Gå til innhold

Foto

Trenger jeg visum ?

• Please log in to reply
36 replies to this topic

stign

stign

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 18 Innlegg:

Jeg reiser til filippinene i januar og blir 1 måned. trenger jeg visum? Koster det noe å skaffe det?

petti

petti

Medlem

• Medlemmer
  • 2.250 Innlegg:
ja du trenger visum, og du får da visum for 90 dager hos ambassaden i Oslo.
Dette koster ca 210kr, og du bør søke en mnd før avreise.
Hvis du ser øverst i dette boardet, så finner du info om dette.
http://www.asiaforum...de-norge-10309/

velkommen til forumet forresten
:festdanse1:

Postet bilde

phil

phil

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 652 Innlegg:
Inntil 21 dager trenger du ikke visum, men 22 dager eller mer må du ha visum før du reiser.

Hvis du skal være mer enn 21 dager og ikke har visum, vil flyselskapet i Norge nekte deg utreise.
Posted Image

meega

meega

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.757 Innlegg:

Hvis du skal være mer enn 21 dager og ikke har visum, vil flyselskapet i Norge nekte deg utreise.

i juni i fjor hadde jeg en norsk dame med meg til filippinene. ho reiste nedover uten problemer og ble i 1 mnd. Et mindre problem ble det derimot på turen oppover. Ho måtte betale 2500 pesos på flyplassen fordi ho var over 21 dager. Problem ble det bare fordi ho ikke hadde kontanter på seg og måtte lete etter minibank.

det er tungvint og langsom prosess å få visa til filippinene (hvis du søker her i norge). det er mange som bare reiser og heller betaler "boten" på flyplassen på tur heim til norge igjen. da må man sørge for å ha kontanter i lomma. ( dette er mest vanlig blant dem jeg kjenner)

petti

petti

Medlem

• Medlemmer
  • 2.250 Innlegg:

i juni i fjor hadde jeg en norsk dame med meg til filippinene. ho reiste nedover uten problemer og ble i 1 mnd. Et mindre problem ble det derimot på turen oppover. Ho måtte betale 2500 pesos på flyplassen fordi ho var over 21 dager. Problem ble det bare fordi ho ikke hadde kontanter på seg og måtte lete etter minibank.

det er tungvint og langsom prosess å få visa til filippinene (hvis du søker her i norge). det er mange som bare reiser og heller betaler "boten" på flyplassen på tur heim til norge igjen. da må man sørge for å ha kontanter i lomma. ( dette er mest vanlig blant dem jeg kjenner)

OK, men jeg ville nok ha ordnet ett visum allikevel, så får dem som er drevene
ta en kjangs på at det ordner seg ;)

Postet bilde

rasmus

rasmus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 41 Innlegg:

Inntil 21 dager trenger du ikke visum, men 22 dager eller mer må du ha visum før du reiser.

Hei Phil.
Det du skriver der er FEIL!!!!!

phil

phil

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 652 Innlegg:

Hei Phil.
Det du skriver der er FEIL!!!!!

Det er det IKKE!!!!!
:klubber:
Posted Image

brekke123

brekke123

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.076 Innlegg:
Jeg har nå ikke hatt noe visum før jeg har reist nedover dit iallefall , sist tur var jeg der 2 mnd . Men jeg ordna alt der nede , innen de 21 dagene var omme . Så sånn var det da ......:drikkespise:

torasap

torasap

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 15.986 Innlegg:
Jeg vet også om folk som heller har betalt overstay'en - men problemet kan melde seg allerede ved ankomst i Manila/Cebu. Du kan bli spurt om returbillett allerede ved immigration, dersom du ikke har visum. Vanligvis spør de ikke om dette, men man vet jo aldri.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

rasmus

rasmus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 41 Innlegg:

Jeg vet også om folk som heller har betalt overstay'en - men problemet kan melde seg allerede ved ankomst i Manila/Cebu. Du kan bli spurt om returbillett allerede ved immigration, dersom du ikke har visum. Vanligvis spør de ikke om dette, men man vet jo aldri.

Der har dere rett Torasap og Brekke123!!! Jeg har også reist til Filippinene med bilett som har hatt tilbakereise lenger en 21 dager og det gjorde jeg seinest den 7 juli 2007.Jeg var der 1 måned. Det kommer så mange tullete påstander her som bare forvirrer folk! Det som Phil er bare tull!!!!!!!!!

petti

petti

Medlem

• Medlemmer
  • 2.250 Innlegg:
...såså rasmus, rolig nå.
La oss heller trekke konklusjonen på at det går an, og at dem som har gjort det har hatt litt flaks eller har ordnet dette greit. Ambassaden sier helt klart til meg på telefonen at over 21dager må man ha visum. Man kan etter det jeg har hørt faktisk få problemer. Jeg skal i hvertfall ha visum klart når jeg reiser nedover 24 dager.
Så er det jo opp til en hver mann eller dame hvordan man gjør det.

;)

Postet bilde

phil

phil

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 652 Innlegg:
Loven er veldig klar på dette punktet, det at en eller annen i innsjekkingen på flyplassen overser dette kan jo skje da de sjekker hundrevis av pass og med forskjellige regler hver dag.

Det som jeg skrev tidligere er det som er riktig, men dere må da gjerne ta sjansen og høre på Rasmuss.

Det finnes også andre "lovlige" alternativer, som å ha en billett med hjemreise innen 3 uker, for så å endre denne etter ankomst på Filippinene.
Posted Image

rasmus

rasmus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 41 Innlegg:
Saken dreide seg om hva flyselskapet gjøre og ikke hva loven sier.Loven er klar å den sier at er du mer en 21 dager på Filippinene så må du gå å få et visum der nede å det kostet 2250 pesos mener jeg.Flyselskapet nekter ingen å dra med dem pga.at en skal være mere en 21 dager å det var det saken dreide seg om vel? Les hva saken dreier seg om før noen drar konklusjoner her! Jeg ringte for sikkerhet skyld inn til Gardemoen å fikk bekreftet disse detaljer.

fal

fal

Medlem

• Medlemmer
  • 1.264 Innlegg:
Saken er: Trenger jeg visum hvis jeg skal være på Filippinene 1 mnd.
Svaret er Ja.

Ved å bryte loven, og få en bot kan man "unngå" å skaffe seg visum.
Om man vil bryte loven, er opp til ens egen samvittighet, men det bør ikke oppfordres til det i offentlige fora.

sevenstars

sevenstars

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 845 Innlegg:

Jeg reiser til filippinene i januar og blir 1 måned. trenger jeg visum? Koster det noe å skaffe det?

Nei, du trenger ikke visa. Du får 21 dager stemplet i passet på flyplassen i Manila. Etter 14 dager på Filippinene går du bare å forlenger visa på et immigration office, det koster noen peso. Alternativet er at du søker den filippinske ambassaden i Oslo om 1 måneds visa før du reiser, så slipper du å rote med det der nede.

geiro

geiro

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3.866 Innlegg:
spurte om dette på flyplassen i dag.......
altså om jeg blir nektet avreise til evt phil hvis jeg ikke har returbill, nei fikk jeg beskjed om..
hva som anngår deres lover å regler får jeg slite med i passkontrollen i phill da det var mitt ansvar som reisende å sette meg inn i etthvert lands regler... å ikke selskapet, hadde jeg bet for billetten kom jeg meg nå på flyplassen i phill... dette vet ikke jeg, men fikk beskjed om det i skranken....

magskor

magskor

Medlem

• Medlemmer
  • 8.523 Innlegg:
Her er da vist fleire meiningar enn da er personar.
To av gangane eg har reist til Filippinane har eg vore der lenger enn 21 dager.
Begge gangane hadde eg bruk for passet mitt så eg kunne ikkje sende det inn for å få visum. Fekk kjente til å undersøke med Filippinske imigrasjonsmyndigheiter og fekk beskjed om at det ikkje er eit problem.
Føste gang så reiste eg frå jobben i eit anna europeisk land, der fekk eg spørsmål på flyplassen om eg hadde visum til Singapore der eg skulle vere i 9 timar, eg sa som sant er at som Norsk statsborgar treng eg ikkje visum til Singapore. Filippinane stilte dei ingen spørsmål om. På flypassen i Cebu fekk eg ingen spørsmål, og når eg var hos imigrasjonen i Cebu fekk eg heller ingen spørsmål, men måtte fylle ut kor tid eg skulle reise heim.
Neste gang fekk eg ingen spørsmål på nokon flyplass. Og på imigrasjonen var eg og denne gangen nøyd til å fylle ut avreise tidspunktet. I og med det var lenger enn eg kunne få visum fekk eg beskjed om å komme tilbake for å søke om forlengelse ein gang til.
Dette er slik eg har opplevd det.

Når det gjeld fakta.
Ja ein treng visa til Filippinane, dei første 21 får ein på flyplassen når ein kjem. Skal ein vere lenger kan ein søke om visum på ambasaden i Oslo. Det er utantvil den sikraste måten. Då kan ein søke om å få eit 59 dagers visum.
Viss ein ikkje søker på ambasaden kan ein søke om forlengelse oss dei Filippinske imigrasjonsmyndigheitene, første gangen kan ein søke om 38 dager så det blir 59 dager med dei første 21 som ein får automatisk. Skal ein vere lenger enn dette må ein søke om forlengelse for nye 59 dager. Tidligare kunne ein gjere dette i inntil eit år. Det siste nye er at ein kan søke om forlengelse i inntil 2 år, men frå 16 mnd til 2 år er det sentrale myndigheiter som avgjere søknaden. Men ver obs på ein ting, ein søker om forlengelse, det er ikkje sikker ein får. The Manila Times Internet Edition | TOP STORIES > Tourists can now extend stay up to two years
Ein anna ting er at viss ein er gift med ei filipina og reiser med ho og har med seg ekteskapskontrakta får ein eit år visum når ein kjem på flyplassen.

Og ein ting til slutt. Å satse på å betale bota for å ha vore for lenge i Filippinane på flyplassen når ein skal reise er dumt og skummelt. Ein kan risikere at det tar så lang tid at ein misser flyet og ein kan risikere at ein blir nekta adgang til Filippinane neste gang. Ein kan og risikere viss ein ikkje søker om forlengelse at Politiet kjem og arresterar deg. Og eg er redd det kan bli dyrtog eg ville ikkje risikere å måtte vere så mykje som ei natt i filipinsk fenksel.

rasmus

rasmus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 41 Innlegg:
Der har du et godt poeng Magskor! Jeg ble sittende i visumkø fra tidlig morgenen.Jeg fikk tips av kona mi at jeg måtte komme tidlig og det gjorde jeg.Jeg var der klokka 3 om natten for det sa kona at det var grei tid å møte opp å tenk det var kommet folk allerede da så hvis du har mulighet Magskor så ordne dette i Oslo.God tur,skulle gjerne dratt selv snart når en ser på været ute.Kos deg på Filippinene!

Resurrection

Resurrection

Medlem

• Medlemmer
  • 8.631 Innlegg:
Selv om det går bra for de fleste er det ingen selvfølge at det gjør det. Jeg ringte og spurte da jeg har 45 minutter overstay i Thailand til vinteren, og den klare beskjden var at flyselskapene har muligheten til å nekte meg. Når jeg leser her inne og andre steder skjønner jeg at det vanligvis går veldig greit, men hva er poenget med å ta sjansen? Du har ingen rettsikkerhet dersom du faktisk blir nekta. Flyselskapene er i sin fulle rett til å nekte deg, selv om de normalt ikke bryr seg.

Og det koster jævla lite å skaffe visum, så det er vel rimelig greit å gjøre det for å helgardere?

Sunkid

Sunkid

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2.439 Innlegg:
...temper guys, temper...;-)

Also tagged with one or more of these keywords: Filippinene

1 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere