødselspenger, da dette vel er et ganske så svært beløp for tiden.
Regner med dere har tenkt å bosette dere i norge, og derfor ser jeg heller ingen grunn til å la henne føde i los.
Det er heller ingen billig affære......vi betalte rundt regnet ca. 8000 kroner for fødselen, og da gikk det hele knirkefritt.

Lykke til, med både fødsel og det tunge byråkrati. :D

kyrre

kyrre

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 11 Innlegg:
Takker for alle svar, får begynne å bla meg gjenom dokument jungelen her på forumet og offentlige etater...og finne ut hva som trengs..(Hvis noen har en komplett liste liggende så sier jeg takk)

Er der noen vesentlig forskjell på å gifte seg i los eller norge.

Hva med hennes datter i los...blir det den lange veien med venting som jeg har lest rund om kring.

Eller finnes der andre veier å gå??

Info:
Det med lege synes jeg virket rart. Da dama var her på turistvisum og brakk foten, da betalte vi kun egenandeler både hos lege, sykehus og på røntgen. Ikke snakk om hverken forsikring eller noe annet.

jack

jack

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 220 Innlegg:
[føder hun i los gis ingen stønad/fødselspenger og barnetrygd inkludert at hele regninga får du i los.
Føder hun i norge og er her på familiegjenforening gis det engangsstønad pr dags dato er det kr 33584 kroner.
Kona har nylig fått denne stønaden og svangerskapsoppfølging og fødeplass er gratis.
Alle som er bosatt i norge på lovlig opphold er medlem i folketrygden.
Du skal da ikke beatle for oppføllging hos lege/helsestasjon.
Vi har nettop vært gjennom smørja selv.
Finner du ut at hun skal føde her så må du sende inn kopi av helsekort for gravide kopi av oppholdstilatelsen og en legeattest fra legen for og få de pengene behandlingstid tar bare et par dager så penga kommer kjappt.
Forøvrig grattulerer med svanger kone.
Vi får vår unge når som helst nå.
Gleder meg no sinnsykt.
er hun her på turistvisum kan du glemme alle rettigheter med stønader så for deres egen del om dere har mulighet gift dere i los og søk på visum for gjenforening behandlingstid er 4 uker ved ambasaden og koster 1800 tbath.
lykke til :D

jack

jack

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 220 Innlegg:
teknisk sett er det forskjell ja,hun kan i utgangspunktet nekte deg skillsmisse om dere ikke passer sammen og thailanske lover gjelder
Men uansett om du fraskiller deg eller ikke så lenge dere har felles barn så kan du ikke få hun kastet ut av landet pga barnet.
Så på en måter er hun mer beskyttet om hun ikke ventet eller har barn.
Står svart på hvitt i vedtaket vi fikk av politiet at om vi skilles kan hun ikke kastes ut av norge.
I sånne saker så lenge hun har fått barnet i norge er det ikke underholdsplikt på kr 167500 pr år men vær obs på når du skal ha 7 dagers visum så gjelder dette :!:

kyrre

kyrre

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 11 Innlegg:
Blir nok giftemål i LOS ja.....og fødsel i Norge...Sier jo ikke nei takk til å få litt av skattepenga tilbake...

Underholdsplikten er ikke noe problem, uansett.

Takker for gratulasjonen Jack, du får gratulere selv og lykke til med fødselen..

Takiab

Takiab

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.085 Innlegg:
:)

Jeg pratet med min fastlege før jeg dro til Thail.Slik at de var klar over situasjonen.Når vi kom til Norge var det rett til lege selv om ikke oppholdstilatelsen var ferdig kom vi raskt inn i systemet.Min kone fikk ikke formelt egen fastlege før etter 4-5 uker.Da hadde hun fått sitt personnummer.Noen leger er nok greie hvis dama trenger legebesøk,slik at man slipper å betale.Innenfor EU/Eøs er det vel påbudt med en ekstra forsikring hvis en besøker disse landene.Lykke til videre i svangerskapet,du får gratulasjon når ungen er født.Da er den tyngste jobben gjort.Vi ble foreldre for første gang 22.11.2004.Det går kjempefint hittil.Blir artig når han begynner å prate.

Takiab!

ting_tong

ting_tong

Medlem

• Medlemmer
  • 8.838 Innlegg:

Info:
Det med lege synes jeg virket rart. Da dama var her på turistvisum og brakk foten, da betalte vi kun egenandeler både hos lege, sykehus og på røntgen. Ikke snakk om hverken forsikring eller noe annet.

Akkurat dette med lege kan oppleves ganske så frustrerende til tider.
Vi var, som sagt , på kontroll med dama i mai, og da måtte vi ut med ikke mindre enn 750.- for 15 min. konsultasjon.....og attpåtil skjønte ikke den jævla svensken en dritt av hva vi sa.

Før vi skulle dra nedover, måtte hun ha en legeerklæring for å få fly.
Denne var vi og fikk på min hjemplass (et lite sted utenfor trondheim), og da betalte vi kun egenandel.

...men strengt tatt etter loven, skal man (reiseforsikring?) betale for alle legebesøk i norge om man kun er her på turistvisum.

suriyo

suriyo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5.696 Innlegg:
Kyrre skrev:
Venter barn med thai jente og vi har ikke avgjort hvor det vil være best for barnet og oss at det fødes.
Vi er ugift(hun tidliger gift med thai), begge har et barn fra før.

1: Vil gjerne vite litt om fordeler / bakdeler ved å føde enten her i Norge kontra Thailand.
Svar: Føder hun i Norge blir ungen Norsk Statsborger

2:Hvilke rettigheter vil vi / hun få ved fødsel i Norge.
Svar: Alle (om hun har gyldig opphold)

3:Hvilke rettigheter kan vi søke fra Norge ved fødsel i Thailand.
Svar: Ingen :cry:

4:Vil hun kunne få opphold i norge uten at vi er gift da vi venter barn sammen.
Svar: Nei

5:Søke opphold først?? eller føde på 3mnd'ers.....
Svar: Har ingen rettigheter ang og føde på 3 mnd'ers, med mindre dere gifter dere, FØR fødselen, og søknad om familegjennforening er innlevert, også FØR fødselen.

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere